Leerlingen willen geen boeken lezen en/of taken errond doen

Ik snap leerlingen wel die een gezicht trekken als de zoveelste leerkracht vind dat je een extra boek moet lezen. Lezen is tijdsintensief en het vraagt dat je een groot deel van je vrije tijd daarvoor inplant. Voor iedereen die niet graag leest, niet goed leest of problemen heeft met vlot lezen is dit soort opdrachten een nachtmerrie.

Ik heb -in opdracht van- lezen altijd gehaat. Lezen is voor mij een intensieve activiteit. Ik lees pas vlot bij uiterste concentratie. En ik kan me goed voorstellen dat een deel van de jongeren hetzelfde ervaren. Ook jongeren met dyslexie of met een aandachtsstoornis zijn op voorhand al de sjaak. Het enige ik dat ik er persoonlijk uit geleerd heb, dat is samenvattingen lezen, maken, lenen en van buiten blokken. In die mate dat ik in de hoge school naar een examen kon trekken om te vertellen over een gelezen boek, zonder dat ik voorbij p.1 geraakt ben. Ik had onderscheiding op dat vak.

Zeker in deze tijden hoeft het verplichten van een boek lezen al helemaal niet meer. Want langs het internet is je taak op voorhand al gemaakt door iemand anders of AI. Veel zal afhangen van de taak die errond gemaakt is. Hoe creatief is die opdracht?
 
ik was destijds ook zowat de enige in de klas die zonder moeite die "verplichte" lectuur effectief las en zelf samenvatte. Pré internet, ook dat nog.

opgegroeid in een huis zonder boeken, maar ik las er gemiddeld 5 per week (uit de bibliotheek).
1 meer of minder, nooit gemerkt.


ondertussen is het wel veel moeilijker geworden om boeken te lezen, merk ik bij mezelf. Te veel afleiding of zo.
 
Ik las wel wat toen ik puber was, maar mijn "leesdrift" is pas in crescendo gegaan vanaf ik ben gaan studeren. De weerzin om verplicht een boek te lezen kan ik wel ergens begrijpen en dat zal misschien ook afhankelijk zijn in welke studierichting je die vraag stelt. Pubers in Grieks-Latijn zullen daarin meegaand zijn en bij Handel of een of andere Beroepsrichting zal je meer tegenkanting vinden.

Voor een stuk kan je passie voor lezen van thuis mee geven, maar dat is geen garantie op succes.
 
Ik herinner me de verplichte leesboeken in het middelbaar. We spreken 1992. Zowat heel de klas zat toen ook met een lip tot op de grond en er waren er ook wel wat die gewoon samenvattingen maakte door het lezen van de achterflap/losse pagina's uit het boek. Is van alle tijden.
 
In het zesde middelbaar moet je je toch niet meer bezighouden met grammatica, spelling of woordenschat? Die essentiële zaken worden wel degelijk geleerd, echter start dat in het eerste leerjaar en is dat quasi tot en met het 4e middelbaar of zo? Kan me idd herinneren dat de laatste graad van het middelbaar vooral literatuur was, nog nooit heb ik het gevoel gehad dat ik toen beter nog wat spelling of grammatica zou gehad hebben.

Ook het feit dat je de boeken bewust niet las vanwege te ouwbollig en geen tijd... Zeg dan toch gewoon eerlijk dat je geen goesting had om die boeken te lezen.

Soit ik las ook niet graag maar deed het uiteindelijk wel. Ik deed ook wel 'maar' Secretariaat-Talen in TSO waardoor het niveau met momenten schrijnend laag was en er aan tijd om te studeren geen gebrek was.
Geen goesting was zeker het geval maar ik ergerde mij ook aan het feit dat ik op dat moment nog geen 3 zinnen kon schrijven zonder grammaticale fouten. Ik had liever foutloos leren schrijven en dat kan wel aan de hand van gevorderde grammatica, spellingsoefeningen, dictees en woordenschatuitbreiding. Maar dan moet je een leerkracht hebben die er echt voor gaat die een goede cursus opstelt waarin alle aspecten verdiepend aan bod komen. Ik vond die literatuurlessen niet alleen megasaai maar ook een makkelijkheidsoplossing van een leerkracht die vooral wou bezig zijn met wat hemzelf interesseerde zodat hij niet hoefde na te denken wat de leerlingen op dat moment nodig hadden om naar het hoger onderwijs te kunnen gaan. Er was niet eens een cursus, we moesten enkel noteren wat de leerkracht zei. De boekbespreking was zowat de enige opdracht van het hele jaar, voor de rest hadden we geen huistaken. Uiteindelijk bleek dat slechts één leerling van de klas erin geslaagd was om zelf een boekbespreking te schrijven op het niveau dat de leraar voor ogen had. Dat wil in mijn ogen zeggen dat je de lessen opnieuw moet geven met een verbeterde cursus. Volgens mij moest heel die klas geslaagd zijn.
 
Geen goesting was zeker het geval maar ik ergerde mij ook aan het feit dat ik op dat moment nog geen 3 zinnen kon schrijven zonder grammaticale fouten. Ik had liever foutloos leren schrijven en dat kan wel aan de hand van gevorderde grammatica, spellingsoefeningen, dictees en woordenschatuitbreiding. Maar dan moet je een leerkracht hebben die er echt voor gaat die een goede cursus opstelt waarin alle aspecten verdiepend aan bod komen. Ik vond die literatuurlessen niet alleen megasaai maar ook een makkelijkheidsoplossing van een leerkracht die vooral wou bezig zijn met wat hemzelf interesseerde zodat hij niet hoefde na te denken wat de leerlingen op dat moment nodig hadden om naar het hoger onderwijs te kunnen gaan. Er was niet eens een cursus, we moesten enkel noteren wat de leerkracht zei. De boekbespreking was zowat de enige opdracht van het hele jaar, voor de rest hadden we geen huistaken. Uiteindelijk bleek dat slechts één leerling van de klas erin geslaagd was om zelf een boekbespreking te schrijven op het niveau dat de leraar voor ogen had. Dat wil in mijn ogen zeggen dat je de lessen opnieuw moet geven met een verbeterde cursus. Volgens mij moest heel die klas geslaagd zijn.

Dat is helemaal niet aan die leerkracht om dat zomaar te gaan bepalen. Die heeft leerplannen die hij dient te volgen. De leerplannen bepalen welke doelstellingen in een bepaald leerjaar/graad belangrijk zijn. De leerkracht heeft wel vrijheid in hoe die doelstellingen te bereiken, maar als een van de doelstellingen is dat leerlingen een literaire tekst moeten kunnen lezen, dan dient die dat in z'n lessen te integreren. (En ja, dat was en is nog steeds een doelstelling.)

Als leerlingen niet in staat zijn om een opdracht uit te voeren omdat ze de doelstellingen uit de voorgaande jaren niet beheersen, zit het probleem in die voorgaande jaren. Want de leerplannen bieden geen ruimte om de doelstellingen van de eerste en tweede graad volledig te hernemen in de derde graad. Die worden immers geacht behaald en dus gekend te zijn.


Los daarvan, vind ik niet dat alle leerlingen persé alles leuk hoeven te vinden. Doorzetten wanneer iets je minder ligt, is gewoon ook een belangrijke vaardigheid. En bij de ene zal dat zijn wanneer hij bewijzen moet leren in wiskunde, bij de andere wanneer hij Franse grammatica onder de knie moet krijgen, bij nog een andere wanneer de loopproeven bij LO eraan komen en bij nog anderen wanneer ze thuis een boek moeten lezen.

Nog los van het feit dat leesvaardigheid gewoon heel belangrijk is in je latere leven. En dat kan je maar verwerven door te oefenen, dus door te lezen. En hoe meer verschillende schrijfstijlen en tekstvormen er aangeboden worden, hoe beter die leesvaardigheid zich ontwikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik las als kind en tiener heel veel én graag, maar ik heb na mijn middelbaar geen enkel non-fantasy boek meer gelezen omdat ik zo een degout had van de verplichte leeslijsten op school. Als je leerlingen die graag lezen al hun leesplezier in een afkeer doet veranderen, wat moet dat dan niet geven met pubers die niet graag lezen? Hoe ga je die dan ooit aan het lezen krijgen?
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.

Studierichting "Maatschappij en welzijn"​

Maatschappij en welzijn is een theoretisch-praktische studierichting. Je krijgt een basisvorming en een specifiek gedeelte. In deze studierichting is het belangrijk dat je goed observeert, reflecteert en communicatieve en sociale vaardigheden leert. Je legt de focus op gezondheidsbevordering en op het uitvoeren van huishoudelijke taken binnen een gezinscontext.
  • Je oriënteert je op activiteiten in zorg en welzijn
  • Je geeft aandacht aan maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen in de samenleving.
  • Je leert over waarneming en beweging (toegepaste fysiologie en anatomie)
  • Je ziet de basis van ontwikkelingspsychologie en opvoedkunde.
  • Je houdt rekening met alle aspecten van het mens zijn en bekijkt hoe je voor anderen kan zorgen of mensen kan begeleiden binnen de context van het gezin. Het is belangrijk dat je oog hebt voor de wensen, de behoeftes, de mogelijkheden en de beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen.
  • Je leert over de ontwikkeling van de mens, over het gedrag en over de plaats van de mens in de maatschappij. Wat je leert, pas je toe op concrete opvoedingssituaties.
  • Sociale en communicatieve vaardigheden zijn bij wat je leert erg belangrijk
  • Je leert ondersteunende vaardigheden m.b.t. activiteiten in het dagelijkse leven en het aanbieden van activiteiten en vrije tijd.

Sounds like a big no.
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.

Ik vond dit soort opdrachten echt rete irritant. En zo goed als al de rest van leerlingen ook. Ook nooit iets aan gehad qua educatie aan al dat gedoe achteraf bekeken.
 
Boekopdracht gegeven op 18 januari (4de jaar Maatschappij en Welzijn). Op zich een pracht van een opdracht, atypisch maar dat leek net het positieve er aan.

* kies boek uit genre historische roman, fantasy of scifi. De icoontjes van de genres stonden op het opdrachtblad dús twijfel kon al niet: niet een van die iconen, dan was het niet het juiste genre.
* lees je boek
* vul fiche in met wat info (wie, waarover, kenmerken van het genre)
* maak zelf een filmposter voor de verfilming van je boek.
* maak een trailer (ios en adroid app gegeven) van een 90-120 seconden voor die (fictieve) film.
* Op je opdrachtblad staat voor elk van de 40 punten waar het op staat hoe gequoteerd zal worden.

Dus, atypisch misschien voor een leesopdracht maar in mijn ogen veel simpeler dan uitgebreide boekverslagen etc van vroeger.
(Deze opdracht is niet door mij uitgegeven maar gemaakt door collega - pestcollega , maar dit kan ze wel uitstekend - en oprecht van A-Z makkelijk te volgen)

Nu komt het (sorry indien tl;dr): ik ben al van eind januari afwezig. Ik zal dat nog tot na de Paas zijn. En nu zijn mijn schatten van leerlingen naar de directie gestapt:

* we begrijpen de opdracht niet
* we weten niet welk boek te lezen
* we vínden gewoon geen boek in enige bibliotheek rond Kortrijk.
* we hebben tijd te kort
* mevrouw had gezegd dat zij de boeken zou halen (complete leugen)

Dit deden ze op 28/02. De datum van indienen moest 05/03 zijn. Nochtans heb ik van geen enkele leerling in al die weken ook maar een piep gehoord. Twee hadden begin februari nog gevraagd om tips, ik heb hen tien titels plus korte inhoud doorgezonden waarvan ik wíst dat ze in de cataloog netwerk Kortrijk zaten.

Volgens mij hebben ze zich dus elke week ik langer afwezig was gewoon er niet mee bezig gehouden en dachten ze nu van het ofwel volledig te laten annuleren óf er nog Paasvakantie extra voor te krijgen. En is het wel zo makkelijk om te zeggen dat mevrouw van alles en nog wat niet uitgelegd zou hebben want ik ben afwezig én ze weten maar al te goed dat een nul geven bij niet indienen op 5 maart door mama en papa wel zal aangevochten worden.

Ze hebben zich echter mispakt aan twee dingen: er staat heel duidelijk in de agenda op welke dag ik die uitleg gegeven heb én de opdracht is uitgeschreven door de hyper-conscientieuze collega waardoor misinterpreteren quasi onmogelijk is.

Ik sta er echt van te kijken dat die gasten doodleuk keihard staan liegen.
Geef gewoon 0 aan iedereen die de opdracht niet heeft ingediend tegen de deadline. Niet moeilijk dat de ene na de andere leerkracht uitvalt als er zoveel gedoe is rond zoiets. Ouders die ambetant komen doen bij de directie? Directie mag eens beginnen achter zijn leerkrachten staan i.p.v. te plooien voor iedere scheet van een ouder of leerling.

Die pubers ruiken dat wanneer ze ermee kunnen rammelen.
 
Boekverbrandingen tijdens de les geschiedenis vond ik een interessant stuk.

Te weinig dacht ik, te weinig. Ondingen.
 
Laatst bewerkt:
Dit verraadt meer over u dan ge zou willen toegeven. Ik zou nooit voor meer dan één boek gaan.
Ik vond dat boek lezen zo erg niet, als er vrije keuze was. Maar zaken zoals een poster of een trailer maken, GTFO.

Nu goed, het zou bij mij destijds, of bij mijn brave medestudenten, niet opgekomen zijn naar de directeur te gaan. Maar allerhande geween over hoe ingewikkeld en moeilijk zo'n taak was, gohja beetje standaard zeker. Ik volg @MisterV daar wel dat er misschien gewoon wat minder kak aan gehangen moet worden.
 
Ik zou met plezier de 0 aanvaarden om zo'n opdracht niet te hoeven uitvoeren.
Ik spreek uit ervaring ... ik aanvaardde met plezier die 0. Ik had punten genoeg om die ene opdracht te compenseren.
Boekbesprekingen ... not my thing!

'k Heb een paar keer wel m'n moeder zo ver kunnen krijgen dat zij het deed (zij las graag & veel). Ze wist wel dat ik die 0 gewoon ging pakken anders.
Eens m'n ma gestorven is waren het gewoon altijd nullekes voor die stoeme opdrachten.
 
Terug
Bovenaan