Heel deze post is volgens mij 1 van de redenen dat het onderwijs de dieperik in gaat. We zijn misschien collectief teveel tijd aan het verschijten aan zinloosheid.
Belgie is al het land met a) een van de zwaarste lesroosters van de wereld en b) hoogste thuiswerk/huiswerk last ter wereld. En wat brengt het op? Blijkbaar geen kwalitatief onderwijs want elke parameter zit in een duikvlucht.
Tijd om wat te focussen op wat er toe doet. Talenten ontwikkelen die er toe doen en op maat werken. En stoppen met voor vakjes van 1 2 3 4h per week huiswerk van uren en uren en uren en uren te geven.
Ik ben de eerste om te hameren op het belang van degelijk onderwijs. Maar een middelbare student heeft les van 8.30 tot 16.00 (32 lesuren in een week) en gemakkelijk 1-2h huiswerk per dag. En nog wat weekend werk. Dergelijke nonsens opdrachten zijn toch puur tijdverdrijf voor leerling en leraar (veel plezier met dat objectief te verbeteren).
Ik kan mij ook nog herinneren dat ik vroeger voor Nederlands uuuuuuuuuuuren boeken zat te lezen in het weekend en dan de maandag 'boek toets' had. Op pagina 123 gebeurt xyz. Beschrijf wat er kort voor en kort erna gebeurt. Kijk, we gaan naar school om te leren, maar verwachten we echt dat 16 jarigen 8 weekends op rij een heel weekend zitten te lezen of verwachten we dat - ik zeg maar iets - iets anders doen? Leraars zijn altijd de eerste om over work-life balance en work-load te spreken, maar een leerling wordt wel verwacht om dat allemaal maar te presteren? Zelfs dutsige brave cege had na 2x een klassieker te lezen en een 6 op 10 te halen bij boek 3 een 5blz samenvatting van het net geplukt, geprint en in de mouw gemoefeld. Lo and behold - ik had 8/10 met 30 min werk.
Of voor Godsdienst (2h vakje) 'maak een 30blz dagboek van je leven'. Of voor Aardrijskunde (1h vakje) "maak een atlas van je reizen". En weet ik veel welke nonsens. En als je o wee durfde om er je voeten aan te vegen, de toorn des gods die op je neerdaalde.
Zorg er eens voor dat je klassikaal momentje het leermoment is ipv dat te vullen, de kinderen thuis te sturen en dan het leermoment op zichzelf te laten beleven.
En die nonsens begint al in de kleuter klas. Als het carnaval is. Maandag: "doe eens zot met je haar". Dinsdag: "verkleed in een dier". Woensdag: "gekke schoenen". etc. Heel de week iets anders. We hebben er hier 3, wij hebben geen tijd voor die nonsens. De kinderen vinden het niet leuk, wij vinden het niet leuk. En ze zijn 5 min op school en hun gekke schoenen liggen in een plas of de gekke kleren krijgen ze niet snel af en ze kakken er in.
Ik denk dat je de teneur van wat je daar van mij quote ietwat verkeerd opvat, maar tegelijk illustreer je wat mij betreft ook per direct wat ik daar aangeef .
Ik zal de eerste zijn om te beamen dat de verkleutering van het onderwijs een desastreuze impact heeft op de kwaliteit en de teloorgang ervan, en de content van die bewuste opdracht vind ik ook luchtiger dan lucht. Ik reageer op de "megalomaan"-reactie (om het terroriseren van de leerlingen maar te negeren) en de onderliggende "ocharme die dutskes, ze hebben al zoveel werk, dat doe je toch niet"-teneur, en daar illustreer je in deze post gewoon nog meer van.
Hoezo, zware lesroosters, hoge huiswerk-last, work-life balance, prestatiedruk... Really, praten we daar wel over hetzelfde verkleuterde onderwijs?
Leermomentje klassikaal houden ipv kinderen ook te leren zelf te leren... Really, willen we er zo'n ongeïnformeerde bunch of sheep van maken?
Per week 32 lesuren van 50 minuten én huiswerk én leren; wowow, druk druk, work-life balans... Really, gaan we ze al zo snel aanleren om de lamstraal uit te hangen en gaan we burnouts aanleren van in de schoolcarrière?
Er zit ongetwijfeld veel te veel absolute, zinloze rommel in de lessen-content die de pretpedagogie van de voorbije decennia heeft gebracht, veel te veel focus op "plezant", veel te weinig focus op kennisoverdracht en kunde, maar ik ben er net zozeer van overtuigd dat de teloorgang van het onderwijs mee gedreven wordt door volwassenen die de kids als absolute papkinderen behandelen. Ze zijn niet van suiker gemaakt (dat waren wij ook niet), ze kunnen heus wel tegen een stootje (dat konden wij ook) en, wellicht het meest belangrijke, je leert hen het meeste aan door de lat zo hoog mogelijk te leggen (en dat laatste vereist dat ze zelf ook wat meer doen dan enkel aanwezig te zijn in een les). Als een helicopter meegaan in de wil van de kids, tegen leerkracht en school in, is in deze een veel groter probleem dan de content van die opdracht.
Bon, in so far mijn ouw-zakken-rant
Laatst bewerkt: