Meer welvaart voor iedereen dankzij herverdeling : akkoord of niet?

Herverdeling leidt tot welvaart

• Ja, en kapitaal moet meer bijdragen dan nu

• Ja, maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu

• Nee, liever geen herverdeling

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Zoals ik hierboven zeg, je kunt het één toch niet los zien van het ander? Daar zijn veel politiekers schuldig aan, en probeer ik overheen te kijken. Kijk inderdaad naar het probleem. Ik apprecieer je drang om dat zo graag heel specifiek te benoemen, maar jij bent naar iets anders dan "het probleem" op zoek en je hebt iets anders gekozen waarvan jij een specifieke definitie wilt. Waarbij ik het nut daarvan niet zie in deze context. Toch zeker niet voordat je inderdaad, het probleem benoemt hebt. "Sterke schouders" zijn geen probleem.

Hoe zou je dan minder bijdragen? Waarom zou dat jammer zijn voor de maatschappij? Dat zie ik niet in dit betoog.
Ik heb geen probleem.

Ik probeer in te schatten of ik met mijn profiel in jouw probleemstelling val en dus mijn gedrag zou moeten aanpassen.

En ik vermoed dat iedereen die afweging maakt.

Verder mag ik hopen dat de samenleving mij een zak geld gunt, dus een krediet op diezelfde samenleving, omdat ik daarvoor een nuttige bijdrage lever aan die samenleving.

Praktisch gezien, zou ik, indien m'n mij vanaf morgen ontneemt van de mogelijkheid om welvaart/kansen door te geven aan m'n kinderen, thans materiële overdracht, focussen op het niet materiële over te brengen en eigenbelang. (Kennis/ervaringen/herinneringen/...)
En daarom zou ik vanaf morgen m'n ontslag indienen of part time gaan werken.

Hopelijk zijn er dan niet al te veel sterke schouders met dit idee en mogelijkheid.

Los hiervan is het nobele gedachte om iedereen? gelijke kansen te bieden.

Ik heb geen probleem.

Ik probeer in te schatten of ik met mijn profiel in jouw probleemstelling val en dus mijn gedrag zou moeten aanpassen.

En ik vermoed dat iedereen die afweging maakt.
Ik zeg ook nergens dat je een probleem hebt. Al zie ik niet in waarom je je gedrag zou moeten aanpassen in een context waarbij er een iets lagere belasting op arbeid en iets hogere belasting op kapitaal is. Ik snap, en ga er ook vanuit, dat de meeste mensen sowieso een bepaalde optimalisatie doen. Is ook logisch en toch geen probleem?
Verder mag ik hopen dat de samenleving mij een zak geld gunt, dus een krediet op diezelfde samenleving, omdat ik daarvoor een nuttige bijdrage lever aan die samenleving.
Dat eerste wordt toch nergens gezegd en staat nergens ter sprake? Het gaat toch niet over gunnen of niet gunnen? Daarnaast, ik weet niet wat je doet, maar ik ben wel ENORM gekant tegen de stelling "Ik betaal belastingen en daarom ben ik nuttig voor de samenleving." Of toch vooral het waarde-oordeel van "Ik ben MEER nuttig voor de samenleving." Daarvoor wil ik geen afbraak doen aan hetgeen jij doet. Maar juist "de maatschappij" moet verder kijken dan "de economie". Puur naar economische groei gekeken heeft men zo ook heel lang vrije markt bepleit, terwijl hier voor "de markt" qua totale waarde voordelen voor zijn, zijn er met een totale vrije markt ook heel wat nadelen voor "de maatschappij". Dus ik vind het wel belangrijk dit onderscheid even te benadrukken.
Praktisch gezien, zou ik, indien m'n mij vanaf morgen ontneemt van de mogelijkheid om welvaart/kansen door te geven aan m'n kinderen, thans materiële overdracht, focussen op het niet materiële over te brengen en eigenbelang. (Kennis/ervaringen/herinneringen/...)
En daarom zou ik vanaf morgen m'n ontslag indienen of part time gaan werken.
Waarom zou men je die kansen ontnemen? Wordt toch nergens gezegd?
Ik zie niet in hoe ontslag nemen of parttime werken plots voordeliger is in een situatie wanneer juist die zaken minder belast worden? Waarom zou je dit dan precies doen?
Hopelijk zijn er dan niet al te veel sterke schouders met dit idee en mogelijkheid.

Los hiervan is het nobele gedachte om iedereen gelijke kansen te bieden.

Ik zeg ook nergens dat je een probleem hebt. Al zie ik niet in waarom je je gedrag zou moeten aanpassen in een context waarbij er een iets lagere belasting op arbeid en iets hogere belasting op kapitaal is. Ik snap, en ga er ook vanuit, dat de meeste mensen sowieso een bepaalde optimalisatie doen. Is ook logisch en toch geen probleem?

Dat eerste wordt toch nergens gezegd en staat nergens ter sprake? Het gaat toch niet over gunnen of niet gunnen? Daarnaast, ik weet niet wat je doet, maar ik ben wel ENORM gekant tegen de stelling "Ik betaal belastingen en daarom ben ik nuttig voor de samenleving." Of toch vooral het waarde-oordeel van "Ik ben MEER nuttig voor de samenleving." Daarvoor wil ik geen afbraak doen aan hetgeen jij doet. Maar juist "de maatschappij" moet verder kijken dan "de economie". Puur naar economische groei gekeken heeft men zo ook heel lang vrije markt bepleit, terwijl hier voor "de markt" qua totale waarde voordelen voor zijn, zijn er met een totale vrije markt ook heel wat nadelen voor "de maatschappij". Dus ik vind het wel belangrijk dit onderscheid even te benadrukken.

Waarom zou men je die kansen ontnemen? Wordt toch nergens gezegd?
Ik zie niet in hoe ontslag nemen of parttime werken plots voordeliger is in een situatie wanneer juist die zaken minder belast worden? Waarom zou je dit dan precies doen?
Is geld dan niet ons voornaamste waarderingssysteem in de (brede) samenleving?
Een voorbeeld hiervan lijkt mij de "waardering" die het zorgpersoneel kreeg tijdens/na Corona met bijhorende reactie.

Ik voel mij trouwens niet MEER nuttig voor de samenleving t.o.v. bijvoorbeeld mijn vrouw, maar de samenleving waardeert dit wel meer. Wat ik hiervan vind maakt minder uit, ben toch niet van plan minder waardering te aanvaarden dan wat mij wordt aangeboden.

Natuurlijk is geld niet hetzelfde als vermogen..

En begrijp ik dat het niet alles of niets is, maar de grens leggen van wie, (sterkste schouders) hoeveel en waarom moet bijdragen is toch lastig en eerlijk te bepalen zo blijkt, indien het niet over verdiensten uit arbeid gaat.
(Zelfs dan, zie maar een onlangs verschenen artikel en bijhorende comments over alles boven, wat was het, 4k€ belasten @65%)

Het topic gaat over 'herverdeling' in functie van kapitaal.
Herverdeling is op zich al een geladen woord en niemand lijkt te weten wat kapitaal is. Thans zelfs bij ideeën hierover komt de bemerking dat het als geheel praktisch niet realiseerbaar is.

Kapitaal lijkt mobiel, moeilijk te definiëren en te kwantificeren en vervolgens praktisch onmogelijk op te volgen.

Het makkelijk haalbare en tastbare is niet mobiel kapitaal zoals een huis en grond.
Dat kwantificeren is tot nu toe ook niet eerlijk te doen, kijk maar naar het KI, huurbelasting,...

Al de rest van het bestaande kapitaal is in onze vrije economie en open grenzen verplaatsbaar.

En hoe slimmer en meer kapitaal je hebt, hoe mobieler.

Je zou diensten of producten kunnen belasten maar die zijn ook mobiel.
Dan blijft het belasten van transacties over maar dat is ook maar wat beide partijen afspreken, bijvoorbeeld ruilhandel.

Je kan natuurlijk een verschuiving proberen maar heel groot zal ze niet zijn voor je reactie krijgt. Of je moet de mobiliteit wegnemen maar dat lijkt mij een heel ander spel.

Er zijn trouwens een paar transactie, die met zekerheid niet mobiel zijn en belast kan worden, het loon/aankoop vastgoed.
Thans niet mobiel tot m'n verhuist...

En waarom ik het zou doen, is omdat ik al een tijdje draai in het oud systeem.

Laatst bewerkt:
Is geld dan niet ons voornaamste waarderingssysteem in de (brede) samenleving?
Een voorbeeld hiervan lijkt mij de "waardering" die het zorgpersoneel kreeg tijdens/na Corona met bijhorende reactie.

Ik voel mij trouwens niet MEER nuttig voor de samenleving t.o.v. bijvoorbeeld mijn vrouw, maar de samenleving waardeert dit wel meer. Wat ik hiervan vind maakt minder uit, ben toch niet van plan minder waardering te aanvaarden dan wat mij wordt aangeboden.

Natuurlijk is geld niet hetzelfde als vermogen..

En begrijp ik dat het niet alles of niets is, maar de grens leggen van wie, (sterkste schouders) hoeveel en waarom moet bijdragen is toch lastig en eerlijk te bepalen zo blijkt, indien het niet over verdiensten uit arbeid gaat.
(Zelfs dan, zie maar een onlangs verschenen artikel en bijhorende comments over alles boven, wat was het, 4k€ belasten @65%)

Het topic gaat over 'herverdeling' in functie van kapitaal.
Herverdeling is op zich al een geladen woord en niemand lijkt te weten wat kapitaal is. Thans zelfs bij ideeën hierover komt de bemerking dat het als geheel praktisch niet realiseerbaar is.

Kapitaal lijkt mobiel, moeilijk te definiëren en te kwantificeren en vervolgens praktisch onmogelijk op te volgen.

Het makkelijk haalbare en tastbare is niet mobiel kapitaal zoals een huis en grond.
Dat kwantificeren is tot nu toe ook niet eerlijk te doen, kijk maar naar het KI, huurbelasting,...

Al de rest van het bestaande kapitaal is in onze vrije economie en open grenzen verplaatsbaar.

En hoe slimmer en meer kapitaal je hebt, hoe mobieler.

Je zou diensten of producten kunnen belasten maar die zijn ook mobiel.
Dan blijft het belasten van transacties over maar dat is ook maar wat beide partijen afspreken, bijvoorbeeld ruilhandel.

Je kan natuurlijk een verschuiving proberen maar heel groot zal ze niet zijn voor je reactie krijgt. Of je moet de mobiliteit wegnemen maar dat lijkt mij een heel ander spel.

Er zijn trouwens een paar transactie, die met zekerheid niet mobiel zijn en belast kan worden, het loon/aankoop vastgoed.
Thans niet mobiel tot m'n verhuist...

En waarom ik het zou doen, is omdat ik al een tijdje draai in het oud systeem.
Je moet echt wel wat aan je paragrafen werken om zaken iets leesbaarder te maken trouwens. 😅
Ik vind het heel moeilijk om hieruit ook je stellingen te halen. Het is een beetje vanalles door elkaar zonder duidelijke structuur. Mijn excuses he, is zeker niet de bedoeling je aan te vallen ofzo, maar ik vind het niet evident om op zo'n zaken te reageren. :)

Het lijkt me dat de hoofdboodschap van deze post is "Het is moeilijk."
Ik geloof dat ik daar hierboven al op gereageerd heb. Elk systeem is moeilijk. En elk systeem heeft zijn nadelen. Kijk naar de bemerking van zwartwerk hierboven. Dat wilt niet zeggen dat we er niet mee aan de slag moeten. Het is JUIST omdat het moeilijk is, dat dit iets voor de overheid is, want het is duidelijk dat zelfregulatie hier niet werkt.

Haha thanks for the tip, krijg die opmerking wel eens vaker.. no worries voel mij niet aangevallen ;)

Ja het is moeilijk en m'n zal aan de slag moeten. Sterker nog, ene van Peteghem heeft hierover zelfs al ideeën.

Ze moeten wel eerlijk zijn, we zijn een democratie, toch?

Zoals je de vraag hier stelt is dat een waardeoordeel waar iedereen op een andere manier op zal antwoorden. Als je het aan mij vraagt : Het is het absoluut waard. Kijk hoe hard onze arbeidsmarkt nu verkracht is.
Kun jij dat aantonen met cijfers dat zo een belasting het absoluut waard is?

Ik geef ook aan dat dit zeker geen gemakkelijk gegeven is. Het is ook zeer moeilijk om dit als land autonoom aan te pakken zonder internationale samenwerking op dit vlak.
Opnieuw hetzelfde probleem: is de sop de kool wel waard....als Belgie dit alleen doet gaan ze allemaal lopen/foefelen met hun kapitaal.

Kun jij dat aantonen met cijfers dat zo een belasting het absoluut waard is?

Ik heb geen rekenorgaan tot mijn beschikking. Ik vind dit precies een vreemde vraag? Hoe verwacht je dit? Besef je wat je vraagt? Heb je ook gezien wat ik zei?

Opnieuw hetzelfde probleem: is de sop de kool wel waard....als Belgie dit alleen doet gaan ze allemaal lopen/foefelen met hun kapitaal.
Heb je gelezen wat ik zei? Daarnaast, toon je zelf deze aannames eens aan? Ik heb dit probleem ook reeds benoemd. Daarom
1. Stapsgewijs.
2. Internationale afstemming.

Je bent wat langs me door aan het reageren.

Dat hoor je dikwijls bij bepaalde politici: 'we worden nu al kapot belast en als we kapitaal gaan belasten gaat de middenklasse nog meer moeten betalen'. Ik stel mij dan ook altijd de vraag of dit klopt of niet? Dat arbeid teveel wordt belast daar ga ik mee akkoord maar de discussie over belasten van kapitaal is blijkbaar niet zo makkelijk?
In het kader van de verhoging van de effectentaks bleek onlangs dat groot kapitaal deze grotendeels wist te ontlopen omdat veel kapitaal in holdings, andere constructies of privé bedrijven zat.

Ook zaken als grote winsten maken bij bvb. verkoop bedrijf, verkoop aandelen, ... zijn hier quasi niet belast - typisch zaken voor grote kapitalen.

En zo wordt niet zelden het cliché bevestigd dat grote vissen buiten schot blijven, de vrees van vertrekken naar andere oorden kan men wellicht sturen door een soort van taks om het land te verlaten.

Nog een rode draad: echt vermogende mensen zijn niet zelden fan van fancy wagens, kunst, buitenlands vastgoed, ... dat is een wereldmarkt die niet makkelijk te reguleren is. En dan zijn er nog tal van anonieme structuren en locaties waar kapitaal kan in ondergebracht worden.

Het is makkelijk om de hoge middenklasse te gaan belasten maar het echte kapitaal is een ander verhaal vrees ik.

Want wat is rijk natuurlijk, genoeg mensen die 5-10 miljoen euro hebben - maar zijn dat rijke mensen? Mijn inziens komen deze nog niet in de buurt daarvan. Starten aan de top zou een verademing zijn, een werkelijk vermogenskadaster zou ook handig zijn - als je kijkt naar bvb. Geert Hoste - het vermogen dat hem wordt toegekend in de lijstjes komt nog niet in de buurt van het werkelijke vermogen.

Bijna de helft kiest liever geen herverdeling, ik vraag mij af of die wel beseffen dat als ze kanker krijgen dat ze die behandeling zelf niet gaan kunnen betalen? Om nog maar te zwijgen over al de rest....

Bijna de helft kiest liever geen herverdeling, ik vraag mij af of die wel beseffen dat als ze kanker krijgen dat ze die behandeling zelf niet gaan kunnen betalen? Om nog maar te zwijgen over al de rest....
Ik moet nu eerlijk zijn, de vier woorden "Nee, liever geen herverdeling" staat voor mij niet gelijk aan "Je zal je eigen ziektekosten zelf moeten betalen"... Dit staat voor mij eerder gelijk aan "Het blijft zoals het nu is".

Logisch dat dit dan ook een populaire keuze is, als mens hebben we nu eenmaal zeer vaak de voorkeur voor alles te laten zoals het nu is...

Ik moet nu eerlijk zijn, de vier woorden "Nee, liever geen herverdeling" staat voor mij niet gelijk aan "Je zal je eigen ziektekosten zelf moeten betalen"... Dit staat voor mij eerder gelijk aan "Het blijft zoals het nu is".

Logisch dat dit dan ook een populaire keuze is, als mens hebben we nu eenmaal zeer vaak de voorkeur voor alles te laten zoals het nu is...
Lijkt mij dat de behoudsgezinde optie hier toch optie 2 is.

Denk het niet. Optie 2 is "verander het maar, zolang het mij niet meer kost"... Behoudsgezind zal zijn, huidige behouden.
Herverdeling (zoals nu het geval is) leidt tot welvaart:
  • Ja, en kapitaal moet meer bijdragen dan nu (= akkoord, en er mag meer bijdrage zijn door kapitaal, dus meer herverdeling)
  • Ja, maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu (= akkoord, maar er moet niet meer bijdrage zijn door kapitaal, dus zelfde)
  • Nee, liever geen herverdeling (= niet akkoord, en ik wil de wereld zien branden)
De TS lijkt dat toch ook zo aan te geven? Nuja, een prijs zal het niet winnen.

Herverdeling (zoals nu het geval is) leidt tot welvaart:
  • Ja, en kapitaal moet meer bijdragen dan nu (= akkoord, en er mag meer bijdrage zijn door kapitaal, dus meer herverdeling)
  • Ja, maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu (= akkoord, maar er moet niet meer bijdrage zijn door kapitaal, dus zelfde)
  • Nee, liever geen herverdeling (= niet akkoord, en ik wil de wereld zien branden)
De TS lijkt dat toch ook zo aan te geven? Nuja, een prijs zal het niet winnen.
Ahzo... kan idd zijn dat het zo bedoeld werd, dan ben k nu ineens mee :unsure:

Ongelijkheid in België groter dan verwacht: 10 procent rijkste gezinnen bezit bijna 60 procent

De ongelijkheid in België is groter dan verwacht. Dat schrijft ‘De Tijd’. Uit statistieken van de Nationale Bank blijkt volgens de zakenkrant dat de 10 procent rijkste gezinnen in ons land bijna 60 procent van het vermogen bezitten. Die nieuwe cijfers kunnen de discussie over een vermogens(winst)belasting aanzwengelen.

Ongelijkheid in België groter dan verwacht: 10 procent rijkste gezinnen bezit bijna 60 procent

De ongelijkheid in België is groter dan verwacht. Dat schrijft ‘De Tijd’. Uit statistieken van de Nationale Bank blijkt volgens de zakenkrant dat de 10 procent rijkste gezinnen in ons land bijna 60 procent van het vermogen bezitten. Die nieuwe cijfers kunnen de discussie over een vermogens(winst)belasting aanzwengelen.
Grappig, in dat artikel staat dus ook dat we het beter doen dan het gemiddelde... Waarom zou het dan in godsnaam die discussie aanzwengelen?

Is er nog iets als respect ook? Ik behoor niet tot de 10% rijksten. Helaas.

Maar ik gun het hen van harte. Hoeveel tewerkstelling creëren families als Boël, Colruyt, Saverys, Solay, Janssen,.. niet? Direct en indirect? Goede doelen? Hele families kopen hun dagelijkse brood door hen.

Hebben zij er ook geen risico’s moeten voor nemen?
Opnieuw afromen waarom? Om het falen van anderen te compenseren?
Ik ben beschaamd te leven in een land waar geld vies is en vooruitgang in het leven als duivels aanzien wordt. En het wordt nog erger en erger.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan