Review: Final Fantasy XVI: Echoes of the Fallen

Na lang wachten maakte Final Fantasy XVI eindelijk zijn opwachting deze zomer. Zoals je kon lezen in onze review, loste het spel de grote verwachtingen in en kregen we ondanks de nieuw ingeslagen richting een nieuw episch deel voorgeschoteld in deze iconische reeks. Hoewel de makers destijds aankondigden dat het spel "af" was, bleek er toch een grote vraag te zijn bij de fans naar extra content. En ziedaar: als de fans vragen, dan luisteren Yoshi-P en Square Enix. Zij belonen de fans met twee extra DLC's waarvan de eerste, Echoes of the Fallen, intussen beschikbaar is.

Begin deze maand kondigde Square Enix het bestaan van deze twee nieuwe hoofdstukken in het verhaal van Final Fantasy XVI aan. De eerste van deze twee DLC's was de dag nadien al beschikbaar en de tweede DLC, The Rising Tide, zal verschijnen in de lente. Terwijl deze DLC zich zal focussen op de lost Eikon Leviathan, neemt Echoes of the Fallen ons mee naar de wereld van de Fallen, de hoogtechnologische maar intussen uitgestorven beschaving waarmee we kennis maakten tijdens onze avonturen in Valisthea.

FINAL FANTASY XVI_20231222231827.jpg

De toren beklimmen​

Echoes of the Fallen speelt zich af net voordat je het eindgevecht tegen Ultima aangaat. Wanneer er plots een nieuwe soort Dusk Crystals opduiken, gaan Clive, Joshua en Jill op zoek naar de oorsprong van deze kristallen. Dit brengt hen in contact met een trio van handelaars die je kan omschrijven als de irritantste personages die je tegenkomt in het spel. Na hen een tijdje te achtervolgen, nemen ze je mee naar de Sagespire. In dit geheimzinnige Fallen-complex ontdekken ze een Mothercrystal gemaakt door deze beschaving. Maar, de beveiliging van het complex zal hen niet zomaar dit Mothercrystal laten vernietigen.

De bazen zijn absoluut het hoogtepunt van deze DLC, met als kers op de taart het finale gevecht tegen Omega.


Deze DLC ontvouwt zich vervolgens al snel in een vrij klassieke Tower-modus waarbij je een aaneenschakeling van kamers gevuld met vijanden doorloopt. Tussendoor neem je een lift om een verdieping hoger te gaan en om de zoveel kamers word je ook getrakteerd op een baasgevecht. Deze bazen zijn absoluut het hoogtepunt van deze DLC, met als kers op de taart het finale gevecht tegen Omega (Weapon). Dit is opnieuw een klassieke, vaak optionele baas, uit de Final Fantasy-reeks die een nieuwe interpretatie krijgt. De beloning voor het verslaan van deze baas is trouwens een gloednieuw wapen dat zelfs beter is dan Gotterdammerung, het ultieme wapen uit het basisspel. Verder verdien je doorheen de DLC ook nog een beknopte reeks van en bijzonder krachtige nieuwe accessoires genaamd Fallen bits vrij.


Aan de lichte kant​

De Echoes of the Past-DLC toont zich op deze manier als een uitgesponnen zijmissie die de nadruk legt op de gevechten. Op dit vlak blinkt het zeker uit. Waar er ruimte voor verbetering is, is het verhalend aspect. In vergelijking met de rest van het spel biedt deze DLC een lichte ervaring en de aanloop naar het betreden van de Sagespire vond ik persoonlijk zelfs lichtjes irritant. De hoeveelheid informatie die je krijgt over de Fallen is bovendien vrij karig. Pas op het einde wordt het wat interessanter wanneer er bedenkingen worden gemaakt rond de cyclische aard van bepaalde gebeurtenissen. Het enige wat ik wel nog vreemd vond, is dat er van jou verwacht wordt dat je vier specifieke zijmissies uitspeelt voordat je toegang krijgt tot de DLC. Deze vereiste is bovendien zeer onduidelijk, zelfs in die mate dat Square Enix een nieuwsbrief uitstuurde om spelers te wijzen op deze vereiste.

Al bij al brengt Echoes of the Fallen weinig nieuws onder de zon, met uitzondering van die ene nieuwe locatie en de geweldige baasgevechten natuurlijk. Heel lang duurt de hele rit ook niet en na een kleine drie uurtjes bereik je al het einde van de Sagespire, waarbij je dus vooral al vechtend naar de top bent gegaan. Voor de prijs die je ervoor betaalt valt het al bij al nog mee, maar persoonlijk mocht deze DLC voor mij toch wat dieper graven. Hopelijk weet The Rising Tide de resterende honger alsnog te stillen.

Conclusie

Echoes of the Fallen is een korte, maar krachtige en actievolle toevoeging aan de epische vertelling van Final Fantasy XVI. Vooral de baasgevechten en in het bijzonder Omega, maken dit hoofdstuk een aanrader voor de fans van het spel. Ook al voelt het in zijn geheel wat te kort en te licht aan.

Pro

  • Geweldige baasgevechten

Con

  • Relatief kort
  • Narratief vrij mager
  • Vreemde toegangsvereisten
6

Over

Beschikbaar vanaf

8 december 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan