Landbouwprotesten

Het is ook gewoon bijzonder hypocriet als we de boeren in Europa allerlei regeltjes gaan opleggen o.w.v. milieu en klimaat, en dan en masse voedsel beginnen te importeren van de andere kant van de wereld. Dat moet dan helemaal naar hier getransporteerd worden (hoezo klimaat?), en het is idd nog erger als men daar bepaalde pesticiden wel nog mag gebruiken.
Transport van fruit/groenten is maar een fractie van uitstoot tov sommige gewassen hier te telen.
In de winter moeten we hier gigantisch veel stoken om onze serres warm te krijgen voor tomaatjes. Import is dan een betere optie.

Voor pesticiden moet je de regels idd gelijk trekken. Alle import hypocriet noemen is niet correct.
 
Ook wel wat boeren die voor de oorlog vooral uitvoerden richting Rusland, en die met de sancties ook getroffen zijn.

Ik heb best veel sympathie voor de klachten van de boeren. En ze hebben op heel veel vlakken een punt.

Maar hier stopt dus zeer duidelijk mijn sympathie. Boehoe, we mogen niet meer exporteren naar die imperialistische dictator die ons continent aan het binnenvallen is. Wat had je dan gedacht of gewild?!

Dat je vraagt aan de EU om mee te helpen zoeken naar nieuwe afzetmarkten, akkoord. Maar om dan maar met wat Russische vlaggen te staan zwaaien?! :wtf: Degoutant.
 
Politie laat versterkingen aanrukken nadat boeren nog een politieblokkade doorbreken

Oef heftig dacht ik, en dan lees je dit:

Eerder werd al een eerste politieblokkade op het kruispunt eenvoudigweg omzeild. De blokkade hield geen rekening met het fietspad en voetpad, waardoor tractoren zich zo een weg konden banen richting het Schumanplein. Het politievoertuig, een soort straatafzetter, werd ook klemgereden door verschillende tractoren. De politieagent die het voertuig bestuurde kon dan ook niet anders dan de aftocht blazen.

Het is maandag zeker ?:rofl:
Heb ook wel al beelden gezien van tractoren die echt blokkades omver rijden, vrij heftig wel nog.
 
Boeren staan dan ook bekend om hun harde protesten. Ik herinner mij de acties tegen het mestactieplan nog, dat ging er ook hard en vooral vuil aan toe. Mestkarren leegspuiten etc.
Daar zit toch echt een bovengemiddeld percentage je m'en foustisten bij.
 
Boeren staan dan ook bekend om hun harde protesten. Ik herinner mij de acties tegen het mestactieplan nog, dat ging er ook hard en vooral vuil aan toe. Mestkarren leegspuiten etc.
Daar zit toch echt een bovengemiddeld percentage je m'en foustisten bij.
Als klein mannetje al hoorde ik van mijn vader verhalen over boerenprotesten uit het verleden, over hoe ze de kasseien uit de straat braken en ermee naar de politie gooiden en dat soort zaken.
 
4cb9d017-d472-11ee-b483-02b7b76bf47f.jpg


Gespot op de Brusselse Grote Markt, een boer die met een Russische vlag rondrijdt. Om van te kotsen.

Zelfs in Polen heb je er zo:

RK3hXhy.jpeg



Op de banner staat: "Putin, stel orde op zaken in Oekraine, Brussel en onze overheid".

De banner en vlag zijn in beslag genomen en de man wordt aangeklaagd.
 
Ook weer de intelligentste tweet ooit.
Wat moeten die flikken doen, tractor stoppen en een boete geven? Dat stoppen lukte al niet echt je, da's het probleem hier

Tractor stoppen, boete geven, aanhouden, waar nodig strafrechtelijk vervolgen en waar echt nodig met scherp schieten.
Gaat allemaal prima en daar hebben de flikken ook de middelen voor, zolang ze die maar mogen inzetten ook.

Boeren zijn geen klasse apart die ontzien moeten worden of die zich plots niet aan de regels moeten houden. De enige reden dat die mannen zich zo gedragen, is omdat ze weten dat ze ermee wegkomen en dat de verzamelde politiek het vertikt om de tering naar de nering te zetten en de flikken daarbij dekking te geven (net zoals dat bij vakbondsbetogingen ook gebeurt).
 
Transport van fruit/groenten is maar een fractie van uitstoot tov sommige gewassen hier te telen.
In de winter moeten we hier gigantisch veel stoken om onze serres warm te krijgen voor tomaatjes. Import is dan een betere optie.
Of als ander alternatief zoals vroeger rekening houden met het seizoen en dus geen tomaatjes in de winter? Just saying...
OK, als het toch gedaan wordt, dan liever de minst erge, maar reken de kost dan ook door.
 
Vies spijt van vandaag met de auto naar m’n werk te gaan - ik had het nieuws over die nieuwe acties dus totaal gemist, dat overkomt me niet vaak!

Dikke 2,5 uur over 35 km pendelen gedaan, frustrerend
 
Boeren staan dan ook bekend om hun harde protesten. Ik herinner mij de acties tegen het mestactieplan nog, dat ging er ook hard en vooral vuil aan toe. Mestkarren leegspuiten etc.
Daar zit toch echt een bovengemiddeld percentage je m'en foustisten bij.
Ik kwam op facebook al een filmpje tegen waarop te zien was dat ze dat vandaag ook al gedaan hebben.
 
Vies spijt van vandaag met de auto naar m’n werk te gaan - ik had het nieuws over die nieuwe acties dus totaal gemist, dat overkomt me niet vaak!

Dikke 2,5 uur over 35 km pendelen gedaan, frustrerend
Ik moest vandaag de omgekeerde beweging doen (van Bxl naar de parking en dan terug), nog nooit zo vlot in volle avondspits naar huis kunnen rijden. Knooppunt Groot Bijgaarden tot Cinquantenaire in een kwartiertje.
 
Transport van fruit/groenten is maar een fractie van uitstoot tov sommige gewassen hier te telen.
In de winter moeten we hier gigantisch veel stoken om onze serres warm te krijgen voor tomaatjes. Import is dan een betere optie.

Voor pesticiden moet je de regels idd gelijk trekken. Alle import hypocriet noemen is niet correct.
Goh ja maar zou je dan gewoon niet overkoepelend kunnen werken. Stom voorbeeld maar ik denk dat er in belgie 10 megawatt per jaar naar datacenters vloeit. Die dienen dan weer gekoeld te worden. Zet daar uw serres voor de tomaatjes tegen en tis een win win.
Gascentrales nodig om energie op te wekken tine? Geen probleem. Rust die serres uit met warmtekrachtkoppelingen . Niet dat ge heel uw voedselketen zou kunt uitrusten maar 5 a 10% zou wel al heel mooi zijn.
Er zijn zoveel sectoren die overkoepelend echt wel efficient kunnen werken maar de wil om te investeren is er niet. Het is idd winstgevender om een arme peruaan boontjes te laten kuisen. Het werk dat menig hier op het forum verafschuwd hebben in hun kindertijd.
 
Goh ja maar zou je dan gewoon niet overkoepelend kunnen werken. Stom voorbeeld maar ik denk dat er in belgie 10 megawatt per jaar naar datacenters vloeit. Die dienen dan weer gekoeld te worden. Zet daar uw serres voor de tomaatjes tegen en tis een win win.
Gascentrales nodig om energie op te wekken tine? Geen probleem. Rust die serres uit met warmtekrachtkoppelingen . Niet dat ge heel uw voedselketen zou kunt uitrusten maar 5 a 10% zou wel al heel mooi zijn.
Er zijn zoveel sectoren die overkoepelend echt wel efficient kunnen werken maar de wil om te investeren is er niet. Het is idd winstgevender om een arme peruaan boontjes te laten kuisen. Het werk dat menig hier op het forum verafschuwd hebben in hun kindertijd.

Om een idee te geven: de glazen driehoek in NL (zowat de weredltop qua glastuinbouw) verbruik samen met de andere serres in NL zowat 9% van alle gas (of wellicht beter "maar"), en wekt via wkk zowat 11% van de NL vraag naar elektricteit af (die verkopen netto meer elektriciteit dan ze verbruiken).

Die optimalisatie gebeurt dus al in grote mate (in NL op zijn minst), en zorgt voor één van de best presterende teelten wereldwijd. Terugkeren naar "geen tomaatjes buiten seizoen" is dus geeneens aan de orde (en daar op focussen zou ook een complete waste of time & resources zijn). De echte hamvraag zit idd in het gelijktrekken van de eisen wereldwijd, op vlak van tradedeals, en dat gaat beide richtingen uit (er zijn wel degelijk landen out there, die al veel verder staan dan Europa wanneer het gaat over regelgeving en verduurzaming).
 
Die ene man op het journaal die beweerde dat het de fout was van de EU, dat de straten er zo bij liggen… wel wel wel 👍

Stel je voor dat iedereen die zijn zin niet krijgt massaal op straat komt en zegt dat het de fout is van de regering of van Europa. Het zou een mooie toekomst zijn.

Dit weekend zag ik in de buurt van de koers ‘omloop van nieuwsblad’ tientallen borden omgekeerd. Waarom zouden zij dat mogen doen zonder gasboete? Ik mag alleszins niet doen wat ik allemaal zie van die boeren. En dat allemaal omdat ze hun goesting niet krijgen. Amai.
 
Terug
Bovenaan