The Road to the World Cup 2026

Beste ploeg van het toernooi: Spanje
Zwakste ploeg van het toernooi: Qatar
Grootste verrassing van het toernooi: Kaapverdië
Beste dark horse van het toernooi: Noorwegen
Zwakste dark horse van het toernooi: Turkije
Dark donkey: Nederland

Beste speler op het WK: Messi

Elftal v/h toernooi voor mij:
Mbappe - Haaland - Messi
Bellingham - Olise
Rodri
Cucurella - Cubarsi - Romero - Porro
Vozinha

Zwkaste ploeg is 'statistisch' Tunesië: was puntenloos de slechtste in de groep waarvan de tweede (Japan) verloor tegen Brazilië, die zelf verloor tegen Noorwegen, die zelf verloor tegen Engeland, die zelf verloor tegen Argentinië, die zelf verloor tegen Spanje.

De opperloser dus.

In theorie was de groep van Nederland dus een sterke groep, waarvan de tweede tegen sterke tegenstanders moest, in de praktijk waren die tegenstanders dus zelf altijd het zwakkere broertje. Zelfs de andere van de groep lagen er direct allemaal uit.

Opperlosergroep dus. Met Nederland als opperlosergroepwinnaar.

Voila, terug een goeie reden gevonden om Nederland even aan te pakken. :)

Even de voorspellingen er terug bijnemen...

Amai, ik heb redelijk hard de bal mis geslagen :lol: :lol:

Winnaar: Frankrijk
Dark Horse: Zweden :tongue:
Dark Donkey: Engeland
Sterspeler: Dembélé
Belgen: 1/16e finales
Ontgoochelingen:
  • Engeland: hebben het best goed gedaan de voorbije toernooien, maar kans gemist om een prijs te pakken. Volgens mij wordt dit toernooi een pak minder
  • Marokko: 'Winnaar' van de Africa cup en halve finale op het vorige WK. Er zal veel van hen verwacht worden, maar ik denk dat ze die verwachtingen niet gaan kunnen waarmaken.
  • Argentinië: ook Messi wordt oud en zal het team niet meer kunnen dragen zoals voorheen. Zullen hun WK-titel niet met verve kunnen verdedigen. Einde verhaal in de kwartfinale.
Gaan het goed doen zoals verwacht:
  • Spanje: weinig redenen om aan hen te twijfelen. Als regerend Europees kampioen zullen ze het meer dan waarschijnlijk uitzingen tot minstens de halve finale.
  • Frankrijk: toch een beetje getwijfeld, want het blijft een stel ego's met een coach die zijn houdbaarheidsdatum mogelijk voorbij is. Maar ze hebben anderzijds zoveel kwaliteit. Bij hén weten we mogelijk wel meer dan tijdens de groepsfase, want zitten in de zwaarste groep.
  • Portugal: ondanks veel kritiek voor Martinez en de aanwezigheid van de figuur Ronaldo zie ik ze dit keer toch ver komen. De winst in de Nations League en de gebeurtenis met Jota gaat hen dit keer vooruitstuwen.
  • Noorwegen: ik denk dat iedereen ondertussen verwacht dat ze het goed gaan doen. Dus ergens een 'dark horse', maar ook weer niet.
Gaan beter presteren dan verwacht:
  • Brazilië: Lang geleden dat Brazilië echt nog geschitterd heeft op een WK. Moeilijke aanloop, maar ik denk dat ze dit toernooi wél weer hun voet gaan kunnen zetten naast te topclubs. Ze zijn wat meer de underdog nu, maar gaan halve finale halen.
  • Duitsland: Net als Brazilië wel wat mindere toernooien achter de rug. Maar ik denk dat we dit keer wél toernooi-ploeg Duitsland gaan terugzien.
  • Nederland: er wordt misschien niet zo heel veel rekening mee gehouden, maar ze doen het bijna altijd goed. Er zijn heel wat betere kernen geweest de voorbije decennia, maar ik zie ze toch ver komen.

n48DmHT.png

Het eindklassement van dit toernooi toont toch maar lekker aan wat een absolute meerwaarde het was om het aantal deelnemers uit te breiden dit WK :love:
Zoveel goals dat we anders niet gezien zouden hebben!

Voor de geinteresseerden, ik heb tijd teveel en ik dacht om eens een WK van 64 landen te simuleren, of althans de groepsfase hoe dat eruit zou zien. Aangezien het helemaal niet bevestigd is, moest ik dus zelf gissen hoeveel plaatsen extra elk continent kreeg.
Ik koos hiervoor:
UEFA 16 -> 20 (Rusland uiteraard nog altijd geband)
OFC 1 -> 2
Conmebol 6 -> 8
Concacaf 6 -> 8
AFC 8 -> 12
AFC 9 -> 14

Ik heb de ELO-rating gebruikt om gewoon de 64 sterkste teams te kiezen per regio, wat wil zeggen dat onderstaande de best mogelijke situatie is. Er zullen altijd verrassingen plaatsvinden tijdens de kwalificaties (cfr Bosnie dat Italie verslaat). Sommige groepen zullen dus mogelijks nog zwakker zijn.

Bon, WK 2030, 16 groepen van 4, LET'S GOOOOOOO!

4l1PF7A.png

PS: Excel heeft random de groepen gemaakt, ik heb dus niet opzettelijk Iran weer bij Belgie gedropt.

Leuk WK. Om 5 uur en 3 uur bij kameraden naar de duivels gaan kijken, 4 matchen per dag, sommige matchen visueel een beetje zoals in ‘94 door de stadions zonder dak, toch echt ook heel wat mooie goals, de sterren waren ook present en trefzeker.
Ook ontdekt dat ik het absoluut niet heb voor zuid Amerikaans voetbal en hun mentaliteit. :)

Refs die veel toelieten vond ik dan weer dubbel. Betere flow, maar te grote beloning voor potig spel.
Berekening extra tijd vond ik wel weer waanzinnig weinig. En de nieuwe regels met dat aftellen en die minuut aan de kant nog zoals te voorspellen was, nog veel te makkelijk te omzeilen.

Dieptepunt was wel de hele Balogun saga, waarbij een wereldleider succesvol openlijk het tornooi kon beïnvloeden.

Op naar het ek binnen 2 jaar.

Voor de geinteresseerden, ik heb tijd teveel en ik dacht om eens een WK van 64 landen te simuleren, of althans de groepsfase hoe dat eruit zou zien. Aangezien het helemaal niet bevestigd is, moest ik dus zelf gissen hoeveel plaatsen extra elk continent kreeg.
Ik koos hiervoor:
UEFA 16 -> 20 (Rusland uiteraard nog altijd geband)
OFC 1 -> 2
Conmebol 6 -> 8
Concacaf 6 -> 8
AFC 8 -> 12
AFC 9 -> 14

Ik heb de ELO-rating gebruikt om gewoon de 64 sterkste teams te kiezen per regio, wat wil zeggen dat onderstaande de best mogelijke situatie is. Er zullen altijd verrassingen plaatsvinden tijdens de kwalificaties (cfr Bosnie dat Italie verslaat). Sommige groepen zullen dus mogelijks nog zwakker zijn.

Bon, WK 2030, 16 groepen van 4, LET'S GOOOOOOO!

4l1PF7A.png

PS: Excel heeft random de groepen gemaakt, ik heb dus niet opzettelijk Iran weer bij Belgie gedropt.

Ik kijk al uit naar Kosovo tegen Syrië, wat een absolute topaffiche!

Beste ploeg van het toernooi: Spanje
Zwakste ploeg van het toernooi: Qatar
Grootste verrassing van het toernooi: Kaapverdië
Beste dark horse van het toernooi: Noorwegen (en iets daarachter België en Marokko)
Zwakste dark horse van het toernooi: Turkije (gigantische xG onderprestatie) en Uruguay (heel lage xG tegen, maar ook weinig kansen zelf)
Dark donkey: Duitsland en Nederland (en iets daarachter Brazilië)

Beste speler op het WK: Mbappe (als Olise beter afwerkte, was hij het, maar mistte echt teveel grote kansen)

Elftal v/h toernooi voor mij:
Mbappe - Haaland - Messi
Bellingham - Olise
Rodri
Mendes - Cubarsi - Laporte - Porro
Vozinha

Beste ploeg: Spanje
Zwakste ploeg: Qatar en Zuid-Korea
Grootste verrassing: Kaapverdië
Beste dark horse: Noorwegen en België
Zwakste dark horse: Ecuador en Turkije
Dark donkey: Nederland en Duitsland