Landbouwprotesten

Je bedoelt misschien die zwaar-gesubsidieerde Natuurpunt-"boeren" die systematisch boven de prijs bieden met gemeenschapsgeld om de echte boeren te overtreffen in hun onverzadigbare grondhonger?
'Onverzadigbare grondhonger' van Natuurpunt? Laat me niet lachen. Beetje teveel Tsjevenfolders gelezen zeker? Alsof Vlaanderen zoveel natuur heeft.

Even wat cijfers:
Er is momenteel maar liefst 619.000 ha landbouwgebied.
Slechts 1,8% van dit agrarisch gebied valt momenteel onder een natuurbeheerplan (van de overheid of natuurvereniging).

Natuurpunt beheert in z'n totaliteit 29.000 ha grond (bossen, heiden, moeras, weilanden,...).

Het landbouwareaal staat idd onder druk. Maar die druk komt van andere sectoren. In de provincie West-Vlaanderen ging in de periode 2010-2020 het meeste landbouwgrond verloren. Van dat verloren gebied ging minstens 50% naar industrie en 20% naar wonen (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/20/landbouwgrond-verdwijnt-west-vlaanderen/ ).

Bovendien blijkt dat bij de herbestemming van agrarische gebouwen (doorgaans naar een zonevreemde woonfunctie), ook de aanpalende gronden vaak van bestemming veranderen: oude boerderijen worden gerenoveerde woonhoeves, het weiland bij de hoeve wordt een grote tuin. Deze zonevreemde basisrechten voor woonfuncties in landbouwgebied werden onder CD&V-signatuur stelselmatig versoepeld.

Naast de vertuining van landbouwgebied, speelt ook het fenomeen van verpaarding. In 2009 waren er in ons land ongeveer 140.000 paarden waarvoor 69.300 ha nodig waren. In de korte periode 2016-2020 is het aantal paarden met 37% gestegen, tot 197.000 paarden ( https://landbouwcijfers.vlaanderen.... telden zij 14.194,equivalenten (VTE) te werk.) Momenteel zou de verpaarding rond 100.000 hectare zitten. Totaal geschift dat Open-VLD ijvert voor een BTW-verlaging voor paarden. Denk je nu echt dat natuurverenigingen kapitaalkrachtiger zijn dan paardenhouders?

In vergelijking met de andere ontwikkelingen, vallen de weinige gebieden die Natuurpunt bezit of koopt, in het niets.

In tegenstelling tot de paardenhouders en zonevreemde hoevebewoners, zet Natuurpunt zich in voor belangrijke maatschappelijke doelen (natuur toegankelijk maken voor iedereen, behoud bio-diversiteit, bufferen van water ikv overstromingen,...).
 
Wel dan moeten ze gewoon stoppen en iets anders gaan doen.
Dat 'gewoon' stoppen gaat niet zo gewoon he. Hoe ga je dat doen als je diep in de schulden zit en nog voor vele jaren moet afbetalen. Het is niet zoals iemand in loondienst die can vandaag op morgen zijn ontslag kan indienen.
Voor velen lijkt het hier simpel, maar dat is het zeker niet.
 
Dat 'gewoon' stoppen gaat niet zo gewoon he. Hoe ga je dat doen als je diep in de schulden zit en nog voor vele jaren moet afbetalen. Het is niet zoals iemand in loondienst die can vandaag op morgen zijn ontslag kan indienen.
Voor velen lijkt het hier simpel, maar dat is het zeker niet.
Ik weet niet of je mijn boodschap verkeerd leest of gewoon bewust ten dele quote.

Mijn boodschap is dat landbouwers moeten accepteren dat de maatschappij hen wilt steunen, maar dat ze dan wel moeten beseffen dat er regels zijn waaraan ze moeten voldoen om die steun te behouden.

Ik zie vooral dat het niet alleen de boeren zijn, die nog altijd niet begrepen hebben wie hun 'vijanden' zijn, dat is niet de overheid, niet natuurpunt, maar dat is de agro-industrie die en masse winsten maakt op hun activiteit, en die die boeren met hun tractoren voor hun kar spant om te protesteren. Om zo het status-quo te behouden dat zo rendabel is voor die bedrijven, op de kap van die landbouwers die voor een appel en ei mogen blijven zwoegen.
 
Maar is dat een argument vòòr het aanhouden van het huidige landbouwbeleid? Dat je in tijden van oorlog of crisis moet gaan bedelen anders?

Neen, het argument is strategische voedselproductie.
Temeer omdat we in Zuid-Europa met een oprukkend woestijn-klimaat komen te zitten en onze lage landen in zeer vruchtbare delta-gronden liggen. En omdat de Vlaamse landbouwer zeer efficiënt voedsel produceert.

Wanneefr je het hebt over wat je hieronder neerpent, heb je dat kort en krachtig samengevat in 4 woorden.

Je lult wat uit je nek over dingen waar je niets van afweet,

Oeioei, het is alweer scrollen om de eerste inhoud tegen te komen. Kun je je toontje wat dimmen?

ik spreek hier over vrij grote famiale boeren, die het trouwens steeds moeilijker krijgen om op te boksen tegen de grote landbouwbedrijven en hun schaalvergrotingen. Grote landbouwbedrijven, die overal gronden opkopen, (helpt die grote groepen ook om goedkoper van hun mest af te geraken).

Definieer "vrij groot familiaal". Definieer "de grote landbouwbedrijven". En vooral: wat is de relevantie?

En die subsidies zijn afkomstig van Europese fondsen, een milieuraad van een stad heeft een adviserende functie voor de stad, die deelt geen subsidies uit (en geeft daar ook geen adviezen over).

Ik ken nu wel toevallig van zeer nabij enkele boeren die een dergelijke strook moeten braak laten liggen, door de lobby van geradicaliseerde groene jongens zoals jij, en daar niets voor krijgen zeker. Dus enlighten me, hoeveel subsidies zouden die boeren exact moeten krijgen per lopende meter dat ze braak moeten laten liggen? Ik zal hen eens gaan verrassen met dit heuglijk nieuws.

Wel dan moeten ze gewoon stoppen en iets anders gaan doen.
Lees jij eigenlijk wat ik schrijf?

Ik zeg net dat er miljoenen aan kredieten als een zwaard van damocles boven hun hoofd hangen. Maar chance dat ze jou nog hebben met uw advies om "gewoon" te stoppen. :wtf: Tenenkrullend, dat niveau van debatteren en dat dédain voor de miserie van anderen.

Er gaat nu al 1/3 van het Europese budget naar steun voor de landbouw. Zonder die overheidssteun zouden ze niet bestaan. Dus gewoon de normale economische wetmatigheden van vraag en aanbod laten spelen,.

De "normale economische wetmatigheden van vraag en aanbod laten spelen". :laugh:
De landbouw is een textbook voorbeeld van een economie met de grootste overheidsinterventie. Je hebt het toch net zélf gezegd? Dat braak laten liggen, kalenderlandbouw, dierenwelzijn, voedselveiligheid, milieu-inspectie, MAP 1 t.e.m. 7, NER's, pesticiden-gebruik, ... Er is nergens méér overheidsinterventie dan in Europa, a fortiori in België, a fortiori in de Belgisch-Europese landbouw. Er zijn dus ook nergens méér productiekosten dan in Europa, a fortiori in België, a fortiori in de Belgisch-Europese landbouw.

Tot zover uw "vrije markt".

Maar het eindresultaat? De verkoop van de producten waar al die kosten mee betaald moeten worden? Ach, die mogen de boeren proberen verpatsen op de wereldmarkten. In volle concurrentie met hormonenvlees uit Noord-Amerika. In volle concurrentie met kippenvlees uit megastallen van Zuid-Amerika met geen enkele regels rond dierenwelzijn en salmonella-bestrijding. In volle concurrentie met graan uit Noord-Amerika waar de landbouwgrond nog geen 10% kost van wat ze hier kost. Want hier, aan de opbrengstenzijde, geldt dan plots wél het mantra van "de vrije markt" natuurlijk. Een zware inconsistentie op conto van de boeren.

En dan haal je er nog een ander textbook cliché van de groene lobby erbij: goochelen met de cijfers over de landbouwsubsidies. Even de cijfers in verhouding zetten. Want "1/3 van het Europese budget gaat naar landbouw!" klinkt natuurlijk enorm hé. Maar hoeveel van ons belastingsgeld gaat naar Europa?
  • Totaal geïnde belastingen in België: 213,6 miljard
  • Hoeveel draagt België af aan Europa: 6,6 miljard
  • Dus aandeel Europese budgetten in onze belastingen: 3,1%.
Dus de intellectuele eerlijkheid dwingt ons om te spreken over amper 3,1/3= 1,03% van ons budget. Dat klinkt al heel wat anders dan uw demagogische 33%. En dan hebben we het nog niet gehad over Natuurpunt die één van de grootste ontvangers is van deze "landbouw"subsidie.

"Een hoop regeltjes" , je beseft toch dat iedere industriële activiteit in België veel investeert om de impact van hun activiteit op het milieu teminimaliseren?

Uhu, we hebben duidelijk gezien met het stikstofakkoord welke economische tak telkens een hand boven het hoofd wordt gehouden. En met Oosterweel hebben we eerder al gezien hoe 3M omgaat met ons milieu. En ik kan u verzekeren: de onafbreekbare rommel die een bedrijf als 3M in ons milieu dumpt is van een ander kaliber dan een koeienvlaai hoor.

Neen absoluut niet toevallig, want het feit dat we in zo'n klein land zoveel varkens kweken (met zoveel mest tot gevolg + desastreuze gevolgen voor onze omgeving) is ook abnormaal.

Ja, want de ethaankraker van Ineos is natuurlijk louter voor de Belgische markt... :sarcastic:

Elke industrietak moet vooral zoveel mogelijk exporteren. Politici staan in de rij om lintjes door te knippen van nieuwe fabrieken gericht op de export. Goed voor de handelsbalans! Het zet ons op de kaart! Wauw, fantastisch. En terecht.
Behalve de landbouw. Die moeten zich vooral in een hoekje gaan schamen omdat ze het aandurven om eens wat te gaan exporteren. De grote schande. Wat denken die boeren wel?!
 
Laatst bewerkt:
Neen, het argument is strategische voedselproductie.µ
Varkensvlees als strategische productie. Gaat ons zeker helpen tijdens een oorlog, dan kunnen we met spek schieten.
Temeer omdat we in Zuid-Europa met een oprukkend woestijn-klimaat komen te zitten en onze lage landen in zeer vruchtbare delta-gronden liggen. En omdat de Vlaamse landbouwer zeer efficiënt voedsel produceert.
Dus alle reden te meer om meer in te zetten op teelten voor menselijke consumptie die efficiënter omgaan met ruimte
Oeioei, het is alweer scrollen om de eerste inhoud tegen te komen. Kun je je toontje wat dimmen?
Lees jouw berichten eens, hoeveel keer ben je hier al geband trouwens?
Je spreekt me aan in je eerste bericht met "Wat een gezever". Ik behandel mensen die mij met respect aanspreken ook met respect, maar dat één van de dingen die jou duidelijk niet zo goed lukken.
Definieer "vrij groot familiaal". Definieer "de grote landbouwbedrijven". En vooral: wat is de relevantie?
De relevantie is dat de familiale bedrijven die nu onder die schuldenlast zitten niet mee kunnen in de schaalvergroting die aan de gang is terwijl die grote bedrijven verder investeren. Ik ben er niet van overtuigd dat die schaalvergroting een oplossing biedt. Het maakt op termijn van de meeste huidige landbouwers loonwerkers voor die bedrijven.
Landbouwers zitten hier duidelijk ook tussen hamer en aambeeld, je hoort ze daar enerzijds over klagen maar aan de andere kant willen ze alle vrijheid hebben om ook hun grond aan zo'n groep te verkopen wanneer ze er mee stoppen, wat ik snap.
Ik ken nu wel toevallig van zeer nabij enkele boeren die een dergelijke strook moeten braak laten liggen, door de lobby van geradicaliseerde groene jongens zoals jij, en daar niets voor krijgen zeker. Dus enlighten me, hoeveel subsidies zouden die boeren exact moeten krijgen per lopende meter dat ze braak moeten laten liggen? Ik zal hen eens gaan verrassen met dit heuglijk nieuws.
Nogmaals en ik moet een toontje dimmen? Maar @mac-bc zou mac-bc niet zijn als hij meer dan 10 regels schrijft zonder met de voeten vooruit te tackelen. Altijd weer jouw persoonlijke aanvallen in al jouw rants.
Je kent me van toeten of blazen, in mijn milieuraad is 33% van de deelnemers landbouwers, ik ben het compromisfiguur om adviezen te maken die door iedereen, ook de landbouwers, geaccepteerd worden. Zo niet zouden die adviezen toch neergelegd worden door het stadbestuur. De schepen die actief deelneemt aan de vergaderingen is trouwens van CD&V signatuur.
Ik ben trouwens zelf manager in een multinational die onder de SEVESO 2 richtlijnen valt, lijkt me nogal straf dat ik groen geradicaliseerd ben.

Lees jij eigenlijk wat ik schrijf?
Tot mijn grote spijt wel. Maat dat verandert na deze tekst, ik ga je ignoren, mijn tijd is me te waardevol om met met jou te argumenteren.
Ik zeg net dat er miljoenen aan kredieten als een zwaard van damocles boven hun hoofd hangen. Maar chance dat ze jou nog hebben met uw advies om "gewoon" te stoppen. :wtf: Tenenkrullend, dat niveau van debatteren en dat dédain voor de miserie van anderen.
Dat weet ik maar al te best, maar goed dat jij denkt dat verder gaan zoals we nu bezig zijn de juiste oplossing is. Dit probleem is al 40 jaar bezig, en gaat net over het probleem van schaalvergroting, nood aan verdere investeringen enz.
Deregularisering en verder doen zoals we nu doen is niet de oplossing, voor mij moet er een structurele oplossing komen. De reden dat de prijzen laag zijn is gewoon een gevolg van een overaanbod, twee jaar geleden maakten sommige landbouwbedrijven veel winst (onder andere graan was toen meer dan verdubbeld in prijs) door een tekort.
De "normale economische wetmatigheden van vraag en aanbod laten spelen". :laugh:
De landbouw is een textbook voorbeeld van een economie met de grootste overheidsinterventie. Je hebt het toch net zélf gezegd? Dat braak laten liggen, kalenderlandbouw, dierenwelzijn, voedselveiligheid, milieu-inspectie, ... Er is nergens méér overheidsinterventie dan in Europa, a fortiori in België, a fortiori in de Belgisch-Europese landbouw. Er zijn dus ook nergens méér productiekosten dan in Europa, a fortiori in België, a fortiori in de Belgisch-Europese landbouw.
Nogmaals je hebt niets van mijn betoog begrepen
Het probleem van de rendabiliteit van landbouwers ga je niet oplossen door wat te morrelen in de marge. Door de efficiëntiewinsten gaan ze meer produceren, en hun prijzen op de thuismarkt door het overaanbod nog verder onderuit halen. Wat een strategisch inzicht.
Ik maak een onderscheid tussen twee activiteiten, de strategische voorziening van voedsel voor ons zelf en export. Voor die strategische voorziening wil ik eigenlijk best meer overheidsinterventie om de boeren een beter loon te geven, ten koste van de agro-industrie en de distributie die hun buying power misbruiken tov die landbouwers. Voor de export is het gewoon de vrije markt die speelt. En in ruil voor die steun op de interne markt, mogen wij als maatschappij dan ook wel eisen stellen.
Maar het eindresultaat? De verkoop van producten waar al die kosten mee betaald moeten worden? Ach, die mogen de boeren proberen verpatsen op de wereldmarkten. In volle concurrentie met hormonenvlees uit Noord-Amerika. In volle concurrentie met kippenvlees uit megastallen van Zuid-Amerika met geen enkele regels rond dierenwelzijn en salmonella-bestrijding. In volle concurrentie met graan uit Noord-Amerika waar de landbouwgrond nog geen 10% kost van wat ze hier kost.
Je vergeet er bij te zeggen dat door deze regelgeving in de EU heel wat landbouwproducten uit de VS niet verkocht mogen worden in de EU. Het werkt dus ook als marktbescherming, maar dat komt je dan waarschijnlijk weer goed uit
Tot zover uw "vrije markt".

En dan haal je er nog een ander textbook cliché van de groene lobby erbij: goochelen met de cijfers over de landbouwsubsidie. Even de cijfers in verhouding zetten. Want "1/3 van het Europese budget gaat naar landbouw!" klinkt natuurlijk enorm hé. Maar hoeveel van ons belastingsgeld gaat naar Europa?
  • Totaal geïnde belastingen in België: 213,6 miljard
  • Hoeveel draagt België af aan Europa: 6,6 miljard
  • Dus aandeel Europese budgetten in onze belastingen: 3,1%.
Dus de intellectuele eerlijkheid dwingt ons om te spreken over amper 3,1/3= 1,03% van ons budget. Dat klinkt al heel wat anders dan uw demagogische 33%.
Ik zal de cijfers eens anders voorstellen
785 miljoen EUR subsidie voor België, terwijl er in de sector minder dan 60 000 mensen ter werk gesteld worden. Dat is dus 13 500€ subsidie per jaar per werknemer (een heel klein deel van die subsidies gaan wel niet naar landbouwers, maar landschapsontwikkeling). Indien we dat voor alle sectoren zouden doen zou ons dat > 65miljard € kosten.
En dan hebben we het nog niet gehad over Natuurpunt die één van de grootste ontvangers is van deze "landbouw"subsidie.
En opnieuw een pertinente onwaarheid.
73% van die subsidie gaat rechtstreeks naar landbouwers.
De totale subsidie van Natuurpunt bedraagt 50 miljoen EUR. Maar van die subsidie is minder dan 1 miljoen € afkomstig van die Europese landbouwdiscussies. 1 miljoen / 785 miljoen = één van de grootste ontvangers. Dat is nog erger dan demagogie, dat is gewoon verspreiden van onwaarheden, net zoals wat je over dat geëxporteerd varkensvlees vertelde.
Uhu, we hebben duidelijk gezien met het stikstofakkoord welke economische tak telkens een hand boven het hoofd wordt gehouden. En met Oosterweel hebben we eerder al gezien hoe 3M omgaat met ons milieu. En ik kan u verzekeren: de onafbreekbare rommel die een bedrijf als 3M in ons milieu dumpt is van een ander kaliber dan een koeienvlaai hoor.
Nog een beetje whataboutism, doet niet terzake. 3M gaat daar ook voor betalen
Ja, want de ethaankraker van Ineos is natuurlijk louter voor de Belgische markt... :sarcastic:
Haal die er ook nog even bij ja. Eén van de domste politieke beslissingen om die naar België te halen, Nederland was er niet in geïnteresseerd, en terecht. Doet ook weer niet ter zake whataboutism
Elke industrietak moet vooral zoveel mogelijk exporteren. Politici staan in de rij om lintjes door te knippen van nieuwe fabrieken gericht op de export. Goed voor de handelsbalans! Het zet ons op de kaart! Wauw, fantastisch. En terecht.
Probeer eens een investeringsbudget rond te krijgen. Dan zie je toch een ander verhaal hoor. Heb je dat al gedaan? Het grootste investeringsproject dat ik uitwerkte bedroeg 250 miljoen €, ik heb toen weinig subsidies gezien, buiten wat steun voor opleiding.
Behalve de landbouw. Die moeten zich vooral in een hoekje gaan schamen omdat ze het aandurven om eens wat te gaan exporteren. De grote schande. Wat denken die boeren wel?!
Ik heb er geen probleem mee dat ze exporteren . Maar nogmaals, ook voor hen gelden er dan regels die ze dienen te volgen. En economische wetmatigheden. Net zoals alle andere bedrijven.
 
Laatst bewerkt:
Varkensvlees als strategische productie. Gaat ons zeker helpen tijdens een oorlog, dan kunnen we met spek schieten.

Waarom probeer je het in het belachelijke te trekken met uw "spek schieten"? Denk je dat voedselproductie niet strategisch kan zijn?

Dus alle reden te meer om meer in te zetten op teelten voor menselijke consumptie die efficiënter omgaan met ruimte

Was jij geen voorstander van vrije markt? Vreemd dat je je dan direct alweer wil moeien met wat de boeren exact moeten zaaien.

Lees jouw berichten eens, hoeveel keer ben je hier al geband trouwens?

Had ik niet gevraagd om jouw arrogante toontje wat te dimmen? Waarom speel je opnieuw op de man?

Je spreekt me aan in je eerste bericht met "Wat een gezever". Ik behandel mensen die mij met respect aanspreken ook met respect, maar dat één van de dingen die jou duidelijk niet zo goed lukken.
Ja, wat is er van?
"Gezever" slaat duidelijk op de inhoud van uw post. Anders had ik u "zeveraar" genoemd, of accurater: leugenaar. Dat doe ik niet.
Ik vind de inhoud van uw post "gezever", en ik heb alle recht om dat te zeggen.

De relevantie is dat de familiale bedrijven die nu onder die schuldenlast zitten niet mee kunnen in de schaalvergroting die aan de gang is terwijl die grote bedrijven verder investeren. Ik ben er niet van overtuigd dat die schaalvergroting een oplossing biedt. Het maakt op termijn van de meeste huidige landbouwers loonwerkers voor die bedrijven.
Landbouwers zitten hier duidelijk ook tussen hamer en aambeeld, je hoort ze daar enerzijds over klagen maar aan de andere kant willen ze alle vrijheid hebben om ook hun grond aan zo'n groep te verkopen wanneer ze er mee stoppen, wat ik snap.
Klopt, landbouwers zitten tussen hamer en aambeeld. Het is dus de logica zelve dat ze protesteren.

Nogmaals en ik moet een toontje dimmen? Maar @mac-bc zou mac-bc niet zijn als hij meer dan 10 regels schrijft zonder met de voeten vooruit te tackelen. Altijd weer jouw persoonlijke aanvallen in al jouw rants.

Ik becommentarieer de inhoud van uw posts. Het is jij, en jij alleen, die hier op de man tackelt "met de voeten vooruit".

Je kent me van toeten of blazen, in mijn milieuraad is 33% van de deelnemers landbouwers, ik ben het compromisfiguur om adviezen te maken die door iedereen, ook de landbouwers, geaccepteerd worden. Zo niet zouden die adviezen toch neergelegd worden door het stadbestuur. De schepen die actief deelneemt aan de vergaderingen is trouwens van CD&V signatuur.
Ik ben trouwens zelf manager in een multinational die onder de SEVESO 2 richtlijnen valt, lijkt me nogal straf dat ik groen geradicaliseerd ben.

Uhu, maar je antwoordt niet op mijn vraag.
Dus hoeveel geld krijgen die boeren die zogezegd in de rij staan aan te schuiven om hun grond braak te mogen laten liggen?

Tot mijn grote spijt wel. Maat dat verandert na deze tekst, ik ga je ignoren, mijn tijd is me te waardevol om met met jou te argumenteren.
Maar je bent niet geradicaliseerd hoor.

Dat weet ik maar al te best, maar goed dat jij denkt dat verder gaan zoals we nu bezig zijn de juiste oplossing is. Dit probleem is al 40 jaar bezig, en gaat net over het probleem van schaalvergroting, nood aan verdere investeringen enz.
Deregularisering en verder doen zoals we nu doen is niet de oplossing, voor mij moet er een structurele oplossing komen. De reden dat de prijzen laag zijn is gewoon een gevolg van een overaanbod, twee jaar geleden maakten sommige landbouwbedrijven veel winst (onder andere graan was toen meer dan verdubbeld in prijs) door een tekort.

Ik hoor het u graag zeggen, dat er een oplossing moet komen. Dat zegt iedereen. Maar met deze woorden los je geen schulden af, terwijl er steeds meer kosten zijn voor de boeren zonder extra inkomen. En daarom komen de boeren op straat.

Er is overigens helemaal geen sprake van "deregularisering", hoogstens een pauze in de voortdurend aanzwellende regulitis. Dat is wel een fundamenteel verschil.
Maar nogmaals: wie was hier weer voor de vrije markt?

Nogmaals je hebt niets van mijn betoog begrepen
Het probleem van de rendabiliteit van landbouwers ga je niet oplossen door wat te morrelen in de marge. Door de efficiëntiewinsten gaan ze meer produceren, en hun prijzen op de thuismarkt door het overaanbod nog verder onderuit halen. Wat een strategisch inzicht.
Ik maak een onderscheid tussen twee activiteiten, de strategische voorziening van voedsel voor ons zelf en export. Voor die strategische voorziening wil ik eigenlijk best meer overheidsinterventie om de boeren een beter loon te geven, ten koste van de agro-industrie en de distributie die hun buying power misbruiken tov die landbouwers. Voor de export is het gewoon de vrije markt die speelt. En in ruil voor die steun op de interne markt, mogen wij als maatschappij dan ook wel eisen stellen.

Fair enough.
Je vergeet er bij te zeggen dat door deze regelgeving in de EU heel wat landbouwproducten uit de VS niet verkocht mogen worden in de EU. Het werkt dus ook als marktbescherming, maar dat komt je dan waarschijnlijk weer goed uit
Ik weet 100% zeker dat er heel wat landbouwproducten uit Amerika de EU binnenkomen zonder dat ze aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen. Of er op sommige vlakken misschien wel een importverbod is? Ik durf dat niet te zeggen, maar heb daar alleszins nog nooit van gehoord.

Ik zal de cijfers eens anders voorstellen
785 miljoen EUR subsidie voor België, terwijl er in de sector minder dan 60 000 mensen ter werk gesteld worden. Dat is dus 13 500€ subsidie per jaar per werknemer (een heel klein deel van die subsidies gaan wel niet naar landbouwers, maar landschapsontwikkeling). Indien we dat voor alle sectoren zouden doen zou ons dat > 65miljard € kosten.

Die subsidie wordt niet toegekend aan de boer als persoon, maar aan het landbouwbedrijf hé. :wtf: Bovendien is de subsidie (quasi) rechtevenredig met de bewerkte grondoppervlakte, niet met het aantal FTE's. :wtf:
Doet me wat denken aan PvdA-propaganda waarbij het onderscheid niet wordt gemaakt tussen beurskapitalisatie, bedrijfswinsten en de natuurlijke persoon.
Kijk, dat is echt doelbewuste misplaatste framing. Dat is echt van slechte wil zijn.

Bovendien zijn die subsidies allemaal rechtstreeks het gevolg van de inperking van de vrije markt en de concurrentievervalsing die daarmee gepaard gaat, specifiek in de landbouwsector. Dus, hoezo "als we dat voor alle sectoren zouden doen"?! Wat is dat nu weer voor rare vergelijking?
  • Het beroep van leerkracht is 100% gesubsidieerd. Als we dat voor alle sectoren zouden doen, dan zouden er 600 miljard aan subsidies nodig zijn!
  • Als mijn tante een man was, dan was het mijn nonkel.

En opnieuw een pertinente onwaarheid.
73% van die subsidie gaat rechtstreeks naar landbouwers.
De totale subsidie van Natuurpunt bedraagt 50 miljoen EUR. Maar van die subsidie is minder dan 1 miljoen € afkomstig van die Europese landbouwdiscussies. 1 miljoen / 785 miljoen = één van de grootste ontvangers. Dat is nog erger dan demagogie, dat is gewoon verspreiden van onwaarheden, net zoals wat je over dat geëxporteerd varkensvlees vertelde.
Misschien ging het over die andere subsidie die Natuurpunt krijgt: de subsidies voor grondaankopen om de boeren uit de markt te prijzen. Organisaties als Natuurpunt hangen aan elkaar van de subsidies, een kat zou er zijn eigen jongen niet in terugvinden. Ik check de cijfers en kom er nog op terug.

Nog een beetje whataboutism, doet niet terzake. 3M gaat daar ook voor betalen
Jij begon toch over de industrie? En als ik er iets van zeg, is het plots "whataboutism"?!
Haal die er ook nog even bij ja. Eén van de domste politieke beslissingen om die naar België te halen, Nederland was er niet in geïnteresseerd, en terecht. Doet ook weer niet ter zake whataboutism
Jij begon toch over de industrie? En als ik er iets van zeg, is het plots "whataboutism"?!
Probeer eens een investeringsbudget rond te krijgen. Dan zie je toch een ander verhaal hoor. Heb je dat al gedaan? Het grootste investeringsproject dat ik uitwerkte bedroeg 250 miljoen €, ik heb toen weinig subsidies gezien, buiten wat steun voor opleiding.
Who cares about subsidies als je wetgeving op maat krijgt aangereikt? Als je omgevingsvergunning op maat krijg aangereikt van de overheid? Dat is nog 100 keer waardevoller dan een schamele subsidie, net genoeg om u niet failliet te laten gaan maar veel te weinig om van te kunnen leven.

Ik heb er geen probleem mee dat ze exporteren . Maar nogmaals, ook voor hen gelden er dan regels die ze dienen te volgen. En economische wetmatigheden. Net zoals alle andere bedrijven.
Welke regels worden dan overtreden misschien?
En economische wetmatigheden gelden voor de landbouwsector enkel voor hun afzetmarkt. Voor hun productie daarentegen is het de meest gereguleerde sector die je je kan inbeelden. Niet "zoals alle andere bedrijven" dus.
 
Laatst bewerkt:
Waarom probeer je het in het belachelijke te trekken met uw "spek schieten"? Denk je dat voedselproductie niet strategisch kan zijn?
OK, ik zal het voor jou nog eens uitleggen , want het is blijkbaar moeilijk om te begrijpen. Voedselproductie kan absoluut strategisch zijn, maar dan moet dat wel productie zijn die je standalone als land kan verder zetten. Dat gaat met varkens dus niet lukken. Bovendien is het een teelt die veel energie vergt en varkens zijn enorm stressgevoelig. Het is ook nogal moeilijk om en masse te bewaren (in tegenstelling tot bvb graan)
Was jij geen voorstander van vrije markt? Vreemd dat je je dan direct alweer wil moeien met wat de boeren exact moeten zaaien.
Nogmaals, want 't is moeilijk voor jou: strategische teelten ondersteun je, maar dan moet dat ook een teelt zijn waar je in slechtere tijden zeker van kan zijn. Als je strategische sectoren steunt, kan de maatschappij ook mee bepalen wat ze doen
Had ik niet gevraagd om jouw arrogante toontje wat te dimmen? Waarom speel je opnieuw op de man?
Lees jouw eigen post een na, je doet niet anders. Dan kaats ik de bal terug.
Ik becommentarieer de inhoud van uw posts. Het is jij, en jij alleen, die hier op de man tackelt "met de voeten vooruit".
Je noemt me een geradicaliseerde groene jongen. "Jij en jij alleen', onzin
Er is overigens helemaal geen sprake van "deregularisering", hoogstens een pauze in de voortdurend aanzwellende regulitis. Dat is wel een fundamenteel verschil.
Maar nogmaals: wie was hier weer voor de vrije markt?
Die is er wel. Je moet misschien de milieuwetgeving er eens op nalezen. Iedere economische activiteit moet aan het BATNEEC principe voldoen.
Ik weet 100% zeker dat er heel wat landbouwproducten uit Amerika de EU binnenkomen zonder dat ze aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen.
Of er op sommige vlakken misschien wel een importverbod is? Ik durf dat niet te zeggen, maar heb daar alleszins nog nooit van gehoord.
Probeer maar weeral rond je onzin te schaatsen, je spreekt eerst over vleesproductie in de VS met hormonen als voorbeeld van de extra regels waar onze boeren moeten rond voldoen tov van hun concurrentie, ik kan echt niet geloven dat jij zo wereldvreemd bent om te beseffen dat er een importverbod is op dat vlees in de EU.
Die subsidie wordt niet toegekend aan de boer als persoon, maar aan het landbouwbedrijf hé. :wtf: Bovendien is de subsidie (quasi) rechtevenredig met de bewerkte grondoppervlakte, niet met het aantal FTE's. :wtf:
Ik druk ze gewoon uit in een logische eenheid om aan te geven dat het geen peulschil is, zoals jij met wat demagogische cijfers probeerde aan te tonen
Dat is echt van slechte wil zijn.
In deze discussie is er één persoon die twee keer na mekaar totaal foutieve en van de pot gerukte cijfers gebruikte (over export varkensvlees en de natuurpunt subisidie). Wie is er hier van slechte wil? Maar wanneer iemand je daar op wijst, hoor ik alleen krekels...
Misschien ging het over die andere subsidie die Natuurpunt krijgt: de subsidies voor grondaankopen om de boeren uit de markt te prijzen.
Weeral fout, dat zit in die subsidie
Organisaties als Natuurpunt hangen aan elkaar van de subsidies, een kat zou er zijn eigen jongen niet in terugvinden. Ik check de cijfers en kom er nog op terug.
Dus eerst de grote jan uithangen met cijfers, maar nu weet je het niet meer en moet je cijfers gaan checken. Ik zal je helpen, ze krijgen 30 miljoen EUR subsidie voor aankopen, dan moet je weer niet komen afdraven met foute cijfers.
Je beweringen over die subsidie waarin in ieder geval totaal fout.
Welke regels worden dan overtreden misschien?
En economische wetmatigheden gelden voor de landbouwsector enkel voor hun afzetmarkt. Voor hun productie daarentegen is het de meest gereguleerde sector die je je kan inbeelden. Niet "zoals alle andere bedrijven" dus.
Nogmaals, je werkt duidelijk niet in de industrie, en je hebt duidelijk nog nooit een groot industrieel project opgestart.
De meest gereguleerde sector? Ga eens werken in de farmaceutische sector, voedingssector, energiesector of een bedrijf in de petrochemische nijverheid.

Zo, en nu de Ignore definitief ingeschakeld.
 
Laatst bewerkt:
OK, ik zal het voor jou nog eens uitleggen , want het is blijkbaar moeilijk om te begrijpen. Voedselproductie kan absoluut strategisch zijn, maar dan moet dat wel productie zijn die je standalone als land kan verder zetten. Dat gaat met varkens dus niet lukken. Bovendien is het een teel die veel energie vergt en varkens zijn enorm stressgevoelig. Het is ook nogal moeilijk om en masse te bewaren (in tegenstelling tot bvb dar

Nogmaals, want 't is moeilijk voor jou: strategische teelten ondersteun je, maar dan moet dat ook een teelt zijn waar je in slechtere tijden zeker van kan zijn. Als je strategische sectoren steunt, kan de maatschappij ook mee bepalen wat ze doen

Die bemoeizieke maatschappij en die bemoeizieke overheid, die hebben we al een tijdje hoor. Alleen jammer dat de steun achterwege blijft.

Ik lees graag al uw voorstellen rond strategische voedselproductie en steun aan de boeren, maar het zijn tot op heden allemaal luchtkastelen. En onder andere daarom protesteren de boeren.

Lees jouw eigen post een na, je doet niet anders. Dan kaats ik de bal terug.

Je noemt me een geradicaliseerde groene jongen.

Die is er wel. Je moet misschien de milieuwetgeving er eens op nalezen. Iedere economische activiteit moet aan het BATNEEC principe voldoen.

Uhu, en voor wat staat die "NEEC"?
Excessive costs is exact wat de landbouw continu op zijn nek geduwd krijgt. Alleen al de achtergrond-stikstofdepositie is groot genoeg om veel limieten te overschrijden, maar het is wél de lokale boer die zich in het faillissement moet rijden om alle wereldproblemen op te lossen.

Probeer maar weeral rond je onzin te schaatsen, je spreekt eerst over vleesproductie in de VS met hormonen als voorbeeld van de extra regels waar onze boeren moeten rond voldoen tov van hun concurrentie, ik kan echt niet geloven dat jij zo wereldvreemd bent om te beseffen dat er een importverbod is op dat vlees in de EU.
Als het gaat over de import van hormonenvlees naar van de VS naar de EU is er op een bepaald moment inderdaad een verbod gekomen. Hoewel er nog steeds een sector-breed ongenoegen is dat deze import veel minder gecontroleerd wordt (op hormonenresiduen) dan de eigen voedselproductie. De eigen voedselketen, daar wordt met een vergrootglas op gekeken. En terecht. En de import? Tja, af en toe een steekproefje, en dump die tonnen vlees maar op de markt.
Dat is overigens ook het geval voor kippenvlees. Daar is vooral de strijd tegen salmonella een prioriteit. Daar komt in onze contreien enorm veel bij kijken om kippenvlees salmonellavrij te kunnen produceren, met een ganse administratie en controle-carrousel tot gevolg. Van naaldje tot draadje. In andere landen daarentegen is er geen hond die daarnaar kijkt en dropt men het geslachte vlees achteraf gewoon in een chloorbadje. Hop, klaar is kees. Schepen vol kippenvlees worden er gedumpt op onze markten. Steekproefcontrole is goed? -> Dumpen maar. Volg eens de Belgische kippenvleesprijzen op (elke woensdag vastgelegd in Deinze), als er een knik naar beneden zit kun je er prat op gaan dat er weer een scheepslading is gearriveerd in onze havens.

Maar in eerste instantie had ik het dus over de concurrentie op de wereldmarkt.

Ik druk ze gewoon uit in een logische eenheid om aan te geven dat het geen peulschil is, zoals jij met wat demagogische cijfers probeerde aan te tonen. In deze discussie is er één persoon die twee keer na mekaar totaal foutieve en van de pot gerukte cijfers gebruikte (over export varkensvlees en de natuurpunt subisidie). Wie is er hier van slechte wil?

Wacht hoor, jij drukt een hectare-gebonden subsidie plots uit in FTE's en gaat in dezelfde zin mij beschuldigen van demagogie?! :laugh:
Vervolgens ga je dat leugenachtig cijfer ook nog eens random gaan extrapoleren naar de rest van de maatschappij, en opnieuw beschuldig je mij in diezelfde zin van demagogie?! :laugh:

En wanneer kom je nu met die zogezegde subsidie per lopende meter braakliggende grond langs een waterloop? Kwestie dat we de champagne op tijd kunnen koud zetten.

Weeral fout, dat zit in die subsidie

Dus eerst de grote jan uithangen met cijfers, maar nu weet je het niet meer en moet je cijfers gaan checken.
Je beweringen waarin in ieder geval allemaal fout.

Er is tot nu toe één zaak wat ik moet dubbelchecken, en dat is in wélke categorie subsidies Natuurpunt nu één van de grootste slokoppen is. In tegenstelling tot jouw leugens alsof boeren in de rij zouden staan om hun grond braak te laten liggen omwille van de subsidies.

Al de rest van mijn beweringen zijn 100% juist. Beetje laag om langs uw neus weg even te zeggen "Alles wat je zegt is fout!" zonder concreet in te gaan op iets. Wees een man, en zeg wat er fout is.

Nogmaals, je werkt duidelijk niet in de industrie, en je hebt duidelijk nog nooit een groot industrieel project opgestart. De meest gereguleerde sector. Ga eens werken in de farmaceutische sector, voedingssector, energiesector of een bedrijf in de petrochemische nijverheid.

Ik had geen zin in een macho-opbod à la "Ik heb projecten gedaan van X miljoen euro dus ik zal het wel weten zeker!", want naast een vals autoriteitsargument is het bovendien ook volledig naast de kwestie.
Maar als je er dan toch wil op doorgaan, graag. Ik werk wel degelijk in de industrie. Meerbepaald in één van de sectoren die je daar opnoemt. En ja, ik sta daar aan het roer van miljoenenprojecten.

En neen, de industrie waar ik in werk is bijlange niet zo gereguleerd als de landbouwsector. Ik heb geen ervaring in de andere van jouw opgesomde industrietakken, maar mocht het daar wél zo hard gereguleerd zijn als de landbouwsector dan weet ik nog steeds 2 dingen heel zeker:
  • Die regels zullen bijlange niet zo veranderlijk zijn als in de landbouwsector
  • Die regels zullen wellicht ook allemaal niet simpel zijn om te volgen, maar ze zullen tenminste veel geld opbrengen. Er is geen enkel bedrijf in de industrie die zoveel voorliefde voor zijn beroep heeft, dat het zijn kapitaal zou investeren in een project met de (verhoudingsgewijze) opbrengsten die een boer krijgt. Geen enkel.
 
Die boeren gaan blijven protesterden tot ze krijgen wat ze willen (zoals in het verleden) echter gaat dit nu niet op omdat de EU erachter zit.
Kwestie van de zoveelste sector die de veranderende markt niet aankan en dan maar demonstreert en protesteert ipv de issues aan te pakken.
 
Die boeren gaan blijven protesterden tot ze krijgen wat ze willen (zoals in het verleden) echter gaat dit nu niet op omdat de EU erachter zit.
Kwestie van de zoveelste sector die de veranderende markt niet aankan en dan maar demonstreert en protesteert ipv de issues aan te pakken.

De EU is anders ook al aan het inbinden. Het afvoeren van SUR (ook al was dat al een lobby-technisch afgezwakt monstertje geworden) is daar een prima voorbeeld van, dat per direct ook de toon zet van hoezeer landbouw én politiek op alle niveau's maar gewoon zo opportunistisch mogelijk zijn, wars van enige visie, strategie en ambitie. Het is een zwaar verkiezingsjaar uiteraard; boeren misbruiken dat (op een compleet niet te verdedigen manier), politici gaan daar electoraal gestuurd op reageren (eveneens op een compleet niet te verdedigen manier). Na verkiezingen en formaties, herbegint de komedie gewoon opnieuw en gaat intussen kostbare tijd verloren voor maatschappij, industrie en landbouw.

Op het einde van de rit gaan alle partijen er uiteindelijk op achteruit gaan, uitgezonderd non-EU landen die het boeltje met ietwat meer visie aanpakken.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240226_92378507

Vandaag heb ik geleerd dat de geimporteerde groetnen (zoals de boontjes uit peru) mogen bespoten worden met pesticiden verboden in europa maar deze mogen wel verkocht worden op de europese markt.... Wat een fucked up wereld is het toch.

https://www.greenpeace.org/eu-unit/...ed-pesticides-found-on-brazilian-limes-in-eu/

Begrijpbaar dat boeren hier in protest gaan. Een hogere yield met minder investeringskosten in de zuidamerikaanse landen, daar kan je als europese boer moeilijk tegen opboksen als de spelregels niet gelijk zijn. Om dan nog maar te zwijgen aan de gezondheidsrisicos voor de consument.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook gewoon bijzonder hypocriet als we de boeren in Europa allerlei regeltjes gaan opleggen o.w.v. milieu en klimaat, en dan en masse voedsel beginnen te importeren van de andere kant van de wereld. Dat moet dan helemaal naar hier getransporteerd worden (hoezo klimaat?), en het is idd nog erger als men daar bepaalde pesticiden wel nog mag gebruiken.
 
Het is ook gewoon bijzonder hypocriet als we de boeren in Europa allerlei regeltjes gaan opleggen o.w.v. milieu en klimaat, en dan en masse voedsel beginnen te importeren van de andere kant van de wereld. Dat moet dan helemaal naar hier getransporteerd worden (hoezo klimaat?), en het is idd nog erger als men daar bepaalde pesticiden wel nog mag gebruiken.
Zit men daar niet gewrongen tussen wat de consument wil (of misschien eerder gewoon is gemaakt) en wat men eigenlijk zou moeten doen? Ik bedoel: het is compleet normaal gevonden om zowat elk type groente of fruit in de winkel te vinden, los van of het op dat moment het seizoen daarvoor is, en los van of het zelfs in België/Europa kan geoogst worden.

En laten we ook niet naïef doen: wat een boer op een ander continent als pesticide gebruikt gaat de EU moelijk kunnen controleren. Als er nog meetbare sporen van overblijven moet dat eerst nog gemeten worden, en kan je op dat moment nog een individuele producent terugvinden, of moet je een heel land penaliseren?

Ik denk dat ethisch het een uitgemaakte zaak is dat er strenger op dat soort import moet worden toegezien. Je zou je ook kunnen afvragen waarom we importeren wat we zelf (voldoende) kunnen aanmaken. Maar of de praktische gevolgen makkelijk verteerd gaan worden is iets anders.
 
4cb9d017-d472-11ee-b483-02b7b76bf47f.jpg


Gespot op de Brusselse Grote Markt, een boer die met een Russische vlag rondrijdt. Om van te kotsen.
 
Politie laat versterkingen aanrukken nadat boeren nog een politieblokkade doorbreken

Oef heftig dacht ik, en dan lees je dit:

Eerder werd al een eerste politieblokkade op het kruispunt eenvoudigweg omzeild. De blokkade hield geen rekening met het fietspad en voetpad, waardoor tractoren zich zo een weg konden banen richting het Schumanplein. Het politievoertuig, een soort straatafzetter, werd ook klemgereden door verschillende tractoren. De politieagent die het voertuig bestuurde kon dan ook niet anders dan de aftocht blazen.

Het is maandag zeker ?:rofl:
 
Terug
Bovenaan