Meer welvaart voor iedereen dankzij herverdeling : akkoord of niet?

Herverdeling leidt tot welvaart

  • Ja, en kapitaal moet meer bijdragen dan nu

  • Ja, maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu

  • Nee, liever geen herverdeling


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Brt

Well-known member
Onderzoek heeft aangetoond dat een grotere inkomensgelijkheid sociale en gezondheidsproblemen vermindert. Het is zelfs zo dat mensen uit de hogere inkomenscategorieën in landen met een meer gelijke inkomensverdeling er beter aan toe zijn dan hun inkomensgenoten in ‘ongelijke’ landen. Met andere woorden, het welzijn van een samenleving wordt niet bepaald door het absolute niveau van de welvaart, maar door de mate waarin de welvaart is verdeeld.

Herverdelende belastingen vereisen een doorgedreven combinatie van het gelijkheidsbeginsel (gelijk inkomen gelijke bijdrage, ongeacht de bron van het inkomen) met het draagkrachtbeginsel (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten). Hoe groter iemands financiële draagkracht is, hoe meer die kan en moet bijdragen. Dat zorgt voor de noodzakelijke herverdeling. Het draagkrachtbeginsel vereist dat in het fiscaal bijdragesysteem ‘progressiviteit’ ingebouwd is. Voor de bepaling van iemands financiële draagkracht is niet enkel het inkomen van belang - ongeacht de bron van dat inkomen - maar ook het bestedingspatroon en het vermogensbezit.

Landen concurreren met elkaar om fiscale oases aan te bieden met betrekking tot zeer mobiele belastinggrondslagen zoals ondernemingswinsten en beleggingen.
Voor deze inkomstenbronnen ontstaat een race to the bottom waardoor een belasting naar draagkracht meer en meer onder druk komt. De Europese Commissie spreekt van een fiscale degradatie om een proces aan te duiden waarin de lidstaten elkaar verhinderen kapitaal effectief te belasten. Als gevolg daarvan schuift de lastendruk naar immobiele grondslagen, zoals arbeid (met werkloosheid tot gevolg).

In haar rapport ‘Belasting op arbeid, werkgelegenheid en concurrentievermogen’ stelt de Hoge Raad van Financiën:
‘Welke indicator ook gebruikt wordt, de internationale vergelijking toont een belasting van loonarbeid aan die hoger is dan in het merendeel van de andere landen, zowel wanneer als referentiezone de Europese Unie als de OESO gehanteerd wordt. Deze vaststelling geldt ook ten opzichte van onze meest nabije buurlanden (Duitsland, Frankrijk, Nederland). Deze belasting op arbeid is ongunstig voor de werkgelegenheid’.
Met andere woorden, België prijst zich uit de (arbeids)markt. Er is eensgezindheid dat een verlaging van de bijdragedruk op arbeidsinkomsten aangewezen is. Daarmee kunnen meerdere doelstellingen worden bereikt die op zich staan maar daarenboven ongelijkheid verminderen, zoals de verhoging van de werkzaamheidsgraad en de vermindering van het verschil tussen de belasting op inkomens uit arbeid en inkomens uit kapitaal.

Opiniepeiling:

Ga je ermee akkoord dat herverdeling tot welvaart leidt?
Moet er een sterkere shift komen naar belasting op kapitaal in plaats van belasting op arbeid?
En een zeer sterke herverdeling van middelen moet prioritair zijn?
PS: Diegenen die kiezen voor herverdeling maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu, gelieve er dan wel bij te zeggen hoe je het zou oplossen zonder kapitaal meer te laten bijdragen?
 
Laatst bewerkt:
1. Een herverdeling (lees, een cap op vermogen) zou mooi zijn maar dit is niet praktisch, gemakkelijk te omzeilen.
2. Ja, het voorstel van Van Petegem is een goed begin, zal een groot verschil maken al gaan de rijken der 'belgen' hun hoofdverblijfplaats verplaatsen naar het buitenland wat een sterkere impact gaat hebben in de negatieve zin.
3. Neen, herverdeling is tijdelijk, rijk worden is een gevolg.

Ik zou een progressieve oplossing toepassen waarbij rekening wordt gehouden met de positieve impact die België heeft met het huisvesten van rijken, ze betalen hier BTW etc.
Een progressieve oplossing in de zin van x% stijging meerwaardebelasting op fondsen, (zelfs accumulerende), vastgoed, huurinkomsten, ... en x% daling belastingen op loon per jaar.
Een herverdeling/vermogen-cap zal rijken afschrikken en niet veel impact hebben.
 
Onderzoek heeft aangetoond dat een grotere inkomensgelijkheid sociale en gezondheidsproblemen vermindert. Het is zelfs zo dat mensen uit de hogere inkomenscategorieën in landen met een meer gelijke inkomensverdeling er beter aan toe zijn dan hun inkomensgenoten in ‘ongelijke’ landen. Met andere woorden, het welzijn van een samenleving wordt niet bepaald door het absolute niveau van de welvaart, maar door de mate waarin de welvaart is verdeeld.
Dat is een zeer kort-door-de-bocht-visie. Bekijk eender welk communistisch regime in de wereld en het tegendeel is bewezen.
 
Dat is een zeer kort-door-de-bocht-visie. Bekijk eender welk communistisch regime in de wereld en het tegendeel is bewezen.
Hoe bewijst het bestaan van repressieve regimes waar "iedereen gelijk is, maar sommigen gelijker" nu het tegendeel van die stelling?
[De stelling zelf kan wel een bron kan gebruiken.]
 
Hoe bewijst het bestaan van repressieve regimes waar "iedereen gelijk is, maar sommigen gelijker" nu het tegendeel van die stelling?
[De stelling zelf kan wel een bron kan gebruiken.]
Het overgrote deel van die bevolking is wel degelijk "gelijk" en toch is het daar aanzienlijk slechter qua sociale en gezondheidsproblemen.
Heel die stelling mist een "in een kapitalistische met een relatief grote groep brede schouders". Ik wil heel het onderzoek wel eens lezen, maar volgens mij is dat een vergelijking tussen pakweg de US (=weinig herverdeling) en België (=veel herverdeling). En dus geen onderzoek naar nog meer herverdeling.

En om op de vragen van TS te antwoorden:
Ik ben tegen belasting op kapitaal, omdat belastingen zouden moeten gaan over een transactie en niet over bezit. Dus al heb jij 100 miljard€, dat zou niet belast moeten worden. De interest op die 100 miljard€ wel.
 
Ik ben tegen belasting op kapitaal, omdat belastingen zouden moeten gaan over een transactie en niet over bezit. Dus al heb jij 100 miljard€, dat zou niet belast moeten worden. De interest op die 100 miljard€ wel.
Hier even op inpikken.

Ik vraag mij al langer af, waarom niet alle belastingen worden vervangen door een simpele flat tax op alle financiele transacties. Het maakt het hele belastingstelsel veel eenvoudiger en kan perfect uitgevoerd worden door banken. Ontduiken van belastingen zou nog enkel mogelijk zijn via cash geld.
 
Hier even op inpikken.

Ik vraag mij al langer af, waarom niet alle belastingen worden vervangen door een simpele flat tax op alle financiele transacties. Het maakt het hele belastingstelsel veel eenvoudiger en kan perfect uitgevoerd worden door banken. Ontduiken van belastingen zou nog enkel mogelijk zijn via cash geld.
Omdat je op die manier niet kan sturen. Een auto van 25k zou exact hetzelfde belast worden als zonnepanelen van 25k€ bvb...
Er zijn in België best veel belastingen op "bezit" trouwens. Ik vind dat een compleet verkeerde insteek.
 
Hier even op inpikken.

Ik vraag mij al langer af, waarom niet alle belastingen worden vervangen door een simpele flat tax op alle financiele transacties. Het maakt het hele belastingstelsel veel eenvoudiger en kan perfect uitgevoerd worden door banken. Ontduiken van belastingen zou nog enkel mogelijk zijn via cash geld.
Via cash geld of via eender welk instrument dat 'waarde' heeft voor beide partijen in de transactie. Goud, Crypto, vastgoed, speciale contracten die soort ruilhandel stipuleren. Enorm moeilijk te reguleren, en je creëert een enorme incentief voor alternatieven voor geldtransacties, wat de kracht van je monetair beleid aantast. Een vlakke taks op elke geldtransactie zou inhouden dat grote verticaal geintegreerde bedrijven een enorm voordeel krijgen ten opzichte van kleinere spelers. Als je een product maakt dat door 6 stages van grondstof naar fabrikaat loopt, zou het dan ineens veel winstgevender zijn om die allemaal door dezelfde firma te laten doorlopen dan om een markt van kleinere spelers te hebben die alles aan elkaar doorverkopen met belasting tussen elke stap.
 
Ik ben tegen belasting op kapitaal, omdat belastingen zouden moeten gaan over een transactie en niet over bezit. Dus al heb jij 100 miljard€, dat zou niet belast moeten worden. De interest op die 100 miljard€ wel.
Interessant, mijn overtuiging is exact omgekeerd.

In mijn utopische wereld betaal je maar 2 soorten belastingen: vermogensbelasting (insteek: herverdeling) en ecologische belasting (insteek: keuzes beïnvloeden). Arbeid (geld verdienen door uren te kloppen), vermogenswinst (geld verdienen door kapitaal te alloceren) en consumptie zouden dan volstrekt onbelast blijven.

In zo'n systeem zouden jonge mensen op een gelijkere manier aan het leven beginnen. Arbeid en investeren zouden meer renderen. Consumeren wordt ook niet meer afgeremd met btw, enkel de ecologische gevolgen ervan worden belast (bv: carbon tax, belasting op waterverbruik, ... dat soort dingen).

Welke hiaten of problemen zie jij in mijn wereld die draait op vermogensbelasting?
En waarom dan geen vermogensbelasting, maar wel vermogenswinstbelasting?
 
Interessant, mijn overtuiging is exact omgekeerd.

In mijn utopische wereld betaal je maar 2 soorten belastingen: vermogensbelasting (insteek: herverdeling) en ecologische belasting (insteek: keuzes beïnvloeden). Arbeid (geld verdienen door uren te kloppen), vermogenswinst (geld verdienen door kapitaal te alloceren) en consumptie zouden dan volstrekt onbelast blijven.

In zo'n systeem zouden jonge mensen op een gelijkere manier aan het leven beginnen. Arbeid en investeren zouden meer renderen. Consumeren wordt ook niet meer afgeremd met btw, enkel de ecologische gevolgen ervan worden belast (bv: carbon tax, belasting op waterverbruik, ... dat soort dingen).

Welke hiaten of problemen zie jij in mijn wereld die draait op vermogensbelasting?
En waarom dan wel vermogenswinstbelasting, maar geen vermogensbelasting?
Het is onmogelijk om het vermogenskadaster dat je daarvoor nodig hebt up to date te houden. Voor de ene is 10000€ aan wijnflessen een "consumptie", voor de andere een investering. Idem voor auto's, is een Bugatti dan onderdeel van het vermogen, of is dat een verbruiksgoed (en dus onbelast)?
 
En om op de vragen van TS te antwoorden:
Ik ben tegen belasting op kapitaal, omdat belastingen zouden moeten gaan over een transactie en niet over bezit. Dus al heb jij 100 miljard€, dat zou niet belast moeten worden. De interest op die 100 miljard€ wel.
Waarom zouden belastingen moeten gaan over transacties?
De essentie van belastingen is volgens mij :
1) enerzijds ons maatschappelijk model staande willen houden en we daarvoor veel openbare diensten nodig hebben
2) Dat we de welvaart in ons land herverdelen, en dus meer halen bij de sterkste schouders, en meer teruggeven aan degene met minder inkomsten.
 
Waarom zouden belastingen moeten gaan over transacties?
De essentie van belastingen is volgens mij :
1) enerzijds ons maatschappelijk model staande willen houden en we daarvoor veel openbare diensten nodig hebben
2) Dat we de welvaart in ons land herverdelen, en dus meer halen bij de sterkste schouders, en meer teruggeven aan degene met minder inkomsten.
Omdat het raar is dat als je iets koopt en je behoudt dat, je daar dan jaarlijks moet op betalen omdat je het hebt?
Als je dat over heel de maatschappij uit rolt, dan moet je het bezit van kleding gaan belasten, niet de aankoop (want... er zijn ook kledingstukken die miljoenen waard zijn). En de moment dat je iets kiest dat niet als "investering" zou kunnen dienen, zet je de deur open om al uw vermogen daar in te pompen...
 
Hoe verantwoord je een belasting op een vermogen waar reeds tijdens het vergaren er van hopen belastingen zijn op betaald?
 
In een ideale wereld betalen we gewoon een minimale vlaktaks om het minimum te financieren waar we een overheid voor nodig hebben. Al de rest regelt ge perfect zelf, incluis uw *directe* solidariteit naar zij die het nodig hebben.
 
Uit praktische overweging snap ik dat je de belasting heft op het moment van de transactie. Da's gemakkelijk: bij een transactie hoort een (verkoop/aankoop/...) prijs waarop je je kan baseren.

Maar in de kern wil je transacties niet ontmoedigen, in tegendeel. Vlotte, goedkope transacties creëren waarde. Want de fles wijn die ik €10 waard vind, vind jij misschien €20 waard. Als we die transactie regelen, is de wereld er dus beter van geworden.

Dat een (eerlijk) vermogenskadaster een onbegonnen zaak is, daar ga ik mee akkoord. Vandaar dat ik schreef "in mijn utopische wereld". Als je een volledige samenleving gaat baseren op herverdeling via vermogensbelasting, zou je eigenlijk ook "geluk" moeten belasten: iemand die geboren wordt met een hoog IQ zou meer belasting moeten betalen dan iemand met een laag IQ. Idem voor gezondheid, opvoeding, ... .

Hoe verantwoord je een belasting op een vermogen waar reeds tijdens het vergaren er van hopen belastingen zijn op betaald?

Da's inderdaad dubbel op. Als je vermogen gaat belasten, dan moet het gemakkelijker worden om vermogen te vergaren. Mensen die veel hebben maar weinig verdienen (Viktor Verhulst?) gaan meer belasting betalen, en mensen die weinig hebben maar veel verdienen (werknemers met hoge lonen, jonge ondernemers) gaan minder belasting betalen.
 
Laatst bewerkt:
Uit praktische overweging snap ik dat je de belasting heft op het moment van de transactie. Da's gemakkelijk: bij een transactie hoort een (verkoop/aankoop/...) prijs waarop je je kan baseren.

Maar in de kern wil je transacties niet ontmoedigen, in tegendeel. Vlotte, goedkope transacties creëren waarde. Want de fles wijn die ik €10 waard vind, vind jij misschien €20 waard. Als we die transactie regelen, is de wereld er dus beter van geworden.

Dat een (eerlijk) vermogenskadaster een onbegonnen zaak is, daar ga ik mee akkoord. Vandaar dat ik schreef "in mijn utopische wereld". Als je een volledige samenleving gaat baseren op herverdeling via vermogensbelasting, zou je eigenlijk ook "geluk" moeten belasten: iemand die geboren wordt met een hoog IQ zou meer belasting moeten betalen dan iemand met een laag IQ. Idem voor gezondheid, opvoeding, ... .



Da's inderdaad dubbel op. Als je vermogen gaat belasten, dan moet het gemakkelijker worden om vermogen te vergaren. Mensen die veel hebben maar weinig verdienen (Viktor Verhulst?) gaan meer belasting betalen, en mensen die weinig hebben maar veel verdienen (werknemers met hoge lonen, jonge ondernemers) gaan minder belasting betalen.
Dat vermogen van Victor Verhulst is dat van zijn vader, dus moet je het belasten op het moment dat Gertje het schenkt. Dus op het moment van transactie.
 
Dat vermogen van Victor Verhulst is dat van zijn vader, dus moet je het belasten op het moment dat Gertje het schenkt. Dus op het moment van transactie.
Ik ben dan ook een uitgesproken voorstander van stevige erfenisbelasting. Tot groot onbegrip van zowat iedereen die ik ken. Ik was bijvoorbeeld onlangs op een vergadering van de lokale N-VA afdeling, en daar stemde men unaniem voor de complete afschaffing van erfenisbelasting, wegens "al belasting op betaald".

Mijn argumentatie pro erfenisbelasting vind je in dit artikel: https://www.economist.com/leaders/2017/11/23/a-hated-tax-but-a-fair-one.
 
Omdat het raar is dat als je iets koopt en je behoudt dat, je daar dan jaarlijks moet op betalen omdat je het hebt?
Bwa, als het gaat over zaken die je kunt 'maken' vind ik dat dat klopt. De waarde van een duur kledingsstuk bestaat bijna exclusief uit de arbeid die er in ging, niet in de waarde van de moleculen. Het is waarde die bijna uit het niets wordt bijgecreeerd. Zoiets kun je als overheid niet nagaan.
Als het gaat om 'vaste' zaken, zoals de waarde van de grond die je bezit, vind ik dat het best gelegitimeerd is om daar belastingen op te heffen. Grond kun je niet bijmaken, je kunt het niet verbergen, en de overheid heeft ten allen tijde een perfect idee welke grond in wiens handen is. Het is progressief, want hoe duurder je grond en hoe meer je bezit, hoe meer belastingen je gaat betalen. Het is ook een incentief om veel slimmer met grondgebruik om te springen, iets wat we in Belgiê wel eens kunnen gebruiken want efficienter grondgebruik kan een hele hoop van onze huidige crisissen (klimaat, milieu, energie, koopkracht) verzachten
Voor de rest lijkt het me logisch dat je niet gaat belasten op kapitaal, wel op vergroting van kapitaal, netto-inkomsten dus. Niet perse transacties. Als jij en ik tienmaal een biljet van 100 euro aan elkaar doorgeven, heeft het geen zin om die transacties te belasten, wel om op het einde van het jaar te kijken wie er 100 euro rijker is geworden.
 
De waarde van een duur kledingsstuk bestaat bijna exclusief uit de arbeid die er in ging, niet in de waarde van de moleculen.
Eigenlijk net net, zeker in België niet.

Mocht je in België een duur kledingstuk maken van bvb 500 euro, dan zou wss er zo'n 40 euro loonkost in zitten en zou er 100 euro gaan naar intellectuele rechten.
 
Terug
Bovenaan