Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.
Dus, eerst geef je een boekbespreking (ik dacht dat jij leerkracht Godsdienst was?) met toch wel speciale genres om uit te kiezen. Alsof je zelf genres hebt gekozen die je graag leest en er maar vanuit gaat dat de gemiddelde 16-jarige dit ook graag leest. Hoeveel 16-jarige zijn er geïnteresseerd in historische romans? Maar kom, zelfs al laat je pubers een boek helemaal zelf kiezen, boekbesprekingen zullen nooit de favoriete opdrachten worden van leerlingen.

Maar dan ga je plots aan een richting Maatschappij en Welzijn opdrachten geven die meer voor een richting grafische vormgeving of multimedia geschikt zijn.

Maak een poster -> Jij verwacht dus dat leerlingen niet enkel creatief genoeg zijn om een poster te verzinnen. Maar je verwacht ook nog eens dat ze aan de slag kunnen met grafische programma's, en deze überhaupt ter beschikking hebben.

Maak een trailer -> Net hetzelfde, je gaat creatieve opdrachten uitdelen aan een richting die daar totaal niet voor voorzien is.

Dus ja, ik kan goed begrijpen dat die gasten niet weten hoe ze hieraan moeten beginnen. Jij bent misschien graag creatief bezig, en dacht een staande ovatie te krijgen na het geven van die opdracht maar niet iedereen is zo. Als je niet creatief bent of daar gewoon niet in geïnteresseerd bent zijn dit nog gewoon 2 k*t-opdrachten bovenop een van de meest vreselijke opdrachten die je als leerling kan krijgen. Opdrachten die van een boekbespreking waar ze normaal +- een uur (exclusief het lezen) zouden bezig zijn plots een opdracht maakt waar ze meerdere uren mee bezig gaan zijn, daar ga je niemand mee winnen.

Eerlijk gezegd, en dat komt ook door andere posts, vind ik u als leerkracht echt enorm naïef overkomen. Hoe jij oprecht verschiet van het feit dat pubers niet graag voor school werken en niet graag leesopdrachten doen. Zoals ik zei, soms lijkt het alsof je gewoon naar de dingen kijkt die je zelf graag doet en dit gewoon projecteert naar je leerlingen. Dit is echt zo'n opdracht van die ene leekracht vroeger die altijd dacht "Leerlingen hebben geen andere taken, enkel die van mijn vak en die zijn zeker het belangrijkste!".
 
Laatst bewerkt:
klassieke boekbesprekingen kan je vandaag de dag toch sowieso niet meer als opdracht geven in de klas? Dat heb je met AI toch op 5 seconden klaar?

Verder hoog tijd dat de lat in het onderwijs eens wat hoger gelegd wordt dus zo'n vervelende opdrachten kan ik alleen maar aanmoedigen.
Dus vervelende opdrachten in de vorm van een poster of trailer is gelijk aan de lat hoger leggen? :crazy:

@hierboven: ik denk dat het lezen van de boeken op zich minder zou geproblematiseerd worden, toch zeker in deze thread. Maar als puber kreeg ik het altijd op mijn heupen van die "extra" zaken zoals nu hier in de vorm van een poster of trailer. Dat is dan vaak bedoeld om het leuker te maken, maar ik vond dat echt verschrikkelijk. En bij uitbreiding alles wat geforceerd 'creatief' was. Krijg soms nog nachtmerries van PO!
 
Ding is ook om kinderen zoveel mogelijk voeling te geven met allerhande terreinen van potentieel werk. Iemand kan door die filmposter ineens beseffen dat hij/zij voeling heeft met grafisch ontwerp of door die trailer misschien videomontage wil doen in verdere studies.

Maar zelfs als dat hun ding niet is, suck it up and do it. Jongeren worden ganse dagen zo bepamperd. Alsof we op het werk constant dingen moeten doen die we graag doen.
 
Één van de problemen hiermee is dat bij velen het verplichten van zulke activiteiten enkel afkeer opwekt. Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik lees graag, kan uit vrije wil occasioneel naar musea, opera of klassieke concerten gaan, maar laat me één van die dingen doen als ik iets anders in m'n hoofd heb, en je doet me daar geen plezier mee.

