Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

En weerom: dat is mijn punt. Het maken van huiswerk was iets waar dit van mijn in de weg stond. Ik leerde op mijn manier en huiswerk was het "verplichte nummer" voor ik zelf iets kon uitzoeken op mijn manier (waar ik na het huiswerk amper nog zin in had).

Iedereen leert op andere manier en huiswerk verplicht u om langer bezig te zijn op de "schoolse" manier, die niet altijd 100% voor iedereen werkt.

Ik weet nog dat ik soms zaken "op mijn manier" uitlegde aan mensen die gelijkgestemd waren.

"oooh, dus dat wilde diene mens duidelijk maken??" paar keer gehoord.

De clue is eerder dat niet "elke manier" ook een goede manier is. Huiswerk afschaffen terwille van ieder zijn of haar eigen manier te gunnen, is geen goede zet.
 
Je hebt het over het omgooien van het ganse klassieke schoolmodel, tjah... Denk dat het een beetje te simpel is om te zeggen dat dat beter zal zijn. Ik stoor me er ook aan dat mijn dochters bvb. wiskunde op een bepaalde manier moeten leren met de tussenstapjes die opgelegd worden maar ja, wie ben ik om te zeggen "zus of zo is beter"?
Als we het dan toch over wiskunde:


Ik verwacht de boekbespreking tegen vrijdag :p:p

Neen, het is een schitterend stukje geschreven door een wiskundige die de absurditeit van ons onderwijs systeem probeert duidelijk te maken. Gewoon ter info. Maar het was wel herkenbaar als ik terug kijk naar mijn middelbare school (en verdere opleiding ook, eigenlijk).

Eerste paragraaf:

A musician wakes from a terrible nightmare. In his dream he finds himself in a society where
music education has been made mandatory. “We are helping our students become more
competitive in an increasingly sound-filled world.” Educators, school systems, and the state are
put in charge of this vital project. Studies are commissioned, committees are formed, and
decisions are made— all without the advice or participation of a single working musician or
composer.
Since musicians are known to set down their ideas in the form of sheet music, these curious
black dots and lines must constitute the “language of music.” It is imperative that students
become fluent in this language if they are to attain any degree of musical competence; indeed, it
would be ludicrous to expect a child to sing a song or play an instrument without having a
thorough grounding in music notation and theory. Playing and listening to music, let alone
composing an original piece, are considered very advanced topics and are generally put off until
college, and more often graduate school.
 
Dan zijn we het hier niet over eens :) Respectfully.

Je moet het niet met me eens zijn hoor, 'tis but the internet :biglaugh:

Wat trouwens niet wegneemt dat er geen andere manieren kunnen bestaan, wel dat niet elke manier daarom een goede manier is. Als je ieder maar een eigen manier laat bedenken, dan gaan er veel zijn die domweg slecht bezig zijn.
 
In de wiskunde de nodige tussenstappen moeten doen is vaak de methode om het aan te leren hé. Eenmaal voorbij het middelbaar maakt dat veel minder uit, maar zoals al gezegd is een zeker stappenplan vaak wel nuttig voor bepaalde redenen.

Men mag van mij kritisch naar de hoeveelheid huiswerk kijken, maar lijkt me dat een vorm van huiswerk om bepaalde "mechanismen" in te oefenen wel nuttig is, bv. wiskundige methodes maar ook zaken zoals werkwoordvervoegingen.
 
Je moet het niet met me eens zijn hoor, 'tis but the internet :biglaugh:

Wat trouwens niet wegneemt dat er geen andere manieren kunnen bestaan, wel dat niet elke manier daarom een goede manier is. Als je ieder maar een eigen manier laat bedenken, dan gaan er veel zijn die domweg slecht bezig zijn.
Inderdaad. Maar... onderwijs gaat er niet zozeer over om feiten te repliceren op de correcte manier.

Onderwijs is speel-onderwijs bezig zijn met abstracte ideeën en door het feit dat je daar mee bezig bent, uw hersenen te "trainen" om abstract te denken. Goed of fout, is bijna irrelevant tot op bepaalde hoogte. Maar bijsturing is zeker weten een essentieel onderdeel van onderwijs, 100% akkoord.

De taak van onderwijzers is naar mijn mening om net dat te bereiken, niet het feit dat de stelling van pythagoras a² + b² = c² is, maar de achterliggende implicaties en vooral: er mee te spelen en herkennen.

En... huiswerk is naar mijn mening geen toegevoegde waarde.
 
In de wiskunde de nodige tussenstappen moeten doen is vaak de methode om het aan te leren hé. Eenmaal voorbij het middelbaar maakt dat veel minder uit, maar zoals al gezegd is een zeker stappenplan vaak wel nuttig voor bepaalde redenen.

Men mag van mij kritisch naar de hoeveelheid huiswerk kijken, maar lijkt me dat een vorm van huiswerk om bepaalde "mechanismen" in te oefenen wel nuttig is, bv. wiskundige methodes maar ook zaken zoals werkwoordvervoegingen.

Ze gaat niet akkoord... Wat jij omschrijf is het principe achter "common core" wiskunde in de VS.
 
Inderdaad. Maar... onderwijs gaat er niet zozeer over om feiten te repliceren op de correcte manier.

Onderwijs is speel-onderwijs bezig zijn met abstracte ideeën en door het feit dat je daar mee bezig bent, uw hersenen te "trainen" om abstract te denken. Goed of fout, is bijna irrelevant tot op bepaalde hoogte. Maar bijsturing is zeker weten een essentieel onderdeel van onderwijs, 100% akkoord.

De taak van onderwijzers is naar mijn mening om net dat te bereiken, niet het feit dat de stelling van pythagoras a² + b² = c² is, maar de achterliggende implicaties en vooral: er mee te spelen en herkennen.

En... huiswerk is naar mijn mening geen toegevoegde waarde.

Tenzij je het over een les filosofie hebt, is dat alvast niet van toepassing op wat je in het onderwijs te zien krijgt. Rekenen/wiskunde, spelling/grammatica, allemaal zaken die heel zwart/wit zijn wat betreft goed en fout.

Er lopen al genoeg flurken op deze aardkluit rond die aan alternatieve feiten doen, 't lijkt me geen strak plan om ze dat al aan te leren van schools af aan.
 
Tenzij je het over een les filosofie hebt, is dat alvast niet van toepassing op wat je in het onderwijs te zien krijgt. Rekenen/wiskunde, spelling/grammatica, allemaal zaken die heel zwart/wit zijn wat betreft goed en fout.

Er lopen al genoeg flurken op deze aardkluit rond die aan alternatieve feiten doen, 't lijkt me geen strak plan om ze dat al aan te leren van schools af aan.
Volgens die logica is de bedoeling van staart-delen bijvoorbeeld dat je een menselijke rekenmachine kunt worden. We leren staart-delen niet omdat we plots een tekort aan rekenmachines verwachten in de toekomst...

Spelling en grammatica zijn een standaard die we binnen de mate van het mogelijke moeten respecteren. Vooral als er wetten en dergelijke worden toegepast gebaseerd op deze standaard.

Maar ik heb een cursus lineare algebra gehad waar de prof deze geschreven had in de progressieve spelling. Was die hele cursus dan fout?
 
En weerom: dat is mijn punt. Het maken van huiswerk was iets waar dit van mijn in de weg stond. Ik leerde op mijn manier en huiswerk was het "verplichte nummer" voor ik zelf iets kon uitzoeken op mijn manier (waar ik na het huiswerk amper nog zin in had).

Iedereen leert op andere manier en huiswerk verplicht u om langer bezig te zijn op de "schoolse" manier, die niet altijd 100% voor iedereen werkt.

Ik weet nog dat ik soms zaken "op mijn manier" uitlegde aan mensen die gelijkgestemd waren.

"oooh, dus dat wilde diene mens duidelijk maken??" paar keer gehoord.

Maar dan pleit je eigenlijk voor les geven op individuele basis. Ik zie niet hoe je dat efficiënt kan maken met beperkte budgetten.
Om die reden ben ik dan ook helemaal niet voor individualisering maar wel voor eenheidsworst. En in die eenheidsworst kan het gerust zijn dat er via peerlearning gedaan wordt, als die peers het effectief correct hebben (het is namelijk niet omdat iemand zegt ah dat bedoelt dieje mens, dat de interpretatie correct is) . En dan vallen er maar kinderen ernaast die niet optimaal begeleid worden. Of moeten de ouders maar een versnelling hoger schakelen om dat goed te maken. Lukt het voor een paar kinderen niet om hun potentieel waar te maken... dan is dat maar collateral damage van het systeem.

Het feit dat we 8 uur bezig zijn (of daar zitten zoals jij het zegt) en 1 - 2 uur extra huiswerk of whatever onaanvaardbaar zou zijn is evengoed nonsens. Als ik thuis kom als volwassen mens moet ik ook mijn eten maken, mijn was/afwas doen, mijn huis kuisen,... of andere taakjes die evengoed tijd in beslag nemen. Hell soms heb ik, ook als ambtenaar, het feit dat ik nog zaken voor het werk moet doorzetten wegens een deadline die niet kan opschuiven (al is dat tegenwoordig beperkter).

Ik stel mij soms ook de vraag of het goed is om kinderen gewend te laten worden aan het feit dat ze zoveel "happy time" hebben waar ze kunnen doen wat ze willen, terwijl eens ze volwassen horen te zijn en geconfronteerd worden met de wijde wereld dit allemaal toch niet meer zo evident is - alhoewel we in onze regio echt niet moeten klagen hierover... wij zijn in vergelijking met een heel groot gedeelte van de wereld luxepaardjes. Wat niet wil zeggen dat ze van hun kind zijn niet moeten kunnen genieten... En waarom ik die 30minuten - 2 uur extra nog kan aanvaarden. En nu ook niet roep dat ze er 11 uren werkdagen van moeten maken dag in dag uit...

Wat niet wil zeggen dat ik niet mee ben met het feit dat de leerkrachten de taken ook wel een beetje mogen doseren (zowel in creativiteit als omvang). Of dat de taken ook effectief een nut moeten hebben. Maar het feit dat je al eens wat meer moet doen dan het hoogstnoodzakelijk in een jaar is nu ook niet zodanig erg. En voor mij is de enige reden die de kinderen moeten weten als men hen dat vraagt : omdat wij dat zeggen en jij dat moet doen.
Al de rest doet niets ter zaken. Ongeacht of die kinderen liever hun hobbies doen dan huiswerk. Al kan ik wel bevestigen dat het huiswerk dat men mij vroeger heeft meegegeven (al dan niet ter voorbereiding van toetsen) uiteindelijk vooral de reden is geweest dat ik het kon. Als ik puur en alleen mij moest focussen op hetgeen we gezien hebben in de les, dan zou mijn kennis van veel zaken serieus beperkter geweest zijn.
Het is niet voor niets dat het herhalen van leerstof (of het permanenter maken van de zenuwbanen die de link leggen naar de info) 1 van de basisprincipes is in kennis vergaren. Al gaat dat allemaal makkelijker en efficiënter als je ook effectief verstaat wat je aan het leren bent.
Maar soms is het gewoon niet nadenken en studeren/herhalen. Niet alles is logisch of op te lossen met er moet een "klik" zijn. En dan moeten we ook eerlijk zijn en durven zeggen dat dat huiswerk juist dient om die contacturen die je klassikaal hebt te versterken. En dat dit de taak van het huiswerk is (optimaal onder supervisie van de ouders, met mogelijk suboptimale gevolgen indien de ouders niet bijstaan bij het huiswerk).

