Boekenclub Station Eleven / Station Elf - Emily St. John Mandel (Boekenclub #3)

Welk boek wens jij te lezen?


  • Totaal aantal stemmers
    17
  • Opiniepeiling gesloten .

Hellsdinner

Crew Member
Dag broeders en zusters, medeliefhebbers van het geschreven woord.
Het is tijd voor een volgende authentieke BGB -> Beyond Gaming Boekenclub.
Deze keer is het mijn heuglijke beurt om 3 boeken te nomineren die volledig democratisch gefileerd zullen worden waardoor er slechts 1 zal overblijven...
THREE BOOKS ENTER, ONE BOOK LEAVES.

Ik moet wel toegeven, ik vond het echt moeilijk om 3 boeken te nomineren. Zelf ben ik iemand die nogal veel hetzelfde type boeken leest (fantasy, sci fi, horror).
Ik ben ook een vreselijke people pleaser en wou dan ook voor ieder wat wils hebben, als ik kon had ik 10 boeken genomineerd maar helaas.

Er stond dus niets anders op dan door mijn 340 lange "To Read" lijst op Goodreaders te gaan gecombineerd met hier en daar wat recommendations en google zoektochten om zo bij een aantal boeken uit te komen die ik zelf wel eens wou lezen of waarvan ik dacht dat de gemiddelde BeyondGamer er wel voor te vinden zou zijn.
Daarna ondervond ik echter dat de meerderheid van deze boeken niet of amper in het Nederlands te verkrijgen zijn aangezien ik bijna uitsluitend in het Engels lees, dus moest ik mijn keuzes nogmaals aanpassen.

Uiteindelijk zijn het de volgende 3 geworden:

Yumi and the Nighmare Painter - Brandon Sanderson

Een boek dat ik volledig voor mezelf heb uitgekozen, ook de enige van de 3 die nog niet in het Nederlands te verkrijgen is.
Ik zelf ben geïnteresseerd in dit boek omdat ik fan ben van Sanderson's werk en dit nummer 3 was van zijn "Secret Projects" die hij tijdens de Covid lockdown heeft geschreven. Het krijgt ook lovende kritieken op sites als Goodreads dus ik ben zeer benieuwd.
Het boek is een standalone en kan (volgens het internet zowel als Sanderson zelf) gelezen worden zonder voordien iets van Sanderson's ander werk gelezen te hebben.

Yumi comes from a land of gardens, meditation, and spirits, while Painter lives in a world of darkness, technology, and nightmares. When their lives suddenly become intertwined in strange ways, can they put aside their differences and work together to uncover the mysteries of their situation and save each other’s communities from certain disaster?
60531416.jpg

Station Eleven / Station Elf - Emily St. John Mandel

One snowy night a famous Hollywood actor slumps over and dies onstage during a production of King Lear. Hours later, the world as we know it begins to dissolve. Moving back and forth in time—from the actor's early days as a film star to fifteen years in the future, when a theater troupe known as the Traveling Symphony roams the wasteland of what remains—this suspenseful, elegiac, spellbinding novel charts the strange twists of fate that connect five people: the actor, the man who tried to save him, the actor's first wife, his oldest friend, and a young actress with the Traveling Symphony, caught in the crosshairs of a dangerous self-proclaimed prophet.

Ik ben wel fan van een goed Apocalypse / Doomsday verhaal. Verder heb ik de laatste jaren al heel wat lovende woorden over Emily St. John Mandel's werk gelezen maar ben ik er zelf nog nooit aan begonnen. Om die reden laat ik de keuze liever over aan de BeyondGaming hivemind.
919wLDRgyuL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

The Ocean at the End of the Lane / De Oceaan aan het Einde van het Pad - Neil Gaiman

Sussex, England. A middle-aged man returns to his childhood home to attend a funeral. Although the house he lived in is long gone, he is drawn to the farm at the end of the road, where, when he was seven, he encountered a most remarkable girl, Lettie Hempstock, and her mother and grandmother. He hasn't thought of Lettie in decades, and yet as he sits by the pond (a pond that she'd claimed was an ocean) behind the ramshackle old farmhouse, the unremembered past comes flooding back. And it is a past too strange, too frightening, too dangerous to have happened to anyone, let alone a small boy.

Forty years earlier, a man committed suicide in a stolen car at this farm at the end of the road. Like a fuse on a firework, his death lit a touchpaper and resonated in unimaginable ways. The darkness was unleashed, something scary and thoroughly incomprehensible to a little boy. And Lettie—magical, comforting, wise beyond her years—promised to protect him, no matter what.


Neil Gaiman's werk is niet nieuw voor me, ik heb in het verleden reeds boeken als Neverwhere, American Gods, Good Omens en de comics van The Sandman gelezen. Echter is dit 1 van zijn boeken die me altijd ontglipt is. Ik had er ook nooit echt interesse in, maar omdat het al zo lang op mijn To Read lijst vertoeft is dit het perfecte excuus om hem als 1 van de opties voor de boekenclub te kiezen.
Ocean_at_the_End_of_the_Lane_US_Cover.jpg

Er kan 10 dagen gestemd worden.
 
Ik heb op Brandon Sanderson gesteld omdat de enige is die ik nog niet heb gelezen. Als het een boek wordt die ik al heb gelezen heb, dan lees ik het nog een keer.
Ik vond Ocean at the End of the Lane en Station Eleven beide goed maar het is lang geleden sinds ik ze heb gelezen.

Ik ben trouwens heel blij met de keuzes want ik heb alle boeken :D.
 
Ik heb vorige keer overgeslagen, maar ga nu proberen om opnieuw mee te doen.
Ik ga het stemmen overslaan, want ze staan ook alle drie op mijn tbr :crazy:.
 
Shit, de volgende boekenclub. Dringend nr. 2 eens uitlezen, helemaal vergeten. Ben wel benieuwd, want deze drie liggen alle drie meer in lijn met wat ik graag lees. Mijn stem gaat alvast uit naar Station Elf, wil al langer iets lezen van Emily St. John Mandel.
 
Station Eleven spreekt me het meest aan, maar omdat de vorige twee boeken door een vrouw geschreven waren, wil ik nu eens voor een man stemmen. Vandaar heb ik Neil Gaiman gekozen. :p
 
Ik heb voor de vrouw gekozen omdat ik eigenlijk nooit vrouwen lees, op een paar uitzonderingen na. Niet bewust, maar voor de een of andere reden zijn de meerderheid van de boeken die ik oppak, altijd door mannen geschreven. Deze events zorgen voor wat diversiteit in mijn leeslijst.
 
Aangezien ik Neil wel nog uit mezelf zou lezen, op de andere Station 11 gestemd. De bib hier heeft die ook ter beschikking (maar nu uitgeleend helaas).
 
Oh ik wist niet dat BG een boekenclub had! Ik lees graag mee! :)
Ik koos voor Station 11 of Neil, zien er beide leuk uit. Engels kan ik wel lezen, maar ik merk dat 't veel concentratie vraagt en dat is voor mij een te hoge drempel om te lezen dan weer.
 
Oh ik wist niet dat BG een boekenclub had! Ik lees graag mee! :)
Ik koos voor Station 11 of Neil, zien er beide leuk uit. Engels kan ik wel lezen, maar ik merk dat 't veel concentratie vraagt en dat is voor mij een te hoge drempel om te lezen dan weer.
Heb hetzelfde met Engels, enfin, ik lees het veel trager en het is idd vermoeiender. Maar het kan maar een goeie oefening zijn denk ik dan :D
 
Het was vrij nek aan nek maar uiteindelijk heeft Station Eleven / Station Elf van Emily St. John Mandel het gewonnen van Neil Gaiman's Ocean at the End of the Lane / Oceaan aan het einde van het pad met een score van 11 stemmen tegenover 9 stemmen.
Brando Sando helaas volledig laatste in de race met 4 stemmen.

Dames, heren, ongegenderden, u mag starten!
 
Terug
Bovenaan