Boekenclub Homegoing - Yaa Gyasi (Boekenclub #2)

Welk boek zou je graag lezen?

  • De Weg Naar Huis / Homegoing - Yaa Gyasi

    Stemmen: 7 50,0%
  • Tot de Dood ons Scheidt / Rock, Paper Scissors - Alice Feeney

    Stemmen: 5 35,7%
  • Ooit Waren er Wolven / Once There Were Wolves - Charlotte Mcconaghy

    Stemmen: 2 14,3%

  • Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .

Aprella

Well-known member
Edit: Homegoing is als winnaar uit de bus gekomen. Tot 8 augustus graag spoilers gebruiken als je het boek inhoudelijk wil bespreken; daarna mag het zonder spoilertags.

Hey iedereen :D

Voor de tweede boekenclub heb ik de eer gekregen om enkele boeken voor te stellen waaruit jullie kunnen kiezen.
Vorige sessie bestonden de keuze uit fantasy, een genre dat mij nauw aan het hart ligt. Om genoeg variatie te voorzien, heb ik besloten om geen fantasy in de keuze mogelijkheden op te nemen ook al bestaat mijn eigen oneindige stapel van te lezen boeken hoofdzakelijk uit fantasy.

Sinds ik mij had kandidaat had gesteld voor boeken voor te stellen, had ik al enkele ideetjes in mijn hoofd. Nu om erg echt drie te kiezen lag de moeilijkheid op het vinden van boeken met een Nederlandse vertaling aangezien ik hoofdzakelijk in het Engels lees. Ik moet zeggen dat het me toch verbaasde dat erg veel boeken helemaal niet vertaald zijn/worden. Ik heb ook geprobeerd om geen te dikke boeken te kiezen.
Of het goede boeken zijn? Geen idee. Dat gaan we samen moeten ontdekken!

De boeken die ik heb gekozen zijn de volgende (het aantal pagina's komt uit de Nederlandse vertaling):

De Weg Naar Huis / Homegoing - Yaa Gyasi (400 pagina's - 2017)
Nota: ik zie dat de paperback van dit boek in het NL nog moeilijk te krijgen. Ebooks is nog vrij verkrijgbaar.

Twee halfzussen, Effia en Esi, groeien apart van elkaar op in het achttiende-eeuwse Ghana. Effia wordt uitgehuwelijkt aan een Engelsman,
om vervolgens in weelde te leven. Esi wordt gevangengenomen, verkocht als slaaf en op de boot naar Amerika gezet.
Weg naar huis vertelt over de levens van de nakomelingen van Effia en Esi in de daaropvolgende driehonderd jaar. Yaa Gyasi beweegt
zich vrijelijk door de geschiedenis en tussen twee continenten – van de stammenstrijd en slavernij in Ghana naar de Burgeroorlog in Amerika, en van de kolenmijnen in het zuiden van de Verenigde Staten naar de volksverhuizingen richting Manhattan in de twintigste
eeuw – en schetst zo een krachtig en indringend portret van volken in beroering.

Tot de Dood ons Scheidt / Rock, Paper Scissors - Alice Feeney (318 pagina's - 2022)
Tien jaar geheimen.


Een jubileum dat ze nooit meer zullen vergeten…

Adam en Amelia zitten in een flinke huwelijkscrisis. Als ze een weekendje in de Schotse Hooglanden winnen, zien ze een kans om nader tot elkaar te komen.


Elk jaar op hun trouwdag geven ze elkaar een nostalgisch cadeau – en elk jaar schrijft Amelia een brief aan Adam, die ze hem nooit laat lezen. Tot nu. Ze weten allebei dat dit weekend hun huwelijk kan maken of breken. Maar ze hebben de reis niet zomaar gewonnen. Een van hen liegt, en er is bovendien iemand die hun geen ‘eind goed al goed’ gunt…

Ooit Waren er Wolven / Once There Were Wolves - Charlotte Mcconaghy (336 pagina's - 2022)
Inti Flynn arriveert in Schotland met haar tweelingzus, Aggie, om een team van biologen te begeleiden die de taak hebben om veertien grijze wolven opnieuw in de afgelegen Hooglanden te introduceren. Ze hoopt niet alleen het uitstervende landschap te genezen, maar ook Aggie, die gesloten is door de verschrikkelijke geheimen die de zussen uit Alaska ver- dreven. Ook Inti is niet de vrouw die ze ooit was, veranderd door het leed dat ze heeft gezien – veroorzaakt door de mens, zowel op dier als op elkaar. Maar wanneer de wolven iedereen verrassen door goed te gedijen, is Inti steeds minder op haar hoede en stelt ze zich zelfs open voor de mogelijkheid van liefde.
Dan wordt er een boer dood gevonden. Inti kan niet accepteren dat haar wolven de schuld krijgen, waardoor ze een roekeloze beslissing neemt om ze te beschermen. Maar als de wolven de moord niet hebben gepleegd, wie dan wel? En wat zal Inti doen als de man op wie ze valt de hoofdverdachte blijkt te zijn?
Het betoverende Ooit waren er wolven van Charlotte McConaghy is het onvergetelijke verhaal van een vrouw die wanhopig op zoek is naar de wezens waar ze van houdt, mits ze niet verteerd wordt door een wildernis die ooit haar toevluchtsoord was.

Er kan een week gestemd worden :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben voor de derde gegaan, maar ik weet nog niet of ik deze keer ga meedoen. Ik heb nog een paar andere boeken liggen die ik nu wil gaan uitlezen.
 
Optie 3 doet qua plot heel sterk denken aan De komst van de wolven (Sarah Hall). Getwijfeld tussen 1 en 2 maar gekozen voor 2 omdat die wat dunner is (dus makkelijker ertussen te nemen) en mogelijk relevant in mijn persoonlijke leven nu. Al spreekt 1 mij ook heel sterk aan.
 
Ik zal de posters van de vorige boekenclubeditie die ik nog niet tussen de posters in deze thread zie staan even taggen, mochten ze opnieuw willen stemmen en meelezen. Bedankt @Dyer Hunt om mij hieraan te doen denken met je post. :p

@C11 @Voidski @Leauleau @Resurge @Strijkijzer @Yurf @FlyingHorseman @exCite @Conradus @recipe4hate @Cyberkef @Kubus
U bent geweldig, anders had ik het gewoon gemist :p
Ik doe mee! Maakt niet zoveel uit welk boek het wordt.
Zelfde hier. Boeken zeggen me niet direct iets, maar zo leren we iets nieuw kennen zeker. Benieuwd naar de stemming!
 
Op het 1e boek gestemd en ook ineens besteld zodat ik het heb voor ik op vakantie vertrek. Dus hopelijk wordt het dat :unsure:

De boeken zijn ook niets dat ik normaal zelf zou uitkiezen, maar 't is een goede kans om eens iets nieuws te proberen.
 
Het is dan Homegoing / De Weg naar Huis van Yaa Gyasi geworden met 7 stemmen.

Tegen wanneer zouden we het boek dan moeten proberen te lezen, voor zij die meedoen? @coldplayke
We kunnen zoals de vorige keer zeggen dat we vanaf nu reacties op het boek kunnen posten in een spoiler. Laten we een maand later als richtdatum nemen: vanaf 8 augustus mogen de spoilertags weggelaten worden.

Bedankt voor te stemmen, allemaal! Ik pas straks de naam van de thread aan naar het boek.
 
Net deel 1 van het boek uitgelezen. Het boek gaat over een land, een volk en een belangrijk stuk geschiedenis waar ik eigenlijk veel te weinig over weet.
Tot zover vind ik het een boeiend boek, maar sommige stukjes vond ik wel moeilijk om te lezen door wat de personages meemaken.

Ik ben al aan het aftellen naar deze namiddag om na het werk weer verder te lezen.
 
Ik heb nu ongeveer een derde van het boek gelezen, en tot dusver bevalt het me. 👍

De vertelstructuur met tijdsprongen blijft boeien en gaat veel mensen wel liggen, denk ik.
 
Terug
Bovenaan