De staat van het land

yode92

Well-known member
‘Wetstraat, we have a problem’: zo is België er momenteel echt aan toe

Mooi overzicht van hoe België staat tegenover de rest van Europa over 65 indicatoren. Eerste deel van het artikel zijn dingen waarop we zijn 'gebuisd' en het tweede deel waarop we zijn 'geslaagd'. Ik heb er wat dingen uitgehaald hieronder:

WERKZAAMHEIDSGRAAD​

Beginnen doen we met het slechtste nieuws. Liefst 12,3 procent van de Belgen, of een op acht, leeft in een gezin met een lage werkintensiteit, waar het aantal gewerkte uren onder de 20 procent van het maximum ligt. Daarmee stond België voor de coronacrisis op de laatste plaats van alle EU-landen. In Nederland bedraagt dit cijfer 8,6 procent. Er is wel een groot verschil tussen de regio’s, met 22,2 procent in Brussel, 16,5 procent in Wallonië en 6,9 procent in Vlaanderen. En de situatie verbetert wel: in 2015 ging het nog over 15 procent.

Daarmee samenhangend ligt ook onze werkgelegenheidsgraad – het aantal mensen tussen 20 en 64 jaar die aan het werk zijn – met 70,2 procent veel te laag, we staan pas 22ste. Nederland spant hier de kroon met 81,7 procent, en Duitsland scoort ook met 79,6 procent. Zuid-Europese landen als Italië, Griekenland en Spanje doen het nog slechter dan België.

BEGROTING​

Meer mensen aan het werk krijgen, is nochtans de sleutel om iets te doen aan dat andere dramatische cijfer waarmee ons land opgezadeld zit: een staatsschuld van 109,2 procent. “Dat is de enige gezonde manier om te groeien en vrij snel in een heilzame cirkel te raken”, zegt econoom Geert Noels (Econopolis). “Ik was hoopvol bij de start van deze regering dat men toen maatregelen in die zin wilde nemen. Maar er zal niks van in huis komen. Een stijging van 70 naar 75 procent werkzaamheidsgraad zou een wereld van verschil betekenen.”
Met onze staatsschuld bengelen we helemaal achteraan in Europa, slechts vijf landen doen nog slechter: Griekenland, Italië, Portugal, Spanje en Frankrijk. [...]

Met een begrotingstekort voor 2023 van 5,8 procent is België de allerslechtste leerling van de Europese klas; ons land werd deze week nog door de Europese Commissie op de vingers getikt. [...]

ENERGIE​

Nog een cruciaal thema waar ons land achterophinkt, is energie. We zijn voor 78,1 procent afhankelijk van energie uit het buitenland, de rest komt uit hernieuwbare en kernenergie. Slechts vier landen in de Europese Unie scoren slechter. Het geeft ook aan waarom we bij sterk stijgende gas- en elektriciteitsprijzen snel een speelbal worden van internationale krachten. Een land als Frankrijk is slechts voor 44,5 procent van zijn energiebevoorrading afhankelijk van het buitenland, Zweden zit aan 33,5 procent.

GEZONDHEIDSZORG​

Onze gezondheidszorg, dat is dan toch iets waar we trots op mogen zijn, zult u misschien denken. Maar ook daar is niet alles rozengeur en maneschijn. Met 7,3 procent van de Belgen die kampen met een depressie zitten we in de slechtste helft van de klas. En wat betreft het aantal zelfdodingen (15,1 per 100.000 inwoners) zijn er maar vier Europese landen die met hogere cijfers kampen: Litouwen, Slovenië, Hongarije en Letland. In onze buurlanden schommelt het cijfer rond de 10.

[...] “Qua levensverwachting bungelt ons land onderaan. Het kan dus nog beter met onze gezondheid. Zodra we in het ziekenhuis belanden, is de zorg uitstekend, maar er is meer preventie nodig om te beletten dat het zover komt. Het is nochtans een kosteneffectieve investering: elke euro die je daarin steekt, krijg je dubbel en dik terug.”

ARMOEDEBESTRIJDING​

Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. Zo is België wereldwijd een van de grootste succesverhalen als het gaat om het wegwerken van de ongelijkheid in de samenleving. Onze ‘Gini-index’ bedraagt 24,1 procent – hoe lager, hoe beter. En de 20 procent best verdienende Belgen krijgt slechts 3,14 keer zoveel als de 20 procent die het minst verdient. In Duitsland is dat 4,88, in Roemenië zelfs 7,13.

GENDERGELIJKHEID​

Wat betreft de gendergelijkheid mogen we onszelf ook wel wat pluimen op de hoed steken. Zo telt België 42,6 procent vrouwelijke parlementsleden, waarmee het Europees op de vijfde plaats staat. De loonkloof tussen vrouwen en mannen is in ons land teruggevallen naar 5,3 procent. Nog altijd 5,3 procent te veel, maar we zitten zo wel in het Europese koppeloton. In Duitsland bedraagt die kloof nog altijd 18,3 procent en in Frankrijk 15,8 procent.

ONDERZOEK & ONTWIKKELING​

Van alle 65 indicatoren die we in onze analyse hebben opgenomen, schiet België geen enkele keer de hoofdvogel af. Eén keer haalt het de tweede plaats van alle 27 EU-landen: bij de investeringen in onderzoek en ontwikkeling (O&O), waar 3,38 procent van ons bbp naartoe gaat. We hebben ons dan ook ontwikkeld tot kenniseconomie. Zo krijgen de bedrijven in ons land diverse subsidies en belastingverlagingen.

AFVALRECYCLAGE​

Afsluiten doen we met nog een positieve noot. Onze jaarlijkse afvalberg ligt met 746 kilogram per persoon vrij hoog, maar 52 procent daarvan wordt gesorteerd en gerecycleerd. Daarmee zitten we in de Europese top vijf. Ter vergelijking: in een land als Roemenië bedraagt dit slechts 13,7 procent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle. Weer veel mogelijke programmapunten bij de volgende verkiezingen.
Groen zal wel blijven inzetten op armoede en gendergelijkheid, terwijl daar duidelijk niet het probleem ligt in dit land. Uiteindelijk gaat het ook om stemmen ronselen en je plekje te verzekeren, niet om het beste te doen voor de samenleving.

(volgens mij is het wel niet toegelaten om hele artikels te posten die achter een betaalmuur zitten)
 
Groen zal wel blijven inzetten op armoede en gendergelijkheid, terwijl daar duidelijk niet het probleem ligt in dit land. Uiteindelijk gaat het ook om stemmen ronselen en je plekje te verzekeren, niet om het beste te doen voor de samenleving.

(volgens mij is het wel niet toegelaten om hele artikels te posten die achter een betaalmuur zitten)
Daarom heb ik er een aantal paragrafen uitgepikt, geen idee waar de limiet ligt tbh.
 
Groen zal wel blijven inzetten op armoede en gendergelijkheid, terwijl daar duidelijk niet het probleem ligt in dit land. Uiteindelijk gaat het ook om stemmen ronselen en je plekje te verzekeren, niet om het beste te doen voor de samenleving.

(volgens mij is het wel niet toegelaten om hele artikels te posten die achter een betaalmuur zitten)
Groen niet alleen zeker, probleem is dat alle partijen wel weer zaken uit het rapport zullen halen om hun programma op af te stemmen, om dan na de verkiezingen alles in de vuilbak te gooien en terug geen beleid te voeren. Je mag zeggen van alle partijen wat je wil maar geen enkele geeft de indruk dat het nog gaat om goed bestuur, zo groot mogelijk zijn en zoveel mogelijk posten bezetten daarentegen, dat is de hoofdzaak.
 
Groen niet alleen zeker, probleem is dat alle partijen wel weer zaken uit het rapport zullen halen om hun programma op af te stemmen, om dan na de verkiezingen alles in de vuilbak te gooien en terug geen beleid te voeren. Je mag zeggen van alle partijen wat je wil maar geen enkele geeft de indruk dat het nog gaat om goed bestuur, zo groot mogelijk zijn en zoveel mogelijk posten bezetten daarentegen, dat is de hoofdzaak.
Indien die zaken niet kunnen voor de partners waarmee je een meerderheid vormt, dan is dat aan de andere kant logisch dat dat de vuilbak ingaat.

Uiteindelijk gaat een partij met de zaken die in hun filosofie goed passen naar hun kiesvee toe. En zolang wij enkel stemmen op partijen en niet op een meerderheidsprogramma. Zie ik eigenlijk niet in hoe dat gaat veranderen.
 
De cijfers komen van het planbureau betaald van ons belastingsgeld. Ik zie geen enkel probleem.
Zo werkt het niet.

https://www.beyondgaming.be/threads/forumregels-warns.554/post-9214
Ook het delen van volledige nieuwsartikels of (delen) van artikels achter een paywall valt hieronder. Daarbij volgen we de bepalingen opgesomd in het citaatrecht. Een kort citaat uit een (betaal)artikel mag, als het relevant is voor de discussie en gevolgd wordt door een reactie, opinie of duiding, proportioneel is EN een bronvermelding bevat.
 

“Waalse schuld is in verhouding 5 keer groter dan die van Vlaanderen”, stelt Waalse openbare omroep"​


Het is een onhoudbare situatie. De schuld is momenteel gelijk aan 105% van het BBP. Hierbij horen we tot de slechtste leerlingen van heel Europa.”

De situatie is veel erger in Wallonië dan in Vlaanderen. In Vlaanderen vertegenwoordigt de schuld 58% van de inkomsten, in Wallonië bedraagt de schuld 257% van de inkomsten.

De schuld van Wallonië stijgt ook in een duizelingwekkend tempo volgens de RTBF. In 2015 kwam het neer op zo’n 8 miljard euro, in 2024 zal het 40 miljard bedragen.

https://www.hln.be/binnenland/waals...nderen-stelt-waalse-openbare-omroep~a4c12fc6/

De staat van ons land ziet er met de stijgende rentes zeer slecht uit.
Wallonië is gewoon 3x failliet
 
Af en toe als ik de berichten over de Belgische politieke problemen lees, ben ik toch blij dat ik niet meer in Belgie woon en niet meer van hen afhankelijk ben.
 
Af en toe als ik de berichten over de Belgische politieke problemen lees, ben ik toch blij dat ik niet meer in Belgie woon en niet meer van hen afhankelijk ben.
Ik weet dat zo niet. Ik ben blij dat ik niet in Oekraïene woon of kort op de grens erbij zoals vb Polen ;p.

Voor de rest is het veel bla bla, weinig boem boem en kabbelt dat gewoon verder.
 
Terug
Bovenaan