EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Andere landen hebben al eindwinsten behaald in het verleden, die hebben andere normen. Voor België was dit de beste prestatie ooit. Daar mogen we best blij mee zijn.

We waren toch helemaal niet kansloos?
Lukaku krijgt 2 kansen voor open goal en op de een of andere manier gaan ze er allebei niet in.
Dan gaat Vertonghen nog eens een goal weggeven waardoor je 0-1 achterkomt, wat altijd enorm nefast is voor je statistische winstkans.
Beetje makkelijk om dat op Martinez af te schuiven vind ik, we verliezen die match voor mij door individuele fouten.
En we winnen ook 90 percent van onze wedstrijden door individuele flitsen zonder enig teamplay of build up..
 
De eerste helft werden we wel degelijk weggespeeld door Italië, in mijn ogen. We komen er twee keer uit op de counter, maar voor de rest waren we nergens. In de tweede helft krijgen we ook nog twee geïsoleerde kansen, maar daarnaast wisten we van geen hout pijlen te maken. En nee, Chadli en Mertens erop na 68 minuten, om dan drie minuten later Praet in plaats van Chadli te brengen... Dat kan je toch niet verklaren? Ik veronderstel dat Martinez daarom ook geen persconferentie wil geven. Omdat hij dat zelf ook wel zal beseffen. Zonder die last-minute penalty gaan we met 2-0 de rust in, en is het helemaal boeken toe. Dat Hazard niet kon spelen, is ook het gevolg van het feit dat hij 90 minuten moest blijven staan tegen Portugal. Dat is ook niet alleen "pech" dat hij geblesseerd raakte.

Aan de reacties van de spelers achter de match te zien, veronderstel ik dat het ook allemaal niet zo gezellig was in de kleedkamer, los van de ontgoocheling. Zou me niet verwonderen moest Martinez plots toch nog zijn vertrek aankondigen de komende weken. En dan wil ik hem héél graag terug naar de Premier League zien gaan, om te kijken hoe lang hij het daar zal uithouden.

Oostenrijk was in de tweede helft bij momenten ook gewoon beter dan Italië, en kwamen meermaals heel dicht bij de 1-0. Een voorsprong was op die momenten ook gewoon verdiend geweest. Zeggen dat de Italianen perfect uitgeschakeld hadden kunnen worden door Oostenrijk, vind ik absoluut geen straffe uitspraak. Bij Portugal waren hun sterke mannen overigens ook niet allemaal volledig fit.

Dan hoor ik hier ook iemand zeggen dat het normaal is dat België eruit gaat tegen Italië vanwege de opeenvolging van zware matchen, terwijl wij enkel de match tegen Portugal gespeeld hadden daarvoor. Portugal had Frankrijk en Duitsland in de benen, en dan nog waren ze gewoonweg minstens de evenknie van de Rode Duivels.

Ik lees hier vooral veel excuses. Hadden we het EK gewonnen met een andere coach? Dat zeg ik niet, uiteraard hebben die blessures een invloed. Maar wat we dit EK hebben laten zien, is toch ook het minimum dat je van deze ploeg mag verwachten? Waarom per se vasthouden aan Roberto Martinez? Zijn tijd is nu wel gekomen, vind ik. Ik heb zeker begrip voor bepaalde argumenten die ik hier lees, maar "Italië was gewoon te sterk, dus laten we dat aanvaarden" en "Martinez is een uitstekende coach, onze verwachtingen zijn te hoog", daar kan ik niet bij.
Ik vrees dat ge verkeerd leest. Niemand zegt dat Martinez een topcoach is. Ik heb zelfs letterlijk gezegd dat ik hem nooit bij een topclub verwacht te zien. Wat we wel zeggen is dat hij, voor wat voor ons haalbaar is, een goede coach is. Ook hier krijgt hij veel kritiek op zijn wissels en zijn selectie (Chadli). Dat betwist niemand.

In mijn ogen heeft Martinez dit tornooi zakelijk willen spelen, nadat we in 2018, op zo'n manier geklopt waren. En dat is verdedigbaar. Alleen moet je dan wel slagen en dit EK is daarom ook mislukt. Zoals Peter VDB zegt "we hebben geen resultaat en ook geen memorabele matchen zoals in 2018 en dat is de reden waarom dit EK mislukt is". Gij bekijkt het gewoon veel te negatief imo.
 
Na het even te laten bezinken, blijft de teleurstelling toch enorm doorwegen. Bijna nog meer dan tegen Frankrijk op het vorige WK, misschien omdat we toen nog een kleine finale hadden om naar uit te kijken als troostprijs en omdat het er daar nadat ze voor waren gekomen gewoon echt niet meer in zat. En omdat er al een paar jaar tussen zit ook, allicht :).

We weten natuurlijk al een aantal toernooien dat we een gouden lichting hebben die op papier in staat moet zijn om zowel het EK als het WK te winnen, maar dat we wel niemand van die lichting kunnen missen (zij het blessure, zij het uit vorm), gezien we gewoon niet de weelde op de bank hebben van grotere voetballanden. En op dat vlak zijn we dit toernooi met een enorme handicap gestart: Witsel een half jaar niet gespeeld, Hazard twee jaar van de ene blessure na de andere, De Bruyne vlak voor het toernooi een oogkasoperatie. Dat zijn drie van onze vijf wereldspelers. Reken daarbij de verdediging waarbij de gouden lichting ofwel over hun top is (Vertonghen, Alderweireld, Vermaelen), afgezwaaid (Kompany) of uit vorm is (Meunier).

We hadden een mirakel nodig dit toernooi, en even leken we dat ook te krijgen. Vermaelen speelde een dijk van een toernooi, Witsel leek nooit weg te zijn geweest, De Bruyne ging op zijn elan door van voor zijn blessure en Hazard groeide match na match naar zijn vorm van weleer. We verliezen dan De Bruyne door onkunde van de ref, en Hazard door, naar mijn mening, onkunde van Martinez tegen Portugal. Dan weet je dat het moeilijk wordt. En niet te vergeten dat we al in onze eerste match Castagne verloren, waardoor we Meunier moesten plaatsen, die een schim was van de Meunier op het WK.

Italië is een zeer sterke ploeg, en heeft de overwinning tegen ons zeker niet gestolen. Maar dat we die match 9/10 keer zouden verliezen is bullshit. Zelfde voor tegen Portugal. Met een betere wedstrijdleiding en een De Bruyne die niet van het veld wordt geschopt, zou Ronaldo niet van 'lucky win' gesproken hebben. Zowel tegen Portugal als tegen Italië waren de odds gewoon 50/50. Tegen Portugal hadden we uiteindelijk de meeval van een goede Courtois en een bal die er niet in wou voor de Portugezen. Tegen Italië hadden we de pech van een goede Donnarumma en een bal die er gewoon niet in wou tegen de Italianen. We verliezen door individuele fouten (Vertonghen bij goal 1, Tielemans bij zijn gele kaart en goal 2) en ongelofelijke pech voor doel (Donnarumma die twee geweldige saves doet, Lukaku die er twee keer net niet goed bij kan).

Maar Martinez gaat écht niet vrijuit bij dit verlies en deze uitschakeling. Ik wrijf hem écht de blessure van Hazard aan tegen Portugal. Je wéét dat die jongen al twee jaar op de sukkel is, en dan laat je hem in nog maar zijn tweede basisplek de volle 90 minuten staan in een extreem intense wedstrijd, waar hij zichtbaar al een kwartier of langer er door zat, tegen een ploeg van beenhakkers, waar hij echt alles gegeven heeft en dat in een fucking sauna. Dat was gewoon onverantwoord. Ja, hij had een belangrijk aandeel in het verdedigen van de voorsprong, maar tegen minuut 75-80 was het gewoon op. Dan moet je hem er afhalen.

En het gemis van Hazard, zeker hoe hij terug begon te spelen tegen Portugal, kan echt niet overschat worden. Met hem tegen Italië heb je gewoon een andere wedstrijd. Dan komen we aan de volgende fout van Martinez: Doku. Ik heb hier gelezen dat hij de beste benadering is van Hazard, maar dat is complete onzin. Hij is (op dit moment) een snellere Carrasco. Hij heeft zeker enorm veel talent, en ik hoop dat de ervaring op dit toernooi hem het vertrouwen geeft om te groeien. Maar hij had in die eerste helft niet op het veld mogen staan. Martinez heeft daar gegokt op zelf eerst op voorsprong komen, waarbij de snelheid van Doku de Italianen echt had kunnen verontrusten. We hebben daar dichtbij gestaan. De eerste 20 minuten waren voor België, en met een mindere keeper dan Donnarumma hadden we 2-0 voor kunnen staan.

Waarom vind ik Doku dus een verkeerde keuze? Omdat we na de eerste 20 minuten de veldslag op het middenveld verloren hebben. En dat viel te verwachten met Doku. We hebben in die eerste helft Doku maar één keer gezien, en dat was in het slot toen hij een penalty uitlokte. Was een Carrasco een betere keuze geweest? Aanvallend misschien niet eens zoveel, maar defensief denk ik wel. Maar ik zou eerder een mannetje meer op het middenveld hebben gezet. Praet of Dendoncker. We kwamen nu telkens een man tekort, we kwamen te laat, en elke afvallende bal viel in de voeten van een Italiaan. Er zat véél te veel ruimte tussen middenveld en aanval. Dat zag je na de blessure van De Bruyne tegen Portugal ook al in de tweede helft daar.

Maar de meest grove fout van Martinez moest dan nog komen natuurlijk: het inbrengen van Chadli en Mertens. Goed, ze schudden daar in die eerste minuut na hun wissel wel meteen een mooie aanval uit hun voeten, dus we hadden hier evengoed over het nieuwe mirakel van Chadli (en Mertens) kunnen spreken. Maar Chadli mocht meteen na die actie terug naar de kant en Mertens hebben we de overige 20 minuten (verrassing!) ook niet meer gezien. Geen versterking van het middenveld, geen versterking van de aanval. Neen, twee mannen op het veld brengen waarvan zeker de eerste zelfs niet opgeroepen had mogen zijn. Ik kan er echt met de beste wil van de wereld niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Iedere coach maakt ook wel eens een fout, maar Martinez toont telkens weer opnieuw dat hij geen flauw idee heeft van wat hij aan het doen is. Die tweede helft tegen Portugal en Italië... Die keuzes zijn ronduit onverklaarbaar. Dat zijn niet zomaar fouten meer hé. En dat weet hij zelf ook, dus beslist hij doodleuk om de pers niet eens te woord te staan. Dat is zodanig amateuristisch, dat houd je toch bijna niet voor mogelijk?
De eerste helft werden we wel degelijk weggespeeld door Italië, in mijn ogen. We komen er twee keer uit op de counter, maar voor de rest waren we nergens. In de tweede helft krijgen we ook nog twee geïsoleerde kansen, maar daarnaast wisten we van geen hout pijlen te maken. En nee, Chadli en Mertens erop na 68 minuten, om dan drie minuten later Praet in plaats van Chadli te brengen... Dat kan je toch niet verklaren? Ik veronderstel dat Martinez daarom ook geen persconferentie wil geven. Omdat hij dat zelf ook wel zal beseffen. Zonder die last-minute penalty gaan we met 2-0 de rust in, en is het helemaal boeken toe. Dat Hazard niet kon spelen, is ook het gevolg van het feit dat hij 90 minuten moest blijven staan tegen Portugal. Dat is ook niet alleen "pech" dat hij geblesseerd raakte.
Het zijn keuzes die verkeerd uitdraaiden, maar onverklaarbaar vind ik ze niet.

Tegen Portugal: KDB moet er meteen af en we moeten nog een helft voort. Je kan dan Mertens/Doku/Carrasco zetten of Dendoncker.
Als je Dendoncker zet heb je meer buffer, maar loopt vanvoor enkel nog Lukaku want Eden komt altijd in de bal. Nog een ganse helft is lang om alles dicht te smijten, dus kiest hij voor een aanvallendere optie.
De Portugezen zijn beenhard en er moest veel mee verdedigd worden want Eden was defensief niet veel waard, dus daarom geen jonge frivole Doku.
Het is uiteindelijk Mertens zijn gebruikelijke positie op rechts achter Lukaku, dus hij krijgt de voorkeur op Carrasco.
Speelt Mertens na gans dat gedachtenproces een zijkmatch? Ja. Maar enige lichtpunt is dat hij defensief wel zijn meters gelopen heeft.

Eden was in mijn ogen enorm belangrijk omdat hij de enige was die deftig een bal kon vasthouden, en wat nodige ademruimte gaf. Als we 1 tegen krijgen moeten we daarna ook mogelijks nog rekenen op een flits van hem of is hij in extremis een van de 5 penalty nemers. Daarom berekend risico nemen en wordt hij niet gewisseld. Pech dat hij dan niet nog 5 minuten kan blijven voortdoen.

Tegen Italië:

Eerste goal valt door individuele fout en 2de goal kort daarna is klasse. Op dat moment moet je gaan aanvallen dus is het eigenlijk al te laat om nog een ingreep op het middenveld te doen met Dendoncker ofzo.

Tielemans zat met een ei in zijn broek na zijn gele kaart, en we kregen geen grip op de match. Daarom KDB naar achter en Mertens erbij. Waarom Mertens? Opnieuw: het is zijn gekende positie rechts in de 2 achter Lukaku, en hij kent Italië goed.
De wingbacks zijn enorm onder druk gezet die match, Meunier kwam er niet aan te pas en was volgens hun data hoogstwaarschijnlijk vermoeid. Daarom Chadli, die als enige al ervaring had op de wingback op het hoogste niveau (Carrasco is daar voor Martinez duidelijk een keer te veel niet gedisciplineerd geweest) en ei zo na een belangrijke assist geeft na een aanval waar ook Mertens in betrokken is.

Is het enorm lullig dat Chadli daarna meteen geblesseerd geraakt? Ja. Had Martinez dat kunnen voorzien? Nee, want Chadli was op papier fit.

En nu zitten we echt in de miserie, want Martinez verwacht dat Doku er nog door gaat zitten en hij wil Carrasco voor hem nog brengen. Dus nog geen Carrasco maar Praet en KDB terug naar voor.
Doku is uiteindelijk de gevaarlijkste man en wordt niet gewisseld, dus geen Carrasco.

Wat Benteke daar in minuut 96 nog staat te doen weet ik ook niet, maar er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt dat die iets voor mekaar zou hebben gebracht dus ik ga er ook echt niet van wakker liggen.

Maar swat, dat is mijn idee van hoe het er bij de coaching staff aan toegaat in hun denkproces. Achteraf gezien had ik Carrasco gebracht ipv Mertens tegen Portugal en ook Carrasco ipv Praet tegen Italië (en Benteke nog laten inkomen bij de corner), maar dan spreken we over hooguit enkele %'tjes meerwaarde. Ik denk niet dat het iets zou uitgehaald hebben.
 
Laatst bewerkt:
2e goal is een mooie krul, maar geef mij die tijd en ruimte en ik krul die ook zo naar goal
Eveneens een fout van onze verdediging, Alderweireld of Vermaelen moet daar uitstappen en druk naar voor zetten.

Het is nog wel een aantal keer geweest hoor dat ze een Italiaan in en vlak voor de baklijn laten draaien of zelfs op zijn gemak de bal laten goedleggen, maar die gaan dan niet binnen

Martinez is gewoon fout begonnen, door in balverlies Lukaku naar rechts te laten uitzakken en dan KDB of Mertens centraal te houden
Lukaku doet dat niet en dan staat Meunier tegen 2 man, Tielemans of Witsel moet dan uitstappen waar ge centraal nog een man kwijt zijt en aangezien KDB centraal voorin blijft hebt ge ook geen negatieve press in de rug van de middevelder
Zo is het heel makkelijk voetballen (voor de tegenstander)
 
2e goal is een mooie krul, maar geef mij die tijd en ruimte en ik krul die ook zo naar goal
Eveneens een fout van onze verdediging, Alderweireld of Vermaelen moet daar uitstappen en druk naar voor zetten.

Het is nog wel een aantal keer geweest hoor dat ze een Italiaan in en vlak voor de baklijn laten draaien of zelfs op zijn gemak de bal laten goedleggen, maar die gaan dan niet binnen

Martinez is gewoon fout begonnen, door in balverlies Lukaku naar rechts te laten uitzakken en dan KDB of Mertens centraal te houden
Lukaku doet dat niet en dan staat Meunier tegen 2 man, Tielemans of Witsel moet dan uitstappen waar ge centraal nog een man kwijt zijt en aangezien KDB centraal voorin blijft hebt ge ook geen negatieve press in de rug van de middevelder
Zo is het heel makkelijk voetballen (voor de tegenstander)
Het is Alderweireld die moet uitstappen. Stapt Vermaelen uit, ligt het centraal open.

Maar dat was uiteindelijk ook allemaal te vermijden. Tielemans die al matchen op z'n tandvlees zat en vroeg (en dom) geel pakt is geen gigantische verrassing, evenmin dat hij zich nadien kinderlijk laat uitkappen en de overtreding niet meer kan maken. En dan komen we al snel terug bij jouw analyse van het middenveld, dat steevast onderbevolkt is.

Tegen Portugal was dat ook al zo. Zelfs mijn vriendin zei toen opeens 'seg, dieje kant van dieje Meunier ligt zo open, is da normaal?'.

Lijkt wel alsof Martinez totale blufpoker speelde door dat middenveld zo open te laten. Alsof hij erop gokte dat we steeds door de mazen van het net glipten en dan op één of andere magische manier ons aanvallend mannetje meer konden benutten.
 
Ik zou vooral niet te veel conclusies trekken op basis van een wedstrijd. Tielemans heeft er een fantastisch seizoen opzitten bij Leicester en zowat elke supporter daar houdt zijn hart vast dat hij gaat vertrekken naar een absolute topclub. Binnen twee jaar is die jongen gewoon pure wereldklasse, niveau De Bruyne maar dan op zijn positie (6/8).
Gezien al de rest al 100 keer gezegd is en ik eerlijk gezegd geen goesting heb om ook nog eens te gaan zagen op Bobby hier toch even op inpikken. Hoe komt het eigenlijk dat Tielemans zo'n geweldig seizoen speelt en tegen Kroatië de grote meneer op het middenveld is maar vanaf we op het EK staan hij gewoon de stenen uit de grond loopt te zuigen?
En heb ik het niet op zijn match tegen Italië want iedereen zag daar dat ze liepen te zwemmen omdat Bobby duidelijk niet weet dat het niet illegaal is om 3 man centraal te zetten als je tegen Veratti - Jorginho moet spelen.

Ligt het systeem hem niet? Is hij toch iets te vermoeid na zijn seizoen bij Leicester? Kan hij niet om met de druk van zo'n toernooi? Of was Witsel toch niet zo goed als wij dachten (wat uiteraard geen schande zou zijn na zo'n blessure) waardoor hij teveel moest doen?
Ik ben fan van Tielemans dus ik hoop ook dat hij zich herpakt en die grote speler gaat worden waar hij duidelijk het potentieel voor heeft.
 
Misschien moet België en Nederland in de toekomst één land worden (it never gonna happen but ..). Dan hebben we meteen meer concurrentie voor elke positie en kunnen we misschien ooit wereldkampioen worden. ;)
 
Dan komen we aan de volgende fout van Martinez: Doku. Ik heb hier gelezen dat hij de beste benadering is van Hazard, maar dat is complete onzin. Hij is (op dit moment) een snellere Carrasco. Hij heeft zeker enorm veel talent, en ik hoop dat de ervaring op dit toernooi hem het vertrouwen geeft om te groeien. Maar hij had in die eerste helft niet op het veld mogen staan. Martinez heeft daar gegokt op zelf eerst op voorsprong komen, waarbij de snelheid van Doku de Italianen echt had kunnen verontrusten. We hebben daar dichtbij gestaan. De eerste 20 minuten waren voor België, en met een mindere keeper dan Donnarumma hadden we 2-0 voor kunnen staan.

Waarom vind ik Doku dus een verkeerde keuze? Omdat we na de eerste 20 minuten de veldslag op het middenveld verloren hebben. En dat viel te verwachten met Doku. We hebben in die eerste helft Doku maar één keer gezien, en dat was in het slot toen hij een penalty uitlokte. Was een Carrasco een betere keuze geweest? Aanvallend misschien niet eens zoveel, maar defensief denk ik wel. Maar ik zou eerder een mannetje meer op het middenveld hebben gezet. Praet of Dendoncker. We kwamen nu telkens een man tekort, we kwamen te laat, en elke afvallende bal viel in de voeten van een Italiaan. Er zat véél te veel ruimte tussen middenveld en aanval. Dat zag je na de blessure van De Bruyne tegen Portugal ook al in de tweede helft daar.
Dit gaat mijn petje toch te boven. Een 19-jarige EK-debutant is in de kwartfinale (!) onze beste man en toch is het niet goed genoeg. Als je Doku brengt, breng je geen defensieve pion, maar iemand die dient om die Italianen zo veel mogelijk in hun broek te laten doen met zijn snelheid en als er nu eens één ding is wat Doku goed gedaan heeft, is het dat wel. Is uiteindelijk een keer of 5 gevaarlijk geweest, dat is meer dan Mertens/ Carrasco in al hun EK-matchen samen.

Dat de organisatie niet klopte, is volledig op conto van Martinez. Lukaku gewoon centraal houden en De Bruyne meer dat middenveld op, had al een totaal ander beeld gegeven, zelfs met Doku op het veld.
Van al hetgeen Martinez dit EK gedaan heeft, vind ik Doku zijn meest geslaagde ingreep.
 
Gezien al de rest al 100 keer gezegd is en ik eerlijk gezegd geen goesting heb om ook nog eens te gaan zagen op Bobby hier toch even op inpikken. Hoe komt het eigenlijk dat Tielemans zo'n geweldig seizoen speelt en tegen Kroatië de grote meneer op het middenveld is maar vanaf we op het EK staan hij gewoon de stenen uit de grond loopt te zuigen?
En heb ik het niet op zijn match tegen Italië want iedereen zag daar dat ze liepen te zwemmen omdat Bobby duidelijk niet weet dat het niet illegaal is om 3 man centraal te zetten als je tegen Veratti - Jorginho moet spelen.

Ligt het systeem hem niet? Is hij toch iets te vermoeid na zijn seizoen bij Leicester? Kan hij niet om met de druk van zo'n toernooi? Of was Witsel toch niet zo goed als wij dachten (wat uiteraard geen schande zou zijn na zo'n blessure) waardoor hij teveel moest doen?
Ik ben fan van Tielemans dus ik hoop ook dat hij zich herpakt en die grote speler gaat worden waar hij duidelijk het potentieel voor heeft.
Ik vond Tielemans niet echt de stenen uit de grond zuigen dit toernooi... Ik vond wel dat er, ook tegen Denemarken trouwens, een tactisch probleem was waarbij ge telkens iemand tekort kwam centraal voor de defensie.

En ik vind Witsel ook overschat als zes. Te weinig kuitenbijter. Tielemans speelde zijn weergaloze partij tegen Kroatië trouwens met Dendoncker naast hem, dat is wel meer iemand die de duels zal uitvechten en in de bal zal bijten.
 
Dit gaat mijn petje toch te boven. Een 19-jarige EK-debutant is in de kwartfinale (!) onze beste man en toch is het niet goed genoeg. Als je Doku brengt, breng je geen defensieve pion, maar iemand die dient om die Italianen zo veel mogelijk in hun broek te laten doen met zijn snelheid en als er nu eens één ding is wat Doku goed gedaan heeft, is het dat wel. Is uiteindelijk een keer of 5 gevaarlijk geweest, dat is meer dan Mertens/ Carrasco in al hun EK-matchen samen.

Dat de organisatie niet klopte, is volledig op conto van Martinez. Lukaku gewoon centraal houden en De Bruyne meer dat middenveld op, had al een totaal ander beeld gegeven, zelfs met Doku op het veld.
Van al hetgeen Martinez dit EK gedaan heeft, vind ik Doku zijn meest geslaagde ingreep.
Het gaat duidelijk je petje te boven. Ik ontken niet dat hij gevaarlijk was, of zelfs gevaarlijker is geweest dan Mertens en Carrasco samen. Ik zeg ook niet dat hij niet goed genoeg was. Ik geef zelfs aan dat had de gok van Martinez gewerkt (zelf de eerste goal maken), dat ik hier nu niet zou komen zagen over Doku. Maar je bent er niets mee dat hij de beste man op het veld is, als de rest van je team niet draait. Ik zou hem niet laten starten hebben, en in de plaats daarvan een middenvelder extra geplaatst hebben. Omdat ik geloof dat we daardoor als team beter gedraaid zouden hebben.
 
Het gaat duidelijk je petje te boven. Ik ontken niet dat hij gevaarlijk was, of zelfs gevaarlijker is geweest dan Mertens en Carrasco samen. Ik zeg ook niet dat hij niet goed genoeg was. Ik geef zelfs aan dat had de gok van Martinez gewerkt (zelf de eerste goal maken), dat ik hier nu niet zou komen zagen over Doku. Maar je bent er niets mee dat hij de beste man op het veld is, als de rest van je team niet draait. Ik zou hem niet laten starten hebben, en in de plaats daarvan een middenvelder extra geplaatst hebben. Omdat ik geloof dat we daardoor als team beter gedraaid zouden hebben.
De gok heeft toch gewerkt? Doku heeft gedaan waar hij het best in is en waarvoor hij op het veld is gezet. Hij moest de Italianen pijn doen met zijn snelheid en heeft dat met brio gedaan.

Dat de rest van Martinez zijn tactiek niet gewerkt heeft, kan je amper Doku aanwrijven. Dat aan de andere kant van het veld Meunier 1 vs 2 staat en Tielemans moet uitvallen en nadien het centraal openligt, ligt niet aan Doku, noch aan de keuze voor het type Doku. Dan kan je even goed zeggen dat dat aan Lukaku ligt (en zijn rol op rechts, zonder verdedigende taken) of De Bruyne (en zijn rol als valse 9, zonder echt dat middenveld te ondersteunen). Gewoon slechte organisatie door Martinez, aan de spelers zelf ligt dat m.i. niet.
 
De gok heeft toch gewerkt? Doku heeft gedaan waar hij het best in is en waarvoor hij op het veld is gezet. Hij moest de Italianen pijn doen met zijn snelheid en heeft dat met brio gedaan.

Dat de rest van Martinez zijn tactiek niet gewerkt heeft, kan je amper Doku aanwrijven. Dat aan de andere kant van het veld Meunier 1 vs 2 staat en Tielemans moet uitvallen en nadien het centraal openligt, ligt niet aan Doku, noch aan de keuze voor het type Doku. Dan kan je even goed zeggen dat dat aan Lukaku ligt (en zijn rol op rechts, zonder verdedigende taken) of De Bruyne (en zijn rol als valse 9, zonder echt dat middenveld te ondersteunen). Gewoon slechte organisatie door Martinez, aan de spelers zelf ligt dat m.i. niet.
De gok heeft helemaal niet gewerkt. We hebben 2 doelpunten geslikt in de helft waar Doku buiten de laatste minuut totaal onzichtbaar was. Ik steek het ook niet op Doku he, ik steek het op Martinez. Maar als je dat middenveld moet versterken, wie ga je er dan afhalen? Dan heb je enkel maar keuze tussen Doku en Meunier. Die laatste had misschien ook nog een optie geweest ja.

De positie van Lukaku was inderdaad ook niet goed. Zat daardoor volledig in de zak van Chiellini.
 
Ik vond Tielemans niet echt de stenen uit de grond zuigen dit toernooi... Ik vond wel dat er, ook tegen Denemarken trouwens, een tactisch probleem was waarbij ge telkens iemand tekort kwam centraal voor de defensie.

En ik vind Witsel ook overschat als zes. Te weinig kuitenbijter. Tielemans speelde zijn weergaloze partij tegen Kroatië trouwens met Dendoncker naast hem, dat is wel meer iemand die de duels zal uitvechten en in de bal zal bijten.
Nochtans speelde hij de matchen erna met Dendoncker naast hem ook niet zo wauw. Maar dat kan natuurlijk aan het systeem liggen, vandaar dat ik het mij ook afvroeg. Ik wil namelijk gerust aanvaarden dat je door het middenveld van Italië opgevreten wordt. Maar hij heeft mij geen enkele match kunnen bekoren eerlijk gezegd, terwijl ik hoegenaamd geen hater ben of op zoek ga naar kritiek om te geven. Tegen Rusland en Denemarken speelt hij bv ook met Dendonker naast hem en vond ik hem ook helemaal niet wauw. En ik weet wat hij kan. Vandaar mijn vraag eigenlijk. Was het gewoon teveel na een lang seizoen of werd hij nooit gebruikt waar hij voor diende?
 
Je krijgt voor Meunier een 2vs1 tegen Spinazzola en Insigne, wat leidt tot een middenvelder van ons die komt helpen. Dat leidt dan weer tot een 2vs1 voor onze andere middenvelder tegen 2 mids van Italië. Maar eigenlijk sta je daar centraal wel nog met 3 verdedigers en 1 Belgische mid tegen Immobile en 2 Italiaanse mids.

Ze krijgen daardoor wel ruimte om te voetballen, maar als Vertonghen die bal niet weggeeft leidt die ruimte daarom nog niet tot een goal. Is het dan zo een slecht idee geweest om De Bruyne hoger te houden en te rekenen op hem, Lukaku en Doku voor de tegenaanval?
Dat vind ik eigenlijk niet. Door Vertonghen zijn fout en de goal van Insigne die daarop volgt lijkt het een verschrikkelijke organisatie, waardoor je achteraf bekeken natuurlijk die extra buffer op het middenveld wou om dat te vermijden.
 
De gok heeft helemaal niet gewerkt. We hebben 2 doelpunten geslikt in de helft waar Doku buiten de laatste minuut totaal onzichtbaar was. Ik steek het ook niet op Doku he, ik steek het op Martinez. Maar als je dat middenveld moet versterken, wie ga je er dan afhalen? Dan heb je enkel maar keuze tussen Doku en Meunier. Die laatste had misschien ook nog een optie geweest ja.

De positie van Lukaku was inderdaad ook niet goed. Zat daardoor volledig in de zak van Chiellini.
We zullen het niet eens worden. Volgens mij ligt het niet aan de gok voor Doku of welke andere speler dan ook. Zelfs met deze basisploeg had je je pionnen net wat anders kunnen zetten zodat je middenveld niet overlopen werd.
 
Eerste goal valt door individuele fout en 2de goal kort daarna is klasse. Op dat moment moet je gaan aanvallen dus is het eigenlijk al te laat om nog een ingreep op het middenveld te doen met Dendoncker ofzo.
Uiteindelijk is zowat ieder doelpunt wel het gevolg van een of andere defensieve fout. Italië raakte met sprekend gemak in onze zestien, en kon probleemloos snel combineren op onze helft, dan is het gewoon een kwestie van tijd tot er eentje goed valt, of tot er iemand een foutje maakt. Het niveauverschil tussen beide ploegen in die eerste helft was enorm. Die tweede goal is dan inderdaad mooi binnengetrapt, maar hoeveel ruimte had hij ook om te schieten? Dat is evenzeer een grote collectieve fout. Want ze hebben meer dan 1 keer heel veel ruimte gekregen om te trappen, ook nog toen het 0-0 stond. Dat was geen geïsoleerd geval.

Dat we tegen Portugal 9 op de 10 keer waren verloren, is inderdaad zeker niet het geval. Maar zelfs met Hazard en De Bruyne op het veld, konden we niet veel betekenen. Als je onze kansen tegen Italië 50/50 noemt, dan heb je die eerste helft toch niet bekeken, denk ik dan? Daar blijf ik bij mijn standpunt dat we op deze manier 9 op de 10 keer verliezen. Volledig overklast. Ok, we krijgen een tweetal goeie kansen op de counter, maar voor de rest was er gewoon een enorm niveauverschil. Moesten we met ons offensief geweld geen enkele kans bij elkaar kunnen spelen, dat zou pas erg zijn. Die eerste helft tegen Italië vond ik nog een pak erger dan onze matchen tegen Argentinië en Frankrijk destijds.

Dat je Hazard tegen Portugal na de 60ste minuut op het veld laat staan, is onverantwoord. Als je zelf de blessures gaat opzoeken, moet je achteraf ook niet komen klagen.

Ik zeg ook niet dat de spelers allemaal hoopgevende posts op Instagram moeten zetten, daar ben ik zelf geen fan van. Maar hun reactie na de match is opvallend. En dan mag je nog achter Martinez staan, dat hij niet eens zijn kop moet laten zien om de pers te woord te staan, is ronduit amateuristisch. Mocht hij zijn keuzes zelf nog komen uitleggen, zou ik misschien nog iets meer begrip kunnen opbrengen. Nu lijkt het alsof hij gewoon zelf beseft dat er niet veel uit te leggen valt. Hij had ook vlakaf gezegd dat er geen probleem was met De Bruyne, terwijl hij dus speelde met gescheurde ligamenten. Dat zal ook wel iets met zijn afwezigheid te maken gehad hebben.

Bottomline: Dit is niet het eerste grote tornooi van Martinez. Hij zit al vijf jaar op de bank bij de Duivels. We hebben al een WK, EK en Nations League achter de rug met hem. Hij heeft wel degelijk zijn kans gehad. De laatste drie jaar hebben we enkel stagnatie/achteruitgang gezien. Degene die hem hier verdedigen, zeggen bijna letterlijk: "Ja hij is niet zo goed, maar we kunnen toch niemand beters krijgen, dus laat hem nog maar even zitten." De bewering dat iemand anders het onmogelijk beter zou kunnen doen, is nergens op gebaseerd. Tuurlijk kan iemand anders het beter doen, net zoals iemand anders het ook nog slechter zou kunnen doen. Dus waarom vasthouden aan iemand die intussen toch wel bewezen heeft dat het hem niet zal lukken? Wat hebben we te verliezen? Voor mij is het een kwestie van gierigheid en gemakzucht.

De kans lijkt me nog groot dat hij zelf opstapt de komende weken. De Belgische pers heeft hem al jaren de hand boven het hoofd gehouden, en reken maar dat hij volledig beseft dat dat nu zal stoppen. Iedere twijfelachtige beslissing die hij nog zal nemen, en dat zijn er wel wat, zal met een vergrootglas bekeken worden. De sfeer rond de Duivels gaat alleen maar negatiever worden, en dan kan je wel eens een WK krijgen waar het volledig foutloopt.
 
