Meer welvaart voor iedereen dankzij herverdeling : akkoord of niet?

Herverdeling leidt tot welvaart

  • Ja, en kapitaal moet meer bijdragen dan nu

  • Ja, maar kapitaal moet niet meer bijdragen dan nu

  • Nee, liever geen herverdeling


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Da's toch waanzin dat je dat quasi onbelast zou krijgen? Loon wordt veel harder belast.

De helft van de bijdrages betaal ik zelf.

Pas op, ben ook wel oké dat men gewoon alles correct en beetje gelijk belast, maar zo eens de groepsverzekeringen effe extra belasten zonder globaal te kijken is geen optie,

Dan nog liever een vermogenskadaster. Dat is dan ook een oplossing voor bv uitkeringen terwijl men miljoenen op de bank heeft staan bv.
 
De helft van de bijdrages betaal ik zelf.

Pas op, ben ook wel oké dat men gewoon alles correct en beetje gelijk belast, maar zo eens de groepsverzekeringen effe extra belasten zonder globaal te kijken is geen optie,
Daar ben ik het mee eens, ik wist niet dat zo'n gigantische bedragen zo algemeen waren bij groepsverzekeringen :eek:
Dan nog liever een vermogenskadaster. Dat is dan ook een oplossing voor bv uitkeringen terwijl men miljoenen op de bank heeft staan bv.
Daar is men langzaamaan mee bezig, met onder meer privé detectives en sociale woningen. 't Is een begin.
 
Daar ben ik het mee eens, ik wist niet dat zo'n gigantische bedragen zo algemeen waren bij groepsverzekeringen :eek:
Dat zijn niet zo een hoge bedragen :https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-is-jouw-groepsverzekering-waard

Wat brengt je groepsverzekering op?

91.300 euro netto, in het geval van een 25-jarige bediende

  • die nu een groepsverzekering krijgt en er 40 jaar lang kan van genieten,
  • die gemiddeld 3.000 euro bruto per maand verdient,
  • die zelf 1,5% van zijn brutoloon bijdraagt en zijn werkgever 3%.
137.000 euro netto, in het geval van diezelfde 25-jarige bediende, als hij gemiddeld 4.500 euro bruto per maand verdient.

(hn/em) - Bron: AG Insurance
 
Als gewone werknemer kom je toch niet aan die 300K plus in een groepsverzekering? Dit is toch meer een belasting op groepsverzekering CEO niveau?

Hier toch ook 400k projectie hoor.

700/maand in de pot. 12x per jaar. 30j. En je zit er al bijna aan. Dan nog indexatie loon, rendement op je kapitaal en hoppa.
 
Daar ben ik het mee eens, ik wist niet dat zo'n gigantische bedragen zo algemeen waren bij groepsverzekeringen :eek:

Dat zijn bedragen die verwacht worden op pensioenleeftijd als dezelfde bijdragen blijven betaald worden natuurlijk.
En qua opbrengst is dat echt wel pover. De gegarandeerde rentevoet is pover en het enige interessante is de 30% die je terugtrekt.

Dus stel dat men morgen zegt: je mag uitstappen of we storten niet meer: aub graag !!

Kortom: beter er alles doordraaien zodat het OCMW mijn rusthuis betaalt dus.?
Want dat is de boodschap: mensen spaar niet voor uw pensioen.
 
Hier toch ook 400k projectie hoor.

700/maand in de pot. 12x per jaar. 30j. En je zit er al bijna aan. Dan nog indexatie loon, rendement op je kapitaal en hoppa.
Hoeveel is uw loon? 8k per maand? Is niet de gemiddelde werknemer :wink:
 
Dat zijn niet zo een hoge bedragen :https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-is-jouw-groepsverzekering-waard

Wat brengt je groepsverzekering op?

91.300 euro netto, in het geval van een 25-jarige bediende

  • die nu een groepsverzekering krijgt en er 40 jaar lang kan van genieten,
  • die gemiddeld 3.000 euro bruto per maand verdient,
  • die zelf 1,5% van zijn brutoloon bijdraagt en zijn werkgever 3%.
137.000 euro netto, in het geval van diezelfde 25-jarige bediende, als hij gemiddeld 4.500 euro bruto per maand verdient.

(hn/em) - Bron: AG Insurance

Hier toch ook 400k projectie hoor.

700/maand in de pot. 12x per jaar. 30j. En je zit er al bijna aan. Dan nog indexatie loon, rendement op je kapitaal en hoppa.
Maar met zeer weinig belastingen in vergelijking met gewoon loon he. Dat bedoel ik, om zo goed als onbelast te zijn, waanzinnig veel. Bovenop eerste en tweede pensioenpijler.
 
Ik ga er vanuit dat die heffing van 20, 25 en 33% dan ook van toepassing is voor het stukje van de publieke pensioenen dat boven het wettelijke pensioen in die schijf past.

Dus ambtenaren, hoge ambtenaren, politiekers en natuurlijk ook contractuele ambtenaren die zo'n 3e pijler hebben. Ik zie namelijk niet in waarom een private groepsverzekering op die manier zou belast worden en de publieke versie / equivalent ervan buiten schot zou blijven.
Als je dit als principe neemt, zou je de percentages van 20/25/33 nog een stuk hoger mogen maken.

Als ik rap even uitreken met een fictief belastbaar pensioen voor werknemer van 2000/maand en 3000/maand voor een ambtenaar, met daarnaast een kapitaal van 186000 die als rente uitbetaald wordt (toevallig het mijne), dan kom ik op netto 2259,873538 voor een werknemer (inclusief rente) en 2145,718333 voor een ambtenaar. En dan gaat het hier nog over hogere kapitalen
 
Dat zijn bedragen die verwacht worden op pensioenleeftijd als dezelfde bijdragen blijven betaald worden natuurlijk.
En qua opbrengst is dat echt wel pover. De gegarandeerde rentevoet is pover en het enige interessante is de 30% die je terugtrekt.

Dus stel dat men morgen zegt: je mag uitstappen of we storten niet meer: aub graag !!
Jij hebt het over pensioensparen (30% terugtrekt), de belasting gaat over de groepsverzekering. Is niet hetzelfde.
 
Da's toch waanzin dat je dat quasi onbelast zou krijgen? Loon wordt veel harder belast.
Natuurlijk wordt loon harder belast, maar beleggingen niet, en het is een belegging.

Als ze dat effectief naar 30% trekken, dan loopt heel dat systeem leeg, want uw dividend uitkeren is dan een pak voordeliger...
 
Dat zijn gewoon de bedragen van een IPT van een zelfstandige hoor. Als ik mijn contract hier bekijk, zijn er 3 scenario's:
Worst case: 215k
Average case: 460k
Best case: 600k
dat zijn ook niet de "gewone" bedragen van een aanvullend pensioen, maar de hoge. En ik denk dat zelfstandigen over de fiscaliteit van IPT's en dergelijke niet mogen klagen...
 
Natuurlijk wordt loon harder belast, maar beleggingen niet, en het is een belegging.

Als ze dat effectief naar 30% trekken, dan loopt heel dat systeem leeg, want uw dividend uitkeren is dan een pak voordeliger...
Maar je belegt dan met je brutoloon, niet met je nettoloon.
 
Maar met zeer weinig belastingen in vergelijking met gewoon loon he. Dat bedoel ik, om zo goed als onbelast te zijn, waanzinnig veel. Bovenop eerste en tweede pensioenpijler.

Met als reden: de hoge belastingen op de lonen.
Vandaar groepsverzekeringen, netto-onkostenvergoedingen, salariswagens, maaltijdcheques…

Men oogst wat men zaait.


Grootste probleem heb ik ermee dat men dit gewoon zal invoeren ook voor bestaande contracten, wat gewoon zo fout is.
 
Als ze dat effectief naar 30% trekken, dan loopt heel dat systeem leeg, want uw dividend uitkeren is dan een pak voordeliger...

Idd, er zit meer dan 100 miljard eur in die sector, veelal belegd in Belgische aandelen en obligaties.
Moet er geen tekening bij maken.


 
dat zijn ook niet de "gewone" bedragen van een aanvullend pensioen, maar de hoge. En ik denk dat zelfstandigen over de fiscaliteit van IPT's en dergelijke niet mogen klagen...
Akkoord hoor, nu is IPT geen goei voorbeeld, want dat is een relatief slechte belegging. Maar heel de VVPR Bis regeling is voor zelfstandigen een heel groot voordeel. Zelfstandigen die klagen dat ze te veel belastingen betalen (in percentages uitgedrukt), liegen ook gewoon of weten niet waarover ze het hebben.

Maar het punt is natuurlijk dat een systeem zodanig gaan belasten dat het geen enkel nut meer heeft, nogal vreemd is. Ik zou verwachten dat overheden liever hebben dat mensen wél beleggen in een pensioenplan.
 
Terug
Bovenaan