EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vond Tielemans niet echt de stenen uit de grond zuigen dit toernooi... Ik vond wel dat er, ook tegen Denemarken trouwens, een tactisch probleem was waarbij ge telkens iemand tekort kwam centraal voor de defensie.

En ik vind Witsel ook overschat als zes. Te weinig kuitenbijter. Tielemans speelde zijn weergaloze partij tegen Kroatië trouwens met Dendoncker naast hem, dat is wel meer iemand die de duels zal uitvechten en in de bal zal bijten.
Misschien is Martinez zijn grootste probleem nog wel dat hij té veel vertrouwen heeft in zijn spelers en (mede daardoor) vaak ook gewoon te laat ingrijpt.

Men wijt het nu aan het feit dat men op de 'Franse' manier wou spelen, maar ik heb vooral het gevoel dat er tegenover vorig toernooi toch ook minder durf, lef en vertrouwen in de ploeg zat (waarschijnlijk mede door de vorm en blessurelast van bepaalde spelers). De eerste helft tegen Denemarken is daarvoor tekenend. De Denen gingen daar 1 op 1 spelen en je zag dat de RD er niet in slaagden duels te winnen of hun man voorbij te gaan.

Idem tegen de Italianen denk ik. Zelfs met dezelfde tactiek en veldbezetting kan je daar beter doen, maar er werd teveel achteruitgekropen en met weinig durf gespeeld een groot deel van de tijd. Ik denk niet dat er iets mis was met het systeem waarin we gestart zijn, maar Martinez heeft er altijd te veel vertrouwen in dat zijn spelers het wel zullen rechttrekken als hij merkt dat er bepaalde zaken niet werken tijdens de wedstrijd.

Ben toch eens benieuwd wat er de komende weken uit de bus gaat komen. Misschien zorgt Martinez wel zélf voor de verrassing door het voor bekeken te gouden. Misschien duiken er hier en daar ook nog verhalen op van ontevreden bankzitters.

Een andere coach, goed en wel, maar ik zie toch steeds bitterweinig andere oplossingen. In eigen Belgische rangen moeten we het al niet gaan zoeken...
 
Ben toch eens benieuwd wat er de komende weken uit de bus gaat komen. Misschien zorgt Martinez wel zélf voor de verrassing door het voor bekeken te gouden. Misschien duiken er hier en daar ook nog verhalen op van ontevreden bankzitters.
Ik denk niet dat die zelf weg gaat gaan... Het was waarschijnlijk zijn plan om dik te gaan cashen nadat hij kampioen werd (of door pech uitgeschakeld werd) maar nu hij een hoop tactische blunders aangewreven wordt gaat die toch nergens kunnen beginnen en gewoon blijven.
De bond denkt ook gewoon aan hun portefeuille dus die laten hem ook rustig zitten.

Je hoeft hem ook niet met pek en veren buiten te gooien. Hij was niet goed genoeg maar het is niet dat het van het niveau Wales was natuurlijk. Daar was Italië gewoon te sterk voor ook.
Voor mij hoeft hij ook niet aan te blijven hoor, en een coach die wel een match kan lezen zou geweldig zijn maar ik heb toch ook geen idee wie dat dan zal zijn.
 
Waar ik me mateloos aan stoor, gisteren weeral in Villa Sporza die Karl dat bijna elke aflevering ligt te memmen, hadden we toch niet beter 2des geworden in onze groep, wat een gezeik zeg, hoe kan je nu als voetballer expres gaan verliezen? Ik speel zelf voetbal de dag dat ze dat ooit aan mij vragen hang ik men schoenen aan de haak.
We waren spijtig genoeg te zwak om het EK te winnen, deal with it!
 
Misschien is Martinez zijn grootste probleem nog wel dat hij té veel vertrouwen heeft in zijn spelers en (mede daardoor) vaak ook gewoon te laat ingrijpt.

Men wijt het nu aan het feit dat men op de 'Franse' manier wou spelen, maar ik heb vooral het gevoel dat er tegenover vorig toernooi toch ook minder durf, lef en vertrouwen in de ploeg zat (waarschijnlijk mede door de vorm en blessurelast van bepaalde spelers). De eerste helft tegen Denemarken is daarvoor tekenend. De Denen gingen daar 1 op 1 spelen en je zag dat de RD er niet in slaagden duels te winnen of hun man voorbij te gaan.

Idem tegen de Italianen denk ik. Zelfs met dezelfde tactiek en veldbezetting kan je daar beter doen, maar er werd teveel achteruitgekropen en met weinig durf gespeeld een groot deel van de tijd. Ik denk niet dat er iets mis was met het systeem waarin we gestart zijn, maar Martinez heeft er altijd te veel vertrouwen in dat zijn spelers het wel zullen rechttrekken als hij merkt dat er bepaalde zaken niet werken tijdens de wedstrijd.

Ben toch eens benieuwd wat er de komende weken uit de bus gaat komen. Misschien zorgt Martinez wel zélf voor de verrassing door het voor bekeken te gouden. Misschien duiken er hier en daar ook nog verhalen op van ontevreden bankzitters.

Een andere coach, goed en wel, maar ik zie toch steeds bitterweinig andere oplossingen. In eigen Belgische rangen moeten we het al niet gaan zoeken...
Akkoord. En gewoon het feit dat we iemand missen die op de moeilijke momenten de bal in twee zou bijten. Elke ploeg heeft een of twee goeie karaktervoetballers nodig, wij hebben die gewoon niet. We hebben drie uitstekende centrale verdedigers, maar ze komen niet in de buurt van een Bonucci of een Chiellini. Twee verdedigers die veel minder steken laten vallen, altijd met hun wedstrijd bezig zijn, proberen te voetballen wanneer het kan maar er niet vies van zijn om eens een bal de tribune in te jassen (wat Vertonghen had moeten doen) of een stevige overtreding te maken (wat op Insigne had moeten gebeuren).

Op het middenveld idem. Alle respect voor Witsel en Tielemans, maar geen van beide heeft dat. En dan ziet ge dat ge in de moeilijke wedstrijden vaak kopje onder gaat.
 
Akkoord. En gewoon het feit dat we iemand missen die op de moeilijke momenten de bal in twee zou bijten. Elke ploeg heeft een of twee goeie karaktervoetballers nodig, wij hebben die gewoon niet. We hebben drie uitstekende centrale verdedigers, maar ze komen niet in de buurt van een Bonucci of een Chiellini. Twee verdedigers die veel minder steken laten vallen, altijd met hun wedstrijd bezig zijn, proberen te voetballen wanneer het kan maar er niet vies van zijn om eens een bal de tribune in te jassen (wat Vertonghen had moeten doen) of een stevige overtreding te maken (wat op Insigne had moeten gebeuren).

Op het middenveld idem. Alle respect voor Witsel en Tielemans, maar geen van beide heeft dat. En dan ziet ge dat ge in de moeilijke wedstrijden vaak kopje onder gaat.
We hebben inderdaad te veel voetballers. Altijd wordt er voor de voetballende oplossing gekozen. Als dat lukt chapeau, als dat niet lukt krijg je zo'n dingen zoals de 1-0.
Als natuurlijk Tielemans die domme gele kaart niet had gepakt toen het niet nodig was had hij gewoon geel kunnen pakken tegen Insigne en valt die 2-0 nooit. Maar je kan je wel afvragen of hij zonder kaarten ook niet gewoon zijn voet intrekt op die moment. Want hij is een prachtige voetballer maar toch ook verre van de pitbull die je soms wil op die plaats. Een echte 6 werkt op die moment Insigne gewoon tegen de grond, al dan niet met geel als gevolg. Maar ik kan me eerlijk gezegd geen 6 voor de geest halen die we wel mee hadden kunnen nemen. Al volg ik Genk niet goed genoeg om te weten of Heynen die smeerlap kan zijn die elke ploeg gewoon van doen heeft.
 
We hebben inderdaad te veel voetballers. Altijd wordt er voor de voetballende oplossing gekozen. Als dat lukt chapeau, als dat niet lukt krijg je zo'n dingen zoals de 1-0.
Misschien hebben we dat nu nét te weinig gedaan. We hebben te weinig gevoetbald, ondanks dat onze beste kwaliteit is. Als je die smeerlapjes hebt, kan je ook dat 'negatievere' voetbal spelen, maar eigenlijk moeten we concluderen dat ons dat niet ligt.

Kijken op welke manier we nu aan de aftrap gaan verschijnen tegen Frankrijk (in oktober?)
 
Dit soort "analyses" zijn natuurlijk zeer gemakkelijk vanuit je luie zetel en _na_ de feiten. Die luxe heeft Martinez natuurlijk niet.
Ik heb zelf al gezegd dat ik ook maar een voetballiefhebber ben die commentaar geeft vanuit mijn luie zetel :) Dat besef ik uiteraard ook wel. Dat gezegd zijnde, ik zei voor de match begon dat de eerste wissel van Martinez, of we nu 3-0 gingen voorstaan of 3-0 gingen achterstaan, Mertens ging zijn in de 65ste minuut, voor Doku of Tielemans. Het was uiteindelijk Mertens in de 68ste minuut voor Tielemans. Het feit dat je zoiets met hoge zekerheid kan voorspellen, toont toch wel aan dat Martinez de match op dat moment niet analyseert. Hij heeft gewoon zijn vaste wissels op voorhand al gepland (wat hij ook effectief bevestigde na de match, door te zeggen dat hij Carrasco er enkel zou opbrengen in plaats van Doku), en zelfs het tijdstip van die wissels staat al min of meer vast. Écht ingrijpen zit er niet in, en dat zal ook nooit gebeuren. Ingrijpen tijdens de match is natuurlijk ook maar 1 deeltje van een grote job, maar over de rest van zijn job kan ik ook niet bepaald positief zijn.

Dan kan je blijven discussiëren, dus let's just agree to disagree. Los van al het voorgaande, je moet er toch wel enigszins mee akkoord gaan dat door Martinez op de bank te laten zitten, je heel veel kans hebt om een zéér negatieve sfeer te creëren? De pers kan er nu al niet mee lachen dat hij hen wijsgemaakt heeft dat De Bruyne ok was, terwijl hij met gescheurde ligamenten moest spelen. Die gaan nu iedere foute keuze van Martinez gaan uitvergroten. Ik zie dat persoonlijk niet meer goedkomen. Voor mij is zijn cyclus tot een einde gekomen, en dat nodeloos gaan verlengen, gaat de situatie niet meteen verbeteren.

Zou me nog steeds niet verwonderen dat Roberto Martinez binnenkort zijn vertrek aankondigt, maar we zullen zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf al gezegd dat ik ook maar een voetballiefhebber ben die commentaar geeft vanuit mijn luie zetel :) Dat besef ik uiteraard ook wel. Dat gezegd zijnde, ik zei voor de match begon dat de eerste wissel van Martinez, of we nu 3-0 gingen voorstaan of 3-0 gingen achterstaan, Mertens ging zijn in de 65ste minuut, voor Doku of Tielemans. Het was uiteindelijk Mertens in de 68ste minuut voor Tielemans. Het feit dat je zoiets met hoge zekerheid kan voorspellen, toont toch wel aan dat Martinez de match op dat moment niet analyseert. Hij heeft gewoon zijn vaste wissels op voorhand al gepland (wat hij ook effectief bevestigde na de match, door te zeggen dat hij Carrasco er enkel zou opbrengen in plaats van Doku), en zelfs het tijdstip van die wissels staat al min of meer vast. Écht ingrijpen zit er niet in, en dat zal ook nooit gebeuren. Ingrijpen tijdens de match is natuurlijk ook maar 1 deeltje van een grote job, maar over de rest van zijn job kan ik ook niet bepaald positief zijn.

