EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Blind geluk" is toch wel sterk overdreven hoor. Ok, we kwamen 2-0 achter, maar we hebben daarna kansen genoeg gekregen en een kwartier voor tijd stond het al 2-2, dus 't is niet dat we qua "aantal minuten nog te spelen" op het randje van de uitschakeling stonden.
Onder Wilmots hebben we geen enkele eindronde wedstrijd tegen een "grote" ploeg gewonnen, onder Martinez 3 (Engeland, Brazilië, Portugal). Verschil lijkt me toch wel duidelijk hoor.
Dat er een verschil is ga ik niet tegenspreken, maar die overwinningen mogen toch ook wel best genuanceerd worden hè.

Brazilië en Portugal hebben we met meer geluk dan kunde gewonnen. We zijn daar vooral tegen Brazilië heel erg goed weggekomen. Speel die wedstrijd 10x opnieuw en we verliezen 9x. Die wedstrijden tegen Engeland waren dan weer zonder deftige inzet. In de groepsfase wou Engeland niet liever dat wij wonnen. De tweede wedstrijd was dan wel om het brons, maar das toch nog altijd een ander gegeven dan dat je in een rechtstreeks duel speelt om verder te gaan.

Zowel onder Wilmots als onder Martinez hebben we geen enkele keer met overtuiging een topland opzij gezet als het om de knikkers ging.
 
Toch even de ontgoocheling laten zakken om mijn oordeel en mening neer te pennen.

Uiteraard was Italië beter. Echter lees ik vaak op buitenlandse sites dat ze ons gedomineerd hebben. Dat heb ik dan toch wel gemist. Een groot deel van de 2de helft waren wij dreigender en hebben we echt wel de kans gehad om gelijk te komen en had dat eigenlijk ook gemoeten. Maar het was duidelijk niet het toernooi van Lukaku. Die ene bal aan de 2de paal, die bal waar hij vreemd genoeg zijn hoofd niet kon tegenzetten,... De volbloed Lukaku scoort uit die kansen op zijn minst één keer. En dan kan het nog alle kanten uit.

Dus werden we overklast? Imo niet. Als je moet kiezen welk team het verdiende om door te gaan, ja, dan altijd Italië. Maar het had even goed anders kunnen zijn.

Uiteraard is het toernooi mislukt voor ons. Maar wanneer je na Portugal Italië treft, en nadien in principe Spanje (of Frankrijk), dan weet je dat het lastig wordt en dat de kans dat je eruit gaat in elke ronde zowat even groot is als dat je erin blijft.

Ik vond de keuze voor Doku zeker niet vreemd of slecht. Hij was in de 2de helft dreigend, de penalty was dankzij hem, hij heeft dus wel invloed gehad op deze wedstrijd. Naar de toekomst toe kan je alleen maar toejuichen dat Martinez die keuze heeft gemaakt.

Maar geheel tegenstrijdig met deze keuze voor de toekomst, was zijn keuze voor het inbrengen van Mertens en Chadli. Twee spelers die voor mij zelfs niet hadden moeten opgenomen worden in de selectie. Ze hebben hun staat van dienst, ze hebben ons mooie dingen gebracht, maar het was al lang tijd om door te selecteren. In eerste instantie in deze wedstrijd. Breng Carrasco, breng Trossard, breng desnoods zelfs Vanaken. Spelers die je nog gaat nodig hebben in de nations league én op het WK 2022. Spelers die zich in die zin nog gaan willen bewijzen, toernooi ervaring kunnen opdoen én fris zitten zowel in het hoofd als het lichaam. Maak die spelers belangrijk ipv terug te gaan naar spelers die hun kans hebben gehad en over hun top zijn.

Dus ja, Martinez heeft fouten gemaakt. Zowel in zijn selectie als in zijn wissels. Saelemaekers, Verschaeren, De Ketelaere,... allemaal spelers die uiteraard nog niet de adelbrieven kunnen voorleggen die pakweg Mertens wel heeft, maar wel spelers die de toekomst zullen zijn voor de Rode Duivels. Pak die dan mee, geef die de nodige ervaring, zodat ze tegen het volgende toernooi die plankenkoorts niet meer hebben. Zodat ze naast de toppers die wel nog een paar toernooien kunnen meegaan (Courtois, Lukaku, De Bruyne, Carrasco, Tielemans, zelfs Hazard,...) kunnen leren en zich kunnen inwerken en spiegelen aan deze toppers.

