Ik snap leerlingen wel die een gezicht trekken als de zoveelste leerkracht vind dat je een extra boek moet lezen. Lezen is tijdsintensief en het vraagt dat je een groot deel van je vrije tijd daarvoor inplant. Voor iedereen die niet graag leest, niet goed leest of problemen heeft met vlot lezen is dit soort opdrachten een nachtmerrie.
Ik heb -in opdracht van- lezen altijd gehaat. Lezen is voor mij een intensieve activiteit. Ik lees pas vlot bij uiterste concentratie. En ik kan me goed voorstellen dat een deel van de jongeren hetzelfde ervaren. Ook jongeren met dyslexie of met een aandachtsstoornis zijn op voorhand al de sjaak. Het enige ik dat ik er persoonlijk uit geleerd heb, dat is samenvattingen lezen, maken, lenen en van buiten blokken. In die mate dat ik in de hoge school naar een examen kon trekken om te vertellen over een gelezen boek, zonder dat ik voorbij p.1 geraakt ben. Ik had onderscheiding op dat vak.
Zeker in deze tijden hoeft het verplichten van een boek lezen al helemaal niet meer. Want langs het internet is je taak op voorhand al gemaakt door iemand anders of AI. Veel zal afhangen van de taak die errond gemaakt is. Hoe creatief is die opdracht?
Ik heb -in opdracht van- lezen altijd gehaat. Lezen is voor mij een intensieve activiteit. Ik lees pas vlot bij uiterste concentratie. En ik kan me goed voorstellen dat een deel van de jongeren hetzelfde ervaren. Ook jongeren met dyslexie of met een aandachtsstoornis zijn op voorhand al de sjaak. Het enige ik dat ik er persoonlijk uit geleerd heb, dat is samenvattingen lezen, maken, lenen en van buiten blokken. In die mate dat ik in de hoge school naar een examen kon trekken om te vertellen over een gelezen boek, zonder dat ik voorbij p.1 geraakt ben. Ik had onderscheiding op dat vak.
Zeker in deze tijden hoeft het verplichten van een boek lezen al helemaal niet meer. Want langs het internet is je taak op voorhand al gemaakt door iemand anders of AI. Veel zal afhangen van de taak die errond gemaakt is. Hoe creatief is die opdracht?