Maar dat zou toch ook wel een opdracht zijn waarvan ik begon te zuchten, omdat ik zou redeneren: "ik moet een boek lezen en begrijpen, en dan gaan mijn punten afhangen van een fucking (digitale) tekening/collage en een filmpje. Wat voor iets debiel is dit."
Eerlijk gezegd was een opdracht als deze ook te veel gevraagd voor mij toen ik 15 jaar was. Ik kreeg zoiets niet georganiseerd op de middelbare school. Ik blonk niet uit in planning en structuur. Liet een opdracht uit te veel delen bestaan waar je vrije keuze had (welk boek lees ik, welk medium kies ik om het te maken, welke invalshoek belicht ik, hoe vertel ik het, ...) en ik had geen idee waar te beginnen waardoor er niks van in huis kwam.
 
Ja, dat dus hé. Ik was gewoon een passieve student. Dingen die ik aan mijn bureau kon oplossen: ok. Maar allerlei opdrachten genre "interview iemand" of "ga naar de bib", meh.

Ugh of doe eens een toneeltje. Doe een presentatie (ik krijg er nog altijd de huivering van... als het mijn moment nu is om als expert het woord te nemen), doe een telefoongesprek, het rollenspel, laat ons kommilfoo gaan kijken waarbij er ene in zijn halfnakie staat, de miserables gaan kijken onder de noemer van cultuur...

Dat was voor mij altijd doodgaan. Alles waar je creatief of voor in het midden van de belangstelling of extravert voor diende te zijn of wat gewoon belachelijk of saai was... als ik iets saai wilde zien zou ik wel kijken naar verf dat droogt...

Het enige dat ik toen nog iets of wat ok vond was de night of the proms of de zoo. Dat had nog iets. Maar de zoveelste artsy fartsy evenement meh... laat maar.

Ik vind het hallucinant dat hier zo hard afgegeven wordt op culturele vorming in het algemeen tbh. Eens een boek lezen of een museum bezoeken gaat niemand kwaad doen en vind ik zeker een meerwaarde die een school kan en moet bieden. Leerlingen mogen toch een beetje uitgedaagd worden om buiten het traditionele "leuke" te gaan?

Ik heb in mijn middelbaar (verplicht) concerten, opera's, musea, boeken,... bezocht/gelezen/beluisterd en ik zou het oprecht triest vinden als mijn kinderen later niets doen op dit vlak.

Voor mij is er toch nog wel een verschil tussen een museum bezoeken of een concert of opera gaan bekijken (en dus zien of het iets voor u is). En een korte oplijsting te voorzien van wat je ervan hebt opgedaan of nog van herinnert de dag erna tot daaraan toe. Dan al die andere zaken die men erbij betrekt.

Mij komt dat over alsof je een groep kinderen naar de mis brengt, verwacht dat ze met een lach op het gezicht ernaar gaan luisteren voor dat volle uur (want cultuur !!!!) en erna dan ook nog een opdracht geeft, stel een preek op over een of ander maatschappelijk thema en kom het even voordragen tijdens het jaarlijkse schoolfeest om u dan op uw borst te kloppen voor het out of the box denken en de creativiteit van de opdracht om de monotonie te doorbreken.

Laat het zijn ja... al kan ik nog wel begrijpen dat in bepaalde opleidingen dergelijke zaken er gewoon bijhoren. Maar dan hebben uw kinderen daarvoor dan al een serieuze interesse of talent.

Maar dan lijkt mij dit eerder een opdracht om het voor u interessanter te maken om te kunnen doorzetten in al die blabla die je gaat binnenkrijgen om te beoordelen dan dat je het voor de kinderen doet. Al kan ik perfect geloven dat Squid dit echt met de goede bedoelingen probeert te doen. Net zoals mijn vroegere franse leerkracht die vanalles probeerden om ons te betrekken in de franse lessen totdat ze elke les lag te wenen wegens de desinteresse van haar leerlingen. Terwijl de oplossing die ze gewoon moest doen, was dat ze het wat rustiger aandoen en wat minder focussen op proberen creatief te zijn om les leuk te maken. En gewoon les geven, dat is al zot genoeg.
In ieder geval ik ben en blijf een cultuurbarbaar. Als de kinderen geen cultuurbarbaar willen zijn dan is dat hun goed recht.

