Heb jij eigenlijk die serie al gekeken? Als je het nog niet gedaan hebt omdat je de boeken niet kan smaken, ze gelijken totaal niet op mekaar, dus laat dat je niet tegenhouden.
Uiteraard heb ik die gezien, al is het maar om de boze discussies op het internet te kunnen volgen! Het is om andere redenen dan de WoT-fans maar ik vond er ook niet veel aan.
Omdat ik eigenlijk niets goeds te zeggen heb moei ik me liever niet in WoT-discussies want ik vind het niet zo leuk om enkel te zitten kakken op iets dat duidelijk veel betekent voor veel mensen hier.

Malazan daarentegen! De posts hier hebben me eraan herinnerd dat ik dat eerste boek van de Karsa-trilogie nog moet lezen. Morgen komt het toe ben eens benieuwd. In de malazanboeken ben ik sowieso karsa4lyfe. Fantastisch subversieve draai aan de typische northern barbarian archetypes.


Elke keer ik er hier iets over zie passeren heb ik zin om die reeks eens te herlezen maar dat is dan ook weer een jaar van mijn leven :unsure:
 
Ik heb Malazan twee keer gelezen en mij echt moeten sleuren door Karsa zijn verhaallijn. Dat concurreert voor mij met de verhaallijn van Brienne in ASOIAF voor de grootste, saaiste drek dat ik in het genre al gelezen heb :unsure:

Wat vinden jullie zo goed daaraan?
 
Ik zit ondertussen aan 3/4 van Royal Assassin / Moordenaar Des Konings van Hobb.

Nog steeds grote fan van het hoofdpersonage en de algemene verhaallijn. Heel benieuwd naar de Rode Kapers ook, hopelijk krijg ik hier geen White Walkers ontgoocheling :p.

Het verhaal is soms wel wat 'lang', het zoveelste bezoek aan de koning - Kettricken - Patience - Veritas - Zijn wolf & De Nar. Ik stoor me er niet aan, maar soms wel wat het gevoel dat ik in een loop zit.

Voor de rest nog altijd een top reeks, ik heb wel eens ergens gelezen dat verder in de boeken de personage's steeds meer en meer de verkeerde beslissingen nemen. Ik hoop dat dit wat overdreven is en ik me hier niet aan begin te ergeren.

Ook net online gezien dat er een boek is met "De moordenaar van de Nar", dus nu weet ik ook al dat de Nar dood gaat :(
 
@Sir.Killalot

Een korte essay van Steven Erikson zelf over Karsa Orlong: http://fantasyhotlist.blogspot.com/2014/11/the-problem-of-karsa-orlong-by-steven.html

Wat mij betreft, Karsa is gewoon fun in zijn arrogantie, bad-ass behaviour en doorzetting. Daarnaast, zoals Erikson aanhaalt en het beter verwoordt dan dat ik zou kunnen, is het voor mij ook aangenaam om over een "noble barbarian" te lezen. One could call it the ‘play-ground wish-fulfillment’ motif, where prowess is bound to fairness and punishment is always righteous.
Ik ben fan van zo'n tropes, al zou ik er ook geen meerdere boeken vol over kunnen lezen. Bij Malazan heb je het geluk dat Karsa relatief beperkt aan bod komt, waardoor hij fresh blijft.

@Enj0i^ Royal Assassin is boek 2, en waar je naar refereert, is boek 14. Je hebt nog wel even te gaan. Ik wil niets spoilen, maar de titel hoeft niet letterlijk genomen te worden. Moordenaar is in deze een slechte vertaling, als je ervan uitgaat dat het een succesvolle uitvoering betreft en niet gewoon de titel van het "beroep". Fitz is ook een moordenaar/Assassin. De titel in het Engels is Fool's Assassin en niet Fool's Murderer :)
 
Ik zit ondertussen aan 3/4 van Royal Assassin / Moordenaar Des Konings van Hobb.

Nog steeds grote fan van het hoofdpersonage en de algemene verhaallijn. Heel benieuwd naar de Rode Kapers ook, hopelijk krijg ik hier geen White Walkers ontgoocheling :p.

Het verhaal is soms wel wat 'lang', het zoveelste bezoek aan de koning - Kettricken - Patience - Veritas - Zijn wolf & De Nar. Ik stoor me er niet aan, maar soms wel wat het gevoel dat ik in een loop zit.
Ik ben een beetje in de war met de Nederlandse vertaling maar is dat dan boek 2 momenteel waar je in zit?
Voor de rest nog altijd een top reeks, ik heb wel eens ergens gelezen dat verder in de boeken de personage's steeds meer en meer de verkeerde beslissingen nemen. Ik hoop dat dit wat overdreven is en ik me hier niet aan begin te ergeren.

Ook net online gezien dat er een boek is met "De moordenaar van de Nar", dus nu weet ik ook al dat de Nar dood gaat :(
Ik vond het 2e boek eigenlijk het beste, alhoewel ik me daar al regelmatig ergerde aan Fitz. Derde boek vond ik super frustrerend en teleurstellend waardoor ik ook geen zin meer had om de volgende series te lezen :( . Misschien ooit nog eens aan beginnen.

Voor zover ik weet is er geen boek dat overeenkomt met de Nederlandse vertaling "De Moordenaar van de Nar", wel Fool's Fate en Fool's Assassin, en die titels zeggen niets over of hij al dan niet sterft :p .
 
Ik denk dat ik zelfs nooit de associatie met de "noble barbarian" gemaakt heb. Ik was hem al beu na 5 pagina's in House of Chains denk ik. Ik vond hem gewoon helemaal niet interessant. Het feit dat heel het eerste deel van het boek dan over hem gaat, frustreerde mij mateloos. Zeker omdat de vorige drie boeken zo ongelofelijk goed waren, en het een eeuwigheid leek te duren eer Eriksson terug naar die verhaallijnen en personages ging. Eenmaal Karsa tot een eerder nevenpersonage werd herleid, vond ik hem wel oké, al kan ik me al niet zo veel meer van zijn verdere verhaallijn herinneren.
 
Ik ben een beetje in de war met de Nederlandse vertaling maar is dat dan boek 2 momenteel waar je in zit?

Ik vond het 2e boek eigenlijk het beste, alhoewel ik me daar al regelmatig ergerde aan Fitz. Derde boek vond ik super frustrerend en teleurstellend waardoor ik ook geen zin meer had om de volgende series te lezen :( . Misschien ooit nog eens aan beginnen.

Voor zover ik weet is er geen boek dat overeenkomt met de Nederlandse vertaling "De Moordenaar van de Nar", wel Fool's Fate en Fool's Assassin, en die titels zeggen niets over of hij al dan niet sterft :p .
Klopt boek 2!

Het was deze die ik zag staan: https://www.bol.com/be/nl/f/de-boek...-1-de-moordenaar-van-de-nar/9200000025901372/

Oei, ik hoop dat ik dan niet hetzelfde voor heb bij boek 3, want ik vind het wel een leuke wereld om mij s'avonds in te verdiepen.
Bij de Mistborn trilogy vind ik de actie bijvoorbeeld beter, maar de wereld van Hobb haalt me toch meer uit de realiteit.

Idealiter blijf ik het top vinden en heb ik met de volgende boeken nog 2 jaar aan lees materiaal :)
 
2 jaar? Ik vond die boeken zo goed, ik heb die op 2 weken uitgelezen :laugh:
Af en toe paar keer zwaar tot in de nacht doorgegaan weliswaar, gelukkig alleen thuis destijds.
 
@Sir.Killalot Jij had ingetekend op die secret projects van Brandon Sanderson he? Wat vind je ervan tot dusver?

Voor mij is het bizar, ik heb Mistborn 1-3 en Stormlight Archive 1-3 gelezen en ik vond dat absoluut geweldige boeken. En ook de manier waarop hij Wheel of Time afgemaakt heeft, vond ik zeer, zeer bevredigend. Maar ik kan mij echt niet motiveren om meer BS-boeken te lezen. Elantris, zijn andere Mistborn boeken, nog andere boeken, het herlezen van Stormlight Archive en het lezen van Rhythm of War, zijn nieuwe Secret Projects, etc.
 
Ik moet er nog aan beginnen, eerlijk gezegd. Ben niet gewoon om digitaal te lezen. Misschien volgende week op de trein eens aan beginnen.

Ik ben wel grote fan, heb zowat alles van hem gelezen, dus zeer benieuwd. Al had ik er na de reread van Stormlight Archive + Warbreaker etc toch even genoeg van.
 
Hier alles gelezen + secret project 1.
Secret project 1 zit voor mij zelfs bij het betere van Sanderson, maar is een ander type boek. Eerder een soort Terry Pratchett op zijn Sandersons.
@Général Zantas, is het gewoon geen goesting om aan de andere boeken te beginnen of heb je al geprobeerd en vond je er gewoon niets aan?
 
Hier alles gelezen + secret project 1.
Secret project 1 zit voor mij zelfs bij het betere van Sanderson, maar is een ander type boek. Eerder een soort Terry Pratchett op zijn Sandersons.
@Général Zantas, is het gewoon geen goesting om aan de andere boeken te beginnen of heb je al geprobeerd en vond je er gewoon niets aan?

Gewoon geen motivatie, ik blijf telkens naar andere boeken grijpen. Ik heb in het jaaroverzicht van 2021 op dit forum al gepost om snel met de herlezing van Stormlight Archive te starten, en anderhalf jaar later ben ik er nog niet aan begonnen :ROFLMAO:
Al is het vooral een combinatie van:
- ontzettend dikke boeken.
- onafgewerkte serie.
- zijn boeken zijn nooit in korting en staan altijd aan premium prijzen.

Beetje de reden ook waarom ik nog niets van Gwynn heb gelezen ook niet, serieus dure boeken vergeleken met de rest van het genre.
 
Gewoon geen motivatie, ik blijf telkens naar andere boeken grijpen. Ik heb in het jaaroverzicht van 2021 op dit forum al gepost om snel met de herlezing van Stormlight Archive te starten, en anderhalf jaar later ben ik er nog niet aan begonnen :ROFLMAO:
Al is het vooral een combinatie van:
- ontzettend dikke boeken.
- onafgewerkte serie.
- zijn boeken zijn nooit in korting en staan altijd aan premium prijzen.

Beetje de reden ook waarom ik nog niets van Gwynn heb gelezen ook niet, serieus dure boeken vergeleken met de rest van het genre.
Mistborn era 2, warbreaker, elantris, secret project 1 (Tess and the Emerald Sea) zijn toch geen dikke boeken? :p
Misschien dat ik een fout beeld heb omdat ik enkel op ereader lees :p .
Ik zou zelfs zeggen dat enkel Stormlight Archive echt dikke boeken zijn van Sanderson (+Wheel of Time).
 
Wat mij ertoe brengt:

Intussen Words of Radiance uitgelezen. Ook een epische ontknoping, maar als geheel vind ik hem net iets minder dan The Way of Kings. Nu voor het eerst begonnen in Oathbreaker, maar dat zijn toch ook kleppers waar je steeds een paar weken mee zoet bent.

Daarom tussendoor ook nog De Strijd van de Dwergen gelezen. Aangenaam weerzien met de personages en een interessante verderzetting (hoewel je ziet dat het eerste boek eigenlijk op zichzelf kon staan). Iets minder verfrissend en een paar onlogische of te snelle overgangen/plotwendingen, maar over het algemeen leuk vertier).

En ook nog Lotharingia uitgelezen. Hoort eigenlijk bij non-fictie, maar de geschiedenis van onze regio van de laatste 1500 jaar kan je eigenlijk evengoed als fantasy omschrijven. Wat een zalige rit en nu heb ik enorm veel zin om al die musea, kerken, kasteeltjes en andere obscure plekken te gaan bekijken die Winder zo passend omschreven heeft.
 
Mistborn era 2, warbreaker, elantris, secret project 1 (Tess and the Emerald Sea) zijn toch geen dikke boeken? :p
Misschien dat ik een fout beeld heb omdat ik enkel op ereader lees :p .
Ik zou zelfs zeggen dat enkel Stormlight Archive echt dikke boeken zijn van Sanderson (+Wheel of Time).

Klopt. Dikke boeken sloeg op de reread van Stormlight Archive. Mistborn Era 2 hoor ik teveel mixed reviews over, precies eerder een love of hate appreciatie, en tot vorig jaar was dit ook een onafgewerkte serie. Ik heb hier destijds links geplaatst voor de acties van TOR om al die boeken gratis te downloaden, maar ik heb zelf nooit van die actie gebruik gemaakt, kwam ik eerder dit jaar achter :rofl: Dus nu wachten op sales op Amazon, maar nog niet tegengekomen.
Elantris heb ik zelfs op de Kindle en over Tress hoor ik niks dan goeds, maar goed, zoals ik al zei, ik krijg me er niet voor gemotiveerd :unsure:

Misschien later dit jaar :)
 
Wat mij ertoe brengt:

Intussen Words of Radiance uitgelezen. Ook een epische ontknoping, maar als geheel vind ik hem net iets minder dan The Way of Kings. Nu voor het eerst begonnen in Oathbreaker, maar dat zijn toch ook kleppers waar je steeds een paar weken mee zoet bent.

Hier nog volop in Words of Radiance bezig (first time, de 2 volgende nog niet aan toegekomen dus). Ik zit, zelfs als fantasy-liefhebber, er toch ietwat dubbel in. Storybuilding, worldbuilding, karakters, zit allemaal goed en ik kijk er zeker naar uit om verder te lezen, maar tegelijk blijf ik qua "epicness" toch ietwat op mijn honger zitten. Dat had ik bij Way of the Kings ook, zelfs bij het slot. Bij momenten voelt het als de eerste hoofdstukken van LOTR; beschrijvend en opbouwend, maar nu al bijna 1,5 boek lang :sneaky:.
 
Hier nog volop in Words of Radiance bezig (first time, de 2 volgende nog niet aan toegekomen dus). Ik zit, zelfs als fantasy-liefhebber, er toch ietwat dubbel in. Storybuilding, worldbuilding, karakters, zit allemaal goed en ik kijk er zeker naar uit om verder te lezen, maar tegelijk blijf ik qua "epicness" toch ietwat op mijn honger zitten. Dat had ik bij Way of the Kings ook, zelfs bij het slot. Bij momenten voelt het als de eerste hoofdstukken van LOTR; beschrijvend en opbouwend, maar nu al bijna 1,5 boek lang :sneaky:.
Zou je voorbeelden kunnen geven waar die "epicness" voor jou wel goed zit?
 
Zou je voorbeelden kunnen geven waar die "epicness" voor jou wel goed zit?

LOTR blijft het voorbeeld uiteraard; de eerste hoofdstukken van boek 1 zijn ook heel beschrijvend en opbouwend, maar het verhaal gaat gaandeweg wel naar een aantal hoogtepunten (Moria, Helm's Deep, Pelennor Fields) of onthullingen en zelfs twists. Idem voor ASOIF, maar zelfs bij Kingkiller heb je dat (al zijn het daar geen massale gevechten of zo, maar zie je eerder duidelijke sprongen voorwaarts in de verhaallijn van Kvothe - Denna, de universiteit, Trebon, Felurian).

Again, ik beklaag me Stormlight niet, verre van, maar die hoogtepunten of sprongen voorwaarts lijken me minder uitgesproken. Gisteren net een hoofdstuk gelezen waarin Shallan, die al 1/3 boek in de kampen probeert te geraken, tekeningen gaat maken van de lokale flora; die is er dus duidelijk nog niet :biglaugh:. Er zijn uiteraard tussenin doorbraakjes, maar mij voelt het voorlopig nog steeds aan als een giga-opbouw naar wat hopelijk in boek 5 tot een eerste conclusie komt.
 
LOTR blijft het voorbeeld uiteraard; de eerste hoofdstukken van boek 1 zijn ook heel beschrijvend en opbouwend, maar het verhaal gaat gaandeweg wel naar een aantal hoogtepunten (Moria, Helm's Deep, Pelennor Fields) of onthullingen en zelfs twists. Idem voor ASOIF, maar zelfs bij Kingkiller heb je dat (al zijn het daar geen massale gevechten of zo, maar zie je eerder duidelijke sprongen voorwaarts in de verhaallijn van Kvothe - Denna, de universiteit, Trebon, Felurian).

Again, ik beklaag me Stormlight niet, verre van, maar die hoogtepunten of sprongen voorwaarts lijken me minder uitgesproken. Gisteren net een hoofdstuk gelezen waarin Shallan, die al 1/3 boek in de kampen probeert te geraken, tekeningen gaat maken van de lokale flora; die is er dus duidelijk nog niet :biglaugh:. Er zijn uiteraard tussenin doorbraakjes, maar mij voelt het voorlopig nog steeds aan als een giga-opbouw naar wat hopelijk in boek 5 tot een eerste conclusie komt.
Ale grappig, voor mij zijn er zoveel momenten in ieder boek van Stormlight Archive die ik zeker op dezelfde hoogte zou zetten als jouw voorbeelden :p . Smaken verschillen :D .
 
Terug
Bovenaan