De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vond Radja zijn wel punt bij VTM wel superlogisch. Kevin De Bruyne staat toch ook totaal niet op zijn beste positie? Zet die naast een beest als Onana op het middenveld en dan kan je in de aanval een extra pion zetten?

Dan kan je met zowel YFC als Trossard (indien hij fit is) als wingers spelen en hoef je geen van beide op de bank te zetten. Vier verdedigers vanachter (Theate linksback) en je hebt toch een compleet elftal? Waarom is dit zo moeilijk voor Roberto? Complete onkunde.

Je zag het gisteren trouwens door de opstelling zo al aankomen dat ons middenveld bij elke scherpe counter niet zou kunnen volgen waardoor alles open ligt.
 
Er is ook gewoon veel kwaliteitsverlies t.o.v. 2018, daar moeten we eerlijk in zijn.

Met Kompany en Vermaelen zijn onze twee beste CV's gestopt.
Geen Fellaini meer, wat toch een handig wapen was om op de bank te hebben.
Ook geen Dembele meer, maar die heeft nooit echt een belangrijke rol gespeeld.

Vertonghen, Alderweireld, Witsel, Mertens en Hazard halen niet meer het niveau van toen, voornamelijk door de tand des tijds.

Courtois en De Bruyne zijn de enigen die nog (minstens) even goed zijn als toen.
Lukaku is ook op de dool nu en nieuwe spitsen hebben nog niet overtuigd of zijn nog te groen.

Tielemans, Carrasco, Castagne en T.Hazard presteren ook met teveel hoogtes en laagtes.

En de nieuwe jongens moeten natuurlijk wel hun kans krijgen, wat nu niet echt het geval is... (Trossard, Onana, Faes, Theate, ...)

Dus ja, logischerwijs mogen/moeten we gewoon minder verwachten. Temeer omdat de coach ook heeft nagelaten om de zwakke punten weg te werken of te verbeteren door iets anders te proberen.
Klopt volledig. Die drie die Munoz noemt, dat zijn onze sterkhouders, maar in 2018 hadden we er wel wat meer van die sterkte. En die jonge gasten zitten nu waar deze generatie in 2008-2012 zitten. Nog tijd nodig. En misschien ook overall wat minder al hebben gasten als Doku, Lavia, Onana en CDK best wel potentieel.
 
Dit en en het Ek zijn er gewoon teveel aan met deze generatie en deze bondscoach.
Vooral dit. Het is gewoon op. Dat was het al na het EK/Nations League maar die kwalificatie matchen hebben het nog wat kunnen maskeren.

En we moeten eerlijk zijn: de opvolging van deze bronzen generatie is minder sterk. Maar imo verre van matig: velen toch actief bij degelijke Europese clubs. Aangevuld met een paar toptalenten.

Imo voldoende om elk WK en EK mee te doen en daar de groepsfase te overleven. Mischien zelfs met een uitschieter mits wat geluk.
 
Ik vond Radja zijn wel punt bij VTM wel superlogisch. Kevin De Bruyne staat toch ook totaal niet op zijn beste positie? Zet die naast een beest als Onana op het middenveld en dan kan je in de aanval een extra pion zetten?

Dan kan je met zowel YFC als Trossard (indien hij fit is) als wingers spelen en hoef je geen van beide op de bank te zetten. Vier verdedigers vanachter (Theate linksback) en je hebt toch een compleet elftal? Waarom is dit zo moeilijk voor Roberto? Complete onkunde.

Je zag het gisteren trouwens door de opstelling zo al aankomen dat ons middenveld bij elke scherpe counter niet zou kunnen volgen waardoor alles open ligt.
Martinez speelt nooit met 4. Deed dat bij zijn clubs niet en zal dat nu dus ook niet doen.
 
Dat vond ik vooral schrijnend tegen Egypte. Ik had toch de laatste jaren wat de indruk dat Martinez die vechtlust er terug wat had ingekregen, en ergens had ik ook wel tegen Egypte verwacht dat we het laatste kwartier 11 man er 100% voor gingen zien gaan om dan toch nog met wat geluk over Egypte te wippen en dan na de match de usual suspects te horen zeggen dat "we veel karakter hebben getoond". Maar niet, dus.

Mentaal was het op het niveau van de laatste maanden onder Wilmots, en dat vind ik veel alarmerender 2 dagen voor een WK dan de vorm die er bij sommige spelers niet is.
Laatste keer dat ik die scherpte zag was toen Vermaelen nog top was, op het EK. Alderweireld en Vertonghen speelden nog in Engeland en Hazard speelde dan wel wat minder bij Real maar was op het EK tegen Denemarken en Portugal wel écht nog heel goed.

Die jongens in die vorm zijn er nu niet meer. En dat komt niet meer terug. De opvolging is minder.
 
Ik denk dat iedereen zich nog glashelder de vacature herinnert van de Bond, die uiteindelijk door Bobby is ingevuld, behalve de Bond zelf want ze zochten een ‘tactisch flexibele coach’.
 
Martinez speelt nooit met 4. Deed dat bij zijn clubs niet en zal dat nu dus ook niet doen.
Ik vind dat hij het het laatste jaar wel meer doet bij de RD. Castagne blijft als wingback vaker hangen dan vroeger en de linkerwingback mag zijn lijn afgaan, zoals Carrasco tegen Egypte.
 
Ik vind dat hij het het laatste jaar wel meer doet bij de RD. Castagne blijft als wingback vaker hangen dan vroeger en de linkerwingback mag zijn lijn afgaan, zoals Carrasco tegen Egypte.
Dat kan, maar centraal achterin blijven ze met 3 staan. Geen ene die instructie heeft om in te schuiven om op het middenveld een man extra te creëren of het gat achter Witsel te dichten.
Je kan met drie achterin pas dominant voetballen als in de aanval de centrale man als libero meeschuift, zo niet kan je nooit een man meer situatie creëren op de helft van de tegenstander en moet je dus rekenen op een flits of bal dat goed valt of een messcherpe counter.
 
Met 3 vanachter spelen of met 4 en een cv als Theate linksback zetten, dat maakt nu toch echt geen hol uit.

Belangrijk is dat Trossard, Onana en Faes in de ploeg komen.
 
Met 3 vanachter spelen of met 4 en een cv als Theate linksback zetten, dat maakt nu toch echt geen hol uit.

Belangrijk is dat Trossard, Onana en Faes in de ploeg komen.
Nog altijd liever een CV op linksback dan Carrasco als wingback. Voor mij is dat een 100% aanvallende speler die eigenlijk enkel aan aanvallen zou mogen denken. Voor de rest blijf ik er bij dat als je met wingbacks wilt spelen dat die spelers daar héél goed in moeten zijn genre Hakimi, Cancelo, Trent AA, etc. Als je wingbacks wilt spelen moeten het spelers zijn die daar verschil kunnen maken. Een Meunier in topvorm kan dat maar dat is hij al enkele jaren niet, Castagne heeft mij de laatste wedstrijden ook niet meer overtuigd en Carrasco is gewoon geen wingback.
Verder is een 4 mansverdediging gewoon veel simpeler dan een 3 mansverdediging, dat zal iedereen die zelf op een voetbalveld staat wel kunnen beamen. Puur verdedigend is dat iets dat er sinds de jeugd in zit maar ook voor de rest van de ploeg is dat minder complex. Dus voor onze nationale ploeg, met zo'n korte voorbereiding, met zoveel veranderende opstellingen, kun je mijn inziens beter een simpeler systeem spelen.
Met een Dendoncker en Onana voor de verdediging gaat onze verdediging veel minder onder druk komen en gaan KDB, Carrasco, Trossard en de spits enkel en alleen aan aanvallen kunnen denken.
 
Laatst bewerkt:
Laatste keer dat ik die scherpte zag was toen Vermaelen nog top was, op het EK. Alderweireld en Vertonghen speelden nog in Engeland en Hazard speelde dan wel wat minder bij Real maar was op het EK tegen Denemarken en Portugal wel écht nog heel goed.

Die jongens in die vorm zijn er nu niet meer. En dat komt niet meer terug. De opvolging is minder.

Ik kan nog begrijpen dat je in het verleden ietske sneller voor namen koos omdat de weelde echt wel groot was en we op talent de meeste matchen er door trokken.
Echter zitten we nu in een fase waar de opvolging idd minder is, en dat betekent (imo) dat je spelers die in vorm zijn, moet uitspelen om de voor hen best mogelijke positie en dat er voor zorgt dat het ook gewoon werkt als team.

Is dat eenvoudig? Neen, maar ik ben geen bondscoach en verdien geen zoveel duizenden euros per week natuurlijk om enkel en alleen daar mee bezig te zijn.
Als we als nationale ploeg weer iets willen voorstellen, gaat het op karakter, vorm en goed samenspel moeten gebeuren, niet obv kwaliteiten uit het verleden of kwaliteiten die je zou moeten hebben maar door vorm momenteel niet over beschikt. En eigenlijk is dat hoe quasi alle toplanden/topcoaches werken (ook al zijn er uiteraard ook uitzonderingen).

Het kan best zijn dat een Debast binnen 2 jaar incontournable is, maar dat is ie op vandaag niet en er zijn toch echt wel alternatieven met betere adelbrieven.

Eigenlijk kan ik haast niet geloven dat pakweg Onana of een Faes gaan starten, die hebben totaal nog niet gespeeld bij de RD's, wat zou onzen Bobby hen gaan opstellen :sop:
Den dwazen wil ze precies zelfs amper proberen ... en als ze wel starten en het verkloten kan je er eigenlijk nog niets boos om zijn, want het is (quasi) hun debuut.
 
Eigenlijk kan ik haast niet geloven dat pakweg Onana of een Faes gaan starten, die hebben totaal nog niet gespeeld bij de RD's, wat zou onzen Bobby hen gaan opstellen :sop:
Den dwazen wil ze precies zelfs amper proberen ... en als ze wel starten en het verkloten kan je er eigenlijk nog niets boos om zijn, want het is (quasi) hun debuut.

Dat is het net, he. Het is eigenlijk te laat om die jongens nu nog plots in de basis te droppen.

Ik begrijp ergens ook wel dat het voor Bobby niet eenvoudig is, want op enkele posities zitten we met ofwel een oudere speler die eigenlijk niet meer helemaal mee kan, ofwel een heel jonge speler die nog net een jaar of twee te groen achter de oren is.
Vertonghen <-> Theate
Alderweireld <-> Faes (of Debast)
Witsel <-> Onana
Mertens <-> Doku (beiden als invallers dan)

Alleen voor iemand als Eden Hazard hebben we wel een alternatief met genoeg ervaring en die in vorm zit (Trossard). Maar die krijgt bijzonder weinig kansen om zich te tonen. Terwijl Bobby dan wel kansen geeft aan Debast (wat gewoon vreemd is en blijft).

Ik wil Bobby dus niet vrij pleiten, maar het is wel zo dat de timing van dit WK gewoon slecht is gezien onze generatiewissel. De meeste jongeren tonen pas vanaf dit seizoen hun kwaliteiten bij hun clubs, de meeste ouderen hebben pas dit seizoen een stap terug gezet (naar zwakkere competities overgestapt).
 
Nog altijd liever een CV op linksback dan Carrasco als wingback. Voor mij is dat een 100% aanvallende speler die eigenlijk enkel aan aanvallen zou mogen denken. Voor de rest blijf ik er bij dat als je met wingbacks wilt spelen dat die spelers daar héél goed in moeten zijn genre Hakimi, Cancelo, Trent AA, etc. Als je wingbacks wilt spelen moeten het spelers zijn die daar verschil kunnen maken. Een Meunier in topvorm kan dat maar dat is hij al enkele jaren niet, Castagne heeft mij de laatste wedstrijden ook niet meer overtuigd en Carrasco is gewoon geen wingback.
Verder is een 4 mansverdediging gewoon veel simpeler dan een 3 mansverdediging, dat zal iedereen die zelf op een voetbalveld staat wel kunnen beamen. Puur verdedigend is dat iets dat er sinds de jeugd in zit maar ook voor de rest van de ploeg is dat minder complex. Dus voor onze nationale ploeg, met zo'n korte voorbereiding, met zoveel veranderende opstellingen, kun je mijn inziens beter een simpeler systeem spelen.
Met een Dendoncker en Onana voor de verdediging gaat onze verdediging veel minder onder druk komen en gaan KDB, Carrasco, Trossard en de spits enkel en alleen aan aanvallen kunnen denken.
Er zijn toch genoeg kleinere ploegen die met succes een 3-5-2 systeem gebruiken (kijk in onze eigen competitie bijvoorbeeld naar Union). Een wereldklasse back kan je natuurlijk in elk systeem goed gebruiken.

Als je pleit om met een CV op linksback te spelen ga je in de praktijk ook gewoon 3-5-2 spelen in balbezit, want Theate gaat blijven hangen en Castagne gaat mee naar voor gaan.

We spelen al 5 jaar met 3 achterin, dus voor de vereenvoudiging moet je het toch ook niet doen. Alle "nieuwkomers" spelen ook bij hun club al regelmatig 3-5-2. Ook pakweg Carrasco speelt al regelmatig wingback bij Atletico.

Belangrijk is vooral dat er een pak meer intensisteit in de ploeg komt, en dat kan enkel door mannen in vorm Trossard, Onana en liefst ook Faes te zetten.
 
Er zijn toch genoeg kleinere ploegen die met succes een 3-5-2 systeem gebruiken (kijk in onze eigen competitie bijvoorbeeld naar Union). Een wereldklasse back kan je natuurlijk in elk systeem goed gebruiken
Nieuwkoop en Lapoussin zijn dan ook 2 spelers die op JPL niveau goed zijn op die posities. Zelfs Europees staan die hun mannetje. Ik ben zeker geen tegenstander van 3-5-2 of 3-4-3, meer zelfs, het zijn mijn favoriete systemen als ze goed gespeeld worden. Op clubniveau kan je dat perfectioneren, automatisme kweken tussen, overlaps, samenspel met de middenvelders, etc. Ik ben zeker dat iedere Union speler weet wat hij moet dan in eender welke situatie. Dat lijkt mij bij de Rode Duivels een pak moeilijker omdat onze verdediging en middenveld elke wedstrijd anders is 🙄
Als je pleit om met een CV op linksback te spelen ga je in de praktijk ook gewoon 3-5-2 spelen in balbezit, want Theate gaat blijven hangen en Castagne gaat mee naar voor gaan.
Hangt er gewoon vanaf hoe de coach wilt dat het ingevuld wordt. Ik heb gisteren Theate meer goede dingen zien doen op aanvallend vlak dan bijvoorbeeld wingback Castagne.
We spelen al 5 jaar met 3 achterin, dus voor de vereenvoudiging moet je het toch ook niet doen. Alle "nieuwkomers" spelen ook bij hun club al regelmatig 3-5-2. Ook pakweg Carrasco speelt al regelmatig wingback bij Atletico.
Ik heb echt niet het gevoel dat er zoveel automatismen in het team zitten geslepen, kan ook bijna niet als je zo weinig samen speelt met zoveel verschillende spelers.
Belangrijk is vooral dat er een pak meer intensisteit in de ploeg komt, en dat kan enkel door mannen in vorm Trossard, Onana en liefst ook Faes te zetten.
Helemaal akkoord.
 
Dat is het net, he. Het is eigenlijk te laat om die jongens nu nog plots in de basis te droppen.

Ik begrijp ergens ook wel dat het voor Bobby niet eenvoudig is, want op enkele posities zitten we met ofwel een oudere speler die eigenlijk niet meer helemaal mee kan, ofwel een heel jonge speler die nog net een jaar of twee te groen achter de oren is.
Vertonghen <-> Theate
Alderweireld <-> Faes (of Debast)
Witsel <-> Onana
Mertens <-> Doku (beiden als invallers dan)

Alleen voor iemand als Eden Hazard hebben we wel een alternatief met genoeg ervaring en die in vorm zit (Trossard). Maar die krijgt bijzonder weinig kansen om zich te tonen. Terwijl Bobby dan wel kansen geeft aan Debast (wat gewoon vreemd is en blijft).

Ik wil Bobby dus niet vrij pleiten, maar het is wel zo dat de timing van dit WK gewoon slecht is gezien onze generatiewissel. De meeste jongeren tonen pas vanaf dit seizoen hun kwaliteiten bij hun clubs, de meeste ouderen hebben pas dit seizoen een stap terug gezet (naar zwakkere competities overgestapt).
niet eenvoudig? Als je de nieuwe "jonge" spelers geen kansen geeft (Theate is al 22, Faes zelfs als 24) dan heeft het niets met eenvoudig te maken maar met "niet willen". Faes en Theate hebben beiden in top 5 competities bewezen dat ze gewoon goeie verdedigers zijn (zie maar hun mooie transfers die ze beiden gemaakt hebben). Staan dus verder dan vb Alderweireld en Vertonghen op diezelfde leeftijd want beiden zaten gewoon nog bij Ajax op die leeftijd. Nu spelen beide in Jupkes liga en zijn ze niet superieur op hun positie. Onana ook al trouwens zowel in Duitsland, Frankrijk en nu Premier League bewezen dat hij het niveau gewoon aankan.
 
niet eenvoudig? Als je de nieuwe "jonge" spelers geen kansen geeft (Theate is al 22, Faes zelfs als 24) dan heeft het niets met eenvoudig te maken maar met "niet willen". Faes en Theate hebben beiden in top 5 competities bewezen dat ze gewoon goeie verdedigers zijn (zie maar hun mooie transfers die ze beiden gemaakt hebben). Staan dus verder dan vb Alderweireld en Vertonghen op diezelfde leeftijd want beiden zaten gewoon nog bij Ajax op die leeftijd. Nu spelen beide in Jupkes liga en zijn ze niet superieur op hun positie. Onana ook al trouwens zowel in Duitsland, Frankrijk en nu Premier League bewezen dat hij het niveau gewoon aankan.

Toby en Vertonghen spelen pas vanaf dit seizoen terug in de JPL. Vertonghen daarvoor bij Benfica, toch nog steeds een subtopper. Ok, Toby zat al een jaartje in Qatar dus die was al aan het afbouwen.
Witsel staat nog altijd in de basis bij Atletico, een topclub.

Onana zat bij Lille (verre van een subtopper), en pas vanaf dit seizoen bij Everton (ook slechts middenmoot).
Faes pas vanaf dit seizoen echt goed aan het presteren (bij min of meer een subtopper).

Dus ja, ik blijf van mening dat VOOR dit seizoen er weinig redenen waren om die jonge spelers de voorkeur te geven bij matchen met inzet. Akkoord, Bobby had ze al wat vaker moeten testen (in vriendschappelijke wedstrijden bv.), want iedereen wist dat die generatiewissel er aan zat te komen. Dat mogen we hem verwijten, zeker als hij dan spelers als Boyata en Denayer wel liet spelen.

Maar als je ergens in pakweg mei of juni had gevraagd: wil je Toby/Vertonghen/Witsel in de ploeg of liever Theate/Faes/Onana? Dan had 95% gekozen voor de ervaren spelers. De meesten hadden waarschijnlijk nog nooit gehoord van bv. Onana.
Het is pas vanaf dit seizoen (halfweg augustus dus) dat die jonge spelers echt een aanspraak beginnen maken op een basisplaats, en dat die oude spelers dat niet meer doen. En in dat opzicht is het heel vervelend dat er net nu een WK is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan