Dus, eerst geef je een boekbespreking (ik dacht dat jij leerkracht Godsdienst was?) met toch wel speciale genres om uit te kiezen. Alsof je zelf genres hebt gekozen die je graag leest en er maar vanuit gaat dat de gemiddelde 16-jarige dit ook graag leest. Hoeveel 16-jarige zijn er geïnteresseerd in historische romans? Maar kom, zelfs al laat je pubers een boek helemaal zelf kiezen, boekbesprekingen zullen nooit de favoriete opdrachten worden van leerlingen.Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.
* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.
Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)
Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:
* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)
Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.
Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.
Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.
Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.
Maar dan ga je plots aan een richting Maatschappij en Welzijn opdrachten geven die meer voor een richting grafische vormgeving of multimedia geschikt zijn.
Maak een poster -> Jij verwacht dus dat leerlingen niet enkel creatief genoeg zijn om een poster te verzinnen. Maar je verwacht ook nog eens dat ze aan de slag kunnen met grafische programma's, en deze überhaupt ter beschikking hebben.
Maak een trailer -> Net hetzelfde, je gaat creatieve opdrachten uitdelen aan een richting die daar totaal niet voor voorzien is.
Dus ja, ik kan goed begrijpen dat die gasten niet weten hoe ze hieraan moeten beginnen. Jij bent misschien graag creatief bezig, en dacht een staande ovatie te krijgen na het geven van die opdracht maar niet iedereen is zo. Als je niet creatief bent of daar gewoon niet in geïnteresseerd bent zijn dit nog gewoon 2 k*t-opdrachten bovenop een van de meest vreselijke opdrachten die je als leerling kan krijgen. Opdrachten die van een boekbespreking waar ze normaal +- een uur (exclusief het lezen) zouden bezig zijn plots een opdracht maakt waar ze meerdere uren mee bezig gaan zijn, daar ga je niemand mee winnen.
Eerlijk gezegd, en dat komt ook door andere posts, vind ik u als leerkracht echt enorm naïef overkomen. Hoe jij oprecht verschiet van het feit dat pubers niet graag voor school werken en niet graag leesopdrachten doen. Zoals ik zei, soms lijkt het alsof je gewoon naar de dingen kijkt die je zelf graag doet en dit gewoon projecteert naar je leerlingen. Dit is echt zo'n opdracht van die ene leekracht vroeger die altijd dacht "Leerlingen hebben geen andere taken, enkel die van mijn vak en die zijn zeker het belangrijkste!".
Laatst bewerkt: