Preview: Final Fantasy VII Rebirth

Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd door Square Enix om in Londen een press event bij te wonen van de langverwachte sequel Final Fantasy VII Rebirth. Na een korte presentatie van producer Yoshinori Kitase en game director Naoki Hamaguchi mochten we een drietal uur aan de slag met de eerste twee hoofdstukken van het spel. Hieronder mijn eerste bevindingen!

Zoals jullie in mijn review van Final Fantasy VII Remake konden lezen ben ik al van kinds af aan een grote fan van de Final Fantasy VII-franchise, wat je het vandaag de dag wel kunt noemen. Naast de online gigant Final Fantasy XIV lijkt er mij geen enkele FF-titel zo groot als VII te zijn. Ondanks dat de Remake te vaak onnodige filler bevatte, keek ik wel halsreikend uit naar het verloop van het verhaal. Spelers van het origineel merkten op dat Remake af en toe wel eens buiten de lijntjes durfde te kleuren. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat ook de fans van het eerste uur nog verrast kunnen worden met wat de toekomst in petto heeft voor onze helden.

Capture1.PNG

Synergize

Beginnen doen we met Cloud die, op aanvraag van de groep, vertelt over de mysterieuze Sephiroth en hun eerste ontmoeting. Sephiroth en Cloud werden door Shinra naar Nibelheim gezonden om de verschijning van monsters te onderzoeken. Deze flashback diende als tutorial om de controls onder de knie te krijgen en als punt om zowel spelers van de Remake als nieuwe spelers een zeer belangrijk stuk uit het verhaal te vertellen. In de tweede chapter mogen we, terug in het heden, in de stad Kalm en de Grasslands rondlopen waar we eindelijk helemaal los worden gelaten.

De basis van de combat in Rebirth is hetzelfde als hoe het was in Remake. Door normale aanvallen uit te voeren vul je de ATB-Gauge die je kunt gebruiken voor abilities en spells. De belangrijkste nieuwe toevoeging aan het vechtsysteem is het Synergy system. Rebirth focust een pak meer op de band tussen de personages. Een synergy ability is een gesynchroniseerde aanval waarbij twee personages samenwerken. Elk personage heeft zijn eigen skill tree, hoe hechter de band tussen de personages (hoe hoger het party level) in de groep, hoe meer vaardigheden je kunt ontgrendelen. Elk personage zal met elke party member een synergy move hebben om de vrijheid in deze game te promoten, en zorgt ervoor dat de samenstelling van je party belangrijker is dan ooit, die je nu volledig zelf kunt samenstellen.


Re-exploration​

In vergelijking met Remake, waar het volledige spel zich in Midgar afspeelde, trekken we deze keer de wijde wereld in. En hoe doen we dat? Door middel van de trouwe chocobo's natuurlijk. Wie Final Fantasy zegt, denkt uitermate meteen aan chocobo. In de Grasslands krijgen we de opdracht om een chocobo te vangen die ontsnapt is uit de chocobo ranch. Hierin spelen we de mogelijkheid vrij om chocobo's in de natuur te vangen die we dan ook meteen kunnen gebruiken om ons sneller te verplaatsen. Naast de traditionele soort zijn er ook mountain en sky chocobo's die ervoor zorgen dat we zowel op bepaalde rotsen kunnen klimmen en naar beneden kunnen glijden.

De wereld van Final Fantasy VII ziet er opnieuw adembenemend uit, nog meer dan ooit tevoren.


Exploration maakt deze keer een ontzettend groot deel uit van Rebirth. Doorheen de demo kregen we een Item Transmuter wat het mogelijk maakt om verkregen grondstoffen om te vormen in een item. Dit craft systeem kun je trainen naarmate de hoeveelheid je het gebruikt wat nieuwe formules en zeldzame items zal vrijspelen. Naast de uitgebreide combat en de te verkennen wereld zijn er tal van minigames. Naast dat elke minigame uit het originele spel opnieuw is gemaakt, zijn er nog een paar extra's toegevoegd. Als je goed zoekt kun je in het eerste hoofdstuk uitgebreid piano spelen, waar gegarandeerd vele enthousiaste gamers zich in zullen verdiepen en uitleven. Later in de game zijn er muziekpartituren te vinden die stukken muziek van de game bevatten. Een van de grootste toevoegingen moet wel het kaartspel Queen’s Blood zijn. Een strategisch kaartspel dat je tegen verschillende tegenstanders in de wereld kunt spelen.

Rebirth belooft een stuk groter te zijn dan zijn voorganger en zal 35 tot 40 uur duren om het verhaal uit te spelen. Wanneer je alles wilt ontdekken zul je meer dan honderd uur moeten vrijmaken in je agenda. Ook nieuw is de Dynamic moeilijkheidsgraad bij het starten van een nieuwe playthrough. Deze moeilijkheidsgraad past zich aan aan jouw niveau. Ideaal voor de spelers die doorheen het spel een constante uitdaging willen hebben.

Conclusie

Mijn hands-on met Rebirth vloog voorbij terwijl er nog zo veel te ontdekken viel. Het voelt alsof ik nog maar het topje van de ijsberg heb kunnen aanraken. De wereld van Final Fantasy VII ziet er opnieuw adembenemend uit. Deze keer nog meer dan tevoren nu we eindelijk buiten Midgar vertoeven. Met een spannend en interessant verhaal, dozijnen aan side quests, minigames en ontdekkingen in de wereld is Rebirth een van de meest geanticipeerde games van 2024.

Over

Beschikbaar vanaf

29 februari 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan