Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De vorige generaties dedendat wel? Ik zat 20 jaar geleden in een taalrichting en dan had je nog altijd klasgenoten in het 6de middelbaar die bij vrije keuze van een boek een strip van Jommeke kozen.En dat hier, is de reden dat ons onderwijs serieus achteruit gaat. De volgende generatie leest geen boek meer, doet geen vertalingen meer, doet geen wiskundige oefeningen meer, enzovoort
Water is helemaal niet nat. Zaken die in contact komen met water worden nat, maar water zelf is niet nat. Smh.Puberslezen niet graag boekenmaken niet graag taken voor school. Ander schokkend nieuws: water is nat!
Hoe doe je dat? Lijkt me onmogelijk om te bewijzen, je kan hoogstens een vermoeden hebben. Er bestaan wel zogenaamde tools als GPTZero, maar dat is ongelofelijk onbetrouwbaar.Vriendin van me geeft les en voorlopig haalt ze de meeste opstellen/samenvattingen er toch uit die door chatgpt zijn gemaakt.
Ik ben er van overtuigd dat ik de chatGPT boekbesprekingen er met grote mate van correctheid uit zou vissen, en bij twijfel lijken een paar doelgerichte vragen mij voldoende om te bevestigen/ontkrachten hoor.Hoe doe je dat? Lijkt me onmogelijk om te bewijzen, je kan hoogstens een vermoeden hebben. Er bestaan wel zogenaamde tools als GPTZero, maar dat is ongelofelijk onbetrouwbaar.
Hoewel ik nu echt boeken digitaal verslindt op mijn Kindle heeft het wel even geduurd voor ik door had welke genres mij lagen. Als kind op school las ik niet graag. Boekbesprekingen waren dan ook een hel. Ik zocht een paar samenvattingen op internet en ik las enkel de rechterbladzijden van het boek. Uiteindelijk had ik dan maar de helft gelezen maar toch genoeg inhoudelijke info om vragen te kunnen beantwoorden.Gohja dat was 20 jaar geleden ook zo al. Ik herinner mij nog dat we in het zesde voor Nederlands een boek moesten lezen om er dan vervolgens in twee kampen een discussie over moesten houden. Stond op redelijk wat punten en de deadline begon te naderen. Via Google kon ik dan ergens een piraat versie van de CliffsNotes over dat boek bemachtigen. Dat waren een 25-tal pagina's in het Engels die een heel gedetailleerde samenvatting vormden van dat boek. Uiteindelijk had ik tijdens die discussie de indruk dat ik het boek het beste snapte
Schrijfstijl, woordgebruik,...Hoe doe je dat? Lijkt me onmogelijk om te bewijzen, je kan hoogstens een vermoeden hebben. Er bestaan wel zogenaamde tools als GPTZero, maar dat is ongelofelijk onbetrouwbaar.
Het punt is wel dat als je het gebruikt, ze niet minder gaan leren. Je leert ook niet minder doordat je een rekenmachine mag gebruiken. Je leert anders.
Dit dus.Disagree; wie enkel een rekenmachine leert gebruiken, zal nooit ofte nimmer in staat zijn om shit in= shit out te detecteren (niet in het minst als de "shit in" door hun eigen fout veroorzaakt wordt). Wie een rekenmachine leert te gebruiken als tool, en niet als gemaksoplossing, die zal dat wel kunnen. Dat zal met AI niet anders zijn.
Goh, ik kom toch meer en meer mensen tegen, vooral de jongste generaties, die voor (wat voor mij) héél eenvoudige zaken zijn naar hun gsm grijpen hoor.En wie leert enkel zijn rekenmachine te gebruiken en niet meer te hoofdrekenen? Mijn punt is dat je dat ook niet met AI moet doen.
In het zesde middelbaar moet je je toch niet meer bezighouden met grammatica, spelling of woordenschat? Die essentiële zaken worden wel degelijk geleerd, echter start dat in het eerste leerjaar en is dat quasi tot en met het 4e middelbaar of zo? Kan me idd herinneren dat de laatste graad van het middelbaar vooral literatuur was, nog nooit heb ik het gevoel gehad dat ik toen beter nog wat spelling of grammatica zou gehad hebben.In het zesde middelbaar had de leraar Nederlands (een typische met onverzorgde baard en smoezelige hemdjes) ook een lijst boeken opgegeven . Ik las er geen enkele van wegens veel te oubollig en we hadden al zoveel werk voor andere vakken. Dat werd copy-paste van het internet voor de boekbespreking. De leraar had het natuurlijk door en was kwaad. Voor mij was die focus op literatuur echt niet nodig. Ik had liever een paar kleinere schrijfopdrachten gehad, grammatica, spelling, woordenschat enz... Die essentiële zaken werden uiteindelijk nauwelijks aangeleerd. Was wel een dwaze stadsschool waar ik naartoe ging. Gelukkig ben ik daarna voor vertaler gaan studeren en heb ik dat toch het een en ander kunnen inhalen.
Boekbesprekingen waren voor mij een hoogtepunt van het curriculum, ik deed dat ontzettend graag. Maar ik kreeg dan ook veel boeken van mijn ouders, ze namen me mee naar de bib, ze lazen zelf veel, we praatten over boeken, ...
Leerkrachten hebben nu eenmaal de ondankbare job om kinderen die niet in een huis met boeken opgroeien warm te maken om te lezen.
Boekbesprekingen waren voor mij een hoogtepunt van het curriculum, ik deed dat ontzettend graag. Maar ik kreeg dan ook veel boeken van mijn ouders, ze namen me mee naar de bib, ze lazen zelf veel, we praatten over boeken, ...