Ik ontken dan ook niet dat landbouw gestuurd wordt in 2 verschillende richtingen door verschillende partijen. Je moet niet claimen dat ik iets betwist waarmee ik het eens ben. Je was niet bezig over gestuurd, je was bezig over dwang, verplichten
"Of gaan we opnieuw, net zoals nu gebeurd is met Zuhal Demir, boeren eerst dwingen om zware investeringen te doen"
"Vanuit de ene (Europese) overheid dwingt men de boer tot schaalvergroting. Vanuit de andere (Vlaamse) overheid dwingt men de boer tot schaalverkleining omdat er geen vergunningen meer afgeleverd worden voor megastallen. De ironie."
En ja, de Europese landbouwmarkt is een vrije markt. Dat een markt onbeperkte resources heeft, verandert niks aan het feit dat de markt vrij is. Elke markt heeft beperkingen, het is de grote mate van vrijheid tot onderhandelen die een markt vrij maakt.
Hoe komt het toch JPV, dat discussies met jou altijd moeten eindigen in semantiek? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit met opzet is. Door procedureadvocaat-gewijs iemand te willen betrappen op een woordje die op verschillende manieren kan geïnterpreteerd worden, en je daarbij consequent de kant kiest van de meest-strikte interpretatie, probeer je dan iemand in de hoek te drummen. Dit terwijl je doelbewust in een grote bocht rond de kernboodschap fietst. Om vervolgens triomfantelijk te doen alsof je de discussie hebt gewonnen.
Maar ik geef het nog een kans en ga er nu even van uit dat je een eerlijke discussie wil voeren.
Goed, dan volgt nu een uiteenzetting over het woordje "dwingen". Laat ons een ander voorbeeld nemen met de volgende zinsnede:
- "Door het plaatsen van wegversmallingen, wil de lokale overheid de autobestuurders dwingen om trager te rijden."
Waarop ik zeg: Rustig rustig, dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat die wegversmallingen uitgerekend op de autostrade werden geplaatst waar een minimumsnelheid van 70 km/h geldt terwijl je onmogelijk sneller dan 70 km/h kan rijden door die wegversmallingen zonder te crashen. De overheid "dwingt" ons enerzijds (wettelijk) om minimum 70 km/h te rijden en anderzijds "dwingt" ze ons (niet-wettelijk, maar heel praktisch) om af te remmen door die wegversmallingen te plaatsen. Wat moeten we nu doen? Gas geven of remmen?
Dat is exact de situatie waar de boeren in zitten vandaag:
- Europa "dwingt" de boeren (niet-wettelijk, maar via de liberalisering van de markten) om aan schaalvergroting te doen als je wil overleven als boer
- En langs de andere kant dwingt Vlaanderen dan weer de boeren (wettelijk/decretaal, via het Ineos-decreet) om niet langer aan schaalvergroting te mogen doen.
Neen, men kiest niet voor de eerlijke transparante weg maar de overheid kiest er vandaag voor om de boeren stiekem een langzame wurgdood in te sturen door langs beide zijden stilletjes aan de duimschroeven aan te draaien. Dat is gewoon schandalig.
Laatst bewerkt: