Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

Ik vond dat boek lezen zo erg niet, als er vrije keuze was. Maar zaken zoals een poster of een trailer maken, GTFO.
Ik zou die dingen nog wel leuk gevonden hebben, mijn puber hier ook. Elk zijn ding. Maar niet elke schoolopdracht moet leuk zijn voor iedereen, dat is ook een beetje het probleem tegenwoordig IMHO. Kakvakken en kakleerkrachten* horen er nu eenmaal bij, op het werk zal het ook niet altijd feest zijn.
* Waarmee ik niet wil zeggen dat @Squidward zo één is hé!
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.

Om eerlijk te zijn als je dit had voorgesteld toen ik aan het studeren was, was dat toch ook iets waar ik serieus tegen opzag...

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
-> tot hier meh komt in orde

Vanaf hier zou ik op basis van het opdrachtblad gaan kijken of ik die 2 laatste gewoon niet doe en er dan gewoon met de hakken over de sloot zou doorzijn of desnoods de buis pakken.
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Al zou ik mij voor die filmposter gewoon de cover van het boek hebben vergroot of een afbeelding hebben opgezocht die iets met die cover te maken had. Een boek over Arthur. Waarbij ik dan gewoon dit als poster zou afdrukken : https://en.wikipedia.org/wiki/King_...Sword#/media/File:King_Arthur_LotS_poster.jpg

En als ik echt den etter zou geweest zijn had ik het eerste boek van de game of thrones gelezen. De afbeelding van dit als poster gebruikt : https://www.europosters.be/posters/...XqgTjfAHb2gum9sm58fFQ5J2w1XAXv7gaAlfbEALw_wcB
En als trailer
waar ik dan een stuk van afpits

Maar als mijne kleine dat zou doen zou ik die wel tegen zijn voeten geven dat die er zijn voeten aan geveegd heeft terwijl ik desondanks wel in mijn eigen zit te denken van man man man ben ik blij dat ze dergelijke ideeën in het verleden niet gehad hadden want ik zou er zelf ook mijn voeten aan vegen... of toch op zijn minst proberen om onder die laatste 2 uit te komen.
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.
Squit imo vind ik als 40 jarige dit wel een leuke opdracht, maar als 16 jarige puber was mij elke schoolopdracht er 1 teveel.

Zeker opdrachten die tijd in beslag namen. Alles wat toen in de weg stond tussen mij en mij vrije tijd (lees vooral niets doen) was stom en teveel enz.... En als ik er met liegen onderuit kan geraken, zijt maar zeker dat ik het ga doen.
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)
Hoezo? Dit is dus een boekbespreking met extra stappen erbij...
Boekbesprekingen zijn sowieso iets dat de meeste leerlingen haten of niet graag doen. Dan doe je er een heleboel extra rotopdrachten bij en je verwacht dat de leerlingen verheugd zijn en dit met plezier zullen doen?
 
klassieke boekbesprekingen kan je vandaag de dag toch sowieso niet meer als opdracht geven in de klas? Dat heb je met AI toch op 5 seconden klaar?

Verder hoog tijd dat de lat in het onderwijs eens wat hoger gelegd wordt dus zo'n vervelende opdrachten kan ik alleen maar aanmoedigen.
 
Squit imo vind ik als 40 jarige dit wel een leuke opdracht, maar als 16 jarige puber was mij elke schoolopdracht er 1 teveel.

Zeker opdrachten die tijd in beslag namen. Alles wat toen in de weg stond tussen mij en mij vrije tijd (lees vooral niets doen) was stom en teveel enz.... En als ik er met liegen onderuit kan geraken, zijt maar zeker dat ik het ga doen.
Dit dus. Was vorige week ook nog eens op school (info avond voor de zoon voor de volgende graad). En omg wat een wereldvreemd volkje zijn die leerkrachten toch, hoe die alles en iedereen zo stiefmoederlijk behandelen. Volgens mij zat meer dan de helft van het publiek daar al dan niet denkbeeldig met zijn ogen te rollen.
 
Squit imo vind ik als 40 jarige dit wel een leuke opdracht, maar als 16 jarige puber was mij elke schoolopdracht er 1 teveel.

Zeker opdrachten die tijd in beslag namen. Alles wat toen in de weg stond tussen mij en mij vrije tijd (lees vooral niets doen) was stom en teveel enz.... En als ik er met liegen onderuit kan geraken, zijt maar zeker dat ik het ga doen.

Ik ga ook eerlijk zijn. Zo'n schoolopdracht wat veel te veel tijd kost voor een beperkt aantal punten.
Naar een bibliotheek gaan, boek uitkiezen, naar huis gaan. 1 u?
Boek lezen van 200p 5-10u
Poster maken 3u?
Video maken? 3u


Geef mij dan maar een gortdroge wiskunde huiswerk dat ik in twee uur tijd afkrijg. Ik haat opdrachten die veel te veel tijd kosten voor een beperkt resultaat.
 
Amai, het is mij wel duidelijk waarom het Atelier hier altijd zo stil is, zo'n haat op die opdracht zeg haha. Ik heb in secretariaat-talen mijn fair share aan boekbesprekingen en allerhande gehad en zou echt content geweest zijn met zo'n taak waar ik een beetje mijn creativiteit in kwijt kon ipv altijd zo'n droge onderwerp/antagonist/protagonist/plot/kenmerken opstellen te moeten schrijven.

En dan nog, da's hun taak, dat moeten ze gewoon doen, of ge die opdracht nu goed vindt of niet maakt toch niet uit. Ik haatte veel van de niet-creatieve (aka wiskunde enalles) taken ook en die moesten ook gewoon gebeuren. Dan gewoon een week voor deadline afkomen met van die shitty excuses is voor mij toch ook een terechte ergernis.
 
Ik ga ook eerlijk zijn. Zo'n schoolopdracht wat veel te veel tijd kost voor een beperkt aantal punten.
Naar een bibliotheek gaan, boek uitkiezen, naar huis gaan. 1 u?
Boek lezen van 200p 5-10u
Poster maken 3u?
Video maken? 3u


Geef mij dan maar een gortdroge wiskunde huiswerk dat ik in twee uur tijd afkrijg. Ik haat opdrachten die veel te veel tijd kosten voor een beperkt resultaat.
Ja, dat dus hé. Ik was gewoon een passieve student. Dingen die ik aan mijn bureau kon oplossen: ok. Maar allerlei opdrachten genre "interview iemand" of "ga naar de bib", meh.
 
Amai, het is mij wel duidelijk waarom het Atelier hier altijd zo stil is, zo'n haat op die opdracht zeg haha. Ik heb in secretariaat-talen mijn fair share aan boekbesprekingen en allerhande gehad en zou echt content geweest zijn met zo'n taak waar ik een beetje mijn creativiteit in kwijt kon ipv altijd zo'n droge onderwerp/antagonist/protagonist/plot/kenmerken opstellen te moeten schrijven.

En dan nog, da's hun taak, dat moeten ze gewoon doen, of ge die opdracht nu goed vindt of niet maakt toch niet uit. Ik haatte veel van de niet-creatieve (aka wiskunde enalles) taken ook en die moesten ook gewoon gebeuren. Dan gewoon een week voor deadline afkomen met van die shitty excuses is voor mij toch ook een terechte ergernis.
Natuurlijk moeten ze gewoon doen wat gevraagd wordt, en is wat gaan zeveren bij de directeur gewoon triest.

Maar dat zou toch ook wel een opdracht zijn waarvan ik begon te zuchten, omdat ik zou redeneren: "ik moet een boek lezen en begrijpen, en dan gaan mijn punten afhangen van een fucking (digitale) tekening/collage en een filmpje. Wat voor iets debiel is dit."

Overigens, ik vind de manier waarop sommige posts rond dit topic verdwenen zijn om een oude, afgesplitste thread te reanimeren, terwijl anderen hier nog staan, niet zo overzichtelijk.
 
Het gaat over het 4de middelbaar hier, niet over een hogere opleiding waar mensen met interesse voor het vak zitten. Laat hen een boek lezen en overhoor hen erover maar terroriseer scholieren toch niet met zo'n artistieke megalomane opdrachten voor een vak dat voor bijna niemand echt relevant is later.

Tenzij dit in het KSO zit, de enige plaats waar dit op zijn plaats is.
 
Zijn er echt mensen die die interviews niet zelf uitgevonden hebben?

Tuurlijk zijn er die alles uitvinden, ik herinner mij vroeger van die opdrachten "esthetica" van
"bezoek twee concerten en bespreek ze" (ticket nodig als bewijs)
"bezoek een kunstmuseum en bespreek je bezoek" (ticket nodig als bewijs)

Dat is voor een vak esthetica van 1 of 2u in de week. Moet je daar geld betalen voor een ticket, daar uren voor verplaatsen (Zeker als je in de westhoek woont), daar een rapport voor schrijven,... Om dan nog achteraf altijd een examen en nog een paper over een schilderij te schrijven.
De helft vroeg gewoon rond voor een gebruikt ticket van iemand anders en lulde maar wat.
Kost je verdomme meer tijd qua investering dan biologie, fysica en chemie tesamen.


Als leerkracht heb je het dan ook wel heel hoog in je bol als je zo'n opdrachten voorstelt voor een 1u of 2u vak.
 
Tuurlijk zijn er die alles uitvinden, ik herinner mij vroeger van die opdrachten "esthetica" van
"bezoek twee concerten en bespreek ze" (ticket nodig als bewijs)
"bezoek een kunstmuseum en bespreek je bezoek" (ticket nodig als bewijs)

Dat is voor een vak esthetica van 1 of 2u in de week. Moet je daar geld betalen voor een ticket, daar uren voor verplaatsen (Zeker als je in de westhoek woont), daar een rapport voor schrijven,... Om dan nog achteraf altijd een examen en nog een paper over een schilderij te schrijven.
De helft vroeg gewoon rond voor een gebruikt ticket voor iemand anders en lulde maar wat.
Kost je verdomme meer tijd qua investering dan biologie, fysica en chemie tesamen.


Als leerkracht heb je het dan ook wel heel hoog in je bol als je zo'n opdrachten voorstelt voor een 1u of 2u vak.
Om nog maar te zwijgen van de kostprijs van zulke grapjes. Een boek kan je als leerling nog gratis gaan halen in de bibliotheek maar efkes gaan zeggen dat je een concert of een museum moet gaan bezoeken? :wtf::wtf::wtf:.
 
Het gaat over het 4de middelbaar hier, niet over een hogere opleiding waar mensen met interesse voor het vak zitten. Laat hen een boek lezen en overhoor hen erover maar terroriseer scholieren toch niet met zo'n artistieke megalomane opdrachten voor een vak dat voor bijna niemand echt relevant is later.

Tenzij dit in het KSO zit, de enige plaats waar dit op zijn plaats is.

Megalomaan dan nog wel...

Een hele generatie die met hun GSM vergroeid zijn en die hun tijd verdoen met de meest onnozele filmkes te maken en te posten, maar zoiets is dan te groots, moeilijk of megalomaan? En dan zijn we verbaasd dat het gros van de kids weinig meer zijn dan grote papkinderen... :biglaugh:
 
Ik vind het hallucinant dat hier zo hard afgegeven wordt op culturele vorming in het algemeen tbh. Eens een boek lezen of een museum bezoeken gaat niemand kwaad doen en vind ik zeker een meerwaarde die een school kan en moet bieden. Leerlingen mogen toch een beetje uitgedaagd worden om buiten het traditionele "leuke" te gaan?

Ik heb in mijn middelbaar (verplicht) concerten, opera's, musea, boeken,... bezocht/gelezen/beluisterd en ik zou het oprecht triest vinden als mijn kinderen later niets doen op dit vlak.
 
Ik vind het hallucinant dat hier zo hard afgegeven wordt op culturele vorming in het algemeen tbh. Eens een boek lezen of een museum bezoeken gaat niemand kwaad doen en vind ik zeker een meerwaarde die een school kan en moet bieden. Leerlingen mogen toch een beetje uitgedaagd worden om buiten het traditionele "leuke" te gaan?

Ik heb in mijn middelbaar (verplicht) concerten, opera's, musea, boeken,... bezocht/gelezen/beluisterd en ik zou het oprecht triest vinden als mijn kinderen later niets doen op dit vlak.
Tbh toont dit wel deels aan wat er mis is met hoe ouders hun kinderen opvoeden. Als de ouders al zeggen dat het niet boeit en dat een nul op tien niet erg is, alsof dat kind dan ooit nog moeite gaat doen.

Wel triest dat er zoveel culturele neanderthalers rondlopen in België. Beetje open staan voor cultuur zou echt geen kwaad kunnen.
 
Terug
Bovenaan