In ugent was het care niveau van naar de les gaan 0.0.
De eerste 3 van het jaar, mezelf incluis, zijn het laatste jaar misschien in 20% van de lessen geweest. We zaten wel altijd in de practica, maar de lessen, neen bedankt.
Dat is altijd goed afgelopen.
Toen ik economie studeerde en al werkte, was de les aanwezigheid 0,0. Ook altijd goed erdoor behalve die ene keer op een mondeling dat ik een vraag trok en zei "euh ja, dat was 1 paragraaf ". "Er was een extra les met een extra stuk cursus". Woopsie. 9/20. Wat eigenlijk een 1/20 had moeten zijn eigenlijk.
Ik heb altijd een degout gehad van dit soort tactieken van de hogeschool en unief.
Ik weet bvb nog: Op mijn examen electriciteit in mijn ingenieurs-studies was er ook zo een wiskundig truukje die heeeel specifiek was en die ze alleen verbaal in de les toelichten. Het ging om een "gemiddelde vezel" te trekken uit een geleider om deze als een constante uit de integraal te kunnen trekken. zodat je de vergelijking verder kon zetten zonder dat je gekke wiskundige toeren op moest gaan.
De cursus deed dat zonder uitleg en dat klopte gewoon niet, je kon dat niet verantwoorden. Als je het gewoon vanbuiten leerde kreeg je op het examen een "dat mag je niet doen" als tegen-argument(mondeling examen) en werd het afgekeurd zonder je tegen-argument dat we die variabele plots als een constante beschouwen omdat we anders gewoon vast zitten. En op het examen kreeg 1 op de 3 studenten deze vraag. Smerig. En als je daar niet het juiste antwoord kon geven, was je gebuisd voor je theoretische stuk.
Ik vind dat als een student er door raakt met gewoon de cursus te lezen, wat is het probleem dan? Als een student naar de les moet gaan om dat te snappen, ook goed. Maar hoe een student de leerstof onder de knie krijgt, is voor zijn rekening.
Maar stukken van het examen opzettelijk verbergen achter een les-uur dat optioneel is, heb ik altijd beetje... kinderachtig gevonden.
Ooit een stuk of "shibboleth authentication" gehad, stond niets van in de cursus. Ik werk intussen 10 jaar in IT, ik heb nog altijd geen idee waar dit over gaat...
En nog rap dit:
Het is voornamelijk de manier waarop waar dat men uitgelegd heeft en de vreemde verhouding.
Moest het zijn om verschil te creëren tussen iemand die 16 haalt en 20 haalt, dan snap ik het wel nog. Maar op dat moment kwam dat nogal onbehouwen over. Alsof het een soort verplichting was, "Er komt een vraag op het examen hierover!"
En zeker voor mensen die aan faalangst leiden, worden zot van zo'n dingen. Want die panikeren al op dag 1 hoe ze een heel boek van 200 pagina's moeten structuren voor één vraag.
Dat was nu een keuzevak die ik gekozen had deels uit interesse maar deels ook uit "minmax" redenen
. (Geen 30pagina paper schrijven of groepswerk met veel te veel "leden" erin, gewoon blokken en kennen. Geen poespas. Wel een paar interessante lesuren.)
Iets waar je een 16 op 20 haalt door 2u per week er mee bezig te zijn over een semester heen.
Dit ging zeker voor mij op. Als je al een faal-angst of paniek van de leerstof hebt, is dat dodelijk voor de moraal. En dat wordt snel een self fulfilling prophecy.
Unief en hogeschool is uiteraard een vorm van discipline en inzet. Maar... het is ook een vorm van filteren: "dit is belangrijk, dit niet"
Als je dat boek gewoon links laat liggen en die tijd steekt in zaken die je weet die vermoedelijk wel op het examen komen, gaan je slaagkansen ziender-ogen vooruit.
De brave en ietswat onzekere student die doet wat de proffen zeggen, spendeert ettelijke uren of dagen aan een boek die 1 punt waard is op het examen. Je "wint" niet 1 punt, je verliest eerder 5 punten door de rest die er echt toe doet te laten liggen omdat je volledig wil zijn. En die 5 punten kunnen het verschil tussen erdoor of herexamen zijn...