En weerom: dat is mijn punt. Het maken van huiswerk was iets waar dit van mijn in de weg stond. Ik leerde op mijn manier en huiswerk was het "verplichte nummer" voor ik zelf iets kon uitzoeken op mijn manier (waar ik na het huiswerk amper nog zin in had).
Iedereen leert op andere manier en huiswerk verplicht u om langer bezig te zijn op de "schoolse" manier, die niet altijd 100% voor iedereen werkt.
Ik weet nog dat ik soms zaken "op mijn manier" uitlegde aan mensen die gelijkgestemd waren.
"oooh, dus dat wilde diene mens duidelijk maken??" paar keer gehoord.
Maar dan pleit je eigenlijk voor les geven op individuele basis. Ik zie niet hoe je dat efficiënt kan maken met beperkte budgetten.
Om die reden ben ik dan ook helemaal niet voor individualisering maar wel voor eenheidsworst. En in die eenheidsworst kan het gerust zijn dat er via peerlearning gedaan wordt, als die peers het effectief correct hebben (het is namelijk niet omdat iemand zegt ah dat bedoelt dieje mens, dat de interpretatie correct is) . En dan vallen er maar kinderen ernaast die niet optimaal begeleid worden. Of moeten de ouders maar een versnelling hoger schakelen om dat goed te maken. Lukt het voor een paar kinderen niet om hun potentieel waar te maken... dan is dat maar collateral damage van het systeem.
Het feit dat we 8 uur bezig zijn (of daar zitten zoals jij het zegt) en 1 - 2 uur extra huiswerk of whatever onaanvaardbaar zou zijn is evengoed nonsens. Als ik thuis kom als volwassen mens moet ik ook mijn eten maken, mijn was/afwas doen, mijn huis kuisen,... of andere taakjes die evengoed tijd in beslag nemen. Hell soms heb ik, ook als ambtenaar, het feit dat ik nog zaken voor het werk moet doorzetten wegens een deadline die niet kan opschuiven (al is dat tegenwoordig beperkter).
Ik stel mij soms ook de vraag of het goed is om kinderen gewend te laten worden aan het feit dat ze zoveel "happy time" hebben waar ze kunnen doen wat ze willen, terwijl eens ze volwassen horen te zijn en geconfronteerd worden met de wijde wereld dit allemaal toch niet meer zo evident is - alhoewel we in onze regio echt niet moeten klagen hierover... wij zijn in vergelijking met een heel groot gedeelte van de wereld luxepaardjes. Wat niet wil zeggen dat ze van hun kind zijn niet moeten kunnen genieten... En waarom ik die 30minuten - 2 uur extra nog kan aanvaarden. En nu ook niet roep dat ze er 11 uren werkdagen van moeten maken dag in dag uit...
Wat niet wil zeggen dat ik niet mee ben met het feit dat de leerkrachten de taken ook wel een beetje mogen doseren (zowel in creativiteit als omvang). Of dat de taken ook effectief een nut moeten hebben. Maar het feit dat je al eens wat meer moet doen dan het hoogstnoodzakelijk in een jaar is nu ook niet zodanig erg. En voor mij is de enige reden die de kinderen moeten weten als men hen dat vraagt : omdat wij dat zeggen en jij dat moet doen.
Al de rest doet niets ter zaken. Ongeacht of die kinderen liever hun hobbies doen dan huiswerk. Al kan ik wel bevestigen dat het huiswerk dat men mij vroeger heeft meegegeven (al dan niet ter voorbereiding van toetsen) uiteindelijk vooral de reden is geweest dat ik het kon. Als ik puur en alleen mij moest focussen op hetgeen we gezien hebben in de les, dan zou mijn kennis van veel zaken serieus beperkter geweest zijn.
Het is niet voor niets dat het herhalen van leerstof (of het permanenter maken van de zenuwbanen die de link leggen naar de info) 1 van de basisprincipes is in kennis vergaren. Al gaat dat allemaal makkelijker en efficiënter als je ook effectief verstaat wat je aan het leren bent.
Maar soms is het gewoon niet nadenken en studeren/herhalen. Niet alles is logisch of op te lossen met er moet een "klik" zijn. En dan moeten we ook eerlijk zijn en durven zeggen dat dat huiswerk juist dient om die contacturen die je klassikaal hebt te versterken. En dat dit de taak van het huiswerk is (optimaal onder supervisie van de ouders, met mogelijk suboptimale gevolgen indien de ouders niet bijstaan bij het huiswerk).
Maar gewoon zeggen men kan beter stoppen met huiswerk en kinderen kind laten zijn of ze hun eigen "goesting" / interesse laten ontdekken en dan verwachten dat het wel los loopt. Neen dat lijkt mij het slechtste wat je kan doen.
Er is een reden waarom er zoveel tijd gestoken wordt in het proberen betrekken van de ouders in de opleiding van hun kinderen... juist omdat die extra moeite die thuis gedaan wordt, en die men met huiswerk probeert te stimuleren een positieve impact heeft op de ontwikkeling van de kinderen hun capaciteiten. Dat dan ook afschaffen lijkt mij, en ik val in herhaling, gewoon een slecht idee.