Landbouwprotesten

En de natuurherstelwet is aangenomen, nog meer koren op hun molen

Inderdaad. Natuurherstelwet is aangenomen, stikstofdecreet als bron van alle kwaad blijft overeind, ... Alle mensen met een grote mond "dat boeren alles mogen", waar zijn ze nu? Telkens met een kluitje in het riet gestuurd.

En ondertussen breekt men (vanuit dezelfde N-VA-gelederen die de strop rond de nek van boeren heeft gespannen) het verzet met torenhoge dwangsommen voor wanneer ze het nog zouden aandurven om te protesteren. Voor boeren die nu al op het randje van het faillissement staan. Tactisch hoor. Echt, chapeau Annick De Ridder.

En daar stopt het niet. Want ook de laatste strohalm die boeren nog hadden, die wordt zo stilaan vanonder hun voeten gesjot door Zuhal Demir. Die laatste strohalm is: uzelf gewonnen geven, gans uw levenswerk noodgedwongen overboord gooien, stoppen met boeren, en uw boerderij verkopen om met gans uw gezin een nieuw leven te proberen opbouwen.
Heel triest en emotioneel een zware dobber. Maar als je het geluk hebt dat de meeste leningen al afbetaald zijn, dan had je tot voor kort tenminste financieel nog een appeltje voor de dorst. Maar wat blijkt nu? Dat boerderijen nog maar moeilijk verkocht raken. Tiens tiens, wie had dat nu kunnen denken? :sarcastic: Met een schizofrene overheid waarbij:
  • De overheid langs de ene kant uit al haar gaten loopt te schreeuwen om toch aub te stoppen met boeren. Stikstof, natuurherstelwet, dierenwelzijn, milieuwetgeving, MAP, continu veranderende wetgeving, torenhoge investeringen, ... -> Boodschap: "Wij eisen dat jullie allemaal zo snel mogelijk in het faillissement gaan of dat jullie stoppen met boeren!".
  • Terwijl diezelfde overheid onder impuls van diezelfde Zuhal Demir ook keihard aan het inbeuken is op zonevreemde functiewijzigingen voor boerderijen, waarbij meer dan ooit tevoren in beroep wordt gegaan door de Vlaamse Overheid. -> Boodschap: "Wij eisen dat jullie blijvend jullie verlieslatende boerderij-activiteiten blijven verderzetten! Wij eisen dat jullie blijven verder boeren!"
Wat is dit eigenlijk voor een georganiseerde wurggreep van de overheid (in het bijzonder van de N-VA) op de boeren?

Het resultaat is dat boeren zelfs geen ultieme way-out meer wordt geboden. Ik hoop dus hartsgrondig dat ze vandaag nog eens heel de boel platleggen met forse acties. En blijven aanhouden tot die idiote overheid plooit.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Natuurherstelwet is aangenomen, stikstofdecreet als bron van alle kwaad blijft overeind, ... Alle mensen met een grote mond "dat boeren alles mogen", waar zijn ze nu? Telkens met een kluitje in het riet gestuurd.

En ondertussen breekt men (vanuit dezelfde N-VA-gelederen die de strop rond de nek van boeren heeft gespannen) het verzet met torenhoge dwangsommen als ze het nog aandurven om te protesteren. Voor boeren die nu al op het randje van het faillissement staan. Tactisch hoor. Echt, chapeau Annick De Ridder.

En daar stopt het niet. Want ook de laatste strohalm die boeren nog hadden, die wordt zo stilaan vanonder hun voeten gesjot door Zuhal Demir. Die laatste strohalm is: uzelf gewonnen geven, gans uw levenswerk noodgedwongen overboord gooien, stoppen met boeren, en uw boerderij verkopen om met gans uw gezin een nieuw leven te proberen opbouwen.
Heel triest en emotioneel een zware dobber. Maar als je het geluk hebt dat de meeste leningen al afbetaald zijn, dan heb je tenminste financieel nog een appeltje voor de dorst. Maar wat blijkt nu? Dat boerderijen nog maar moeilijk verkocht raken. Tiens tiens, wie had dat nu kunnen denken? :sarcastic:
Met een schizofrene overheid waarbij:
  • De overheid langs de ene kant uit al haar gaten loopt te schreeuwen om toch aub te stoppen met boeren. Stikstof, natuurherstelwet, dierenwelzijn, milieuwetgeving, MAP, continu veranderende wetgeving, torenhoge investeringen, ... -> Boodschap: "AUB, stop allemaal zo snel mogelijk met boeren!".
  • Terwijl diezelfde overheid onder impuls van diezelfde Zuhal Demir ook keihard aan het inbeuken is op zonevreemde functiewijzigingen voor boerderijen, waarbij meer dan ooit tevoren in beroep wordt gegaan door de Vlaamse Overheid.
Wat is dit eigenlijk voor een georganiseerd wurggreep van de overheid (in het bijzonder van de N-VA) op de boeren?

Ik hoop dus hartsgrondig dat ze vandaag nog eens heel de boel platleggen met forse acties.
Protesteren mag, wegen blokkeren niet
Trouwens de boeren hebben de havens nodig want hun veevoeder wordt geïmporteerd en hun vlees geëxporteerd

De tjeven dragen enorme verantwoordelijkheid want sinds aanduiding natura-2000 gebieden altijd bevoegde minister geleverd (tot nu) en de minister van landbouw

De boeren worden opgezweept door extreem-rechtse FDF en alle cijfers van de overheid zijn volgens hun verkeerd
Tja

Overigens vandaag in de krant: https://vilt.be/nl/nieuws/de-cijfer...-zijn-correct-wat-de-boeren-ook-mogen-beweren
 
Laatst bewerkt:
Protesteren mag, wegen blokkeren niet
Trouwens de boeren hebben de havens nodig want hun veevoeder wordt geïmporteerd en hun vlees geëxporteerd

De tjeven dragen enorme verantwoordelijkheid want sinds aanduiding natura-2000 gebieden altijd bevoegde minister geleverd (tot nu) en de minister van landbouw

De boeren worden opgezweept door extreem-rechtse FDF en alle cijfers van de overheid zijn volgens hun verkeerd
Tja

Overigens vandaag in de krant: https://vilt.be/nl/nieuws/de-cijfer...-zijn-correct-wat-de-boeren-ook-mogen-beweren

Waarom quote je mij eigenlijk als je op geen enkele manier ingaat op wat ik zeg?

Pas op, van ondergeschikt belang wil ook gerust al uw loze statements met de grond gelijkmaken hoor. Maar eerst even focussen op hetgeen waar jij blijkbaar niet wil op ingaan, hoewel je doet uitschijnen om dat toch te doen. Met name de vanuit de overheid-georganiseerde wurggreep op de boeren.
 
Laatst bewerkt:
Waarom quote je mij eigenlijk als je op geen enkele manier ingaat op wat ik zeg?

Pas op, van ondergeschikt belang wil ook gerust al uw loze statements met de grond gelijkmaken hoor. Maar eerst even focussen op hetgeen waar jij blijkbaar niet wil op ingaan, hoewel je doet uitschijnen om dat toch te doen. Met name de vanuit de overheid-georganiseerde wurggreep op de boeren.
Staat er toch: ze mogen protesteren, niet blokkeren
Cd&v is quasi altijd verantwoordelijk geweest dus niet N-VA
Merendeel regels komen van Europa

Ook die functiewijzigingen zijn kort door de bocht

Jij hebt gewoon oogkleppen op en fixatie op N-VA, quasi alles wat je zegt klopt niet
 
En daar stopt het niet. Want ook de laatste strohalm die boeren nog hadden, die wordt zo stilaan vanonder hun voeten gesjot door Zuhal Demir. Die laatste strohalm is: uzelf gewonnen geven, gans uw levenswerk noodgedwongen overboord gooien, stoppen met boeren, en uw boerderij verkopen om met gans uw gezin een nieuw leven te proberen opbouwen.
Ik vind het steeds hypocrieter en manipulatiever als over 'boeren' gesproken wordt in deze context. Eigenlijk zou 'veetelers' veel correcter zijn. Het zijn niet de patattenboeren of de groentetelers wiens leven veel moeilijker wordt gemaakt. Het zijn bijna enkel de veetelers. Gigantische industriële firma's met gemiddeld 5000 varkens of 60 000 kippen op kleine oppervlakte, die hun varkensvlees vooral exporteren en daarvoor zelfs Alexander de Croo naar China sturen om daar wat over varkenspoten te gaan onderhandelen. Landbouw die enorm geïndustrialiseerd is, steeds groter wordt in schaal, en steeds verder en verder af staat van wat we klassieke landbouw zouden noemen.

Maar we worden nog steeds een soort romantisch beeld opgedrongen van de kleine zelfstandige boer die op zijn knieën wortels staat uit te trekken wiens leven nu onder druk komt te staan. Sorry, het pakt niet meer.
 
Staat er toch: ze mogen protesteren, niet blokkeren
Fair enough. Dat ze de woede maar proberen terug in het doosje te duwen. Probeer maar.

Cd&v is quasi altijd verantwoordelijk geweest dus niet N-VA
Verantwoordelijk voor wat? N-VA zit al 20 jaar onafgebroken in de Vlaamse regering dus had daar perfect tegen kunnen ingaan, als ze wilden.

Maar vooral: wat heeft dat te maken met mijn statement dat HIER en NU het vooral de N-VA is die de boeren de strop rond hun nek draait?

Merendeel regels komen van Europa
Waar ik over spreek in mijn post (die je nog steeds bewust straal negeert) zijn pure Vlaamse beslissingen. Weer dat vingertje-wijzen naar Europa. Origineel hoor. Maar totaal onterecht in dit geval.

Ook die functiewijzigingen zijn kort door de bocht
Uw tweet gaat langs geen kanten over functiewijzigingen. Je weet niet waarover je spreekt.

Jij hebt gewoon oogkleppen op en fixatie op N-VA, quasi alles wat je zegt klopt niet
Jij hebt een blinde adoratie voor de N-VA, quasi alles wat je zegt klopt niet.

Dat riedeltje van mac-bc de N-VA-hater mag ook wel eens op de schop. Intussen is het besef dat de N-VA zijn vete met CD&V wou uitvechten op kap van de boeren, al lang geen mac-bc-verhaal meer maar een breed gedragen consensus binnen de politieke waarnemers. Iets waar ze zich lelijk aan lijken te verbranden, gezien de N-VA fors daalt in de peilingen sindsdien.
Hopelijk wordt het dan ook een ongeziene afstraffing voor hun idioot revanche-beleid waarbij er zelfs niet wordt nagelaten om ganse bevolkingsgroepen in het faillissement te duwen omwille van partijpolitieke vetes. Het is degoutant.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het steeds hypocrieter en manipulatiever als over 'boeren' gesproken wordt in deze context. Eigenlijk zou 'veetelers' veel correcter zijn. Het zijn niet de patattenboeren of de groentetelers wiens leven veel moeilijker wordt gemaakt. Het zijn bijna enkel de veetelers. Gigantische industriële firma's met gemiddeld 5000 varkens of 60 000 kippen op kleine oppervlakte, die hun varkensvlees vooral exporteren en daarvoor zelfs Alexander de Croo naar China sturen om daar wat over varkenspoten te gaan onderhandelen. Landbouw die enorm geïndustrialiseerd is, steeds groter wordt in schaal, en steeds verder en verder af staat van wat we klassieke landbouw zouden noemen.

Maar we worden nog steeds een soort romantisch beeld opgedrongen van de kleine zelfstandige boer die op zijn knieën wortels staat uit te trekken wiens leven nu onder druk komt te staan. Sorry, het pakt niet meer.

1) Mijn post handelt zowel over veeteelt als over akkerbouw, dus ik snap uw punt niet?
2) Hoezo, "de boeren sturen Alexander De Croo naar China"? Bron van dit statement? Ik denk dat je de invloed van de boeren fors overschat als je denkt dat zij de agenda van De Croo bepalen.
3) Export naar China gaat vooral over varkenskop, varkenspoten, ... en andere zaken dat wij hier niet eens WILLEN eten. Dus vreet gerust wat meer varkenskoppen, varkenspoten en varkensstaarten hé. Dan zal er minder geëxporteerd worden naar China. Practice what you preach.
4) De hypocrisie zit volledig aan jouw kant:
  • Als het gaat over exporteren, dan wordt er een grondig onderscheid gemaakt tussen industrie en landbouw. De industrie kan niet genoeg exporteren, want dat is goed voor de economie. De landbouw daarentegen, moet zich bij de minste export maatschappelijk gaan verantwoorden en aan de schandpaal genageld worden. Bon, wat is het nu? Is landbouw nu "industrie" of niet?
  • Te pas en te onpas worden in debatten de boeren nog opgevoerd als die domme, laaggeschoolde "boerkes" die zelf eigenlijk niet beseffen wat hun eigen belangen zijn. Of zoals jij het zou noemen: de boer die op zijn knieën wortels staat uit te trekken. Maar als het dan gaat om pogingen om boeren in diskrediet te brengen, dan zijn het plots die grote, stoute industriële telers, wat dan onmiddellijk het beeld opwekt van koude, harteloze toestanden met gebrek aan dierenwelzijn. Niets is minder waar. Maar wat is het nu?!
Sorry, het pakt niet meer.

En trouwens; reageer gerust nog eens inhoudelijk op mijn post hoe onze boeren in een georganiseerde wurggreep zijn terechtgekomen. Het item dat ik beschrijf is overigens ook op VRT NWS geweest vandaag.
 
Ik snap het probleem eigenlijk niet. Dat landbouwbedrijven voorbehouden blijven voor landbouw is toch een letterlijke eis van de boeren?
 
  • Als het gaat over exporteren, dan wordt er een grondig onderscheid gemaakt tussen industrie en landbouw. De industrie kan niet genoeg exporteren, want dat is goed voor de economie. De landbouw daarentegen, moet zich bij de minste export maatschappelijk gaan verantwoorden en aan de schandpaal genageld worden. Bon, wat is het nu? Is landbouw nu "industrie" of niet?
Moest een groot argument van de boerenprotesten niet zijn dat we allemaal gaan verhongeren zonder boeren, waar die zonder boeren dan een overdrijving lijkt te zijn voor "als de veeteelt niet gewoon verder mag doen", dan zou er niet te pas en te onpas gewezen worden op de grote export van o.a. varkensvlees lijkt me.
  • Te pas en te onpas worden in debatten de boeren nog opgevoerd als die domme, laaggeschoolde "boerkes" die zelf eigenlijk niet beseffen wat hun eigen belangen zijn. Of zoals jij het zou noemen: de boer die op zijn knieën wortels staat uit te trekken. Maar als het dan gaat om pogingen om boeren in diskrediet te brengen, dan zijn het plots die grote, stoute industriële telers, wat dan onmiddellijk het beeld opwekt van koude, harteloze toestanden met gebrek aan dierenwelzijn. Niets is minder waar. Maar wat is het nu?!
Te pas en te onpas wordt het beleid natuurlijk ook wel "gechanteerd" met verhalen over hoe de jonge generatie de boerderij wil overnemen maar geen toekomst ziet enz. Plots zijn het toch weer familiale "boerkes", als het uitkomt. Jouw post over de natuurherstelwet staat vol van emotionele argumenten.
Ondertussen worden de havens geblokkeerd met als argument dat het oneerlijk is dat NH3-uitstoot schadelijker wordt bevonden dan NOx. Beetje feitenontkenning kan er ook nog bij natuurlijk, als het uitkomt. Bijvoorbeeld: https://www.landbouwleven.be/19123/article/2024-03-11/komend-boerenprotest-beroert-nu-al-de-tongen
Door de havens te blokkeren willen de boeren erop wijzen dat het vooral de industrie is die stikstof uitstoot, en niet de landbouw.
Is het niet beter weten, is het doelbewust verwarring zaaien...ze willen er wel een haven voor blokkeren.

Eerlijk gezegd zie ik hier gewoon mensen opkomen voor hun eigenbelang, wat mag en begrijpelijk is, maar wat niet meteen sympathie opwekt als het gepaard gaat met allerhande flexibel omspringen met de waarheid tot complete leugens. Het wekt ook weinig sympathie op bij de gemiddelde Belg dat protesten wel iets meer worden toegelaten als je met enkele honderden krachtige landbouwvoertuigen op weg bent. Dus nee, ik hoop zeker en vast niet dat die "idiote overheid" plooit, zoals jij zegt, want dat is gewoon toegeven aan dit soort gedrag.
 
Laatst bewerkt:
1) Mijn post handelt zowel over veeteelt als over akkerbouw, dus ik snap uw punt niet?
Veetelers spreken nogal graag in termen van 'boer'. Als de algemene bevolking wat meer zou doorhebben dat al die problematieken niet zo heel hard te maken hebben met akkerbouw voor menselijke consumptie, maar wel vooral met die veetelers die ons land al decennia problemen opleveren met dioxinecrisissen, antiobioticamisbruik, hormonenmaffia, dierenmishandeling, etcetera, zou de sympathie een pak lager zijn.
2) Hoezo, "de boeren sturen Alexander De Croo naar China"? Bron van dit statement? Ik denk dat je de invloed van de boeren fors overschat als je denkt dat zij de agenda van De Croo bepalen.
Ah, excuses, Alexander De Croo doet dat natuurlijk in naam van de kogellagerindustrie.
3) Export naar China gaat vooral over varkenskop, varkenspoten, ... en andere zaken dat wij hier niet eens WILLEN eten. Dus vreet gerust wat meer varkenskoppen, varkenspoten en varkensstaarten hé. Dan zal er minder geëxporteerd worden naar China. Practice what you preach.
Ik ben 95% vegetarier. Ik begin er niet zo graag over omdat het altijd heel moraliserend overkomt, maar laten we eerlijk zijn; Moesten wat meer mensen zoals mij eten dan was er gewoon geen stikstofproblematiek in Vlaanderen. Ik snap dat dat niet vanzelfsprekend is voor veel mensen dus ik wil het niet teveel als argument opwerpen, maar bespaar me AUB enige shitargumenten over 'practice what you preach', want dan maak je jezelf compleet belachelijk tegenover iemand die daar dag na dag bewust mee bezig is.
Als het gaat over exporteren, dan wordt er een grondig onderscheid gemaakt tussen industrie en landbouw. De industrie kan niet genoeg exporteren, want dat is goed voor de economie. De landbouw daarentegen, moet zich bij de minste export maatschappelijk gaan verantwoorden en aan de schandpaal genageld worden. Bon, wat is het nu? Is landbouw nu "industrie" of niet?
[/LIST]
Landbouw is een verlieslatende industrie die we in stand houden met subsidies omdat de eigen voedselvoorziening strategisch is. Winstgevende export is goed omdat dat je handelsbalans positief beïnvloed en je land sterker maakt als economische macht. Doe je dat met een verlieslatende industrie, dan ben je gewoon geld uit het raam aan het gooien.
[*]Te pas en te onpas worden in debatten de boeren nog opgevoerd als die domme, laaggeschoolde "boerkes" die zelf eigenlijk niet beseffen wat hun eigen belangen zijn. Of zoals jij het zou noemen: de boer die op zijn knieën wortels staat uit te trekken. Maar als het dan gaat om pogingen om boeren in diskrediet te brengen, dan zijn het plots die grote, stoute industriële telers, wat dan onmiddellijk het beeld opwekt van koude, harteloze toestanden met gebrek aan dierenwelzijn. Niets is minder waar. Maar wat is het nu?!
Het tweede.
En trouwens; reageer gerust nog eens inhoudelijk op mijn post hoe onze boeren in een georganiseerde wurggreep zijn terechtgekomen. Het item dat ik beschrijf is overigens ook op VRT NWS geweest vandaag.
Mijn perspectief daarop is dat er simpelweg veel te veel veeteelt is in Vlaanderen en dat ik er dus graag een groot deel van zie verdwijnen, ten gunste van meer akkerbouw. Het is niet fijn dat veetelers een speelbal van de politiek worden en dat hun perspectief beetje bij beetje verdwijnt. Maar voor mij is de boerenstiel een tak van onze economie zoals vele andere. Er hangt een soort identitair geurtje aan als je spreekt over 'met gans uw gezin een nieuw leven te proberen opbouwen'. Alsof de boerenstiel specialer is dan al de rest. Boer zijn zit in je ziel, ofzo. Alsof eenderwelke KMO in een andere branche niet bestaat uit zaakvoerders die zich storten op hun stiel. De economie verandert en evolueert. Elk bedrijf dat stopt is een jammere zaak. Maar we leven in een periode van enorme verandering, dus we moeten daar als maatschappij mee om leren gaan om mensen in een verandering te steunen, in plaats van hun bedrijf kunstmatig in leven te houden.
 
Mijn perspectief daarop is dat er simpelweg veel te veel veeteelt is in Vlaanderen en dat ik er dus graag een groot deel van zie verdwijnen, ten gunste van meer akkerbouw. Het is niet fijn dat veetelers een speelbal van de politiek worden en dat hun perspectief beetje bij beetje verdwijnt. Maar voor mij is de boerenstiel een tak van onze economie zoals vele andere. Er hangt een soort identitair geurtje aan als je spreekt over 'met gans uw gezin een nieuw leven te proberen opbouwen'. Alsof de boerenstiel specialer is dan al de rest. Boer zijn zit in je ziel, ofzo. Alsof eenderwelke KMO in een andere branche niet bestaat uit zaakvoerders die zich storten op hun stiel. De economie verandert en evolueert. Elk bedrijf dat stopt is een jammere zaak. Maar we leven in een periode van enorme verandering, dus we moeten daar als maatschappij mee om leren gaan om mensen in een verandering te steunen, in plaats van hun bedrijf kunstmatig in leven te houden.
Ik zit zelf zijlings een beetje in dat wereldje en het kan misschien raar klinken voor een buitenstaander maar het is echt wel zo. Boeren hun hele identiteit is vaak boer zijn, hun sociaal leven speelt zich daar af, al hun kennis en skills zijn daarop gericht, die leven op dat vlak soms echt wat in een aparte wereld die op zichzelf staat. Een landbouwer die stopt verliest vaak ook heel zijn sociaal leven, er is geen gemeenschappelijk gespreksonderwerp meer, heel die mix van werk/sociaal valt weg. Andere zelfstandigen zijn ook vaak heel erg verbonden met hun werk maar hebben meestal ook wel contacten buiten hun beroep. Een gefaalde landbouwer wordt constant geconfronteerd met zijn mislukking als ex landbouwer tussen de landbouwers. Het zal ook wel deels daarom zijn dat het de beroepsgroep is met de meeste zelfmoorden, meer dan bvb de horeca waar faillisementen nog couranter zijn.
 
Fair enough. Dat ze de woede maar proberen terug in het doosje te duwen. Probeer maar.


Verantwoordelijk voor wat? N-VA zit al 20 jaar onafgebroken in de Vlaamse regering dus had daar perfect tegen kunnen ingaan, als ze wilden.

Maar vooral: wat heeft dat te maken met mijn statement dat HIER en NU het vooral de N-VA is die de boeren de strop rond hun nek draait?


Waar ik over spreek in mijn post (die je nog steeds bewust straal negeert) zijn pure Vlaamse beslissingen. Weer dat vingertje-wijzen naar Europa. Origineel hoor. Maar totaal onterecht in dit geval.


Uw tweet gaat langs geen kanten over functiewijzigingen. Je weet niet waarover je spreekt.


Jij hebt een blinde adoratie voor de N-VA, quasi alles wat je zegt klopt niet.

Dat riedeltje van mac-bc de N-VA-hater mag ook wel eens op de schop. Intussen is het besef dat de N-VA zijn vete met CD&V wou uitvechten op kap van de boeren, al lang geen mac-bc-verhaal meer maar een breed gedragen consensus binnen de politieke waarnemers. Iets waar ze zich lelijk aan lijken te verbranden, gezien de N-VA fors daalt in de peilingen sindsdien.
Hopelijk wordt het dan ook een ongeziene afstraffing voor hun idioot revanche-beleid waarbij er zelfs niet wordt nagelaten om ganse bevolkingsgroepen in het faillissement te duwen omwille van partijpolitieke vetes. Het is degoutant.
Quasi alles wat je opsomt vloeit voort uit Europese regelgeving
Er zijn afspraken gemaakt in verleden maar de bevoegde cd&v ministers hebben ze gewoon niet/amper uitgevoerd
We hebben eindelijk eens een minister die ze uitvoert en het is meteen allemaal de schuld van die minister en haar partij
Terwijl die afspraken soms zelfs dateren van nog voor die partij bestond!

En ondertussen is er nog het stikstofarrest

En zelfs een draadje op twitter lezen is blijkbaar al te moeilijk voor u, wss omdat de feiten die er in staan u niet bevallen
 
Moest een groot argument van de boerenprotesten niet zijn dat we allemaal gaan verhongeren zonder boeren, waar die zonder boeren dan een overdrijving lijkt te zijn voor "als de veeteelt niet gewoon verder mag doen", dan zou er niet te pas en te onpas gewezen worden op de grote export van o.a. varkensvlees lijkt me.

Zonder boeren geen eten is gewoon een waarheid als een koe, en staat volledig los van exporteren of niet. Het is ook gewoon een heel generalistische leuze die al decennia gebruikt wordt om meer respect te vragen voor de boerenstiel en heeft niets concreets te maken met de huidige problematieken. Als je dàt denkt, dan heb je de discussie niet gevolgd.

Te pas en te onpas wordt het beleid natuurlijk ook wel "gechanteerd" met verhalen over hoe de jonge generatie de boerderij wil overnemen maar geen toekomst ziet enz. Plots zijn het toch weer familiale "boerkes", als het uitkomt.

1) Wat hebben familiale overnames nu te maken met de grootte van het bedrijf? :wtf:
2) Hoe the fuck kunnen "verhalen" nu de bron zijn van "chantage van het beleid"?! :wtf:
3) Dat zijn ook helemaal geen "verhalen", het is de bittere realiteit. Of ontken je de cijfers misschien?

Jouw post over de natuurherstelwet staat vol van emotionele argumenten.
Welke dan?

Ondertussen worden de havens geblokkeerd met als argument dat het oneerlijk is dat NH3-uitstoot schadelijker wordt bevonden dan NOx. Beetje feitenontkenning kan er ook nog bij natuurlijk, als het uitkomt. Bijvoorbeeld: https://www.landbouwleven.be/19123/article/2024-03-11/komend-boerenprotest-beroert-nu-al-de-tongen

Is het niet beter weten, is het doelbewust verwarring zaaien...ze willen er wel een haven voor blokkeren.

In het advies van de Raad van State staat wel degelijk dat de landbouwsector gediscrimineerd wordt t.o.v. de industrie. Wat begrijp je daar niet aan?

Eerlijk gezegd zie ik hier gewoon mensen opkomen voor hun eigenbelang, wat mag en begrijpelijk is, maar wat niet meteen sympathie opwekt als het gepaard gaat met allerhande flexibel omspringen met de waarheid tot complete leugens.
Welke leugens?
Het wekt ook weinig sympathie op bij de gemiddelde Belg dat protesten wel iets meer worden toegelaten als je met enkele honderden krachtige landbouwvoertuigen op weg bent. Dus nee, ik hoop zeker en vast niet dat die "idiote overheid" plooit, zoals jij zegt, want dat is gewoon toegeven aan dit soort gedrag.
Oh maar de overheid moet niet plooien omwille van die tractoren hoor. De overheid moet plooien omwille van hun schandalige georganiseerde wurggreep op de boerenstiel enkel en alleen om ander kiespubliek te plezieren. Dààrvoor moet die idiote overheid plooien.
 
Het is nergens voor nodig om zo persoonlijk te worden.
Veetelers spreken nogal graag in termen van 'boer'. Als de algemene bevolking wat meer zou doorhebben dat al die problematieken niet zo heel hard te maken hebben met akkerbouw voor menselijke consumptie, maar wel vooral met die veetelers die ons land al decennia problemen opleveren met dioxinecrisissen, antiobioticamisbruik, hormonenmaffia, dierenmishandeling, etcetera, zou de sympathie een pak lager zijn.

Euh, excuseer?! Kun jij eens dringend uw valse, lasterlijke aantijgingen onderbouwen met staalharde argumenten of uw mond houden?

Wie heeft de dioxinecrisis veroorzaakt misschien? Zoek het eens op. Ik kan je alvast een tipje van de sluier geven: het waren niet de boeren. Ze zijn er echter wel het slachtoffer van geworden met duizenden euro's (toen nog BEF) aan economische schade tot gevolg, om nog niet te spreken over arbeidsuren en emotionele schade.
Over welk antibioticamisbruik heb je het?
Over welke hormonenmaffia heb je het?
Over welke dierenmishandeling heb je het?

Wat een generaliserende dooddoeners.

Ah, excuses, Alexander De Croo doet dat natuurlijk in naam van de kogellagerindustrie.
Wat is dat nu voor nonsens-antwoord?

Ik ben 95% vegetarier. Ik begin er niet zo graag over omdat het altijd heel moraliserend overkomt, maar laten we eerlijk zijn; Moesten wat meer mensen zoals mij eten dan was er gewoon geen stikstofproblematiek in Vlaanderen. Ik snap dat dat niet vanzelfsprekend is voor veel mensen dus ik wil het niet teveel als argument opwerpen, maar bespaar me AUB enige shitargumenten over 'practice what you preach', want dan maak je jezelf compleet belachelijk tegenover iemand die daar dag na dag bewust mee bezig is.
Werp uw steen dan naar de vleesconsument, die blijkbaar geen varkenskoppen, -poten, en -staarten wil eten maar vooral het varkenshaasje.

Landbouw is een verlieslatende industrie die we in stand houden met subsidies omdat de eigen voedselvoorziening strategisch is.
Winstgevende export is goed omdat dat je handelsbalans positief beïnvloed en je land sterker maakt als economische macht. Doe je dat met een verlieslatende industrie, dan ben je gewoon geld uit het raam aan het gooien.
Uhu, en waarom is landbouw verlieslatend denk je?
Omdat mensen zoals jij niet willen dat er dierenmishandeling is in dit land terwijl het elders in de wereld wél gebeurt en al het vlees op dezelfde wereldmarkt komt.

De ironie is groot dat jij dat niet eens beseft, dat jij de landbouw nog eens verwijt subsidies te krijgen omwille van uw eigen eisen en dat jij dan alsnog onze landbouwers verwijt dieren te mishandelen.

Het tweede.

Mijn perspectief daarop is dat er simpelweg veel te veel veeteelt is in Vlaanderen en dat ik er dus graag een groot deel van zie verdwijnen, ten gunste van meer akkerbouw. Het is niet fijn dat veetelers een speelbal van de politiek worden en dat hun perspectief beetje bij beetje verdwijnt. Maar voor mij is de boerenstiel een tak van onze economie zoals vele andere. Er hangt een soort identitair geurtje aan als je spreekt over 'met gans uw gezin een nieuw leven te proberen opbouwen'. Alsof de boerenstiel specialer is dan al de rest. Boer zijn zit in je ziel, ofzo. Alsof eenderwelke KMO in een andere branche niet bestaat uit zaakvoerders die zich storten op hun stiel. De economie verandert en evolueert. Elk bedrijf dat stopt is een jammere zaak. Maar we leven in een periode van enorme verandering, dus we moeten daar als maatschappij mee om leren gaan om mensen in een verandering te steunen, in plaats van hun bedrijf kunstmatig in leven te houden.

Wat jij blijkbaar, opnieuw, niet beseft is dat boeren door mensen zoals jij in een zodanige economische wurggreep gedwongen worden, dat vaak gans hun gezin moet meewerken om rond te komen. Dat is al een eerste groot onderscheid tussen een gemiddelde boer en een gemiddelde KMO.
Een tweede aspect is dat het inherent aan de boerenstiel is dat je woont waar je werkt. En stop je met boeren, dan word je door de overheid gedwongen om te verhuizen. Dus ja, dat heeft impact op het volledige gezin, in tegenstelling tot een gemiddelde KMO.
En een derde grote verschil is dat boeren inherent aan hun stiel over veel grond beschikken. En dat zorgt ervoor dat allerlei aasgieren erboven cirkelen om elke kans aan te grijpen om ze ten gronde te richten. Natuurverenigingen, projectontwikkelaars, industrie, overheden, ... zitten allemaal te kwijlen op die goedkope landbouwgronden om er hun ding mee te doen.

Je komt echt over als een onwetende stadsjongen die vanuit een ivoren toren eens zijn gal komt spuwen over de landbouw.
 
Quasi alles wat je opsomt vloeit voort uit Europese regelgeving

"Vloeit voort uit". Subtiel uzelf proberen redden.

Ja, het vloeit eruit voort. Maar de concrete invulling van de Europese doelstellingen in de decreten mag een Vlaamse Overheid nog altijd zelf bepalen. En dat doet het op een compleet onaanvaardbare manier.

Er zijn afspraken gemaakt in verleden maar de bevoegde cd&v ministers hebben ze gewoon niet/amper uitgevoerd
Ah ja, daarom zitten we al aan MAP7 onder CD&V-voogdij natuurlijk. Omdat ze niets doen.

We hebben eindelijk eens een minister die ze uitvoert en het is meteen allemaal de schuld van die minister en haar partij. Terwijl die afspraken soms zelfs dateren van nog voor die partij bestond!

Wat voert ze uit? Het opstellen van discriminerende decreten? Amai, chapeau. Dank u, Demir.

En ondertussen is er nog het stikstofarrest

En zelfs een draadje op twitter lezen is blijkbaar al te moeilijk voor u, wss omdat de feiten die er in staan u niet bevallen

Jij post een tweet die 0,0 te maken heeft met wat ik zeg en waar je ook 0,0 uitleg bij plaatst. En dan mij een beetje verwijten dat ik niet spontaan het volledige draadje eronder heb gelezen. :laugh:

Misschien moet je gewoon uw punt eens maken? Als je zelfs dat nog niet kan opbrengen, wat doe je hier dan eigenlijk?
 
"Vloeit voort uit". Subtiel uzelf proberen redden.

Ja, het vloeit eruit voort. Maar de concrete invulling van de Europese doelstellingen in de decreten mag een Vlaamse Overheid nog altijd zelf bepalen. En dat doet het op een compleet onaanvaardbare manier.
Dat is bij meeste zaken van Europa
Ze zeggen niet hoe, alleen wat

Stikstof: Europese habitatrichtlijnen (1992), natura 2000 gebieden en wetenschappelijke onderbouwing
natuurherstelwet: puur europa
dierenwelzijn: Eerste EU-regels dateren al van de jaren 70
milieuwetgeving: Europa
MAP: nitraatrichtlijnen Europa (1991)

Deze zaken liggen dus al lang vast, de boeren hebben ze steeds proberen te negeren en zelf gekozen om alsmaar uit te breiden
N-VA heeft overigens op EU niveau vaak dwars gelegen hoor

Daarnaast zijn er uiteraard ook andere oorzaken maar die worden aangepakt

Ah ja, daarom zitten we al aan MAP7 onder CD&V-voogdij natuurlijk. Omdat ze niets doen.
Elke vier jaar moet de evaluatie van het lopende plan worden voorgelegd aan de Europese overheid.
Blijkbaar telkens onvoldoende vandaar dat er strengere komen
Wat voert ze uit? Het opstellen van discriminerende decreten? Amai, chapeau. Dank u, Demir.
Stikstofuitstoot is overal aan het dalen, maar van landbouw (en zeker ammoniak) het minst. Niets discriminerend aan, wel wetenschappelijk onderbouwd

Investeringsbudgetten rioleringen serieus verhoogd, blue deal, ..
Maar ook hier ligt de hoofdoorzaak (verspreid wonen) bij een tsjeef en veel lokale besturen zijn lang tsjeven geweest

Jij post een tweet die 0,0 te maken heeft met wat ik zeg en waar je ook 0,0 uitleg bij plaatst. En dan mij een beetje verwijten dat ik niet spontaan het volledige draadje eronder heb gelezen. :laugh:

Misschien moet je gewoon uw punt eens maken? Als je zelfs dat nog niet kan opbrengen, wat doe je hier dan eigenlijk?
Dus je kan niet lezen, staat genoteerd

Trouwens nogal wiedes dat de woning (heb je al eens naar boer zoekt vrouw gekeken: heel vaak nieuwbouwvilla's voor die single boer he) of de boerderij van een landbouwbedrijf gebouwd op landbouwgrond en volledig gefinancierd met bedrijfsgeld niet ineens kan worden verkocht als huis en herbestemd als woonzone (in NL zijn trouwens veel miljonairs landbouwers en dan vooral veeteelt)
Mijn grootouders waren trouwens landbouwers met koeien en schapen (en een paard) maar dat was veel beperkter dan nu. Nu nemen ze familiebedrijf over en breiden ze altijd uit
Overigens was alles ingekleurd als woonzone (de woning en stal waren 100j oud)
Toen alles verkocht werd stonden de boeren uit de straat elkaar te verdringen met hun zakken zwart geld om de bouwgronden op te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Euh, excuseer?! Kun jij eens dringend uw valse, lasterlijke aantijgingen onderbouwen met staalharde argumenten of uw mond houden?
Gaan we weer het keuterboerke-argument gebruiken? Oh boe hoe ik ben een arm boerke, ik heb geen enkele invloed over de volledige industriële keten en ik kan geen verantwoordelijkheid nemen over de kwaliteit van mijn eigen product.

Wat is dat nu voor nonsens-antwoord?
is het dat dan?
Werp uw steen dan naar de vleesconsument, die blijkbaar geen varkenskoppen, -poten, en -staarten wil eten maar vooral het varkenshaasje.
die consument kan die keuze maken omdat dat varkenshaasje zo goedkoop is omdat heel de vleesindustrie zo ridicuul in elkaar zit. Ik betaal als vegetariër belastingen die doorstromen naar varkenskwekers, zodat die gesubsidieerd varkensvlees aan de bevolking kunnen verkopen.

Uhu, en waarom is landbouw verlieslatend denk je?
Omdat mensen zoals jij niet willen dat er dierenmishandeling is in dit land terwijl het elders in de wereld wél gebeurt en al het vlees op dezelfde wereldmarkt komt.
'mensen zoals ik', in tegenstelling tot jij dan? Ik ben geen voorstander van het feit dat we vlees buiten de EU importeren, in elk geval.

De ironie is groot dat jij dat niet eens beseft, dat jij de landbouw nog eens verwijt subsidies te krijgen omwille van uw eigen eisen en dat jij dan alsnog onze landbouwers verwijt dieren te mishandelen.
Wat zijn dan mijn eisen? Ik koop namelijk geen vlees. Mijn vertrouwen in de vleesindustrie om een product af te leveren dat gezond en ethisch is ongeveer 0%. En mijn perceptie over het maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel van boeren is de afgelopen weken nog verder de dieperik in gegaan, dus de kans dat ik ooit nog terugkeer naar een doordeweekse stuk Belgisch vlees op mijn bord is nog verder afgenomen.

Wat jij blijkbaar, opnieuw, niet beseft is dat boeren door mensen zoals jij in een zodanige economische wurggreep gedwongen worden, dat vaak gans hun gezin moet meewerken om rond te komen.
Als jouw familie carnavalshoeden zou maken, moet ik me dan schuldig voelen dat jullie in een economische wurggreep gedwongen worden omdat ik niet meedoe met carnaval?

Een tweede aspect is dat het inherent aan de boerenstiel is dat je woont waar je werkt. En stop je met boeren, dan word je door de overheid gedwongen om te verhuizen. Dus ja, dat heeft impact op het volledige gezin, in tegenstelling tot een gemiddelde KMO.
Da's totaal niet inherent aan de landbouw, maar da's eigen aan de cultuur van de traditionele landbouw in Vlaanderen, waar je om de halve kilometer een hoeve aantreft. In andere contreien zie je kilometers en kilometers akkerland zonder ook maar 1 hoeve te spotten. Bovendien werken veel arbeiders in de landbouw zonder dat ze eigenaar zijn van de grond. Een kennis van mij boert voor een grote firma die land bewerken in onderaanneming voor boeren. Die woont in een huis en gaat gewoon 's ochtends naar zijn werk zoals iedereen. Die traditionele landbouw verdwijnt hier ook.
En een derde grote verschil is dat boeren inherent aan hun stiel over veel grond beschikken. En dat zorgt ervoor dat allerlei aasgieren erboven cirkelen om elke kans aan te grijpen om ze ten gronde te richten. Natuurverenigingen, projectontwikkelaars, industrie, overheden, ... zitten allemaal te kwijlen op die goedkope landbouwgronden om er hun ding mee te doen.
Da's iets waar ik quasi niks over weet, en mogelijk een fair punt. Als je daar wat literatuur over hebt wil ik me graag inlezen.
Je komt echt over als een onwetende stadsjongen die vanuit een ivoren toren eens zijn gal komt spuwen over de landbouw.
ik zou daar een heel stout antwoord op willen geven, maar dat zal ik maar niet doen. :) Deze jongen die opgroeide aan de rand van een klein dorp in de Westhoek tussen tientallen boerenzonen en dochters zal braafjes zijn mond houden, zoals ik daar geleerd heb.
 
TDMcYs9.jpeg


Maar o wee als je met je Euro4 Diesel Brussel binnenkomt
 
Terug
Bovenaan