Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

Squidward

Redacteur
Dit trimester moet mijn vierde middelbaar een boek lezen. Je moet die gezichten zien als je die opdracht geeft. Alsof ik zeg ‘en nu gaan jullie Lord of the Flies gaan nabootsen in de duinen van Nieuwpoort’.
Ze mogen kiezen uit historische roman, fantasy of science fiction als genre. Dat lijkt mij een heel breed gamma, ik denk toch vooral in de historische roman dat je toch *iets* zou vinden dat aanspreekt? Enige caveats zijn dat het YA of volwassenen is én nog niet verfilmd (ken uw pappenheimers). Al dat gezucht en ooggerol… ik heb veel zin om te zeggen ‘oké, mevrouw kiest zelf, Imajica van Clive Barker’ (full disclosure, ik heb gegoogeld wat lang, ingewikkeld en onverfilmd was) Maar zo krijgen ze nog meer een ‘ugh’ van lezen dus doen we niet.
 
Dit trimester moet mijn vierde middelbaar een boek lezen. Je moet die gezichten zien als je die opdracht geeft. Alsof ik zeg ‘en nu gaan jullie Lord of the Flies gaan nabootsen in de duinen van Nieuwpoort’.
Ze mogen kiezen uit historische roman, fantasy of science fiction als genre. Dat lijkt mij een heel breed gamma, ik denk toch vooral in de historische roman dat je toch *iets* zou vinden dat aanspreekt? Enige caveats zijn dat het YA of volwassenen is én nog niet verfilmd (ken uw pappenheimers). Al dat gezucht en ooggerol… ik heb veel zin om te zeggen ‘oké, mevrouw kiest zelf, Imajica van Clive Barker’ (full disclosure, ik heb gegoogeld wat lang, ingewikkeld en onverfilmd was) Maar zo krijgen ze nog meer een ‘ugh’ van lezen dus doen we niet.
Wel triestig dat de jeugd zo weinig interesse heeft in bijna elke vorm van cultuur tegenwoordig.
 
Dit trimester moet mijn vierde middelbaar een boek lezen. Je moet die gezichten zien als je die opdracht geeft. Alsof ik zeg ‘en nu gaan jullie Lord of the Flies gaan nabootsen in de duinen van Nieuwpoort’.
Ze mogen kiezen uit historische roman, fantasy of science fiction als genre. Dat lijkt mij een heel breed gamma, ik denk toch vooral in de historische roman dat je toch *iets* zou vinden dat aanspreekt? Enige caveats zijn dat het YA of volwassenen is én nog niet verfilmd (ken uw pappenheimers). Al dat gezucht en ooggerol… ik heb veel zin om te zeggen ‘oké, mevrouw kiest zelf, Imajica van Clive Barker’ (full disclosure, ik heb gegoogeld wat lang, ingewikkeld en onverfilmd was) Maar zo krijgen ze nog meer een ‘ugh’ van lezen dus doen we niet.
De Silmarillion van Tolkien opleggen.

Met verplichte samenvatting die coherent en leesbaar moet zijn.

En als ‘Bonus credit’ The reality dysfunction door Peter F Hamilton met filosofische uiteenzetting over het leven na de dood.

Ik zou zo een toffe leerkracht zijn.
 
Dit trimester moet mijn vierde middelbaar een boek lezen. Je moet die gezichten zien als je die opdracht geeft. Alsof ik zeg ‘en nu gaan jullie Lord of the Flies gaan nabootsen in de duinen van Nieuwpoort’.
Ze mogen kiezen uit historische roman, fantasy of science fiction als genre. Dat lijkt mij een heel breed gamma, ik denk toch vooral in de historische roman dat je toch *iets* zou vinden dat aanspreekt? Enige caveats zijn dat het YA of volwassenen is én nog niet verfilmd (ken uw pappenheimers). Al dat gezucht en ooggerol… ik heb veel zin om te zeggen ‘oké, mevrouw kiest zelf, Imajica van Clive Barker’ (full disclosure, ik heb gegoogeld wat lang, ingewikkeld en onverfilmd was) Maar zo krijgen ze nog meer een ‘ugh’ van lezen dus doen we niet.
Ik moet zeggen dat ik van zulke opdrachten ook nooit warm liep, terwijl ik als tiener toch een lezer was.
(ter illustratie: ik heb destijds veel van Jostein Gaarder gelezen).
 
To be fair, "in mijn tijd" was daar ook bijna niemand enthousiast voor hoor, en indien mogelijk las men gewoon een online samenvatting of bekeek men de film.

Het blijft huiswerk, en het blijven pubers.
Hangt misschien wat van de studierichting af maar ik herinner dat het merendeel van mijn klas wel enthousiast was als we eens naar het toneel of een museum mochten.

Maar misschien de laatste jaren niet meer als het idd pubers werden.
 
Dit trimester moet mijn vierde middelbaar een boek lezen. Je moet die gezichten zien als je die opdracht geeft. Alsof ik zeg ‘en nu gaan jullie Lord of the Flies gaan nabootsen in de duinen van Nieuwpoort’.
Ze mogen kiezen uit historische roman, fantasy of science fiction als genre. Dat lijkt mij een heel breed gamma, ik denk toch vooral in de historische roman dat je toch *iets* zou vinden dat aanspreekt? Enige caveats zijn dat het YA of volwassenen is én nog niet verfilmd (ken uw pappenheimers). Al dat gezucht en ooggerol… ik heb veel zin om te zeggen ‘oké, mevrouw kiest zelf, Imajica van Clive Barker’ (full disclosure, ik heb gegoogeld wat lang, ingewikkeld en onverfilmd was) Maar zo krijgen ze nog meer een ‘ugh’ van lezen dus doen we niet.

Ik haatte het dat ik vroeger geen Harry Potter mocht lezen.
Jongeren krijg je niet aan het lezen door boeken te verbieden. Kinders die geen zin hebben om te lezen gaan toch opzoek naar de samenvatting.
 
Hangt misschien wat van de studierichting af maar ik herinner dat het merendeel van mijn klas wel enthousiast was als we eens naar het toneel of een museum mochten.

Maar misschien de laatste jaren niet meer als het idd pubers werden.
Ja, als het tijdens de lesuren was waren we allemaal enthousiast :)

Maar in onze vrije tijd een boek lezen omdat het moet, nee jong.
 
Ik haatte het dat ik vroeger geen Harry Potter mocht lezen.
Jongeren krijg je niet aan het lezen door boeken te verbieden. Kinders die geen zin hebben om te lezen gaan toch opzoek naar de samenvatting.
Ik haatte het dat het romans moesten zijn. Moest je de mogelijkheid gehad hebben een geschiedenisboek of een wetenschappelijk boek ging ik direct weten wat kiezen. Ik vraag mij af wat leerkrachten verwachten wanneer ze vragen om een of andere roman te lezen.
 
Ik haatte het dat het romans moesten zijn. Moest je de mogelijkheid gehad hebben een geschiedenisboek of een wetenschappelijk boek ging ik direct weten wat kiezen. Ik vraag mij af wat leerkrachten verwachten wanneer ze vragen om een of andere roman te lezen.
Is dat zo vreemd? Merendeel van de mensen hun media consumptie is toch fictie en niet documentaires?
 
Is het niet eerder omdat veel leerstof handelt over schrijfstijlen en stromingen in de literatuur? Moeilijk het over romantiek of naturalisme te hebben aan de hand van een wetenschappelijke boek denk ik.

Anderzijds is dat denk ik enkel voor de moedertaal, ik herinner me dat voor Engels we mochten kiezen, en voor Frans was het Simenon (Maigret).
 
Dus daarom moet iedereen daar maar aan mee doen?
Nee maar je zegt "wat verwachten die leerkrachten als je aan leerlingen vraagt om fictie te lezen", Ik vind dat een vreemd statement want dat is wat praktisch iedereen doet, dus waarom zou dat niet zijn wat mensen willen lezen?

En dat gezegd zijnde, een boek lezen is een paar dagen werk, die reacties over omg "we moeten lezen" zijn toch altijd wel lachwekkend :p
 
Nee maar je zegt "wat verwachten die leerkrachten als je aan leerlingen vraagt om fictie te lezen", Ik vind dat een vreemd statement want dat is wat praktisch iedereen doet, dus waarom zou dat niet zijn wat mensen willen lezen?

En dat gezegd zijnde, een boek lezen is een paar dagen werk, die reacties over omg "we moeten lezen" zijn toch altijd wel lachwekkend :p
Het gaat over het middelbaar hé, daar kregen we allemaal een crisis zogezegd omdat die van aardrijkskunde een toets aankondigde over 1 pagina tegen overmorgen.
 
Nee maar je zegt "wat verwachten die leerkrachten als je aan leerlingen vraagt om fictie te lezen", Ik vind dat een vreemd statement want dat is wat praktisch iedereen doet, dus waarom zou dat niet zijn wat mensen willen lezen?

En dat gezegd zijnde, een boek lezen is een paar dagen werk, die reacties over omg "we moeten lezen" zijn toch altijd wel lachwekkend :p
Ik heb dan ook nooit nagelaten om dat te lezen hoor maar ik vind het ridicuul om te gaan eisen dat men dit of dat leest om mensen aan te zetten tot lezen. Hier hadden we in het middelbaar een lijst van boeken en je moest er daar 5 van gelezen hebben. Maar buiten wat standaard vragen werd daar nooit iets mee gedaan. Dat was om mensen te "inspireren". In een technische richting een ongelofelijk succes natuurlijk. :unsure:
 
Dit trimester moet mijn vierde middelbaar een boek lezen. Je moet die gezichten zien als je die opdracht geeft. Alsof ik zeg ‘en nu gaan jullie Lord of the Flies gaan nabootsen in de duinen van Nieuwpoort’.
Ze mogen kiezen uit historische roman, fantasy of science fiction als genre. Dat lijkt mij een heel breed gamma, ik denk toch vooral in de historische roman dat je toch *iets* zou vinden dat aanspreekt? Enige caveats zijn dat het YA of volwassenen is én nog niet verfilmd (ken uw pappenheimers). Al dat gezucht en ooggerol… ik heb veel zin om te zeggen ‘oké, mevrouw kiest zelf, Imajica van Clive Barker’ (full disclosure, ik heb gegoogeld wat lang, ingewikkeld en onverfilmd was) Maar zo krijgen ze nog meer een ‘ugh’ van lezen dus doen we niet.
Is ook een karweitje, een samenvatting vragen van een boek aan chatgpt.

---
Geef me eens een samenvatting van het boek 'De tatoeëerder van Auschwitz'

ChatGPT
"De tatoeëerder van Auschwitz" is een historische roman geschreven door Heather Morris. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Lale Sokolov, een Joodse gevangene in het concentratiekamp Auschwitz tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier is een samenvatting:
Het verhaal begint in 1942 wanneer Lale Sokolov, een jonge Slowaakse Jood, gedwongen wordt om naar Auschwitz te gaan. In het kamp krijgt Lale de taak om als tatoeëerder te werken, waarbij hij de gevangenen van identificatienummers voorziet. Tijdens zijn tijd in Auschwitz ontmoet hij Gita, een jonge vrouw, en er ontstaat al snel een bijzondere band tussen hen.
Ondanks de gruwelijkheden van het kamp probeert Lale te overleven en tegelijkertijd anderen te helpen. Hij riskeert zijn leven door voedsel en kleine gunsten te smokkelen voor medegevangenen, en hij gebruikt zijn positie als tatoeëerder om de ergste straffen te vermijden. Het verhaal onthult de hartverscheurende details van het dagelijkse leven in Auschwitz, maar het richt zich ook op de kracht van menselijke relaties en de wil om te overleven.
De romance tussen Lale en Gita wordt het centrale thema van het boek, en hun liefde vormt een bron van hoop te midden van de onvoorstelbare wreedheden. "De tatoeëerder van Auschwitz" is een aangrijpend verhaal dat de lezer confronteert met de grimmige realiteit van de Holocaust, maar tegelijkertijd de veerkracht van de menselijke geest benadrukt.

10/10!

Trots ga je zijn op uw pappenheimers.
 
Laatst bewerkt:
Is ook een karweitje, een samenvatting vragen van een boek aan chatgpt.

---
Geef me eens een samenvatting van het boek 'De tatoeëerder van Auschwitz'

ChatGPT
"De tatoeëerder van Auschwitz" is een historische roman geschreven door Heather Morris. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Lale Sokolov, een Joodse gevangene in het concentratiekamp Auschwitz tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier is een samenvatting:
Het verhaal begint in 1942 wanneer Lale Sokolov, een jonge Slowaakse Jood, gedwongen wordt om naar Auschwitz te gaan. In het kamp krijgt Lale de taak om als tatoeëerder te werken, waarbij hij de gevangenen van identificatienummers voorziet. Tijdens zijn tijd in Auschwitz ontmoet hij Gita, een jonge vrouw, en er ontstaat al snel een bijzondere band tussen hen.
Ondanks de gruwelijkheden van het kamp probeert Lale te overleven en tegelijkertijd anderen te helpen. Hij riskeert zijn leven door voedsel en kleine gunsten te smokkelen voor medegevangenen, en hij gebruikt zijn positie als tatoeëerder om de ergste straffen te vermijden. Het verhaal onthult de hartverscheurende details van het dagelijkse leven in Auschwitz, maar het richt zich ook op de kracht van menselijke relaties en de wil om te overleven.
De romance tussen Lale en Gita wordt het centrale thema van het boek, en hun liefde vormt een bron van hoop te midden van de onvoorstelbare wreedheden. "De tatoeëerder van Auschwitz" is een aangrijpend verhaal dat de lezer confronteert met de grimmige realiteit van de Holocaust, maar tegelijkertijd de veerkracht van de menselijke geest benadrukt.

10/10!

Trots ga je zijn op uw pappenheimers.
0/10 als hij zo dom is om deze zin ook te vermelden

“Hier is een samenvatting:”
 
die zin op zich is geen teken dat ChatGPT gebruikt is, he.
da's zo'n beetje equivalent van een gastje die een spreekbeurt geeft, en dan dingen zegt als: "ik ga nu een lijst van belangrijke data geven"

da's overbodig, maar geen reden om een 0 te geven.
 
die zin op zich is geen teken dat ChatGPT gebruikt is, he.
da's zo'n beetje equivalent van een gastje die een spreekbeurt geeft, en dan dingen zegt als: "ik ga nu een lijst van belangrijke data geven"

da's overbodig, maar geen reden om een 0 te geven.
Dit. Het is volgens mij zelfs de meest student-achtige zin in heel dat opstel.
 
Is ook een karweitje, een samenvatting vragen van een boek aan chatgpt.

---
Geef me eens een samenvatting van het boek 'De tatoeëerder van Auschwitz'

ChatGPT
"De tatoeëerder van Auschwitz" is een historische roman geschreven door Heather Morris. Het boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Lale Sokolov, een Joodse gevangene in het concentratiekamp Auschwitz tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier is een samenvatting:
Het verhaal begint in 1942 wanneer Lale Sokolov, een jonge Slowaakse Jood, gedwongen wordt om naar Auschwitz te gaan. In het kamp krijgt Lale de taak om als tatoeëerder te werken, waarbij hij de gevangenen van identificatienummers voorziet. Tijdens zijn tijd in Auschwitz ontmoet hij Gita, een jonge vrouw, en er ontstaat al snel een bijzondere band tussen hen.
Ondanks de gruwelijkheden van het kamp probeert Lale te overleven en tegelijkertijd anderen te helpen. Hij riskeert zijn leven door voedsel en kleine gunsten te smokkelen voor medegevangenen, en hij gebruikt zijn positie als tatoeëerder om de ergste straffen te vermijden. Het verhaal onthult de hartverscheurende details van het dagelijkse leven in Auschwitz, maar het richt zich ook op de kracht van menselijke relaties en de wil om te overleven.
De romance tussen Lale en Gita wordt het centrale thema van het boek, en hun liefde vormt een bron van hoop te midden van de onvoorstelbare wreedheden. "De tatoeëerder van Auschwitz" is een aangrijpend verhaal dat de lezer confronteert met de grimmige realiteit van de Holocaust, maar tegelijkertijd de veerkracht van de menselijke geest benadrukt.

10/10!

Trots ga je zijn op uw pappenheimers.
Weet je ook of het klopt?
 
Terug
Bovenaan