Martinez heeft geblunderd deze match , zover is duidelijk. Een uitleg is het minste wat je de fans verschuldigt bent . Nu blijft het gewoon gissen , zijn er issues met een Carrasco,Trossard ? We weten het niet.
Carrasco moest Doku komen vervangen als die moe was....
Op de fout van Vertonghen na, was onze achterlijn wel secuur dit EK. Vermalen heeft getoond dat hij nog altijd kwaliteit genoeg heeft. Denayer en Boyata zijn toch al minder, en daarna heb je bijna niemand die in de buurt komt.
Denayer maakt 1 fout en hij wordt afgeschreven, Jantje maakte ook veel fouten hoor

Verdediging stond vaak veel te laag en stapte niet goed uit/in
Unpopular opinion: Als Vermaelen niet zo had staan kafferen op Immobile bij dat stukje komedie, was hij mogelijk nog op tijd geweest om in te grijpen en hadden we dat doelpunt misschien niet geslikt.

:unsure:
Als Jan die bal niet weggeeft mocht hem nog wat langer kafferen :p

Martinez was aangenomen wegens zijn tactische flexibiliteit. Daar is op 5 jaar niets van bewezen. Afvoeren die Spanjaard, wie weet wou hem zelfs niet tegen Spanje spelen in HF!
 
Uiteindelijk is zowat ieder doelpunt wel het gevolg van een of andere defensieve fout. Italië raakte met sprekend gemak in onze zestien, en kon probleemloos snel combineren op onze helft, dan is het gewoon een kwestie van tijd tot er eentje goed valt, of tot er iemand een foutje maakt. Het niveauverschil tussen beide ploegen in die eerste helft was enorm. Die tweede goal is dan inderdaad mooi binnengetrapt, maar hoeveel ruimte had hij ook om te schieten? Dat is evenzeer een grote collectieve fout. Want ze hebben meer dan 1 keer heel veel ruimte gekregen om te trappen, ook nog toen het 0-0 stond. Dat was geen geïsoleerd geval.

Dat viel echt wel beter mee dan dat. We hadden daar bv. ook zomaar kunnen scoren met KDB zijn schot met links en dan konden we het à la Brazilië aanpakken. Uitgespeelde kansen had Italië ook niet echt.

Dat het een kwestie van tijd is voor er dan een binnenvalt ben ik niet mee akkoord. Je staat niet in ondertal in de zone waar het er echt toe doet, dus dan moet je het maar oplossen als defensie van een counterploeg. Genoeg teams die dat zo doen. Vertonghen vergeet daar dat hij niet meer bij een romantisch team staat, maar bij een counterend België waar je in eigen 16 gewoon 0 risico mag nemen om dat plan te laten slagen.

Insigne krijgt ruimte, maar opnieuw: we staan daar eigenlijk niet in ondertal. Alderweireld kan het zich daar perfect veroorloven om uit te stappen maar doet dat om de een of andere reden niet.

Dat je Hazard tegen Portugal na de 60ste minuut op het veld laat staan, is onverantwoord. Als je zelf de blessures gaat opzoeken, moet je achteraf ook niet komen klagen.

In minuut 60 dan nog. Zonder de balvastheid die Hazard bracht zag jij het dan nog een half uur goedkomen tegen Portugal? Ik echt niet. De marges waren enorm klein en we hadden hem echt nodig om er niet al meteen uit te liggen.
 
Het is Alderweireld die moet uitstappen. Stapt Vermaelen uit, ligt het centraal open.

Maar dat was uiteindelijk ook allemaal te vermijden. Tielemans die al matchen op z'n tandvlees zat en vroeg (en dom) geel pakt is geen gigantische verrassing, evenmin dat hij zich nadien kinderlijk laat uitkappen en de overtreding niet meer kan maken. En dan komen we al snel terug bij jouw analyse van het middenveld, dat steevast onderbevolkt is.

Tegen Portugal was dat ook al zo. Zelfs mijn vriendin zei toen opeens 'seg, dieje kant van dieje Meunier ligt zo open, is da normaal?'.

Lijkt wel alsof Martinez totale blufpoker speelde door dat middenveld zo open te laten. Alsof hij erop gokte dat we steeds door de mazen van het net glipten en dan op één of andere magische manier ons aanvallend mannetje meer konden benutten.
Inderdaad Toby die moet uitstappen

Ik heb net de goal nog eens gezien, Op het moment dat Italië uitvoetbalt (Pass naar Insigne) staat KDB vlak bij de middenvelder die hem inspeelt.
Ingsigne vertrekt gewoon op eigen helft hé en komt dan behalve Tielemans niemand meer tegen
Als Tielemans zijn been niet intrekt is het douchen en meer als een helft met 10 verder

Meunier staat daar weer tegen 2 man (waaronder Insigne), Witsel staat hoog. KDB totaal geen interesse in het spel, Romelu staat zelfs niet in beeld

Die ruimte op ons middenveld is ongezien groot, geen druk op die pass van achter uit, noch van KDB noch van Lukaku

https://sporza.be/nl/2021/07/02/dubbele-dreun-insigne-krult-de-0-2-onhoudbaar-binnen/
Als ge dit ziet hoe makkelijk die aan de bal komt en mag vertrekken, kinderlijk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan