Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

En wie leert enkel zijn rekenmachine te gebruiken en niet meer te hoofdrekenen? Mijn punt is dat je dat ook niet met AI moet doen.
 
En dat hier, is de reden dat ons onderwijs serieus achteruit gaat. De volgende generatie leest geen boek meer, doet geen vertalingen meer, doet geen wiskundige oefeningen meer, enzovoort
De vorige generaties dedendat wel? Ik zat 20 jaar geleden in een taalrichting en dan had je nog altijd klasgenoten in het 6de middelbaar die bij vrije keuze van een boek een strip van Jommeke kozen.
 
Gohja dat was 20 jaar geleden ook zo al. Ik herinner mij nog dat we in het zesde voor Nederlands een boek moesten lezen om er dan vervolgens in twee kampen een discussie over moesten houden. Stond op redelijk wat punten en de deadline begon te naderen. Via Google kon ik dan ergens een piraat versie van de CliffsNotes over dat boek bemachtigen. Dat waren een 25-tal pagina's in het Engels die een heel gedetailleerde samenvatting vormden van dat boek. Uiteindelijk had ik tijdens die discussie de indruk dat ik het boek het beste snapte :unsure:
 
Ik moet zeggen dat ik daar ook altijd enorm tegen op keek. Ondertussen weet ik ook waarom (afantasy maakt boeken lezen behoorlijk saai). Het vreemde is dat ik boeken die verfilmd zijn dus ook véél liever lees (Ik ben nu de Harry Potter boeken uit het perspectief van Hermelien aan het lezen bvb).

Ook 1984 vond ik bvb geweldig. Heb die moeten lezen als vakantietaak voor geschiedenis en net daardoor werd dat boek interessant voor mij (de link met communisme in USSR etc). Maar gewoon een random roman, zegt mij eigenlijk nooit iets.

Ik denk eigenlijk dat het net een goeie opdracht kan zijn om een boek van een verfilming te lezen, en dan de verschillen te bespreken bvb. Lijkt me veel makkelijker om jongeren mee aan te spreken.
 
Vriendin van me geeft les en voorlopig haalt ze de meeste opstellen/samenvattingen er toch uit die door chatgpt zijn gemaakt.
Hoe doe je dat? Lijkt me onmogelijk om te bewijzen, je kan hoogstens een vermoeden hebben. Er bestaan wel zogenaamde tools als GPTZero, maar dat is ongelofelijk onbetrouwbaar.
 
Hoe doe je dat? Lijkt me onmogelijk om te bewijzen, je kan hoogstens een vermoeden hebben. Er bestaan wel zogenaamde tools als GPTZero, maar dat is ongelofelijk onbetrouwbaar.
Ik ben er van overtuigd dat ik de chatGPT boekbesprekingen er met grote mate van correctheid uit zou vissen, en bij twijfel lijken een paar doelgerichte vragen mij voldoende om te bevestigen/ontkrachten hoor.
 
Gohja dat was 20 jaar geleden ook zo al. Ik herinner mij nog dat we in het zesde voor Nederlands een boek moesten lezen om er dan vervolgens in twee kampen een discussie over moesten houden. Stond op redelijk wat punten en de deadline begon te naderen. Via Google kon ik dan ergens een piraat versie van de CliffsNotes over dat boek bemachtigen. Dat waren een 25-tal pagina's in het Engels die een heel gedetailleerde samenvatting vormden van dat boek. Uiteindelijk had ik tijdens die discussie de indruk dat ik het boek het beste snapte :unsure:
Hoewel ik nu echt boeken digitaal verslindt op mijn Kindle heeft het wel even geduurd voor ik door had welke genres mij lagen. Als kind op school las ik niet graag. Boekbesprekingen waren dan ook een hel. Ik zocht een paar samenvattingen op internet en ik las enkel de rechterbladzijden van het boek. Uiteindelijk had ik dan maar de helft gelezen maar toch genoeg inhoudelijke info om vragen te kunnen beantwoorden.
 
Ik deed er vroeger ook alles aan om geen boeken te lezen. Samenvattingen zocht ik op scholieren.net denk ik.
Achteraf bekeken echt dom eigenlijk. Tijd heb je in't middelbaar sowieso en zo erg is het allemaal nu ook weer niet. Maarja, hindsight's 20/20.

Ik lees nog altijd niet graag. Soms is er een boek dat ik wel leuk vind, maar dat blijft vaak een week of twee liggen en dan ben ik alles weer vergeten. Als ik het dan echt interessant vond begin ik opnieuw met de verplichting het me niet opnieuw te laten overkomen.

Ik merk dat ik véél trager lees dan mijn vriendin die wel heel haar leven altijd al graag heeft gelezen.

Je kan het paard wel naar het water brengen, maar het niet doen drinken.

Ik geloof er niets van dat het nu erger gesteld zou zijn met de jeugd.
Je hebt altijd mensen die graag lezen, en niet graag lezen. Valt weinig aan te veranderen.
 
'Verplicht' boeken lezen had ik een hekel aan in het middelbaar. Daar deed je mij dus echt geen plezier in. Ik ben sowieso al geen lezer. Ik weet niet meer welk jaar het exact was, maar wij kregen eens allemaal apart een boek toegewezen en daar moesten wij dus tegen het einde van het schooljaar (of trimester ik weet het niet meer) een opstel/samenvatting over schrijven.

Nou ja, met de beste wil van de wereld, maar dat werkt gewoon niet bij mij. Ik ben daar uiteraard wel aan begonnen, maar laat mij een mij boek lezen en ik ben gewoon de dag erna de helft vergeten waarover het gaat omdat het mij gewoonweg niet interesseert, laat staan dat ik na x-aantal weken/maanden daar een verslag van moet schrijven. :laugh: Ik kom meer te weten van een boek door daar gewoon wat samenvattingen van op te zoeken, dan het effectief te lezen.

Laat mij dan bv. een spreekbeurt maken over het wel en wee van een bepaalde diersoort dat mij interesseert en ik zal u nagenoeg alles tot in de details kunnen vertellen, maar een boek? Nee, dat niet.
 
Ik kan mij toch ook niet voor de geest halen dat boeken lezen leuk was, zeker als je Nederlands, Frans, Engels,… dus wat verwacht je natuurlijk.

Ik heb een aantal boeken in mijn middelbaar ook niet gelezen en dat was altijd een beetje een risico bij mondelinge examens. Nu lees ik graag een boek op vakantie, maar je zou me nog geen plezier doen om me thuis tijdens de werkweek te laten lezen; net als de leerlingen in je klas, dus ook niet staan te springen.

In het middelbaar is er zoveel druk op alles; dat zelfs een leuke opdracht helemaal anders kan aanvoelen.
 
Hoe doe je dat? Lijkt me onmogelijk om te bewijzen, je kan hoogstens een vermoeden hebben. Er bestaan wel zogenaamde tools als GPTZero, maar dat is ongelofelijk onbetrouwbaar.
Schrijfstijl, woordgebruik,...
En dan stel je 3 vragen over de inhoud aan de leerling zonder dat die internet kan raadplegen et voila....
 
In het zesde middelbaar had de leraar Nederlands (een typische met onverzorgde baard en smoezelige hemdjes) ook een lijst boeken opgegeven . Ik las er geen enkele van wegens veel te oubollig en we hadden al zoveel werk voor andere vakken. Dat werd copy-paste van het internet voor de boekbespreking. De leraar had het natuurlijk door en was kwaad. Voor mij was die focus op literatuur echt niet nodig. Ik had liever een paar kleinere schrijfopdrachten gehad, grammatica, spelling, woordenschat enz... Die essentiële zaken werden uiteindelijk nauwelijks aangeleerd. Was wel een dwaze stadsschool waar ik naartoe ging. Gelukkig ben ik daarna voor vertaler gaan studeren en heb ik dat toch het een en ander kunnen inhalen.

Die leraar was trouwens ne vieze. Die staarde de hele tijd naar de meisjes in de klas (allemaal van die leeghoofdige giecheltrinnetjes) en was op een bepaald moment zelf een aan het "groomen". Zat hij heel de tijd bezig hoe ze het mooiste meisje was van de klas en dat meisje was precies nog blij met de aandacht van hem ook :eek::eek::eek:
 
Het punt is wel dat als je het gebruikt, ze niet minder gaan leren. Je leert ook niet minder doordat je een rekenmachine mag gebruiken. Je leert anders.

Disagree; wie enkel een rekenmachine leert gebruiken, zal nooit ofte nimmer in staat zijn om shit in= shit out te detecteren (niet in het minst als de "shit in" door hun eigen fout veroorzaakt wordt). Wie een rekenmachine leert te gebruiken als tool, en niet als gemaksoplossing, die zal dat wel kunnen. Dat zal met AI niet anders zijn.
Dit dus.

Ik ben toevallig in Azië waar ze blijkbaar door een combinatie van scholing en aanleg heel weinig affiniteit met nummers hebben.

Wanneer je hier in de winkel drie items koopt, eentje van 5€, eentje van 5,5€ en eentje van 1€, dan tikken ze het in op hun rekenmachientje.
Vergeten ze de komma te tikken in die 5.5€ (of het machientje registreert de aanslag niet), dan gaan ze je zonder blikken of blozen 61€ vragen, want nergens in hun brein klikt het dat de som van 3 items rond de 5€ of minder onmogelijk meer dan 60€ kan geven.
 
En wie leert enkel zijn rekenmachine te gebruiken en niet meer te hoofdrekenen? Mijn punt is dat je dat ook niet met AI moet doen.
Goh, ik kom toch meer en meer mensen tegen, vooral de jongste generaties, die voor (wat voor mij) héél eenvoudige zaken zijn naar hun gsm grijpen hoor.

De basis, dus zonder dat je vereenvoudigingen moet doen, lukt nog, maar dan houdt het ook op.

5X32 waar ik al snel maal 10 en gedeeld door 2 (dus 320/2) van maak en op een kwart seconde je 160 geef, zitten ze al op te sukkelen en grabbelen ze naar hun rekenmachine. Of je ziet ze echt in hun brein 32 64 96 gaan, en dan over de honderd slagen ze al in de knoop...

En uiteraard zijn er wel nog steeds die het vlot kunnen, er zijn altijd een hoop mensen die er aanleg voor hebben (en er dan ook meestal plezier uit halen, nog de allerbelangrijkste motivator), maar het zijn vooral degenen zonder die aangeboren aanleg die uit de boot vallen, waar vroeger echt werk werd gemaakt om al die hulpmiddeltjes en vereenvoudigen aan te leren en te trainen, lijkt dat nu grotendeels overgeslagen worden, of er toch héél licht overgaan.
 
Laatst bewerkt:
In het zesde middelbaar had de leraar Nederlands (een typische met onverzorgde baard en smoezelige hemdjes) ook een lijst boeken opgegeven . Ik las er geen enkele van wegens veel te oubollig en we hadden al zoveel werk voor andere vakken. Dat werd copy-paste van het internet voor de boekbespreking. De leraar had het natuurlijk door en was kwaad. Voor mij was die focus op literatuur echt niet nodig. Ik had liever een paar kleinere schrijfopdrachten gehad, grammatica, spelling, woordenschat enz... Die essentiële zaken werden uiteindelijk nauwelijks aangeleerd. Was wel een dwaze stadsschool waar ik naartoe ging. Gelukkig ben ik daarna voor vertaler gaan studeren en heb ik dat toch het een en ander kunnen inhalen.
In het zesde middelbaar moet je je toch niet meer bezighouden met grammatica, spelling of woordenschat? Die essentiële zaken worden wel degelijk geleerd, echter start dat in het eerste leerjaar en is dat quasi tot en met het 4e middelbaar of zo? Kan me idd herinneren dat de laatste graad van het middelbaar vooral literatuur was, nog nooit heb ik het gevoel gehad dat ik toen beter nog wat spelling of grammatica zou gehad hebben.

Ook het feit dat je de boeken bewust niet las vanwege te ouwbollig en geen tijd... Zeg dan toch gewoon eerlijk dat je geen goesting had om die boeken te lezen.

Soit ik las ook niet graag maar deed het uiteindelijk wel. Ik deed ook wel 'maar' Secretariaat-Talen in TSO waardoor het niveau met momenten schrijnend laag was en er aan tijd om te studeren geen gebrek was.
 
Leerkrachten hebben nu eenmaal de ondankbare job om kinderen die niet in een huis met boeken opgroeien warm te maken om te lezen.

Boekbesprekingen waren voor mij een hoogtepunt van het curriculum, ik deed dat ontzettend graag. Maar ik kreeg dan ook veel boeken van mijn ouders, ze namen me mee naar de bib, ze lazen zelf veel, we praatten over boeken, ...

Je gaat altijd kinderen/mensen hebben die desondanks niet graag lezen, al is dat zoals met zoveel dingen ook iets dat leuker wordt als je het goed kan en er al veel op hebt geoefend. Ik ken wel wat volwassenen in mijn omgeving die zelf niets lezen en daar ook wel wat neerbuigend over doen (saai, fictie is tijdverspilling, ...) en dat negatieve gevoel in hun kinderen versterken op die manier.
 
Boekbesprekingen waren voor mij een hoogtepunt van het curriculum, ik deed dat ontzettend graag. Maar ik kreeg dan ook veel boeken van mijn ouders, ze namen me mee naar de bib, ze lazen zelf veel, we praatten over boeken, ...

Dit is ook exact mijn ervaring! Helaas moesten wij de laatste paar jaar in het secundair geen boeken lezen... Er werd in het begin van het jaar telkens wel gezegd dat we dit gingen doen zowel voor Nederlands als Engels maar dit is er nooit van gekomen tot mijn grote teleurstelling en dit in een kunstrichting.

Ik vind dat lezen een enorme meerwaarde biedt in een opleiding. Het is echter heel moeilijk om iets te vinden dat jongeren prikkelt. Ik lees al zo lang ik mij kan herinneren maar ik ben echt helemaal verliefd geworden op lezen door Harry Potter en de ontdekking van fantasy.

Voor mijn werk moet ik vaak brieven schrijven waarop antwoord zou moeten komen. Het gebeurt echt enorm veel dat mensen niet volledig antwoorden of bellen om te zeggen dat ze de brief niet begrijpen. Terwijl het toch allemaal niet zo moeilijk is ... En hoewel dit natuurlijk geen officieel wetenschappelijke studie is, lijkt mij dat het niveau begrijpend lezen niet echt fantastisch is.
 
Leerkrachten hebben nu eenmaal de ondankbare job om kinderen die niet in een huis met boeken opgroeien warm te maken om te lezen.

Boekbesprekingen waren voor mij een hoogtepunt van het curriculum, ik deed dat ontzettend graag. Maar ik kreeg dan ook veel boeken van mijn ouders, ze namen me mee naar de bib, ze lazen zelf veel, we praatten over boeken, ...

Ik skipte boekbesprekingen altijd. Ik keek dan een film en deed de taak daarmee. Dat werd geaccepteerd. Was voor de rest wel een goed meewerkende leerling, maar boekbesprekingen en plastische opvoeding deed ik niet.
Mijn enig buisvak ooit is overigens plastische opvoeding met 40/100.

De kinderen hier moeten wel boeken lezen van ons (en de oudste 2 een presentatie maken), 1 van de 3 leest graag. Maar buiten een strip of technisch magazine zal ik nooit leesvoer vastnemen.
 
Terug
Bovenaan