Tbh toont dit wel deels aan wat er mis is met hoe ouders hun kinderen opvoeden. Als de ouders al zeggen dat het niet boeit en dat een nul op tien niet erg is, alsof dat kind dan ooit nog moeite gaat doen.
Daarom dat ik nog altijd hen tegen hun voeten zou geven. We moeten allemaal wel dingen doen die we niet plezant vinden. Dus dat moeten ze dan maar slikken. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik in mijn eigen niet ga denken van met welke nonsens komen ze hier nu ineens mee af.
 
Één van de problemen hiermee is dat bij velen het verplichten van zulke activiteiten enkel afkeer opwekt. Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik lees graag, kan uit vrije wil occasioneel naar musea, opera of klassieke concerten gaan, maar laat me één van die dingen doen als ik iets anders in m'n hoofd heb, en je doet me daar geen plezier mee.


Eerlijk gezegd was een opdracht als deze ook te veel gevraagd voor mij toen ik 15 jaar was. Ik kreeg zoiets niet georganiseerd op de middelbare school. Ik blonk niet uit in planning en structuur. Liet een opdracht uit te veel delen bestaan waar je vrije keuze had (welk boek lees ik, welk medium kies ik om het te maken, welke invalshoek belicht ik, hoe vertel ik het, ...) en ik had geen idee waar te beginnen waardoor er niks van in huis kwam.
En hoe vertaalt dit naar het latere professionele leven?

Ik kan wel werken en zaken doen die met het werk te maken hebben, maar als je het vraagt en het moet (en ik ben net niet in de stemming) dan klap ik toe?
Verplichten van iets wekt afkeer op, hoe ga je dan ooit in godsnaam voor een baas/meerdere werken?
De bedoeling van school is onder andere je voorbereiden op het latere "werk leven" !
 
Ik ga ook eerlijk zijn. Zo'n schoolopdracht wat veel te veel tijd kost voor een beperkt aantal punten.
Naar een bibliotheek gaan, boek uitkiezen, naar huis gaan. 1 u?
Boek lezen van 200p 5-10u
Poster maken 3u?
Video maken? 3u


Geef mij dan maar een gortdroge wiskunde huiswerk dat ik in twee uur tijd afkrijg. Ik haat opdrachten die veel te veel tijd kosten voor een beperkt resultaat.

Het gaat over het 4de middelbaar hier, niet over een hogere opleiding waar mensen met interesse voor het vak zitten. Laat hen een boek lezen en overhoor hen erover maar terroriseer scholieren toch niet met zo'n artistieke megalomane opdrachten voor een vak dat voor bijna niemand echt relevant is later.

Tenzij dit in het KSO zit, de enige plaats waar dit op zijn plaats is.

Megalomaan dan nog wel...

Een hele generatie die met hun GSM vergroeid zijn en die hun tijd verdoen met de meest onnozele filmkes te maken en te posten, maar zoiets is dan te groots, moeilijk of megalomaan? En dan zijn we verbaasd dat het gros van de kids weinig meer zijn dan grote papkinderen... :biglaugh:

Ik vind het hallucinant dat hier zo hard afgegeven wordt op culturele vorming in het algemeen tbh. Eens een boek lezen of een museum bezoeken gaat niemand kwaad doen en vind ik zeker een meerwaarde die een school kan en moet bieden. Leerlingen mogen toch een beetje uitgedaagd worden om buiten het traditionele "leuke" te gaan?

Ik heb in mijn middelbaar (verplicht) concerten, opera's, musea, boeken,... bezocht/gelezen/beluisterd en ik zou het oprecht triest vinden als mijn kinderen later niets doen op dit vlak.


Heel deze post is volgens mij 1 van de redenen dat het onderwijs de dieperik in gaat. We zijn misschien collectief teveel tijd aan het verschijten aan zinloosheid.

Belgie is al het land met a) een van de zwaarste lesroosters van de wereld en b) hoogste thuiswerk/huiswerk last ter wereld. En wat brengt het op? Blijkbaar geen kwalitatief onderwijs want elke parameter zit in een duikvlucht.

Tijd om wat te focussen op wat er toe doet. Talenten ontwikkelen die er toe doen en op maat werken. En stoppen met voor vakjes van 1 2 3 4h per week huiswerk van uren en uren en uren en uren te geven.

Ik ben de eerste om te hameren op het belang van degelijk onderwijs. Maar een middelbare student heeft les van 8.30 tot 16.00 (32 lesuren in een week) en gemakkelijk 1-2h huiswerk per dag. En nog wat weekend werk. Dergelijke nonsens opdrachten zijn toch puur tijdverdrijf voor leerling en leraar (veel plezier met dat objectief te verbeteren).

Ik kan mij ook nog herinneren dat ik vroeger voor Nederlands uuuuuuuuuuuren boeken zat te lezen in het weekend en dan de maandag 'boek toets' had. Op pagina 123 gebeurt xyz. Beschrijf wat er kort voor en kort erna gebeurt. Kijk, we gaan naar school om te leren, maar verwachten we echt dat 16 jarigen 8 weekends op rij een heel weekend zitten te lezen of verwachten we dat - ik zeg maar iets - iets anders doen? Leraars zijn altijd de eerste om over work-life balance en work-load te spreken, maar een leerling wordt wel verwacht om dat allemaal maar te presteren? Zelfs dutsige brave cege had na 2x een klassieker te lezen en een 6 op 10 te halen bij boek 3 een 5blz samenvatting van het net geplukt, geprint en in de mouw gemoefeld. Lo and behold - ik had 8/10 met 30 min werk.

Of voor Godsdienst (2h vakje) 'maak een 30blz dagboek van je leven'. Of voor Aardrijskunde (1h vakje) "maak een atlas van je reizen". En weet ik veel welke nonsens. En als je o wee durfde om er je voeten aan te vegen, de toorn des gods die op je neerdaalde.

Zorg er eens voor dat je klassikaal momentje het leermoment is ipv dat te vullen, de kinderen thuis te sturen en dan het leermoment op zichzelf te laten beleven.


En die nonsens begint al in de kleuter klas. Als het carnaval is. Maandag: "doe eens zot met je haar". Dinsdag: "verkleed in een dier". Woensdag: "gekke schoenen". etc. Heel de week iets anders. We hebben er hier 3, wij hebben geen tijd voor die nonsens. De kinderen vinden het niet leuk, wij vinden het niet leuk. En ze zijn 5 min op school en hun gekke schoenen liggen in een plas of de gekke kleren krijgen ze niet snel af en ze kakken er in.
 
De ergernis is in de eerste plaats dat leerlingen voor zoiets naar de directie te stappen, niet dat ze tegen hun goesting de opdracht doen. Ze doen de opdracht gewoon niet. :rolleyes:

Als je de reacties van volwassenen in deze thread leest, dan ga ik toch eens mijn beste jaren 50 stem opzetten: in mijnen tijd had ik een spreekwoordelijke shot onder mijn gat gekregen van mijn ouders om me niet aan te stellen en die taak te maken. Je gaat op je werk waarschijnlijk ook presentaties en werkstukken moeten maken waar je tegen op ziet.

Squid doet dan nog een gunst door populaire genres te kiezen. En vergis u niet: die leerlingen hadden bij eenderwelke boekbesprekingsopdracht zich daar tegen verzet.

Mensen vinden het godgeklaagd dat leerlingen nog zo weinig respect hebben voor leerkrachten. Wat verwachten we eigenlijk als je de reacties van volwassenen/ouders hier leest op leerkrachten die gewoon hun best doen er wat variatie in te steken. Alsof dat niet naar de kinderen doorsijpelt.
 
En hoe vertaalt dit naar het latere professionele leven?

Ik kan wel werken en zaken doen die met het werk te maken hebben, maar als je het vraagt en het moet (en ik ben net niet in de stemming) dan klap ik toe?
Verplichten van iets wekt afkeer op, hoe ga je dan ooit in godsnaam voor een baas/meerdere werken?
De bedoeling van school is onder andere je voorbereiden op het latere "werk leven" !
Het antwoord staat in de post die je citeert, namelijk "als ik andere zaken in m'n hoofd heb".

Tijdens geplande werkuren doen wat gevraagd wordt -> ok, want ik ben er om de job uit te voeren die ik zelf gekozen heb

Buiten geplande werk- of schooluren om uren in iets school- of werkgerelateerd steken terwijl ik niets anders te doen heb -> maakt me niet uit, ik zal het wel doen

Buiten geplande werk- of schooluren om uren in iets school- of werkgerelateerd steken terwijl ik iets anders wilde doen -> niet ok
 
De ergernis is in de eerste plaats dat leerlingen voor zoiets naar de directie te stappen, niet dat ze tegen hun goesting de opdracht doen. Ze doen de opdracht gewoon niet. :rolleyes:

Als je de reacties van volwassenen in deze thread leest, dan ga ik toch eens mijn beste jaren 50 stem opzetten: in mijnen tijd had ik een spreekwoordelijke shot onder mijn gat gekregen van mijn ouders om me niet aan te stellen en die taak te maken. Je gaat op je werk waarschijnlijk ook presentaties en werkstukken moeten maken waar je tegen op ziet.

Squid doet dan nog een gunst door populaire genres te kiezen. En vergis u niet: die leerlingen hadden bij eenderwelke boekbesprekingsopdracht zich daar tegen verzet.

Mensen vinden het godgeklaagd dat leerlingen nog zo weinig respect hebben voor leerkrachten. Wat verwachten we eigenlijk als je de reacties van volwassenen/ouders hier leest op leerkrachten die gewoon hun best doen er wat variatie in te steken. Alsof dat niet naar de kinderen doorsijpelt.
Ik zou helemaal geen probleem hebben met een verslag te typen, maar een creatieve opdracht zou me zóveel langer kosten en het genre is helemaaaaaal niet mijn ding. Waarmee ik squid niet meteen wil aanvallen hoor, maar het idee dat dit sneller gaat want maar korte trailer etc klopt dus zeker niet altijd. Ik zou te veel tijd verspillen aan nadenken etc
 
Iedereen mag gerust zijn mening hebben over die opdracht, maar ik vind het niet toevallig dat hier op dit forum die opdracht als zwaar negatief beschouwd wordt. Nochtans zitten er héél goeie stukken in (vakoverschrijdend werken, boeken toch vaak een jonger publiek aanspreken, ...).

Ik vind die video-opdracht ook wel tricky, omdat die héél moeilijk deftig alleen te maken is en waarschijnlijk wel een stuk zaken vereist die niet op school aangeleerd zijn (video-editing). Ja, van veel jongeren kan je verwachten dat ze dat wel zelf gaan verder uitzoeken, maar lijkt me toch al, als je alles meerekent, véél tijd die vakoverschrijdend is en dan zou dat best in samenwerking met een ander vak zijn (IT, als ze in het juiste jaar zitten?).

Attitude van leerlingen om dan maar de volledige opdracht aan te vallen, als die effectief zo duidelijk beschreen was, is wel ferm overdreven.
 
Ik herinner mij dat wij in het zesde middelbaar “De engelenmaker” van Stefan Brijs moesten lezen, we kregen er 3maanden de tijd voor. Zo enthousiast als ik was, begon ik er meteen aan en na een paar dagen was dat boek uit (wel wat nachtmerries van gehad :p) Rest van de klas had blijkbaar een samenvatting van een aantal pagina’s op internet gevonden de dag voor de test. Ik had een 5/10 omdat ik enkel de grote lijnen nog wist na 3 maanden en de rest 8/10 of meer. Zuur.
 
Iedereen doet hier alsof dat ze daar twee dagen te tijd voor kregen, ze 6 van die opdrachten per week krijgen en dat een of ander grafisch hoogstandje moet zijn waar ze uren werk in moeten steken. Alsof leerkrachten niet weten dat niet iedereen creatief en grafisch aangelegd is.

Als dat een beetje is zoals in mijn vroegere school (niet KSO) dan gaat zo'n opdracht als volgt:

- je kiest in de bib een dun boek en leest het (al dan niet half en vlug, of je zocht een samenvatting op)
- je kiest een foto van op internet van bijvoorbeeld een persoon met zwart haar die er wat stoer uit ziet
- je zet er de titel van het boek onder
-je schrijft bij de uitleg: "ik heb deze foto gekozen want het hoofdpersonage heeft zwart haar en was in dat deel van het boek heel stoer." Done.
Voor dat filmpje film je jezelf en je quote iets uit het boek ofzo, eventueel muziekje erover, bam klaar. Hoeft echt niet veel werk te zijn en zo zouden de meeste van mijn ex-medeleerlingen het gedaan hebben (en niet zitten zagen dat ze een opdracht moesten doen??) Zelf al ben je niet creatief dan kan je nog creatief zijn in het zo makkelijk mogelijk maken voor jezelf. Zolang je toont dat je (toch een deel) van het boek hebt gelezen en je beeld kon verantwoorden was het allemaal ok. Ik was dan iemand die dan all-in ging en er wel iets grafisch mooi van maakte maar als ik niets kon linken aan dat boek kreeg ik toch ook geen punten hoor. Als de rest in orde was mss hoogstens een half puntje extra voor de grotere moeite (en dan nog altijd niet omdat het misschien mooi was)

Die leerkrachten willen niet dat ge gaat investeren in een Adobe Full Suite abonnement en een hele campagne ineen steekt, das gewoon eens een andere manier om te tonen dat je het boek gelezen hebt. En ja, moeilijk voor velen hier om te geloven, maar sommige studenten hebben daar eens deugd van. Toch een beetje creativiteit ontwikkelen is ook belangrijk, ook in niet KSO richtingen. Good for the brain 🧠

Het verbaast mij trouwens dat velen hier zo bashen op die taak alsof het zo'n gekke opdracht is. Ik kan mij ook nog opdrachten herinneringen voor vakken zoals NL, EN, FR, Duits, zelf godsdienst en geschiedenis waarin we bv een reclame poster moesten maken voor iets, een illustratie maken bij een zelf gekozen gedicht, een slogan bedenken, promotie voor een product op een imaginaire beursstand, etc... dat was ASO en TSO.
 
Denk dat af en toe een creatieve opdracht zeker niet slecht is om dat wat te triggeren. Ze zullen zulke opdracht ook wel niet wekelijks krijgen zeker?

Je zou de leerling ook zelf kunnen laten invullen hoe ze de opdracht doen naargelang interesses (klassieke boekbespreking, filmpje maken of een voordracht,…). Maarja met pubers heb je dan het risico dat ze gewoon allemaal een boekbespreking kopiëren van het internet :thinking:

Maarja met alle reacties hier wel niet verbaast dat leerlingen niks meer willen doen, als de ouders er al mee lachen.
 
Mensen vinden het godgeklaagd dat leerlingen nog zo weinig respect hebben voor leerkrachten. Wat verwachten we eigenlijk als je de reacties van volwassenen/ouders hier leest op leerkrachten die gewoon hun best doen er wat variatie in te steken. Alsof dat niet naar de kinderen doorsijpelt.
☝️Dit dus. Een half forum in "opstand" omdat de leerkracht begot meer durft te vragen dan een halve A4 aan samenvatting. We zijn dan verwonderd dat ouders voor iedere scheet gaan klagen bij de leerkracht of directie. Dit is de opdracht, maak ze, stop met mekkeren, punt.
 
Voor iedereen die op Squid haar taak zit te bashen: Er moesten vroeger precies wat meer boekbesprekingen gegeven worden. Dan had men misschien hier niet over gelezen:
Maar toch wel overgenomen?

Ik vind die opdracht ook wel te veel van het goede.

Eerst een boek lezen dat je niet interesseert en dan nog een app gaan leren om er een trailer over te maken of een tekening maken.

Voor veel mensen zijn dat gewoon drie klotedingen
 
Terug
Bovenaan