Dan kan je blijven discussiëren, dus let's just agree to disagree. Los van al het voorgaande, je moet er toch wel enigszins mee akkoord gaan dat door Martinez op de bank te laten zitten, je heel veel kans hebt om een zéér negatieve sfeer te creëren? De pers kan er nu al niet mee lachen dat hij hen wijsgemaakt heeft dat De Bruyne ok was, terwijl hij met gescheurde ligamenten moest spelen. Die gaan nu iedere foute keuze van Martinez gaan uitvergroten. Ik zie dat persoonlijk niet meer goedkomen. Voor mij is zijn cyclus tot een einde gekomen, en dat nodeloos gaan verlengen, gaat de situatie niet meteen verbeteren.

Zou me nog steeds niet verwonderen dat Roberto Martinez binnenkort zijn vertrek aankondigt, maar we zullen zien.
Ik kan me toch ook moeilijk inbeelden dat er bij de spelers zelf geen frustraties aan het ontstaan zijn. Bij Wilmots was dat na de uitschakeling meteen zichtbaar, dat hebben we nu (nog) niet gezien, maar ik kan me toch niet inbeelden dat er zeker na de wissels in de match tegen Italië er niet een paar jongens met serieuze vraagtekens zitten.
 
Misschien hebben we dat nu nét te weinig gedaan. We hebben te weinig gevoetbald, ondanks dat onze beste kwaliteit is. Als je die smeerlapjes hebt, kan je ook dat 'negatievere' voetbal spelen, maar eigenlijk moeten we concluderen dat ons dat niet ligt.

Ik vond dat we vaak wél probeerden opbouwen van achteruit. Heb me daar vaak aan geïrriteerd wanneer Courtois - topkeeper, maar niet met de voetjes - weer ons kort tot bij z'n centrale mannen tikte. We stonden toen direct vast rond ons eigen strafschopgebied. Een half plein verder stonden dan Lukaku en De Bruyne te wachten tot er wat gebeurde.

Om te voetballen moet je de bal tot bij je beste voetballers krijgen - De Bruyne, een Tielemans (die niet onder druk staat), een Doku voor een snel één-tweetje, ... Dat lukte ook niet.
 
Ik kan me toch ook moeilijk inbeelden dat er bij de spelers zelf geen frustraties aan het ontstaan zijn. Bij Wilmots was dat na de uitschakeling meteen zichtbaar, dat hebben we nu (nog) niet gezien, maar ik kan me toch niet inbeelden dat er zeker na de wissels in de match tegen Italië er niet een paar jongens met serieuze vraagtekens zitten.
Goh, er gaan idd een paar jongens met vraagtekens gezeten hebben. Maar diegene die het voor het zeggen hebben in de groep (ik gok hier op Courtois, De Bruyne, Hazard en Lukaku) zijn volgens mij daarom niet zo teleurgesteld in de prestatie van de bondscoach. Ik kan me inbeelden dat zowel De Bruyne als Lukaku eerder richting zichzelf kijken, Courtois richting zijn verdediging en Hazard het gewoon jammer vind dat hij niet kon spelen.
Ten tijde van Wilmots kwamen er verhalen boven van puur amateurisme, foute trainingen, geen tactiek,... Dat lijkt me nu toch allemaal niet het geval. Het feit dat je tegen een Italië op niveau naar huis gaat zal ook wel helpen.

Misschien hebben we dat nu nét te weinig gedaan. We hebben te weinig gevoetbald, ondanks dat onze beste kwaliteit is. Als je die smeerlapjes hebt, kan je ook dat 'negatievere' voetbal spelen, maar eigenlijk moeten we concluderen dat ons dat niet ligt.

Kijken op welke manier we nu aan de aftrap gaan verschijnen tegen Frankrijk (in oktober?)
Hoe zou jij dan willen spelen? Gemeende vraag he, geen sarcasme
 
Goh, er gaan idd een paar jongens met vraagtekens gezeten hebben. Maar diegene die het voor het zeggen hebben in de groep (ik gok hier op Courtois, De Bruyne, Hazard en Lukaku) zijn volgens mij daarom niet zo teleurgesteld in de prestatie van de bondscoach. Ik kan me inbeelden dat zowel De Bruyne als Lukaku eerder richting zichzelf kijken, Courtois richting zijn verdediging en Hazard het gewoon jammer vind dat hij niet kon spelen.
Ten tijde van Wilmots kwamen er verhalen boven van puur amateurisme, foute trainingen, geen tactiek,... Dat lijkt me nu toch allemaal niet het geval. Het feit dat je tegen een Italië op niveau naar huis gaat zal ook wel helpen.
Dat zeker. Ook op volle sterkte en met betere wissels is het altijd rond de 50/50 tegen dit Italië. Bij De Bruyne merkte je eigenlijk ergens een opluchting ook, na de wedstrijd. Ik denk dat door de opeenstapeling van de verloren CL finale, de blessures, ... het vuur en het geloof bij hem sowieso toch geluwd was.
 
We hebben inderdaad te veel voetballers. Altijd wordt er voor de voetballende oplossing gekozen. Als dat lukt chapeau, als dat niet lukt krijg je zo'n dingen zoals de 1-0.
Als natuurlijk Tielemans die domme gele kaart niet had gepakt toen het niet nodig was had hij gewoon geel kunnen pakken tegen Insigne en valt die 2-0 nooit. Maar je kan je wel afvragen of hij zonder kaarten ook niet gewoon zijn voet intrekt op die moment. Want hij is een prachtige voetballer maar toch ook verre van de pitbull die je soms wil op die plaats. Een echte 6 werkt op die moment Insigne gewoon tegen de grond, al dan niet met geel als gevolg. Maar ik kan me eerlijk gezegd geen 6 voor de geest halen die we wel mee hadden kunnen nemen. Al volg ik Genk niet goed genoeg om te weten of Heynen die smeerlap kan zijn die elke ploeg gewoon van doen heeft.
Hoeveel ballen heeft Meunier het eerste half uur gewoon blind naar voor geknald ?
We hebben in Italië nog een pitbull op de 6 lopen, maar Bobby heeft het niet op hem dus pakken we hem niet mee. Al is hij nu al 33
Rits is wel zo'n bijtertje, maar dat lijkt me toch een niveau te laag
 
Hoe zou jij dan willen spelen? Gemeende vraag he, geen sarcasme
Ik denk dat Peter Vandenbempt het gisteren goed verwoord heeft. Hij spreekt zelfs van een consensus tussen spelers en trainer om het wat berekender aan te pakken sinds het WK 2018. Ik ben het er mee eens dat men beter met dezelfde instelling het EK was begonnen dan destijds de instelling van het WK.

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, want zoals ik hier al eerder zei, volgens mij ontbrak het nu ook aan durf, lef en vertrouwen. Ik heb niet het gevoel dat deze ploeg individueel sterker was dan in 2018, integendeel. De lastige blessures van Hazard, De Bruyne en Witsel enerzijds (en Castagne) en spelers die niet hun beste niveau haalden (Mertens, Meunier, ...). Ik denk persoonlijk dat het niet alleen die 'concensus' was van anders te spelen, maar vaak ook gewoon van niet beter kunnen.

Nu ja, ik heb hun zuinige en efficiënte prestatie tegen Rusland hier ook 'slim' genoemd. Alleen dacht ik toen nog dat ze in moeilijkere wedstrijden wel een niveau hoger konden schakelen, wat dus niet het geval was. Al moet ik zeggen dat ze tegen Italië wel goed gestart waren.

Misschien moeten we anders gaan spelen en misschien moeten we ons gaan aanpassen aan de jonge spelers die er nu aankomen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe ze in september en oktober gaan aantreden. Vooral in oktober dan, omdat dat echte waardemeters zijn.
 
Hoeveel ballen heeft Meunier het eerste half uur gewoon blind naar voor geknald ?
We hebben in Italië nog een pitbull op de 6 lopen, maar Bobby heeft het niet op hem dus pakken we hem niet mee. Al is hij nu al 33
Rits is wel zo'n bijtertje, maar dat lijkt me toch een niveau te laag
Ja klopt, de enige die misschien wel eens zijn lijn af kan is degene die blind naar voor stampte. Al de rest wou er voetballend uit komen.
Pas op, we moeten hier nu ook niet alles liggen afbreken. Het feit dat er qua uitvoetballen niks in huis kwam is voor een heel groot deel de verdienste van Italië hun hoge pressing. Dan heb je twee opties, of je probeert eruit te combineren of je stampt naar voor en hoopt dat hij goed valt (als natuurlijk 1 van u 'targets' 1m60 is wordt dat al direct moeilijker)

Ik wou hem niet vernoemen hoewel hij uiteraard perfect had geweest voor die rol. Rits is volgens mij ook wel een stapje te traag voor de matchen waarin zo'n bijter effectief echt van doen is.
 
Akkoord. En gewoon het feit dat we iemand missen die op de moeilijke momenten de bal in twee zou bijten. Elke ploeg heeft een of twee goeie karaktervoetballers nodig, wij hebben die gewoon niet. We hebben drie uitstekende centrale verdedigers, maar ze komen niet in de buurt van een Bonucci of een Chiellini. Twee verdedigers die veel minder steken laten vallen, altijd met hun wedstrijd bezig zijn, proberen te voetballen wanneer het kan maar er niet vies van zijn om eens een bal de tribune in te jassen (wat Vertonghen had moeten doen) of een stevige overtreding te maken (wat op Insigne had moeten gebeuren).

Op het middenveld idem. Alle respect voor Witsel en Tielemans, maar geen van beide heeft dat. En dan ziet ge dat ge in de moeilijke wedstrijden vaak kopje onder gaat.
dikke +10000
Als je de rode duivels ziet staan lijken het wel knaapjes die net hum communie hebben gedaan. Altijd vriendelijk, nooit vuil spel, nooit tijd durven trekken of kaarten naaien. Na de match super vriendelijk tegen de tegenstander en in de pers altijd zo braafjes.

Ik zeg nu niet dat we een beenhouwerij a la portugal moeten gaan openen, maar wat grinta en ballen in die ploeg mag toch wel. Met Eden Hazard heb je dat een beetje, die durft al eens gek doen en de Bruyne durft soms van zijn tak maken op het veld, maar het blijft toch allemaal zo braafjes.
 
Het feit dat er qua uitvoetballen niks in huis kwam is voor een heel groot deel de verdienste van Italië hun hoge pressing. Dan heb je twee opties, of je probeert eruit te combineren of je stampt naar voor en hoopt dat hij goed valt (als natuurlijk 1 van u 'targets' 1m60 is wordt dat al direct moeilijker)
Of optie 3: de coach doet tactisch iets zodat je niet heel de tijd tegen meer Italianen staat dan dat je andere Belgen kunt aanspelen.
 
Hoeveel ballen heeft Meunier het eerste half uur gewoon blind naar voor geknald ?
We hebben in Italië nog een pitbull op de 6 lopen, maar Bobby heeft het niet op hem dus pakken we hem niet mee. Al is hij nu al 33
Rits is wel zo'n bijtertje, maar dat lijkt me toch een niveau te laag

Radja is spijtig genoeg echt niet meer dezelfde van een aantal jaar terug bij Roma, zelfs met een andere coach is dat geen optie meer.
 
Al moet ik zeggen dat ze tegen Italië wel goed gestart waren.
Dat mogen we inderdaad niet vergeten. De eerste twintig minuten waren echt wel voor de Duivels. Gaat een van die ballen van De Bruyne of Lukaku binnen, en we zaten hier nu waarschijnlijk te babbelen over hoe we straks Spanje zouden uitschakelen. Maar het heeft niet mogen zijn. Italië pakte vertrouwen door de saves van Donnarumma, begon het overwicht te krijgen op het middenveld - zeker na die domme gele kaart van Tielemans - en scoorde dan door een individuele fout van Vertonghen. En dan begon Martinez te brainfarten.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vooral gemist heb , was de 'over mij lijk' mentaliteit. De longen eruit lopen voor de ploeg.
Iets wat Denemarken, Italië , Zwitserland wel al hebben getoond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan