Meer welvaart voor iedereen dankzij herverdeling : akkoord of niet?

Herverdeling leidt tot welvaart

  • Ja, en kapitaal moet meer bijdragen dan nu

  • Ja, maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu

  • Nee, liever geen herverdeling


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
risk reward. Veel meer kans dat er mensen in de problemen komen die rekening hielden met de woonbonus bij de aankoop van hun huis, dan dat iemand 300k krijgt ipv 400k op zijn pensioen.
Maar in hetzelfde idee kan je de pensioenen naar beneden halen? Want die 400k is gewoon berekend op het idee dat je tijdens uw pensioen 80% van uw loon zou krijgen (in totaal)
 
Maar in hetzelfde idee kan je de pensioenen naar beneden halen? Want die 400k is gewoon berekend op het idee dat je tijdens uw pensioen 80% van uw loon zou krijgen (in totaal)
Als je 400k nodig hebt als 3e pijler om 80% van je loon te verdienen én dan nog niet rond zou KUNNEN komen met iets minder, is er iets mis met je uitgavenpatroon, niet met de inkomenszijde.

Bij woonbonus en kindergeld is het probleem dan precairder. Al hadden ze bij de woonbonus het imho gerust ook kunnen aftoppen tot het bedrag dat iemand betaalt aan intresten (behalve dan mss voor zij die nét gestart waren).
 
Als je 400k nodig hebt als 3e pijler om 80% van je loon te verdienen én dan nog niet rond zou KUNNEN komen met iets minder, is er iets mis met je uitgavenpatroon, niet met de inkomenszijde.

Bij woonbonus en kindergeld is het probleem dan precairder. Al hadden ze bij de woonbonus het imho gerust ook kunnen aftoppen tot het bedrag dat iemand betaalt aan intresten (behalve dan mss voor zij die nét gestart waren).
Maar dat is exact de regel, dat IPT maximum 80% van uw loon mag opleveren:
Dat is berekend op mijn huidige bezoldiging (je weet wel "zelfstandigen keren zichzelf veel te weinig uit als loon").
En het is toch geen vraag van "ik kan niet met iets minder rond komen. De gemiddelde Belg kan ook met iets minder rondkomen, dus waarom de belasting op arbeid dan niet omhoog trekken?
 
Maar dat is exact de regel, dat IPT maximum 80% van uw loon mag opleveren:
[
Dat is berekend op mijn huidige bezoldiging (je weet wel "zelfstandigen keren zichzelf veel te weinig uit als loon").
Komaan, nu ben je je met opzet naïef aan het opstellen.

Alsof die 80% het enige is wat op pensioenleeftijd in de pocket zit?
En de zelfstandige dan 20% zal inleveren aan levenskwaliteit?

Men keert zich gewoon juist gepast uit om aan die regel te voldoen.
Alsof er daarnaast geen surplus is :-D

Al de rest zit al in privé

- via vruchtgebruik/opstal/vastgoed grapjes, via verhuur van privé aan vennootschap, via betaling privézaken
- via dividenden en 15% liquidatie etc.
- of via verkoop van aandelen van de vennootschap (denk je dat Marc Coucke op pensioenleeftijd zal leven van 80% van zijn officieel uitgekeerd loon? Haha :) )
- ...

Die 80% is bij vele zelfstandigen slechts een deeltje van wat het pensioenkapitaal uitmaakt.
En al zeker bij degenen met IPT's van 500k+
 
Komaan, nu ben je je met opzet naïef aan het opstellen.

Alsof die 80% het enige is wat op pensioenleeftijd in de pocket zit?
En de zelfstandige dan 20% zal inleveren aan levenskwaliteit?

Men keert zich gewoon juist gepast uit om aan die regel te voldoen.
Alsof er daarnaast geen surplus is :-D

Al de rest zit al in privé

- via vruchtgebruik/opstal/vastgoed grapjes, via verhuur van privé aan vennootschap, via betaling privézaken
- via dividenden en 15% liquidatie etc.
- of via verkoop van aandelen van de vennootschap (denk je dat Marc Coucke op pensioenleeftijd zal leven van 80% van zijn officieel uitgekeerd loon? Haha :) )
- ...

Die 80% is bij vele zelfstandigen slechts een deeltje van wat het pensioenkapitaal uitmaakt.
En al zeker bij degenen met IPT's van 500k+
Maar al die rest is niet via een fiscaal tarief voor pensioensparen gegaan... En daar ging het hier over?
Of denk je dat werknemers geen spaargeld hebben als ze op pensioen gaan?
 
Maar al die rest is niet via een fiscaal tarief voor pensioensparen gegaan... En daar ging het hier over?
Maar jouw argument was dat dit echt geld was om rond te komen op pensioen.

Mijn punt was dat dit puur fiscaal geïnspireerd is, en geen ruk te maken heeft met wat men op pensioen werkelijk nodig heeft qua inkomen.

En dus mogen de grotere potten gerust zwaarder belast worden om die fiscale koterij anomalie wat recht te trekken.

Dit gezegd zijnde, gewoon een pure vermogensbelasting zou beter zijn omdat je dan rekening houdt met de globale toestand.
 
Maar jouw argument was dat dit echt geld was om rond te komen op pensioen.

Mijn punt was dat dit puur fiscaal geïnspireerd is, en geen ruk te maken heeft met wat men op pensioen werkelijk nodig heeft qua inkomen.

En dus mogen de grotere potten gerust zwaarder belast worden om die fiscale koterij anomalie wat recht te trekken.

Dit gezegd zijnde, gewoon een pure vermogensbelasting zou beter zijn omdat je dan rekening houdt met de globale toestand.
Nee, mij argument is dat die 400k ervoor zorgt dat je 80% van uw loon als pensioen kunt uitbetalen.
Of je dat nodig hebt om rond te komen, is iets anders. Maar het is wel het bedrag dat berekend is om dus 80% van uw loon (wat 45k€/jaar is) te kunnen uitbetalen.
 
Nee, mij argument is dat die 400k ervoor zorgt dat je 80% van uw loon als pensioen kunt uitbetalen.
Of je dat nodig hebt om rond te komen, is iets anders. Maar het is wel het bedrag dat berekend is om dus 80% van uw loon (wat 45k€/jaar is) te kunnen uitbetalen.
Ok.
En wat is dan het probleem?
Dan wordt slechts 70% van het loon vervangen door die IPT ipv 80% door die extra belasting?

Die rentes zijn dan nog theoretische boekhouder berekeningen, by the way.

Trouwens, we discussiëren alweer over details.
Het feit dat pensioensparen tweede en derde pijler enkel via verzekeringsmaatschappijen/banken kan, is een directe subsidie van de overheid naar hen ten belope van miljarden euro per jaar.

Dáár zouden de mensen eerst en vooral over moeten klagen, want daar neem je niets af van elkaar maar slechts van enkele privé bedrijven.
En kan er dus consensus gevonden worden.
 
Laatst bewerkt:
Ok.
En wat is dan het probleem?
Dan wordt slechts 70% van het loon vervangen door die IPT ipv 80% door die extra belasting?
Waardoor IPT zwaarder belast wordt dan dividend. Bijgevolg trekt die 100 miljard dat daar momenteel in zit dus weg uit de Belgische economie
 
- of via verkoop van aandelen van de vennootschap (denk je dat Marc Coucke op pensioenleeftijd zal leven van 80% van zijn officieel uitgekeerd loon? Haha :) )
- ...
Marc Coucke is dan ook een ondernemer en geen random zelfstandige he.

Niet elke zelfstandige is een ondernemer die continue groei realiseert. Het gros van de zelfstandigen is dat niet... Dat zijn gewoon mensen die een job uitoefenen zonder dat voor een hiërarchische overste te doen. Niet elke zelfstandige heeft een vennootschap en niet elke vennootschap kan worden verkocht bij pensioen van de zaakvoerder.
 
Wel heerlijk dat het pas nu bij sommigen begint te dagen dat pensioenuitkeringen van 500k - 1 mio eigenlijk schering en inslag zijn bij de hogere middenklasse bediende en de zelfstandige/kmo'er.

Het is niet omdat die hier in elk topic klagen over verspilzuchtige overheid, torenhoge belastingen, en uitgeperste citroenen, dat dit klopt hé jongens :biglaugh:

Ik heb het al veel gezegd, maar er is een reden waarom Vlamingen bij de absolute top ter wereld zitten qua mediaan privévermogen.

De cijfers liegen niet.
 
Wel heerlijk dat het pas nu bij sommigen begint te dagen dat pensioenuitkeringen van 500k - 1 mio eigenlijk schering en inslag zijn bij de hogere middenklasse bediende en de zelfstandige/kmo'er.

Het is niet omdat die hier in elk topic klagen over verspilzuchtige overheid, torenhoge belastingen, en uitgeperste citroenen, dat dit klopt hé jongens :biglaugh:

Ik heb het al veel gezegd, maar er is een reden waarom Vlamingen bij de absolute top ter wereld zitten qua mediaan privévermogen.

De cijfers liegen niet.
Ik heb dat hier (allé, op de legacy :p) vaak benoemd dat er veel gepensioneerden zijn die op een berg vermogen zitten. Maar elke keer krijg je dan een "er zijn ook arme gepensioneerden" terug... tja.
 
Wel heerlijk dat het pas nu bij sommigen begint te dagen dat pensioenuitkeringen van 500k - 1 mio eigenlijk schering en inslag zijn bij de hogere middenklasse bediende en de zelfstandige/kmo'er.
Schering en inslag? Definieer hogere middenklasse met 1M pensioenuitkeringen? 10% vd werknemers bediende maximum....
 
Wel heerlijk dat het pas nu bij sommigen begint te dagen dat pensioenuitkeringen van 500k - 1 mio eigenlijk schering en inslag zijn bij de hogere middenklasse bediende en de zelfstandige/kmo'er.

De cijfers liegen niet.
Geef eens de cijfers dat pensioenuitkeringen van >500k bij de hogere middenklasse schering en inslag zijn?
 
Geef eens de cijfers dat pensioenuitkeringen van >500k bij de hogere middenklasse schering en inslag zijn?
Het aantal zelfstandigen met een volle IPT met rendement van 3,5% en een bezoldiging van 45k/jaar, zoals ik hierboven mezelf als voorbeeld gaf?
 
Het aantal zelfstandigen met een volle IPT met rendement van 3,5% en een bezoldiging van 45k/jaar, zoals ik hierboven mezelf als voorbeeld gaf?
Ik zeg toch niet dat het niet mogelijk is? Ik vraag me gewoon af hoeveel zo'n pensioenuitkering hebben nu. Je gaat er al vanuit dat mensen dit in het verleden al al die jaren van hun carrière deden en dezelfde bedragen inleveren x jaar geleden zoals jij nu doet.
 
Ik zeg toch niet dat het niet mogelijk is? Ik vraag me gewoon af hoeveel zo'n pensioenuitkering hebben nu. Je gaat er al vanuit dat mensen dit in het verleden al al die jaren van hun carrière deden en dezelfde bedragen inleveren x jaar geleden zoals jij nu doet.
Maar, in het geval van IPT heb je nog de Backservice, zolang je niet begin op uw 55, kan je dus nog een heel stuk inhalen.
Janus zijn statement was misschien wat overdreven, maar er zal toch wel een aanzienlijk deel zo'n pensioenfonds hebben...
 
Maar, in het geval van IPT heb je nog de Backservice, zolang je niet begin op uw 55, kan je dus nog een heel stuk inhalen.
Janus zijn statement was misschien wat overdreven, maar er zal toch wel een aanzienlijk deel zo'n pensioenfonds hebben...

Lijkt me toch heeeeeeeel onwaarschijnlijk als ik deze cijfers zie:
VAPZ:

Gemiddelde verworven reserve bedraagt 17.285 euro, mediaan slechts 9.166 euro rOp 1 januari 2020 bedragen de verworven reserves (i.e. de uitstaande opgebouwde pensioenrechten) opgebouwd in alle VAPZ-overeenkomsten samen 8,7 miljard euro; goed voor een groei van 15% (1,2 miljard euro) in vergelijking met 1 januari 2018 (7,5 miljard euro). Op 1 januari 2020 heeft een zelfstandige gemiddeld een verworven reserve van 17.285 euro opgebouwd. De mediaan bedraagt iets meer dan de helft van dit bedrag (9.166 euro). Een stijging van beide cijfers van ongeveer 8% in vergelijking met 1 januari 2018. Toen ging het om een gemiddelde reserve van 15.956 euro en bedroeg de mediaanreserve 8.526 euro. Er zijn opmerkelijke verschillen waar te nemen in functie van een aantal parameters. Verworven reserves in functie van leeftijd Het hoeft niet te verbazen dat de reserve aangroeit naarmate men ouder wordt. Zelfstandigen van 35 t.e.m. 44 jaar hebben op 1 januari 2020 gemiddeld een reserve van 12.416 euro. Bij een zelfstandige die behoort tot de leeftijdsklasse van 45 t.e.m. 54 jaar loopt dit bedrag op tot 18.364 euro. Zelfstandigen van 55 t.e.m. 64 jaar hebben gemiddeld een reserve van 26.149 euro en zelfstandigen ouder dan 64 jaar hebben tot slot gemiddeld een reserve van 38.023 euro. In alle leeftijdscategorieën groeit de gemiddelde reserve tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2020 jaarlijks met 4 à 5%. 41% van de totale VAPZ-reserves behoort toe aan de 27% zelfstandigen met een VAPZ-overeenkomst die ouder zijn dan 54 jaar.


wAPBL:
Gemiddelde reserve bedraagt 84.258 euro, mediaan slechts 34.960 euro
Op 1 januari 2020 bedragen de reserves (i.e. de uitstaande opgebouwde pensioenrechten) van alle (ex-)bedrijfsleiders samen 19,6 miljard euro; goed voor een groei van 12% (2,1 miljard euro) in vergelijking met 1 januari 2018 (17,5 miljard euro). Op 1 januari 2020 heeft een bedrijfsleider gemiddeld een reserve van 84.258 euro opgebouwd. De mediaan bedraagt minder dan de helft van dit bedrag, zijnde 34.960 euro. Ten opzichte van 1 januari 2018 is de gemiddelde reserve 5,5% toegenomen en de mediaanreserve 4,5%. Er zijn significante verschillen waar te nemen in functie van een aantal parameters. Reserves in functie van leeftijd De reserve groeit sterk aan naarmate bedrijfsleiders ouder worden. In de leeftijdscategorie van 35 t.e.m. 44 jaar hebben ze op 1 januari 2018 gemiddeld een reserve van 32.464 euro. Bij een bedrijfsleider die behoort tot de leeftijdsklasse van 45 t.e.m. 54 jaar loopt dit bedrag op tot 74.350 euro. Bedrijfsleiders van 55 t.e.m. 64 jaar hebben gemiddeld een reserve van 142.933 euro en bedrijfsleiders van 65 jaar of ouder hebben tot slot gemiddeld een reserve van 200.420 euro. De belangrijkste toename van de totale reserve vindt plaats in de categorie van de bedrijfsleiders van 55 t.e.m. 64 jaar. Daar namen de reserves toe met 1,7 miljard euro op 2 jaar tijd (een groei van 19% in deze categorie
 
Terug
Bovenaan