Maar gewoon zeggen men kan beter stoppen met huiswerk en kinderen kind laten zijn of ze hun eigen "goesting" / interesse laten ontdekken en dan verwachten dat het wel los loopt. Neen dat lijkt mij het slechtste wat je kan doen.
Er is een reden waarom er zoveel tijd gestoken wordt in het proberen betrekken van de ouders in de opleiding van hun kinderen... juist omdat die extra moeite die thuis gedaan wordt, en die men met huiswerk probeert te stimuleren een positieve impact heeft op de ontwikkeling van de kinderen hun capaciteiten. Dat dan ook afschaffen lijkt mij, en ik val in herhaling, gewoon een slecht idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega

Ze gaat niet akkoord... Wat jij omschrijf is het principe achter "common core" wiskunde in de VS.
Sorry, maar ik ga geen filmpje met een clickbaittitel bekijken als jij de moeite niet wil doen je redenering uit te leggen.

Het gaat me om op een bepaalde manier iets aan te leren, een manier die educatief steek houdt voor een meerderheid van de mensen, niet om andere valide methodes als verkeerd te labelen. Als daar dan een puber tussenzit die het liever anders doet, who cares? Als die het niet "kan" op die eerste manier is die gewoon niet zo slim als hij denkt zeker.

Allezja, volgens mij ben je hier een of andere anekdotische ervaring uit je jeugd belangrijker aan het maken dan het is (de kwaliteit van leerkrachten varieert zoals bij elk beroep). Ik denk niet dat we al veel wiskundigen zijn misgelopen omdat ze extra tussenstappen moesten opschrijven in het middelbaar.
 
Maar dan pleit je eigenlijk voor les geven op individuele basis. Ik zie niet hoe je dat efficiënt kan maken met beperkte budgetten.
Om die reden ben ik dan ook helemaal niet voor individualisering maar wel voor eenheidsworst. En in die eenheidsworst kan het gerust zijn dat er via peerlearning gedaan wordt, als die peers het effectief correct hebben (het is namelijk niet omdat iemand zegt ah dat bedoelt dieje mens, dat de interpretatie correct is) . En dan vallen er maar kinderen ernaast die niet optimaal begeleid worden. Of moeten de ouders maar een versnelling hoger schakelen om dat goed te maken. Lukt het voor een paar kinderen niet om hun potentieel waar te maken... dan is dat maar collateral damage van het systeem.

Het feit dat we 8 uur bezig zijn (of daar zitten zoals jij het zegt) en 1 - 2 uur extra huiswerk of whatever onaanvaardbaar zou zijn is evengoed nonsens. Als ik thuis kom als volwassen mens moet ik ook mijn eten maken, mijn was/afwas doen, mijn huis kuisen,... of andere taakjes die evengoed tijd in beslag nemen. Hell soms heb ik, ook als ambtenaar, het feit dat ik nog zaken voor het werk moet doorzetten wegens een deadline die niet kan opschuiven (al is dat tegenwoordig beperkter).

Ik stel mij soms ook de vraag of het goed is om kinderen gewend te laten worden aan het feit dat ze zoveel "happy time" hebben waar ze kunnen doen wat ze willen, terwijl eens ze volwassen horen te zijn en geconfronteerd worden met de wijde wereld dit allemaal toch niet meer zo evident is - alhoewel we in onze regio echt niet moeten klagen hierover... wij zijn in vergelijking met een heel groot gedeelte van de wereld luxepaardjes. Wat niet wil zeggen dat ze van hun kind zijn niet moeten kunnen genieten... En waarom ik die 30minuten - 2 uur extra nog kan aanvaarden. En nu ook niet roep dat ze er 11 uren werkdagen van moeten maken dag in dag uit...

Wat niet wil zeggen dat ik niet mee ben met het feit dat de leerkrachten de taken ook wel een beetje mogen doseren (zowel in creativiteit als omvang). Of dat de taken ook effectief een nut moeten hebben. Maar het feit dat je al eens wat meer moet doen dan het hoogstnoodzakelijk in een jaar is nu ook niet zodanig erg. En voor mij is de enige reden die de kinderen moeten weten als men hen dat vraagt : omdat wij dat zeggen en jij dat moet doen.
Al de rest doet niets ter zaken. Ongeacht of die kinderen liever hun hobbies doen dan huiswerk. Al kan ik wel bevestigen dat het huiswerk dat men mij vroeger heeft meegegeven (al dan niet ter voorbereiding van toetsen) uiteindelijk vooral de reden is geweest dat ik het kon. Als ik puur en alleen mij moest focussen op hetgeen we gezien hebben in de les, dan zou mijn kennis van veel zaken serieus beperkter geweest zijn.
Het is niet voor niets dat het herhalen van leerstof (of het permanenter maken van de zenuwbanen die de link leggen naar de info) 1 van de basisprincipes is in kennis vergaren. Al gaat dat allemaal makkelijker en efficiënter als je ook effectief verstaat wat je aan het leren bent.
Maar soms is het gewoon niet nadenken en studeren/herhalen. Niet alles is logisch of op te lossen met er moet een "klik" zijn. En dan moeten we ook eerlijk zijn en durven zeggen dat dat huiswerk juist dient om die contacturen die je klassikaal hebt te versterken. En dat dit de taak van het huiswerk is (optimaal onder supervisie van de ouders, met mogelijk suboptimale gevolgen indien de ouders niet bijstaan bij het huiswerk).

Maar gewoon zeggen men kan beter stoppen met huiswerk en kinderen kind laten zijn of ze hun eigen "goesting" / interesse laten ontdekken en dan verwachten dat het wel los loopt. Neen dat lijkt mij het slechtste wat je kan doen.
Er is een reden waarom er zoveel tijd gestoken wordt in het proberen betrekken van de ouders in de opleiding van hun kinderen... juist omdat die extra moeite die thuis gedaan wordt, en die men met huiswerk probeert te stimuleren een positieve impact heeft op de ontwikkeling van de kinderen hun capaciteiten. Dat dan ook afschaffen lijkt mij, en ik val in herhaling, gewoon een slecht idee.
Bijna 100% akkoord, eigenlijk.

Ik had vaak het gevoel dat ik er "alleen" voor stond met huiswerk met 2 arbeiders-ouders. Als ik terugkijk en zie waarom altijd diezelfde gasten het altijd juist hadden op het avondwerk, was het geen verassing als ik terugkijk dat die ouders ingenieurs of dokters waren.

Wat je hier zegt, is helemaal juist. Maar... lagere en middelbare school zou net die kinderen die niet het vangnet van hoog opgeleide ouders moeten kunnen compenseren, niet versterken. Ik vind het "peer to peer" principe onder toezicht een goed idee, bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik ga geen filmpje met een clickbaittitel bekijken als jij de moeite niet wil doen je redenering uit te leggen.

Het gaat me om op een bepaalde manier iets aan te leren, een manier die educatief steek houdt voor een meerderheid van de mensen, niet om andere valide methodes als verkeerd te labelen. Als daar dan een puber tussenzit die het liever anders doet, who cares? Als die het niet "kan" op die eerste manier is die gewoon niet zo slim als hij denkt zeker.

Allezja, volgens mij ben je hier een of andere anekdotische ervaring uit je jeugd belangrijker aan het maken dan het is (de kwaliteit van leerkrachten varieert zoals bij elk beroep). Ik denk niet dat we al veel wiskundigen zijn misgelopen omdat ze extra tussenstappen moesten opschrijven in het middelbaar.
De titel is inderdaad clickbait, maar ze heeft echt wel een punt die ik niet kan weerleggen.

Ik denk niet dat we al veel wiskundigen zijn misgelopen omdat ze extra tussenstappen moesten opschrijven in het middelbaar.

Neen, maar veel mensen hebben wel een degout van wiskunde gekregen. Dat heeft ook een grote kost. Want wiskunde is de eerste stap naar wetenschappelijke richtingen.
 
Laatst bewerkt:
Neen, maar veel mensen hebben wel een degout van wiskunde gekregen. Dat heeft ook een grote kost.
Dat dit als oorzaak het probleem heeft dat jij hier opwerpt is verre van zeker hé. Ik betwijfel dat dit merkbaar zou beter worden als kinderen/pubers een vraag stuk mogen oplossen zoals ze willen. Want dan lijkt me probleem 1 dat ze net op deze manier methodes aangeleerd krijgen. Als je leert over integralen oplossen door substitutie moet je inderdaad de partiële integratie niet gebruiken op je taak.

Verder is een algemeen punt in deze discussies dat het over kinderen en pubers gaan die opgeleid worden. Als volwassene die het in principe al kan ga je niet altijd op dezelfde manier naar dingen kijken.
 
Dat dit als oorzaak het probleem heeft dat jij hier opwerpt is verre van zeker hé. Ik betwijfel dat dit merkbaar zou beter worden als kinderen/pubers een vraag stuk mogen oplossen zoals ze willen. Want dan lijkt me probleem 1 dat ze net op deze manier methodes aangeleerd krijgen. Als je leert over integralen oplossen door substitutie moet je inderdaad de partiële integratie niet gebruiken op je taak.

Verder is een algemeen punt in deze discussies dat het over kinderen en pubers gaan die opgeleid worden. Als volwassene die het in principe al kan ga je niet altijd op dezelfde manier naar dingen kijken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ga akkoord dat er bepaalde methodes "juist" zijn. 100% akkoord.

Ik vraag je gewoon af of het een meerwaarde is om huiswerk te geven als het niet bijdraagd tot constructief nadenken over de leerstof, want veel huiswerk in mijn tijd was echt "ja, hoe gaan we ze een velleke papier doen vullen vandaag" omdat er verplicht X aantal huiswerken moesten zijn op een semister.
 
Licht misschien toe wat jouw visie dan is, in plaats van dit a priori te ontkennen? :unsure:
Waar denk je dat een meta-analyse naar zou refereren?
Als jij start met te zeggen dat huiswerk zinloos is en dat dat wetenschappelijk bewezen is, ligt de bewijslast in de eerste plaats bij jou he. Ik stel me daar trouwens vragen bij, volgens de studies die ik op het eerste zicht tegenkom, is er wel een positief effect, al is niet zo heel groot.

Nu, als het op onderwijs aankomt, gaat men heel vaak werken met meta-analyses. Dat wilt zeggen dat men een heel aantal studies samenneemt en daar statistiek op toepast om tot bepaalde conclusies te komen. Statistisch houdt dat dan wel steek maar door veel studies (vaak verschillende landen, schoolsystemen, ...) te mixen, verlies je de context van de individuele studies. Die resultaten kunnen dus niet zomaar toegepast worden op het vlaams onderwijs. Bij gebrek aan beter, doet men dit vaak toch.

Daarnaast houdt men er ook best rekening mee dat huiswerk zijn nut kan hebben, los van het pure leereffect. Kinderen leren zich concentreren, leren discipline, leren zelfstandig werken, ... . Het zuiver inhoudelijke is een ding maar executieve functies zijn m.i. minstens even belangrijk. Dat zijn dingen die dan niet gemeten worden als men puur kijkt naar leereffect.
 
Begrijp me niet verkeerd, ik ga akkoord dat er bepaalde methodes "juist" zijn. 100% akkoord.

Ik vraag je gewoon af of het een meerwaarde is om huiswerk te geven als het niet bijdraagd tot constructief nadenken over de leerstof, want veel huiswerk in mijn tijd was echt "ja, hoe gaan we ze een velleke papier doen vullen vandaag" omdat er verplicht X aantal huiswerken moesten zijn op een semister.
Wat ik zeg is dan ook dat er kritisch naar mag gekeken worden. Maar om iets te kunnen moet je er ook gewoon tijd insteken. En van enkel iets in één van de vele lessen te zien ga je nu niet altijd je een vaardigheid eigen maken. Dan lijkt het me nuttig om nog oefeningen te maken na de les.
 
Terug
Bovenaan