Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

Heel deze post is volgens mij 1 van de redenen dat het onderwijs de dieperik in gaat. We zijn misschien collectief teveel tijd aan het verschijten aan zinloosheid.

Belgie is al het land met a) een van de zwaarste lesroosters van de wereld en b) hoogste thuiswerk/huiswerk last ter wereld. En wat brengt het op? Blijkbaar geen kwalitatief onderwijs want elke parameter zit in een duikvlucht.

Tijd om wat te focussen op wat er toe doet. Talenten ontwikkelen die er toe doen en op maat werken. En stoppen met voor vakjes van 1 2 3 4h per week huiswerk van uren en uren en uren en uren te geven.

Ik ben de eerste om te hameren op het belang van degelijk onderwijs. Maar een middelbare student heeft les van 8.30 tot 16.00 (32 lesuren in een week) en gemakkelijk 1-2h huiswerk per dag. En nog wat weekend werk. Dergelijke nonsens opdrachten zijn toch puur tijdverdrijf voor leerling en leraar (veel plezier met dat objectief te verbeteren).

Ik kan mij ook nog herinneren dat ik vroeger voor Nederlands uuuuuuuuuuuren boeken zat te lezen in het weekend en dan de maandag 'boek toets' had. Op pagina 123 gebeurt xyz. Beschrijf wat er kort voor en kort erna gebeurt. Kijk, we gaan naar school om te leren, maar verwachten we echt dat 16 jarigen 8 weekends op rij een heel weekend zitten te lezen of verwachten we dat - ik zeg maar iets - iets anders doen? Leraars zijn altijd de eerste om over work-life balance en work-load te spreken, maar een leerling wordt wel verwacht om dat allemaal maar te presteren? Zelfs dutsige brave cege had na 2x een klassieker te lezen en een 6 op 10 te halen bij boek 3 een 5blz samenvatting van het net geplukt, geprint en in de mouw gemoefeld. Lo and behold - ik had 8/10 met 30 min werk.

Of voor Godsdienst (2h vakje) 'maak een 30blz dagboek van je leven'. Of voor Aardrijskunde (1h vakje) "maak een atlas van je reizen". En weet ik veel welke nonsens. En als je o wee durfde om er je voeten aan te vegen, de toorn des gods die op je neerdaalde.

Zorg er eens voor dat je klassikaal momentje het leermoment is ipv dat te vullen, de kinderen thuis te sturen en dan het leermoment op zichzelf te laten beleven.


En die nonsens begint al in de kleuter klas. Als het carnaval is. Maandag: "doe eens zot met je haar". Dinsdag: "verkleed in een dier". Woensdag: "gekke schoenen". etc. Heel de week iets anders. We hebben er hier 3, wij hebben geen tijd voor die nonsens. De kinderen vinden het niet leuk, wij vinden het niet leuk. En ze zijn 5 min op school en hun gekke schoenen liggen in een plas of de gekke kleren krijgen ze niet snel af en ze kakken er in.

Ik denk dat je de teneur van wat je daar van mij quote ietwat verkeerd opvat, maar tegelijk illustreer je wat mij betreft ook per direct wat ik daar aangeef :) .

Ik zal de eerste zijn om te beamen dat de verkleutering van het onderwijs een desastreuze impact heeft op de kwaliteit en de teloorgang ervan, en de content van die bewuste opdracht vind ik ook luchtiger dan lucht. Ik reageer op de "megalomaan"-reactie (om het terroriseren van de leerlingen maar te negeren) en de onderliggende "ocharme die dutskes, ze hebben al zoveel werk, dat doe je toch niet"-teneur, en daar illustreer je in deze post gewoon nog meer van.

Hoezo, zware lesroosters, hoge huiswerk-last, work-life balance, prestatiedruk... Really, praten we daar wel over hetzelfde verkleuterde onderwijs?
Leermomentje klassikaal houden ipv kinderen ook te leren zelf te leren... Really, willen we er zo'n ongeïnformeerde bunch of sheep van maken?
Per week 32 lesuren van 50 minuten én huiswerk én leren; wowow, druk druk, work-life balans... Really, gaan we ze al zo snel aanleren om de lamstraal uit te hangen en gaan we burnouts aanleren van in de schoolcarrière?

Er zit ongetwijfeld veel te veel absolute, zinloze rommel in de lessen-content die de pretpedagogie van de voorbije decennia heeft gebracht, veel te veel focus op "plezant", veel te weinig focus op kennisoverdracht en kunde, maar ik ben er net zozeer van overtuigd dat de teloorgang van het onderwijs mee gedreven wordt door volwassenen die de kids als absolute papkinderen behandelen. Ze zijn niet van suiker gemaakt (dat waren wij ook niet), ze kunnen heus wel tegen een stootje (dat konden wij ook) en, wellicht het meest belangrijke, je leert hen het meeste aan door de lat zo hoog mogelijk te leggen (en dat laatste vereist dat ze zelf ook wat meer doen dan enkel aanwezig te zijn in een les). Als een helicopter meegaan in de wil van de kids, tegen leerkracht en school in, is in deze een veel groter probleem dan de content van die opdracht.

Bon, in so far mijn ouw-zakken-rant :biglaugh: :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
De ergernis is in de eerste plaats dat leerlingen voor zoiets naar de directie te stappen, niet dat ze tegen hun goesting de opdracht doen. Ze doen de opdracht gewoon niet. :rolleyes:

Als je de reacties van volwassenen in deze thread leest, dan ga ik toch eens mijn beste jaren 50 stem opzetten: in mijnen tijd had ik een spreekwoordelijke shot onder mijn gat gekregen van mijn ouders om me niet aan te stellen en die taak te maken. Je gaat op je werk waarschijnlijk ook presentaties en werkstukken moeten maken waar je tegen op ziet.

Squid doet dan nog een gunst door populaire genres te kiezen. En vergis u niet: die leerlingen hadden bij eenderwelke boekbesprekingsopdracht zich daar tegen verzet.

Mensen vinden het godgeklaagd dat leerlingen nog zo weinig respect hebben voor leerkrachten. Wat verwachten we eigenlijk als je de reacties van volwassenen/ouders hier leest op leerkrachten die gewoon hun best doen er wat variatie in te steken. Alsof dat niet naar de kinderen doorsijpelt.
Los van nét iets teveel persoonlijke info vrij te geven, vind ik dit idd het belangrijkere punt. De reacties hier zijn exact de reden dat het probleem zich stelt door die leerlingen, dat soort luiigheid/opstand van de ouderen is dé reden dat de scores en leesvaardigheid van de kinderen in de dieperik duikt.

In het buitengewoon durf ik dat soort taken ook wel geven, maar met een strikt schema, deeltaken met tussentijdse evaluatie en iets meer begeleiding van kortbij. Ah ja, liefst in samenwerking met vakken waar ICT vaardigheden meer aan bod komen. Meer werk, maar wsl betere resultaten.

Ik werk vanuit het "vak ict" (niet lachen!) zeer actief met de taalleerkrachten samen om dit soort projectjes te kunnen uitvoeren. Wat half de thread niet snapt is dat het leerplan niet meer de puntjes zijn met "dit moeten ze kunnen", mooi per vak gecategoriseerd, maar een amalgaam van vaardigheden en skills waarbij ze creatief moeten denken, onderzoek doen (en nog een stuk meer). Vakoverschrijdend werken is hierbij een grote must. (doelen uit het basispakket). Neen, het werkt zeker niet altijd even goed. Maar de leerlingen zijn uitgedaagd geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga op jouw post reageren, maar eigenlijk gaat het zowat over heel de pagina.
De ergernis is in de eerste plaats dat leerlingen voor zoiets naar de directie te stappen, niet dat ze tegen hun goesting de opdracht doen. Ze doen de opdracht gewoon niet. :rolleyes:
Dat is volgens mij en ik denk de meesten hier ook wel een terechte ergernis hoor, ik vind dat niet kunnen. Het gaat er mij alvast ook niet om om @Squidward aan te vallen, ik vat het meer op als algemeen een reactie op "dit soort" taken, en je ziet dat er bepaalde posters daar niet echt met plezier aan terugdenken.
Als je de reacties van volwassenen in deze thread leest, dan ga ik toch eens mijn beste jaren 50 stem opzetten: in mijnen tijd had ik een spreekwoordelijke shot onder mijn gat gekregen van mijn ouders om me niet aan te stellen en die taak te maken. Je gaat op je werk waarschijnlijk ook presentaties en werkstukken moeten maken waar je tegen op ziet.

Squid doet dan nog een gunst door populaire genres te kiezen. En vergis u niet: die leerlingen hadden bij eenderwelke boekbesprekingsopdracht zich daar tegen verzet.
Maar natuurlijk, er is een opdracht gecommuniceerd, ruim op voorhand, dus die moest gemaakt worden. Overigens, het gaat over 4de middelbaar, ik denk dat je het waarschijnlijk al moet uithangen om hierop te buizen. Dat leerlingen foeteren is van alle tijden, maar dat ze gaan liegen bij de directeur is nu ook wel iets waar ik versteld van sta.

Echter, en @berenod zegt ook iets in die richting, ik vind wel dat we ook eens mogen nadenken over die houding van (soms verbitterde) volwassenen, die lijkt neer te komen op: "Je gaat heel je leven zaken tegen je zin doen, dus je kan er maar best zo snel en vroeg mogelijk mee beginnen". Is dat ook zo? Is dat werkelijk een nuttige boodschap voor kinderen en jongvolwassenen vraag ik me af. En dan dwaal ik een beetje af naar wat @cege ook aanhaalt (zonder de algemene negativiteit). Ons onderwijs staat niet bepaald bekend om weinig huiswerk op te leggen, als ik me niet vergis merkbaar meer dan bv. Duitsland. Als je dan kijkt naar wat het opbrengt, of je nu naar academisch succes kijkt, werkvloer, Pisa-rankings, ... vraag ik me af of we daar nu juist in zijn. Soms krijg ik eerder de indruk dat we vooral enige interesse en initatief uit studenten uitwringen, door ze een hoop taken te geven die ze na hun schooldag nog mogen afwerken. Ik pleit hier, voor zij die het begrijpend lezen niet machtig zijn, natuurlijk niet voor laissez-faire, om dan tegen de muur te lopen in het hoger onderwijs.

En als ik dan kijk naar een opdracht die neerkomt op "lees een boek", en waar dat volgens mij toch de kern is gezien het over een taalvak gaat, stel ik me ook wel vragen of die goedbedoelde, creatieve extra's motiveren (zoals ze bedoeld worden) of eerder gewoon een taak op de hoop worden. Squidward heeft hier zelf in het verleden toch al vaak geklaagd over het povere niveau van haar studenten, dus (persoonlijk) vraag ik me dan ook af of een poster en trailer maken over een boek nu zaken zijn waar tijd in moet gestoken worden.

Ondertussen heeft @vishnusixclix daar al wat context bij geschetst over vakoverschrijdende projecten, maar ik weet niet of dat hier nu het geval was, of het eerder een idee is uit de koker van een taalleerkracht zonder communicatie met andere lesgevers.

Mensen vinden het godgeklaagd dat leerlingen nog zo weinig respect hebben voor leerkrachten. Wat verwachten we eigenlijk als je de reacties van volwassenen/ouders hier leest op leerkrachten die gewoon hun best doen er wat variatie in te steken. Alsof dat niet naar de kinderen doorsijpelt.
Dit 100% natuurlijk, je ziet hier volwassenen die beter zouden moeten weten klagen over zo'n taak of "leerkrachten" in het algemeen als een vreemde diersoort. Als dat de boodschap is die je ook aan je kinderen geeft, is het niet verwonderlijk dat leerkrachten geen enkele authoriteit meer hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo, zware lesroosters, hoge huiswerk-last, work-life balance, prestatiedruk... Really, praten we daar wel over hetzelfde verkleuterde onderwijs?
Leermomentje klassikaal houden ipv kinderen ook te leren zelf te leren... Really, willen we er zo'n ongeïnformeerde bunch of sheep van maken?
Per week 32 lesuren van 50 minuten én huiswerk én leren; wowow, druk druk, work-life balans... Really, gaan we ze al zo snel aanleren om de lamstraal uit te hangen en gaan we burnouts aanleren van in de schoolcarrière?
Laat het "work hard, play hard" maar bij de luchtverkopers hoor.

Wat hier wordt gezegd is dat er misschien vragen kunnen gesteld worden bij een bovengemiddeld aantal taken, terwijl het resultaat verre van bovengemiddeld is. Wat dat in godsnaam te maken heeft met "burnouts aanleren" weet ik niet. Natuurlijk zijn kinderen niet van suiker, ze kunnen zelfs in de mijn gaan werken, maar ik denk toch dat het doel efficiënte kennisverwerving is, niet gewoon huiswerk maken omdat we dat altijd al hebben gedaan.
 
En die nonsens begint al in de kleuter klas. Als het carnaval is. Maandag: "doe eens zot met je haar". Dinsdag: "verkleed in een dier". Woensdag: "gekke schoenen". etc. Heel de week iets anders. We hebben er hier 3, wij hebben geen tijd voor die nonsens. De kinderen vinden het niet leuk, wij vinden het niet leuk. En ze zijn 5 min op school en hun gekke schoenen liggen in een plas of de gekke kleren krijgen ze niet snel af en ze kakken er in.

Dat van carnaval is optioneel he.

En veel kinderen/ouders/grootouders genieten daar zeker van (zoals die van mij).

Alsof er iets mis mee is met graag naar school te gaan en alle (ook leuk bedoelde) opdrachten dan per definitie shit zijn.

Die attitude kweekt inderdaad kinderen die het allemaal maar bullshit vinden. Niet verbazend dat die van jou er niks aan vinden dan :p. Een veel betere attitude is toch er het beste van te maken en als het je niet aanstaat het gewoon niet doen zonder extra lawaai te maken en anderen hun plezier te verpesten.

Zelfs de pubertijd later betekend niet dat je je moet afzetten tegen alles en nog wat.
 
Er wordt vooral gereageerd op haar verontwaardiging over de reactie op de taak hoor. Boekbespreking niet gemaakt vroeger?

Ik zou zo'n taak uiteindelijk wel doen als leerling met zo weinig mogelijk effort mogelijk.

Maar ik zou mij dan ook afvragen waarom in een wiskunde/wetenschappen richting (ik spreek van mijn jeugd.) talloze uren moet "investeren" aan esthetica of godsdienstopdrachten :p. Die leerlingen van haar hebben gewoon de verkeerde tactiek gebruikt om dat aan te brengen (kop in het zand steken en hopen dat het uiteindelijk niets wordt. En daarvoor mogen ze wel terecht "bestraft" worden. Je zou ze op die manier kunnen aanleren dat ze sneller in actie moeten schieten als ze vinden dat iets onduidelijk is of er een "blokkering" is. Beetje project management aanleren :p.)

Als leerling was ik inclusief woon-school verkeer 47u weg per schoolweek. Om dan achteraf nog uren te spenderen aan zo'n toestanden. Dat is langer dan de meeste werkweken van mensen hier.

Ik heb daar nachtmerries van zelfs. Dat ik terug naar het middelbaar moet omdat ik één of ander waardeloos paper nog moet indienen. :p
 
Mijn insteek was vooral dat een puber een puber is en mezelf als voorbeeld nam om er alles aan te doen om de opdracht niet te doen of er mij zo snel mogelijk van af te kunnen maken.

Dat ze naar de directie stappen, en hopelijk de deur tegen hun neus krijgen, is een leermoment voor hun. Is dat niet de bedoeling van onderwijs, dingen leren? Ook hoe omgaan met klote opdrachten tegen een bepaalde deadline?

Als blijkt dat elke leerling een probleem heeft met de opdracht, moet de school wel kunnen reflecteren waar het mis is gelopen. En dan kan de uitkomst zijn, het zijn gewoon lompe luie pubers die een stamp onder hun gat moeten krijgen. Maar evengoed had de school meer begeleiding moeten aanbieden om de opdracht te kunnen uitvoeren enz...
 
Recent dit tegengekomen op Youtube omtrent het gebruik van LLM:

Het komt er inderdaad op neer dat een beetje moeite doen noodzakelijk is. AI kan je helpen als tool, maar het is de moeite die je er in steekt dat er voor zorgt dat je er iets uit leert. Het is het pad naar het antwoord waardoor je leert, niet noodzakelijk het antwoord zelf.

Ik merk dat op de werkvloer ook. Als ik moeite heb met iets nieuws, dan is het frustrerend maar door me er door heen te duwen (met behulp van tools) en met lichte druk van buitenaf lukt het wel. De volgende keer gaat het dan wat vlotter en weet ik hoe ik taak X of Y kan aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Oh nee, je vraagt van je leerlingen creatief te zijn? Verschrikkelijk. Creatief zijn is toch geen vaardigheid die we willen trainen zeker?
Maar dan ga je plots aan een richting Maatschappij en Welzijn opdrachten geven die meer voor een richting grafische vormgeving of multimedia geschikt zijn.
Ik heb in wetenschappen-wiskunde voor Nederlands ook essays, kortverhalen, en zelfs een column moeten schrijven, hoor. Wat maakt het uit wat je afstudeerrichting is om creatieve opdrachten te krijgen?
Iedereen heeft een gsm en kan gerust zichzelf opnemen voor een minuut om een filmtrailer te maken. Iedereen kan een A4 vastnemen en een stift om daar wat op te krabbelen. Niemand vraagt toch om grafische software te leren of video-editing onder de knie te krijgen.

Ja, er zullen vast hopen tieners zijn die daar een hekel aan hebben, maar een beetje creatief denken is een vaardigheid die in het algemeen wat meer getraind mag worden. Met mensen die alleen puur algoritmische taken kunnen afvinken bouw je geen geavanceerde kenniseconomie op.
En dat creatief nadenken gaat ook over hoe je met beperkte middelen iets kunt afleveren dat toch op iets trekt of een bepaalde boodschap overbrengt.

Ik vind het een goeie opdracht @Squidward . Misschien beetje tijdsintensief, maar je hebt duidelijk aangegeven dat ze er best veel tijd voor hadden.
Iedereen die zo hard baalt als ze die opdracht lezen, wat kan ik daarvan zeggen? Tja, er is natuurlijk een reden dat het onderwijs achteruitboert... Als dat de mentaliteit van de gemiddelde ouder is, snap ik alvast wel wat daar aan bijdraagt. Als mijn kind met zo'n opdracht naar huis komt, zou ik blij zijn, in plaats van de cynische zeur uit te hangen.
 
Begin van dit schooljaar keken ze al heel zuur dat ze 'moesten' lezen. Nu ik afwezig ben en ze geen vervanging vinden, telt deze boekopdracht in de plaats van een examen. Je zou denken dat ze daar dan misschien blij mee zouden zijn, een collage maken in plaats van zinsontleding en woordsoorten leren... Maar nee, nog zagen.
Het is echt zo een luie, ondankbare groep. Vorig jaar stond ik in zesde en zevende jaren en die zijn zo veel makkelijker. Deze verdoen gewoon weken aan een stuk met te proberen dingen niet te doen, in plaats van dat ze nu in wezen al klaar zouden geweest zijn. En ik mag dan straks op tien uur tijd drieëndertig van die mormels verbeteren, wat veel intensiever is dan een examen waar ik een sleutel voor kan maken. Ik krijg ze voor 12u binnen en tegen 22u moeten de punten in het systeem.
 
Begin van dit schooljaar keken ze al heel zuur dat ze 'moesten' lezen. Nu ik afwezig ben en ze geen vervanging vinden, telt deze boekopdracht in de plaats van een examen. Je zou denken dat ze daar dan misschien blij mee zouden zijn, een collage maken in plaats van zinsontleding en woordsoorten leren... Maar nee, nog zagen.
Het is echt zo een luie, ondankbare groep. Vorig jaar stond ik in zesde en zevende jaren en die zijn zo veel makkelijker. Deze verdoen gewoon weken aan een stuk met te proberen dingen niet te doen, in plaats van dat ze nu in wezen al klaar zouden geweest zijn. En ik mag dan straks op tien uur tijd drieëndertig van die mormels verbeteren, wat veel intensiever is dan een examen waar ik een sleutel voor kan maken. Ik krijg ze voor 12u binnen en tegen 22u moeten de punten in het systeem.
Haal je eigenlijk voldoening uit die job? Mij zou dat heel dat gedoe echt binnen de kortste keren spuugzat zijn.
 
Haal je eigenlijk voldoening uit die job? Mij zou dat heel dat gedoe echt binnen de kortste keren spuugzat zijn.
Nee, dit jaar niet. Vorig jaar was dan weer super. Dat is jammer genoeg een risico dat elk jaar voorkomt. Als het leuk is, is het schitterend maar idd als het gelijk dit jaar is dan zou je dan soms - vaak - liever in de grote frietketel van de refter springen.
 
Oh nee, je vraagt van je leerlingen creatief te zijn? Verschrikkelijk. Creatief zijn is toch geen vaardigheid die we willen trainen zeker?

Ik heb in wetenschappen-wiskunde voor Nederlands ook essays, kortverhalen, en zelfs een column moeten schrijven, hoor. Wat maakt het uit wat je afstudeerrichting is om creatieve opdrachten te krijgen?
Iedereen heeft een gsm en kan gerust zichzelf opnemen voor een minuut om een filmtrailer te maken. Iedereen kan een A4 vastnemen en een stift om daar wat op te krabbelen. Niemand vraagt toch om grafische software te leren of video-editing onder de knie te krijgen.

Ja, er zullen vast hopen tieners zijn die daar een hekel aan hebben, maar een beetje creatief denken is een vaardigheid die in het algemeen wat meer getraind mag worden. Met mensen die alleen puur algoritmische taken kunnen afvinken bouw je geen geavanceerde kenniseconomie op.
En dat creatief nadenken gaat ook over hoe je met beperkte middelen iets kunt afleveren dat toch op iets trekt of een bepaalde boodschap overbrengt.

Ik vind het een goeie opdracht @Squidward . Misschien beetje tijdsintensief, maar je hebt duidelijk aangegeven dat ze er best veel tijd voor hadden.
Iedereen die zo hard baalt als ze die opdracht lezen, wat kan ik daarvan zeggen? Tja, er is natuurlijk een reden dat het onderwijs achteruitboert... Als dat de mentaliteit van de gemiddelde ouder is, snap ik alvast wel wat daar aan bijdraagt. Als mijn kind met zo'n opdracht naar huis komt, zou ik blij zijn, in plaats van de cynische zeur uit te hangen.
Moet je ze zelf in je ziekteverlof verbeteren?
 
Mijn 2 centjes:

Boekbesprekingen zijn iets waar ik ambivalent over ben. Waarom?

Een boek lezen moet iets zijn wat beetje uit jezelf komt. Ik las graag boeken als kind. Ik haatte het toen het "verplicht" was.

Ik was een puber, zoals velen die eigenlijk school als een noodzakelijk kwaad zag. Ik kwam daar niet om "bij te leren", ik kwam daar om "de les te ondergaan" en er door te raken liefst ook.

Als ik huiswerk had, was ik de held in in huiswerk zoals wiskunde, je kon daar rap werk van te maken omdat ik dat snapte. Het klikte. Zodat ik verder kon met mijn hobbies buiten school, want ik zat daar al 8 uur per dag.

Als ik een boekbespreking moest doen, huiverde ik omdat zoals ook door anderen gezegd ik er 3 weken elke avond uren aan een stuk over deed om een boek te lezen. Het interesseerde mij gewoon niet. Ik ben nooit taalvaardig geweest.

Ik snap wel de frustratie van leerkrachten die een gezamelijke "zucht" horen als ze een opdracht krijgen. Maar... wat had je verwacht? Hoe enthousiast zou je zelf zijn als leerkracht zijn als je bovenop uw dagjob plots te horen kreeg:
"aja, en tegen volgende vrijdag wil ik een werkende zeef van eratosthenes, geschreven in python, als ik merk dan je de code gekopieerd hebt krijg je een 0"

Zou ik fantastisch gevonden hebben als opdracht.

Mijn oprechte mening: huiswerk is iets wat moet afgeschaft worden. Het zat me meer in de weg dan dat het mij iets bijgebracht heeft. Want er zitten veel foute achterliggende veronderstellingen achter het principe van huiswerk.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2 centjes:

Boekbesprekingen zijn iets waar ik ambivalent over ben. Waarom?

Een boek lezen moet iets zijn wat beetje uit jezelf komt. Ik las graag boeken als kind. Ik haatte het toen het "verplicht" was.

Ik was een puber, zoals velen die eigenlijk school als een noodzakelijk kwaad zag. Ik kwam daar niet om "bij te leren", ik kwam daar om "de les te ondergaan" en er door te raken liefst ook.

Als ik huiswerk had, was ik de held in in huiswerk zoals wiskunde, je kon daar rap werk van te maken omdat ik dat snapte. Het klikte. Zodat ik verder kon met mijn hobbies buiten school, want ik zat daar al 8 uur per dag.

Als ik een boekbespreking moest doen, huiverde ik omdat zoals ook door anderen gezegd ik er 3 weken elke avond uren aan een stuk over deed om een boek te lezen. Het interesseerde mij gewoon niet. Ik ben nooit taalvaardig geweest.

Ik snap wel de frustratie van leerkrachten die een gezamelijke "zucht" horen als ze een opdracht krijgen. Maar... wat had je verwacht? Hoe enthousiast zou je zelf zijn als leerkracht zijn als je bovenop uw dagjob plots te horen kreeg:
"aja, en tegen volgende vrijdag wil ik een werkende zeef van eratosthenes, geschreven in python, als ik merk dan je de code gekopieerd hebt krijg je een 0"

Zou ik fantastisch gevonden hebben als opdracht.

Mijn oprechte mening: huiswerk is iets wat moet afgeschaft worden. Het zat me meer in de weg dan dat het mij iets bijgebracht heeft.
Vind ik gevaarlijk om jouw situatie te extrapoleren naar de ganse bevolking... Sommige kinderen hebben het gewoon nodig om huiswerk te krijgen omdat ze anders de leerstof niet voldoende snappen. Niet iedereen kan de leerstof begrijpen door in de les aandachtig te zijn en wanneer nodig thuis nog te leren... Het zou dan misschien beter zijn om een hybridesysteem te gebruiken waar de leerlingen die niet mee zijn huiswerk meekrijgen en de leerlingen die wel altijd mee zijn niet. Zo ga je wel een beetje het huiswerk als "straf" laten ervaren bij de leerlingen.
 
Vind ik gevaarlijk om jouw situatie te extrapoleren naar de ganse bevolking... Sommige kinderen hebben het gewoon nodig om huiswerk te krijgen omdat ze anders de leerstof niet voldoende snappen. Niet iedereen kan de leerstof begrijpen door in de les aandachtig te zijn en wanneer nodig thuis nog te leren... Het zou dan misschien beter zijn om een hybridesysteem te gebruiken waar de leerlingen die niet mee zijn huiswerk meekrijgen en de leerlingen die wel altijd mee zijn niet. Zo ga je wel een beetje het huiswerk als "straf" laten ervaren bij de leerlingen.
Dat is mijn punt net:

Wat wil je uiteindelijk? Dat leerlingen individueel het diepste uit de kan halen in school of dat het een "iedereen gelijk voor de wet"-beleid gevoerd wordt?(zoals nu, eigenlijk)

Want met het huidige systeem doe je ook enorme schade aan de leerlingen voor wie huiswerk een zwaar blok is.

En... dat is net wat de Montessori scholen doen. Goed of slecht? Ik heb geen cijfers om te vergelijken, maar ik herken wel stompzinnige regels als ik er zie(en persoonlijk heb ervaren...).
 
Huiswerk kan en moet zelfs meer zijn dan "goed genoeg snappen van de leerstof, wanneer de les niet volstaat". Dat hoort ook een verdieping te zijn van de leerstof én een vorm van zelf (bij)leren. Skills die minstens even belangrijk zijn om te ontwikkelen.

Afschaffen of zelfs selectief afschaffen zonder meer, is weinig meer dan een extra stap richting een nog lager onderwijsniveau.
 
Huiswerk kan en moet zelfs meer zijn dan "goed genoeg snappen van de leerstof, wanneer de les niet volstaat". Dat hoort ook een verdieping te zijn van de leerstof én een vorm van zelf (bij)leren. Skills die minstens even belangrijk zijn om te ontwikkelen.

Afschaffen of zelfs selectief afschaffen zonder meer, is weinig meer dan een extra stap richting een nog lager onderwijsniveau.
En weerom: dat is mijn punt. Het maken van huiswerk was iets waar dit van mijn in de weg stond. Ik leerde op mijn manier en huiswerk was het "verplichte nummer" voor ik zelf iets kon uitzoeken op mijn manier (waar ik na het huiswerk amper nog zin in had).

Iedereen leert op andere manier en huiswerk verplicht u om langer bezig te zijn op de "schoolse" manier, die niet altijd 100% voor iedereen werkt.

Ik weet nog dat ik soms zaken "op mijn manier" uitlegde aan mensen die gelijkgestemd waren.

"oooh, dus dat wilde diene mens duidelijk maken??" paar keer gehoord.
 
En weerom: dat is mijn punt. Het maken van huiswerk was iets waar dit van mijn in de weg stond. Ik leerde op mijn manier en huiswerk was het "verplichte nummer" voor ik zelf iets kon uitzoeken op mijn manier (waar ik na het huiswerk amper nog zin in had).

Iedereen leert op andere manier en huiswerk verplicht u om langer bezig te zijn op de "schoolse" manier, die niet altijd 100% voor iedereen werkt.

Ik weet nog dat ik soms zaken "op mijn manier" uitlegde aan mensen die gelijkgestemd waren.

"oooh, dus dat wilde diene mens duidelijk maken??" paar keer gehoord.
Je hebt het over het omgooien van het ganse klassieke schoolmodel, tjah... Denk dat het een beetje te simpel is om te zeggen dat dat beter zal zijn. Ik stoor me er ook aan dat mijn dochters bvb. wiskunde op een bepaalde manier moeten leren met de tussenstapjes die opgelegd worden maar ja, wie ben ik om te zeggen "zus of zo is beter"?
 
Huiswerk kan en moet zelfs meer zijn dan "goed genoeg snappen van de leerstof, wanneer de les niet volstaat". Dat hoort ook een verdieping te zijn van de leerstof én een vorm van zelf (bij)leren. Skills die minstens even belangrijk zijn om te ontwikkelen.

Afschaffen of zelfs selectief afschaffen zonder meer, is weinig meer dan een extra stap richting een nog lager onderwijsniveau.
Bewezen foutief. Onderzoek na onderzoek geeft aan dat huiswerk an sich geen meerwaarde is. Leereffect is verwaarloosbaar.
 
Terug
Bovenaan