Landbouwprotesten

Die ene man op het journaal die beweerde dat het de fout was van de EU, dat de straten er zo bij liggen… wel wel wel 👍

Stel je voor dat iedereen die zijn zin niet krijgt massaal op straat komt en zegt dat het de fout is van de regering of van Europa. Het zou een mooie toekomst zijn.

Dit weekend zag ik in de buurt van de koers ‘omloop van nieuwsblad’ tientallen borden omgekeerd. Waarom zouden zij dat mogen doen zonder gasboete? Ik mag alleszins niet doen wat ik allemaal zie van die boeren. En dat allemaal omdat ze hun goesting niet krijgen. Amai.
De boer alleen mag dat ook niet doen.
Een politieker alleen ook niet.
Een ambtenaar alleen : nope
Een politieagent op zijn eentje : nope
Een soldaat : nope

Jij met een voldoende grote groep. Jup. Alle politiekers samen ? Jup. Een volledige groep ambtenaren of politieagenten : jup. Het volledige leger : wees maar zeker.

Je weet dan ook wat u te doen staat... uw mening door veel meer mensen laten verkondigen. Dan luisteren ze mogelijks wel en laten ze u met veel meer wegkomen dan als jij dat op uw eentje doet.
Raar hé... of misschien toch ook weer niet. Dat is echt geen nieuw fenomeen. Onze geschiedenis staat er vol mee.
 
Je mist iets.
U groepering moet politiek getint zijn en groot genoeg met linken naar politieke partijen
 
Wat is "politiek gelinkt" zelfs? Een voldoende grote groep mensen die protesteert, triggert automatisch een politieke reactie. Dat maakt ieder (voldoende groot) protest politiek "getint".

Politiek is nu eenmaal wat veel aspecten van ons leven bepaalt. "Don't make this political" is zo'n vreemde uitspraak, zeker als diezelfde politiek acties neemt of genomen heeft die leiden tot de situatie die leidt tot die uitspraak...
 
De boer alleen mag dat ook niet doen.
Een politieker alleen ook niet.
Een ambtenaar alleen : nope
Een politieagent op zijn eentje : nope
Een soldaat : nope

Jij met een voldoende grote groep. Jup. Alle politiekers samen ? Jup. Een volledige groep ambtenaren of politieagenten : jup. Het volledige leger : wees maar zeker.

Je weet dan ook wat u te doen staat... uw mening door veel meer mensen laten verkondigen. Dan luisteren ze mogelijks wel en laten ze u met veel meer wegkomen dan als jij dat op uw eentje doet.
Raar hé... of misschien toch ook weer niet. Dat is echt geen nieuw fenomeen. Onze geschiedenis staat er vol mee.
A kan je me die wetgeving tonen waarin staat dat je met een groep dat wel allemaal mag?
 
De boer alleen mag dat ook niet doen.
Een politieker alleen ook niet.
Een ambtenaar alleen : nope
Een politieagent op zijn eentje : nope
Een soldaat : nope

Jij met een voldoende grote groep. Jup. Alle politiekers samen ? Jup. Een volledige groep ambtenaren of politieagenten : jup. Het volledige leger : wees maar zeker.

Je weet dan ook wat u te doen staat... uw mening door veel meer mensen laten verkondigen. Dan luisteren ze mogelijks wel en laten ze u met veel meer wegkomen dan als jij dat op uw eentje doet.
Raar hé... of misschien toch ook weer niet. Dat is echt geen nieuw fenomeen. Onze geschiedenis staat er vol mee.
Ik weet niet of de protesterende boeren werkelijk met zoveel zijn in 'aantal'.

Is het niet vooral omdat ze het 'geluk' hebben te beschikken over tractoren en ander zwaar materiaal zodat hen wat meer mogelijk wordt gemaakt. Ze hebben gewoon een logistiek voordeel die hen in staat stelt de hele maatschappij te chanteren.

De zorgsector heeft de pech om enkel maar met wat rolstoelen straten te kunnen blokkeren. Dat maakt natuurlijk minder indruk.
 
Tractor stoppen, boete geven, aanhouden, waar nodig strafrechtelijk vervolgen en waar echt nodig met scherp schieten.
Gaat allemaal prima en daar hebben de flikken ook de middelen voor, zolang ze die maar mogen inzetten ook.
de tractor rijdt dóór een ballustrade, en zou over de flik zelf rijden als die niet wegspringt.

dat hele stoppen is dus een probleem.
en dan zou je dus met scherp moeten schieten, terwijl er duizenden boeren, waarvan velen mét tractor, al vrij hard aan't protesteren zijn in de stad. dààr heeft de politie helemaal geen middelen voor.

t zijn ook geen speelgoedtractortjes he, die dingen zijn gebouwd om het één en het ander te verzetten.
 
de tractor rijdt dóór een ballustrade, en zou over de flik zelf rijden als die niet wegspringt.

dat hele stoppen is dus een probleem.
en dan zou je dus met scherp moeten schieten, terwijl er duizenden boeren, waarvan velen mét tractor, al vrij hard aan't protesteren zijn in de stad. dààr heeft de politie helemaal geen middelen voor.

t zijn ook geen speelgoedtractortjes he, die dingen zijn gebouwd om het één en het ander te verzetten.

Waar probeer je me nu eigenlijk concreet van te overtuigen? Er staat immers letterlijk "daar hebben de flikken ook de middelen voor, zolang ze die maar mogen inzetten ook". Die middelen gaan verder dan een ballustrade of een enkel proppenschietertje...

Moeten we ze dan maar laten doen?
 
Waar probeer je me nu eigenlijk concreet van te overtuigen? Er staat immers letterlijk "daar hebben de flikken ook de middelen voor, zolang ze die maar mogen inzetten ook". Die middelen gaan verder dan een ballustrade of een enkel proppenschietertje...

Moeten we ze dan maar laten doen?
Zijn punt lijkt me dat niemand eigenlijk wint bij een escalatie tot een soort mini-oorlog tussen boeren en politie, en daarom men dus niet met scherp begint te schieten bij een tractor die over een barrière rijdt.
 
Zijn punt lijkt me dat niemand eigenlijk wint bij een escalatie tot een soort mini-oorlog tussen boeren en politie, en daarom men dus niet met scherp begint te schieten bij een tractor die over een barrière rijdt.

Lijkt me dat dat net een prima voorbeeld is van een case waar de overtreder (de boer in dit geval) wel degelijk wint, en politie, recht en maatschappij wel degelijk verliezen. Het is net die escalatie toelaten (want dat is zo'n tractor die op een barrière inrijdt de facto), die een quasi vrijgeleide vormt om nog meer te doen en nog verder te gaan. De start van een hellend vlak zeg maar, waarbij het maar zeer de vraag is waar dat stopt.
 
Lijkt me dat dat net een prima voorbeeld is van een case waar de overtreder (de boer in dit geval) wel degelijk wint, en politie, recht en maatschappij wel degelijk verliezen. Het is net die escalatie toelaten (want dat is zo'n tractor die op een barrière inrijdt de facto), die een quasi vrijgeleide vormt om nog meer te doen en nog verder te gaan. De start van een hellend vlak zeg maar, waarbij het maar zeer de vraag is waar dat stopt.
De betoging is anders wel gewoon afgelopen zonder veel "grote incidenten". Moest de politie met scherp op die tractor hebben geschoten, laat staan die (lompe) boer geraakt, lijkt het mij nogal aannemelijk dat we een heel andere betoging hadden gezien. Ik zie echt niet hoe de politie, het recht, en de maatschappij dan net waren gewonnen.
 
De betoging is anders wel gewoon afgelopen zonder veel "grote incidenten".

Je zegt het zelf al: "zonder veel grote incidenten" (met oa drie gewonde agenten - zij zullen dat zelf ongetwijfeld al anders zien).

Het eenvoudige gegeven dat dat zo gezien wordt, ondanks het gebeuren van gisteren, en dat het zelfs als aanvaardbaar gezien kan worden (à la "het was maar dat"), is al een verlies voor politie, recht een maatschappij.
 
Je zegt het zelf al: "zonder veel grote incidenten" (met oa drie gewonde agenten - zij zullen dat zelf ongetwijfeld al anders zien).

Het eenvoudige gegeven dat dat zo gezien wordt, ondanks het gebeuren van gisteren, en dat het zelfs als aanvaardbaar gezien kan worden (à la "het was maar dat"), is al een verlies voor politie, recht een maatschappij.
Het is natuurlijk gemakkelijk met zo'n principes af te komen, en er het emotionele argument van de gewonde agenten nog bij te gooien, als je geen denkoefening wil maken over het alternatief. Hoe zouden politie, recht, en de maatschappij er nu net beter van afkomen als je een conflict start op dat moment door met scherp te schieten?

Allez, in welke fantasiewereld leef je net?
 
Het is natuurlijk gemakkelijk met zo'n principes af te komen, en er het emotionele argument van de gewonde agenten nog bij te gooien,

Wil je dan stellen dat dat irrelevant is?
Is het vandalisme van gisteren irrelevant?

Op welke planeet leef je als je zoiets irrelevant zou vinden, of wanneer je denkt dat zulks niet acceptabel vinden met een non-argument à la "in welke fantasiewereld leef je net" weg te zetten is?

als je geen denkoefening wil maken over het alternatief. Hoe zouden politie, recht, en de maatschappij er nu net beter van afkomen als je een conflict start op dat moment door met scherp te schieten?

Allez, in welke fantasiewereld leef je net?

Het conflict is op dat moment al gestart, het start niet door de reactie. Je premisse is dus al fout van bij het begin.
 
de tractor rijdt dóór een ballustrade, en zou over de flik zelf rijden als die niet wegspringt.

dat hele stoppen is dus een probleem.
en dan zou je dus met scherp moeten schieten, terwijl er duizenden boeren, waarvan velen mét tractor, al vrij hard aan't protesteren zijn in de stad. dààr heeft de politie helemaal geen middelen voor.

t zijn ook geen speelgoedtractortjes he, die dingen zijn gebouwd om het één en het ander te verzetten.
Gewoon blijven staan als flik:

2500.jpg
 
Gewoon blijven staan als flik:

Haha, geschreven als een echte internetheld. De politieagent in kwestie voert gewoon zijn job uit voor een relatief beperkt loon, en zou dan zijn leven moeten gaan riskeren voor een aankomende tractor om... om wat eigenlijk?
Dat valt toch helemaal niet te vergelijken met die andere situatie die je daar zo gratuit erbij sleurt?
 
Haha, geschreven als een echte internetheld. De politieagent in kwestie voert gewoon zijn job uit voor een relatief beperkt loon, en zou dan zijn leven moeten gaan riskeren voor een aankomende tractor om... om wat eigenlijk?
Dat valt toch helemaal niet te vergelijken met die andere situatie die je daar zo gratuit erbij sleurt?
Vandaar de legendarische foto in mijn vorige post
 
Terug
Bovenaan