Top post van @Sir.Killalot maar moet wel zeggen dat ik lichtjes afwijk van zijn mening op bepaalde vlakken. The Liveship Traders is zeer zeker goed, maar m.i. niet het beste. Daarvoor is het eerste boek te traag en sommige personages (nog) niet interessant genoeg. Ship of Destiny is wel een van de beste boeken uit de hele serie. Rainwild Chronicles kan je compleet links laten liggen als het eerste boek je niet echt bevalt, ik heb het zelf ook helemaal niet gelezen wegens de vele slechte reviews van andere mensen met wie ik overeenstem qua reviews over de andere boeken.

Het is al meer dan 2 jaar geleden dat ik de serie gelezen heb, dus de details zijn me niet allemaal duidelijk meer maar zowel Tawny Man als Fitz and the Fool vond ik de beste reeksen. Vooral de emoties die de boeken losmaken, worden niet geevenaard in de andere series. Fitz and the Fool wekte wel enkele extra ergernissen op voor me, maar al bij al bleven ze beperkt.
 
Als je de drie reeksen rond Fitz samenneemt, zijn die ongeëvenaard inderdaad. Maar als op zichzelf staande trilogie staat Liveship Traders bovenaan wat mij betreft. Is het meest "compleet"?

Ik ben het er wel niet mee eens dat je Rainwild Chronicles links moet laten liggen als het eerste boek je niet bevalt, gezien dat boek van de 4 ook gewoon de minste is. De reeks haalt nergens het niveau van haar andere reeksen, maar zeker vanaf boek 3 was ik toch blij dat ik ze gelezen had.
 
Voila de eerste trilogie zit er erop.

Gelukkig dat er nog boeken zijn, of ik ging toch wel in een zwart gat vallen :)

Het einde vond ik wel mooi, voelde misschien wat gehaast aan, maar was wel tevreden met de uiteindelijke afhandeling van de grote lijnen.

Ik las online vaak kritiek op het derde boek, maar ik vond het wel aangenaam zo'n reisverhaal.

Heel blij dat ik deze boeken leren kennen heb. Ik geef de trilogie een 8/10,
- 1 omdat ik me soms ergerde aan het feit dat Regaal zo lang ongestoord zijn gang kon gaan
-1 omdat het einde toch iets te snel ging

Op naar de levende schepen!
 
Voila de eerste trilogie zit er erop.

Gelukkig dat er nog boeken zijn, of ik ging toch wel in een zwart gat vallen :)

Het einde vond ik wel mooi, voelde misschien wat gehaast aan, maar was wel tevreden met de uiteindelijke afhandeling van de grote lijnen.

Ik las online vaak kritiek op het derde boek, maar ik vond het wel aangenaam zo'n reisverhaal.

Heel blij dat ik deze boeken leren kennen heb. Ik geef de trilogie een 8/10,
- 1 omdat ik me soms ergerde aan het feit dat Regaal zo lang ongestoord zijn gang kon gaan
-1 omdat het einde toch iets te snel ging

Op naar de levende schepen!
ah toevallig ook aan derde boek bezig, en heel die reis bevalt me op zich wel.
Waar ik mij vooral aan stoorde was boek 2 en de eindeloze bezoeken aan Mollie.
 
Ondertussen al een stuk gevorderd in boek 1 van de Levende Schepen.

Ik ben fan, maar ik mis het principe van alles van uit het standpunt van Fitz te zien. Goed, maar ben nog niet helemaal verkocht
 
@Sir.Killalot Jij had ingetekend op die secret projects van Brandon Sanderson he? Wat vind je ervan tot dusver?
Ik heb intussen 3 van de 4 boeken gelezen.

Het zijn leuke boeken voor tussendoor, waarbij Sanderson bewust wat experimenteert. Tress of the Emerald Sea heeft geen onuitwisbare indruk nagelaten bij mij, ik moest bij het schrijven van deze post al eens goed nadenken hoe het precies ging - terwijl ik dat boek nog maar in september gelezen heb. Dit boek is eerder geschreven als een sprookje, en met een verteller die zich rechtstreeks naar de lezer richt (Hoid). Dat laatste is wat minder mijn ding. Dit boek speelt zich af in de Cosmere.

The Frugal Wizard's Handbook is geestig, leuk concept ook. Weer zo'n werk als The Reckoners en Skyward dat roept om een tv-adaptatie, eigenlijk. Geen Cosmere werk.

Yumi and The Nightmare Painter heb ik net uit. Het duurde even eer ik er in geraakte, maar uiteindelijk vond ik het wel leuk. Weer heel origineel, maar gezien het een novelle is zonder al te veel diepgang. Sanderson zijn take op een romantisch verhaal, Japans-Koreaans geïnspireerd. Eigenlijk ook weer iets dat makkelijk verfilmd zou kunnen worden. Ook weer verteld door Hoid, maar buiten de verwijzingen naar de Japanse aanspreekvormen (die waren gewoon vervelend) wel beter uitgewerkt dan Tress and the Emerald Sea. Ook deze is dus stevig in de Cosmere gegrond.

Voor mensen die nog nooit Sanderson gelezen hebben, zou ik deze boeken niet meteen aanraden. Er zijn betere introducties in zijn oeuvre te vinden, en de vele verwijzingen naar de Cosmere in zowel Tress als Yumi maakt dat het echt wel boeken voor de fans zijn.

Het blijft wel krankzinnig, op een zeer indrukwekkende manier, hoe Sanderson zo veel kan schrijven en toch zo'n niveau kan aanhouden. En hoeveel fantasie die man heeft ... elk werk weer tovert die opnieuw een heel andere wereld uit zijn pen.
 
Intussen ook The Sunlit Man uitgelezen, beste van de 4 by far. Dit is een traditionele Sanderson, zijn meest prominente Cosmere-werk in het algemeen en met een hoofdpersonage dat we al goed kennen uit eerdere boeken. Heel coole setting ook, met een soort Mad Max meets Mortal Engines meets Sanderson's Cosmere vibe.

Het is me niet helemaal duidelijk wanneer het boek zich precies afspeelt en welke gevolgen het verhaal heeft voor andere Cosmere-werken. Denk dat ik straks nog eens een deepdive in de Coppermind website ga doen :laugh:

Dikke aanrader dit boek in elk geval. De andere 3 zijn voor de "completionists" van Sanderson, deze zou ik toch aan iedereen die (minstens) Stormlight Archive gelezen heeft aanraden.
 
Wel nog een bemerking: in het begin van het boek hebben verschillende personages omwille van hun cultuur een nogal specifieke manier van spreken. Maar ongeveer halfweg het boek lijken die dat allemaal vergeten te zijn, en spreken ze allemaal "normaal". Zonder dat daar in het verhaal een reden voor is. Het lijkt echt alsof Sanderson plots vergeten is dat hij die in het begin van het boek op een andere manier liet spreken. Op zich vond ik dat wel oké, want dat las niet zo fijn, maar wel een bizarre fout.
 
Pfff daar waar de verhaallijn met Fitz me echt volledig vast had, heb ik de verhaallijn van de levende schepen ondertussen al een maand links laten liggen.

Het springen tussen de personage's en dan bijvoorbeeld opeens van uit het standpunt van de slangen ligt me gewoon minder. Ik vind het echt spijtig.
 
Ik ben Mistborn aan het herlezen en dat valt toch een beetje tegen. The Final Empire vond ik nog echt goed maar The Well of Ascension is me toch te langdradig en voelt eerder aan als een vertakking waarbij het verhaal op pauze wordt gezet voor politiek gepalaver en belachelijke romantische subplots. Hopelijk pikt boek drie de draad weer op.
 
Ben eindelijk de Lord of the Rings aan het afmaken, ik vond er nooit de fut niet voor omdat ik The Hobbit vond tegenvallen. Maar LotR is wel beter geschreven als voorgaande.

Ik zou hierna aan The Fourth Wing - Book 1 willen beginnen, iemand al deze gelezen?
 
Ik zou hierna aan The Fourth Wing - Book 1 willen beginnen, iemand al deze gelezen?

Ik heb deze gelezen en ik vond hem heel goed omdat ik de tropes heel leuk vind. Als ik er echt kritisch naar kijk, is dit geen goed boek. Sommige zaken zie je al van mijlen ver aankomen want het zijn bekende tropes. De personages zijn vooraan in de 20 en zitten op een soort van school dus het geeft wel wat YA feels maar er komt redelijk expliciete seks in.
Dus of dit iets voor jou is, hangt er vanaf wat je zoekt.

Ik kan mij echt amuseren met boeken die eigenlijk niet goed zijn als veel van de elementen die er in terug komen mij wel liggen.
 
Ik ben al een tijdje aan het broeden op het idee om ASOIAF te lezen, het is er nog niet van gekomen door teveel hobby's maar vooral het feit dat het laatste boek er nog niet is. Wanneer het uitkomt is voor mij niet meteen een probleem maar is er zekerheid dat het boek ooit zal uitkomen ? Ik dacht ergens eens gelezen te hebben dat enkele personen het scenario reeds kennen in het geval Georgie zou komen te gaan zodat zij de boeken kunnen afwerken of is dit onzin ?
 
Ik ben al een tijdje aan het broeden op het idee om ASOIAF te lezen, het is er nog niet van gekomen door teveel hobby's maar vooral het feit dat het laatste boek er nog niet is. Wanneer het uitkomt is voor mij niet meteen een probleem maar is er zekerheid dat het boek ooit zal uitkomen ? Ik dacht ergens eens gelezen te hebben dat enkele personen het scenario reeds kennen in het geval Georgie zou komen te gaan zodat zij de boeken kunnen afwerken of is dit onzin ?

1) Georgie is al 12 jaar bezig met het voorlaatste deel, en zelfs dat is nog niet close to being finished.
2) Georgie heeft al herhaaldelijke malen gezegd dat hij niemand aan het voorbereiden is om zijn werk af te maken indien hij komt te overlijden. De ongeschreven boeken gaan met hem mee in het graf.

Kans is uiterst miniem dat de boekenserie ooit afgemaakt wordt door Georgie of iemand anders.
 
1) Georgie is al 12 jaar bezig met het voorlaatste deel, en zelfs dat is nog niet close to being finished.
2) Georgie heeft al herhaaldelijke malen gezegd dat hij niemand aan het voorbereiden is om zijn werk af te maken indien hij komt te overlijden. De ongeschreven boeken gaan met hem mee in het graf.

Kans is uiterst miniem dat de boekenserie ooit afgemaakt wordt door Georgie of iemand anders.
:wallbash:
 
Beetje hetzelfde als Patrick Rothfuss helaas. Al is hij toch nog wel wat jonger als George RR Martin.

Ik heb het opgegeven om op boeken te wachten om eerlijk te zijn. Ik zal ook minder snel een serie beginnen te lezen als deze nog niet af is.
 
Terug
Bovenaan