Want nu gaat hij of zijn vervanger die jonge gasten moeten meenemen naar Qatar als broekjes en debutanten, zonder toernooi ervaring. Iets wat bv Doku wel al mee zal hebben en wat hem ongetwijfeld sterker zal maken.

Daarnaast, ja, de verwachtingen waren hoog voor onze "gouden generatie". Ook en niet in het minst in het buitenland. Maar mochten we dit wel verwachten? Hazard die een rampjaar kende en geblesseerd uitvalt na 2 wedstrijden. De Bruyne, onze echte wereldtopper, die een paar weken voor de start wordt getorpedeerd in de CL finale en na 2 wedstrijden zijn enkel omslaat. Castagne, toch één van onze defensieve troeven, die na 1 helft eruit ligt. Witsel, onze rots in het middenveld, die zijn eerste wedstrijd in 5 maanden speelt op dit toernooi. Nee, EK winst verwachten van deze groep, was eigenlijk niet logisch, niet fair en allesbehalve vanzelfsprekend.

Maakt deze "gouden generatie" nog kans op een prijs? Was dit de laatste kans? Onzin. Uiteraard kunnen wij nog een prijs pakken. Denemarken staat in de halve finale van dit EK. Kroatië, met echt geen betere kern toen, stond in de finale van het WK in Rusland. Uiteraard kunnen wij dat ook nog. En misschien maar best dat het publiek en de pers zegt dat onze gouden generatie voorbij is. Die druk van moeten, van "dit is onze laatste kans, anders zijn we als generatie mislukt"... nergens voor nodig en serieus verlammend.

Selecteer door, en met een eeuwig respect voor Vermaelen en Vertonghen, ook in de verdediging. Wordt weer die underdog en verras ons en iedereen in de toekomst. Maar hou aub op met die "dit was de laatste kans".
 
Laatst bewerkt:
Ook enorm stil op de meeste RD hun social media na het verlies. Zegt genoeg over hoeveel het hun kan schelen.
Dat is toch overdreven, wat moeten ze zeggen? Wat van die voorgeprepareerde bullshit over "Not the result we hoped for, but we come back stronger!" en van die shit, laat maar, daar zit toch ook niemand op te wachten.

Of je kan kritisch zijn op een manier door grote uitspraken doen en zo een (social) media shitstorm over je heen krijgen, en dat wil je ook niet.

Face it, die zijn ook ontgoocheld hoor, het zijn tenslotte sportmensen, maar iedereen "verwerkt" dat anders, en ik denk dat de meeste ook gewoon blij zijn dat de druk weg is, en op vakantie willen in alle rust, en niet nog eens van die "verplichte nummertjes" doen.
 
Dat er een verschil is ga ik niet tegenspreken, maar die overwinningen mogen toch ook wel best genuanceerd worden hè.

Brazilië en Portugal hebben we met meer geluk dan kunde gewonnen. We zijn daar vooral tegen Brazilië heel erg goed weggekomen. Speel die wedstrijd 10x opnieuw en we verliezen 9x. Die wedstrijden tegen Engeland waren dan weer zonder deftige inzet. In de groepsfase wou Engeland niet liever dat wij wonnen. De tweede wedstrijd was dan wel om het brons, maar das toch nog altijd een ander gegeven dan dat je in een rechtstreeks duel speelt om verder te gaan.

Zowel onder Wilmots als onder Martinez hebben we geen enkele keer met overtuiging een topland opzij gezet als het om de knikkers ging.
Maar waarom zouden we een topland even opzij zetten. Brazilië, Frankrijk en mss zelfs dit Portugal zijn gewoon betere ploegen. En net zoals elk ander land zit het soms eens mee. Daar is helemaal niks mis mee. Ik zie trouwens zelden een topland een ander topland overtuigend aan de kant zetten. Eerder moeite hebben met subtoppers zoals Denemarken, Kroatië of Zwitserland. Alleen als het andere land in problemen zit (qua vorm, schorsingen of blessures) kan dat wel eens gebeuren. Mensen hebben te hoge verwachtingen vrees ik.
 
Selecteer door, en met een eeuwig respect voor Vermaelen en Vertonghen, ook in de verdediging. Wordt weer die underdog en verras ons en iedereen in de toekomst. Maar hou aub op met die "dit was de laatste kans".

Op de fout van Vertonghen na, was onze achterlijn wel secuur dit EK. Vermalen heeft getoond dat hij nog altijd kwaliteit genoeg heeft. Denayer en Boyata zijn toch al minder, en daarna heb je bijna niemand die in de buurt komt.
 
Op de fout van Vertonghen na, was onze achterlijn wel secuur dit EK. Vermalen heeft getoond dat hij nog altijd kwaliteit genoeg heeft. Denayer en Boyata zijn toch al minder, en daarna heb je bijna niemand die in de buurt komt.
Unpopular opinion: Als Vermaelen niet zo had staan kafferen op Immobile bij dat stukje komedie, was hij mogelijk nog op tijd geweest om in te grijpen en hadden we dat doelpunt misschien niet geslikt.

:unsure:
 
Maar waarom zouden we een topland even opzij zetten. Brazilië, Frankrijk en mss zelfs dit Portugal zijn gewoon betere ploegen. En net zoals elk ander land zit het soms eens mee. Daar is helemaal niks mis mee. Ik zie trouwens zelden een topland een ander topland overtuigend aan de kant zetten. Eerder moeite hebben met subtoppers zoals Denemarken, Kroatië of Zwitserland. Alleen als het andere land in problemen zit (qua vorm, schorsingen of blessures) kan dat wel eens gebeuren. Mensen hebben te hoge verwachtingen vrees ik.
Maar waar haal je het vandaan om te zeggen dat Portugal een sterkere ploeg heeft?

Tuurlijk moet het ook soms eens meezitten op zo een groot tornooi. Dat ontkent niemand. Je mag de beste ploeg ter wereld hebben, dat is geen garantie op eindwinst. Het probleem is dat de Duivels gewoon op goed geluk spelen en geen schijn van kans hebben om een tornooi te winnen op deze manier.

Iedere coach maakt ook wel eens een fout, maar Martinez toont telkens weer opnieuw dat hij geen flauw idee heeft van wat hij aan het doen is. Die tweede helft tegen Portugal en Italië... Die keuzes zijn ronduit onverklaarbaar. Dat zijn niet zomaar fouten meer hé. En dat weet hij zelf ook, dus beslist hij doodleuk om de pers niet eens te woord te staan. Dat is zodanig amateuristisch, dat houd je toch bijna niet voor mogelijk?

Dat mensen te hoge verwachtingen hebben, is een volkomen opportunistisch non-argument. Zo kan je weer alles gaan verdedigen en bedekken met de mantel der liefde. En waarom eigenlijk? Waarom heeft Martinez zoveel krediet opgebouwd? Want groei zit er amper in deze groep, integendeel. Wat voor nut heeft het om na 3 mislukte tornooien dezelfde coach aan te houden, zeker gezien er ook nog eens een negatieve evolutie in de groep zit?

Als Italië eruit was gevlogen tegen Oostenrijk, wat perfect had gekund, had iedereen hier gezegd dat er veel te weinig kwaliteit in die ploeg zat. 1 match later, en plots is het een onklopbare grootmacht. We schakelen Brazilië uit op een WK zonder echt goed te moeten spelen, maar tegelijkertijd hebben we zogezegd niet de kwaliteit om zo een tornooi te winnen... Ik kan die kromme logica echt niet volgen hoor.
 
Lol, ik was een artikel aan het lezen over Ronaldo en er stond iets in over zijn ploegmaat bij Juventus genaamd 'Daouda Peeters', nog nooit van gehoord maar de achternaam klonk me te Belgisch dus ik had hem eventjes gegoogled. Nog maar 22 jaar en speelt in het A-team met Ronaldo, waarom dat Martinez dan zo een spelers niet klaarstoomt voor het EK of WK, dunno...
1 A-cap, daterende van een jaar geleden. Lijkt mij speler nummer 561046789 die uiteindelijk nooit een bal raakt bij een topploeg. 60 wedstrijden in de JPL is waardevoller dat 1 invalbeurt in de Serie A.

Er zijn heel weinig jeugdspelers van die topploegen die uiteindelijk op het hoogste niveau spelen.
 
Als Italië eruit was gevlogen tegen Oostenrijk, wat perfect had gekund, had iedereen hier gezegd dat er veel te weinig kwaliteit in die ploeg zat. 1 match later, en plots is het een onklopbare grootmacht. We schakelen Brazilië uit op een WK zonder echt goed te moeten spelen, maar tegelijkertijd hebben we zogezegd niet de kwaliteit om zo een tornooi te winnen... Ik kan die kromme logica echt niet volgen hoor.
Wat we vooral ontbreken is een ploeg die boven zichzelf uitstijgt en een coach die snapt dat duels tegen toplanden dan wel mooi zijn, maar de prijzen op het einde worden uitgedeeld. Met een parcours Portugal - Italië - Spanje - Engeland moet echt alles meezitten.

Eigenlijk heeft KDB tegen Denemarken een Januzajjeke gedaan waardoor het op papier én op het veld quasi onmogelijk werd om ook maar die finale te halen. Of waarom denk je dat al die landen van de groep des doods er zo snel uitlagen? Dat kruipt erin, die topmatchen. Meer dan 2 op een toernooi moet je niet op hopen, en al zeker niet actief naar toe gaan werken.
 
Maar waar haal je het vandaan om te zeggen dat Portugal een sterkere ploeg heeft?

Tuurlijk moet het ook soms eens meezitten op zo een groot tornooi. Dat ontkent niemand. Je mag de beste ploeg ter wereld hebben, dat is geen garantie op eindwinst. Het probleem is dat de Duivels gewoon op goed geluk spelen en geen schijn van kans hebben om een tornooi te winnen op deze manier.

Iedere coach maakt ook wel eens een fout, maar Martinez toont telkens weer opnieuw dat hij geen flauw idee heeft van wat hij aan het doen is. Die tweede helft tegen Portugal en Italië... Die keuzes zijn ronduit onverklaarbaar. Dat zijn niet zomaar fouten meer hé. En dat weet hij zelf ook, dus beslist hij doodleuk om de pers niet eens te woord te staan. Dat is zodanig amateuristisch, dat houd je toch bijna niet voor mogelijk?

Dat mensen te hoge verwachtingen hebben, is een volkomen opportunistisch non-argument. Zo kan je weer alles gaan verdedigen en bedekken met de mantel der liefde. En waarom eigenlijk? Waarom heeft Martinez zoveel krediet opgebouwd? Want groei zit er amper in deze groep, integendeel. Wat voor nut heeft het om na 3 mislukte tornooien dezelfde coach aan te houden, zeker gezien er ook nog eens een negatieve evolutie in de groep zit?

Als Italië eruit was gevlogen tegen Oostenrijk, wat perfect had gekund, had iedereen hier gezegd dat er veel te weinig kwaliteit in die ploeg zat. 1 match later, en plots is het een onklopbare grootmacht. We schakelen Brazilië uit op een WK zonder echt goed te moeten spelen, maar tegelijkertijd hebben we zogezegd niet de kwaliteit om zo een tornooi te winnen... Ik kan die kromme logica echt niet volgen hoor.
Martinez heeft 2 tornooien gedaan waarvan één zeker geslaagd is (2018). Als dat tornooi voor u mislukt is, bevestig je gewoon mijn stelling dat sommige mensen onrealistische verwachtingen hebben.

En uiteraard doen we mee voor de eindwinst, dat ontken ik niet, net zoals nog 4 andere landen, maar we zijn niet de beste ploeg. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. Ik zie België gewoon doen wat ik andere grote landen ook zie doen. Die toplanden spelen ons ook niet weg he. Zoals Gavin zei, uiteindelijk zijn het allemaal nipte matchen waar de ene keer de bal goed valt en de andere verkeerd. Buiten Spanje in 2010 en 2012 (?) Heb ik eigenlijk nog nooit een land echt weten te domineren. En dan verloren die bijna de finale tegen een matige ploeg zoals Nederland dat was toen.
 
Wat we vooral ontbreken is een ploeg die boven zichzelf uitstijgt en een coach die snapt dat duels tegen toplanden dan wel mooi zijn, maar de prijzen op het einde worden uitgedeeld. Met een parcours Portugal - Italië - Spanje - Engeland moet echt alles meezitten.

Eigenlijk heeft KDB tegen Denemarken een Januzajjeke gedaan waardoor het op papier én op het veld quasi onmogelijk werd om ook maar die finale te halen. Of waarom denk je dat al die landen van de groep des doods er zo snel uitlagen? Dat kruipt erin, die topmatchen. Meer dan 2 op een toernooi moet je niet op hopen, en al zeker niet actief naar toe gaan werken.
Daarom dat Zwitserland Frankrijk uitschakelde na slopende penalties, en dan een paar dagen later met zijn tienen bijna hetzelfde deed met Spanje. Zo een parcours maakt het er natuurlijk niet makkelijker op, maar insinueren dat de groep des doods eruit lag omdat ze te vermoeid waren, is opnieuw puur opportunisme. Dat Hongarije ze alledrie met de rug tegen de muur kon zetten, was al een teken aan de wand.
 
Martinez heeft 2 tornooien gedaan waarvan één zeker geslaagd is (2018). Als dat tornooi voor u mislukt is, bevestig je gewoon mijn stelling dat sommige mensen onrealistische verwachtingen hebben.

En uiteraard doen we mee voor de eindwinst, dat ontken ik niet, net zoals nog 4 andere landen, maar we zijn niet de beste ploeg. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. Ik zie België gewoon doen wat ik andere grote landen ook zie doen. Die toplanden spelen ons ook niet weg he. Zoals Gavin zei, uiteindelijk zijn het allemaal nipte matchen waar de ene keer de bal goed valt en de andere verkeerd. Buiten Spanje in 2010 en 2012 (?) Heb ik eigenlijk nog nooit een land echt weten te domineren. En dan verloren die bijna de finale tegen een matige ploeg zoals Nederland dat was toen.
Denk je dat andere favorieten spreken van een geslaagd tornooi als ze er uitgeflikkerd worden in de halve finale? De derde plaats is zeker niet slecht, maar het doel moet daar altijd eindwinst zijn. Dat dat niet zomaar zal lukken, is uiteraard vanzelfsprekend. De manier waarop we er uitgingen tegen Frankrijk, een tegenstander die zeker niet zo sterk was als Brazilië, is gewoonweg doodzonde.

Ik zeg ook niet dat ik verwacht dat we ploegen gaan overrompelen. Maar het probleem is dat hier precies geïnsinueerd wordt dat de matchen tegen Italië en Frankrijk een dubbeltje op zijn kant waren. Dat was absoluut niet het geval. Speel die matchen 10 keer, en 9 keer vlieg je eruit. Net zoals tegen Argentinië 7 jaar geleden. Hetzelfde kan gezegd worden over de match tegen Brazilië.

Als je echt denkt dat het niet beter kan
met het elftal dat we de laatste 8 jaar gehad hebben, dan heeft het niet veel zin om verder te discussiëren. Maar iemand die beweert dat Martinez een goede coach is, leg mij dan eens zijn beslissingen uit tegen Portugal en Italië. Om nog maar van de rest te zwijgen. Wat hij daar allemaal uitsteekt, is het bewijs dat hij gewoonweg geen flauw idee heeft.

Verwacht ik dat we het WK/EK winnen? Nee, maar ik verwacht wel dat we op zijn minst eens de evenknie kunnen zijn van andere semi-toplanden, in plaats van telkens kansloos de boot in te gaan. En om telkens eruit te vliegen met het gevoel van, wat heeft die coach nu weer in godsnaam uitgestoken?
 
Unpopular opinion: Als Vermaelen niet zo had staan kafferen op Immobile bij dat stukje komedie, was hij mogelijk nog op tijd geweest om in te grijpen en hadden we dat doelpunt misschien niet geslikt.

:unsure:

popular opinion : goal moest afgekeurd worden omdat Immobile daar lag.
Het was een schwalbe dus overtreding en hij lag in de weg dus nam onrechtstreeks deel aan het doelpunt.

Maarja zolang zulke dingen worden toegelaten gaat het altijd de grootste frustratie zijn van voetbal.

België heeft verloren van de sterkste ploeg van EK die effectief mooi voetbal speelt.
Engeland is ook mooi gegroeid dus kan nog een mooie finale worden als het ITA-ENG wordt.

We hebben ook beetje malchance gehad met de gekwetsten que timing.


Op naar het WK en zien wat er daar gebeurt.
 
Denk je dat andere favorieten spreken van een geslaagd tornooi als ze er uitgeflikkerd worden in de halve finale? De derde plaats is zeker niet slecht, maar het doel moet daar altijd eindwinst zijn.
Andere landen hebben al eindwinsten behaald in het verleden, die hebben andere normen. Voor België was dit de beste prestatie ooit. Daar mogen we best blij mee zijn.
Verwacht ik dat we het WK/EK winnen? Nee, maar ik verwacht wel dat we op zijn minst eens de evenknie kunnen zijn van andere semi-toplanden, in plaats van telkens kansloos de boot in te gaan. En om telkens eruit te vliegen met het gevoel van, wat heeft die coach nu weer in godsnaam uitgestoken?
We waren toch helemaal niet kansloos?
Lukaku krijgt 2 kansen voor open goal en op de een of andere manier gaan ze er allebei niet in.
Dan gaat Vertonghen nog eens een goal weggeven waardoor je 0-1 achterkomt, wat altijd enorm nefast is voor je statistische winstkans.
Beetje makkelijk om dat op Martinez af te schuiven vind ik, we verliezen die match voor mij door individuele fouten.
 
Unpopular opinion: Als Vermaelen niet zo had staan kafferen op Immobile bij dat stukje komedie, was hij mogelijk nog op tijd geweest om in te grijpen en hadden we dat doelpunt misschien niet geslikt.
Een nog meer unpopular opinion: Immobile raakt de bal, Vertonghen raakt Immobile (licht), Vermaelen ziet/hoort dat contact waardoor die zo ostentatief misbaar maakt, maar ondertussen wordt er gescoord terwijl de VAR naar die fase kijkt en wij nooit zullen weten hoe dat beoordeeld zal worden.

We hebben hier toch zelf gezegd dat Lukaku zich best had laten vallen tegen Palhinha? Op zich is dit niet anders hoor. Komedie spelen na de mogelijke fout betekent niet dat er geen contact was.

popular opinion : goal moest afgekeurd worden omdat Immobile daar lag.
Het was een schwalbe dus overtreding en hij lag in de weg dus nam onrechtstreeks deel aan het doelpunt.
Neen, dat is gewoon een slechte opinion. Het was geen schwalbe en hij nam ook niet deel aan het spel, zelfs niet voor buitenspel. Daar heeft @puni honderd percent gelijk: ge speelt tot er gefloten wordt, miniemenfoutje van Vermaelen. Ja, Immobile is een dikke eikel die meteen opstaat zodra hij geen fout kan/moet claimen omdat een goal beter is dan een penalty uitlokken in die fase, maar hier nu alles van die goal op hem steken ... neen hoor.

Maar waar haal je het vandaan om te zeggen dat Portugal een sterkere ploeg heeft?
Met onze blessures dit tornooi? Dan zou ik toch daar toch positief op antwoorden. Zeker in de breedte staan die boven ons in alle linies buiten de keeper, en op verdedigend vlak zou ik toch liever hun starters hebben ook al maken die evengoed fouten.

Als Italië eruit was gevlogen tegen Oostenrijk, wat perfect had gekund
Ik vind niet dat ge kunt zeggen dat dit perfect mogelijk was, maar dat wij dan wel zogezegd negen keren van de tien verliezen tegen Italië. Dan hebt ge toch andere matchen gezien, vind ik.

Ik zeg ook niet dat ik verwacht dat we ploegen gaan overrompelen. Maar het probleem is dat hier precies geïnsinueerd wordt dat de matchen tegen Italië en Frankrijk een dubbeltje op zijn kant waren. Dat was absoluut niet het geval. Speel die matchen 10 keer, en 9 keer vlieg je eruit. Net zoals tegen Argentinië 7 jaar geleden. Hetzelfde kan gezegd worden over de match tegen Brazilië.
Tegen Frankrijk, Brazilië en Portugal wel. Tegen Italië niet.

Het vreemde is dan wel dat we in de matchen waar we acht keren van de tien verliezen voorkomen (edit: Oei, tegen Frankrijk kwamen we achter natuurlijk!!!!), maar tegen Italië achterkomen en nog goed terugvechten. Dat is een vreemde vaststelling bij een coach die enkel een plan A heeft en niet kan wisselen, maar dat ligt dus gewoon aan de match zelf. Als we dat omwisselen, dus voorkomen tegen Italië en achter tegen de anderen, dan winnen we voor mij tegen Italië maar krijgen we serieus kletsen van die andere drie in diezelfde matchen.

Verder vind ik ook dat ge @Wilcao zijn opmerkingen veel te negatief benadert, zowel in het algemeen als naar hem. Die dingen bedoelt hij toch helemaal niet zoals gij nu antwoordt?


Edit: amai, even wat taalfouten verbeterd, sorry. Wat een slechte post op dat vlak.
 
Laatst bewerkt:
De eerste helft werden we wel degelijk weggespeeld door Italië, in mijn ogen. We komen er twee keer uit op de counter, maar voor de rest waren we nergens. In de tweede helft krijgen we ook nog twee geïsoleerde kansen, maar daarnaast wisten we van geen hout pijlen te maken. En nee, Chadli en Mertens erop na 68 minuten, om dan drie minuten later Praet in plaats van Chadli te brengen... Dat kan je toch niet verklaren? Ik veronderstel dat Martinez daarom ook geen persconferentie wil geven. Omdat hij dat zelf ook wel zal beseffen. Zonder die last-minute penalty gaan we met 2-0 de rust in, en is het helemaal boeken toe. Dat Hazard niet kon spelen, is ook het gevolg van het feit dat hij 90 minuten moest blijven staan tegen Portugal. Dat is ook niet alleen "pech" dat hij geblesseerd raakte.

Aan de reacties van de spelers achter de match te zien, veronderstel ik dat het ook allemaal niet zo gezellig was in de kleedkamer, los van de ontgoocheling. Zou me niet verwonderen moest Martinez plots toch nog zijn vertrek aankondigen de komende weken. En dan wil ik hem héél graag terug naar de Premier League zien gaan, om te kijken hoe lang hij het daar zal uithouden.

Oostenrijk was in de tweede helft bij momenten ook gewoon beter dan Italië, en kwamen meermaals heel dicht bij de 1-0. Een voorsprong was op die momenten ook gewoon verdiend geweest. Zeggen dat de Italianen perfect uitgeschakeld hadden kunnen worden door Oostenrijk, vind ik absoluut geen straffe uitspraak. Bij Portugal waren hun sterke mannen overigens ook niet allemaal volledig fit.

Dan hoor ik hier ook iemand zeggen dat het normaal is dat België eruit gaat tegen Italië vanwege de opeenvolging van zware matchen, terwijl wij enkel de match tegen Portugal gespeeld hadden daarvoor. Portugal had Frankrijk en Duitsland in de benen, en dan nog waren ze gewoonweg minstens de evenknie van de Rode Duivels.

Ik lees hier vooral veel excuses. Hadden we het EK gewonnen met een andere coach? Dat zeg ik niet, uiteraard hebben die blessures een invloed. Maar wat we dit EK hebben laten zien, is toch ook het minimum dat je van deze ploeg mag verwachten? Waarom per se vasthouden aan Roberto Martinez? Zijn tijd is nu wel gekomen, vind ik. Ik heb zeker begrip voor bepaalde argumenten die ik hier lees, maar "Italië was gewoon te sterk, dus laten we dat aanvaarden" en "Martinez is een uitstekende coach, onze verwachtingen zijn te hoog", daar kan ik niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Tegen Frankrijk, Brazilië en Portugal wel. Tegen Italië niet.
Imo zit de match tegen Portugal wat tussen de matchen tegen Frankrijk en Brazilë en die tegen Italïe in.

Die eerste helft was heel gelijkgaand en pas na het uitvallen van De Bruyne keert die in het voordeel van Portugal. Die krijgen pas 75, 80 minuten echt goeie kansen. En ook geen hele resem maar 3 (de kopbal, de bal op de paal en die waar Courtois het snelst op de bal is). Verder wat schoten op afstand die relatief ongevaarlijk waren. Ze hebben het daar moeilijk gehad maar ik had nooit een pompen of verzuipen gevoel.
 
De eerste helft werden we wel degelijk weggespeeld door Italië, in mijn ogen. We komen er twee keer uit op de counter, maar voor de rest waren we nergens. In de tweede helft krijgen we ook nog twee geïsoleerde kansen, maar daarnaast wisten we van geen hout pijlen te maken. En nee, Chadli en Mertens erop na 68 minuten, om dan drie minuten later Praet in plaats van Chadli te brengen... Dat kan je toch niet verklaren? Ik veronderstel dat Martinez daarom ook geen persconferentie wil geven. Omdat hij dat zelf ook wel zal beseffen. Zonder die last-minute penalty gaan we met 2-0 de rust in, en is het helemaal boeken toe. Dat Hazard niet kon spelen, is ook het gevolg van het feit dat hij 90 minuten moest blijven staan tegen Portugal. Dat is ook niet alleen "pech" dat hij geblesseerd raakte.
Dit soort "analyses" zijn natuurlijk zeer gemakkelijk vanuit je luie zetel en _na_ de feiten. Die luxe heeft Martinez natuurlijk niet.

Je kan veel zeggen van Martinez, maar het is duidelijk dat hij in zijn selectie en opstelling dit tornooi het vertrouwen heeft gegeven aan de jongens die het in Rusland goed gedaan hebben. En geef hem eens ongelijk. Waarom zou je een selectie/opstelling waarmee je de laatste jaren toch heel goeie resultaten gehaald heeft zomaar gaan omgooien voor een tornooi?

Als je achteraf de wedstrijd tegen Italië nuchter bekijkt zijn we terecht uitgeschakeld. Maar we hebben toch écht nog 2 reuze kansen gehad in de 2de helft waarmee we erop en erover hadden kunnen gaan. Hadden we dan ook dezelfde giftige analyses gezien? Of hadden de "kenners" dan weer gesproken van een zuinige/volwassen overwinning?

Het stilzwijgen na de uitschakeling is vreemd. Maar ik denk dat ze er écht in geloofden dat ze de titel konden pakken, en de teleurstelling zal zeer groot zijn. Denk maar niet dat het de spelers en staf hun koude kleren niet raakt dat ze eruit liggen. En als je weet dat je kort na die teleurstelling weeral die zelfde schijtvragen (à la gaat xyz stoppen bij de RD, was dit de laatste kans voor de "gouden generatie", ...) op je bord zal krijgen, dan zou ik er op dat moment ook weinig goesting in hebben.

En de wissels... Tja. Misschien krijgen we nog wel de uitleg. Maar het had ook anders kunnen uitdraaien. Herinner je je de eerste actie nog nadat Mertens/Chadli erop kwamen? Mertens dribbelt door het centrum, speelt op links Chadli aan die voorzet. Lukaku mist op een haar zijn kopbal en T.Hazard doet een mislukt hakje. Als 1 van die 2 hun actie wel lukt is dit de 2-2. Dan had iedereen het gouden wissels gevonden. Bij die fase blesseert Chadli zich ook en gaat hij eraf. Wie weet wat er nog gebeurd was als hij gewoon had kunnen doorspelen? En zo kan je natuurlijk 100 wie weetjes gaan bedenken.

Maar feit blijft dat we eruit liggen. Ik heb trouwens geen enkele favoriet een écht goed tornooi zien spelen. Wij hadden perfect in die 1/2 en finale kunnen staan. Volgende keer beter!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan