De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

afspraak van gisteren was idd een pak duidelijker, maar de reden is ook duidelijk > daar is tenminste tijd om je punt te maken
 
Laat ze eens kijken naar de aflevering van de afspraak van gisteren. Daat lieten ze niet veel over van het betoog van de anti-vaxxers van zondag.

Het klimaat topic was ook zeer interessant. Blijkbaar heeft Bill Gates een nieuw soort kerncentrale ontwikkeld die werkt op kernafval. En is er in zijn denktank ook de overtuiging dat de switch maken zonder de huidige kernenergie gewoon onmogelijk is.

Misschien moet onze regering zijn boekje eens dringend lezen. Zelfs Draulans (of hoe schrijf je dat?) moest zijn mening gaan herzien.
Er ging ook zo'n kerncentrale gebouwd worden in China, maar daar heeft onze vriend Donald een stokje voor gestoken...
 
Er ging ook zo'n kerncentrale gebouwd worden in China, maar daar heeft onze vriend Donald een stokje voor gestoken...
Omdat Donald wou dat deze in de USA gebouwd werd. Blijkbaar is dit nu zo overeengekomen en hopen ze in Amerika binnenkort een proof-of-concept klaar te hebben van een kleine, ondergrondse kerncentrale die draait op kernafval. Straf!

Ik vond het aaneensluiten van het klimaatthema na het anti-vaxxersgedoe wel passend. Legt een filosoof net uit hoe het komt dat mensen, ondanks een arts diploma, toch nog kunnen uitgroeien tot een of andere homeopathische complotdenker door in een anti-wetenschappelijke denkput te vallen, bemerk je eigenlijk exact hetzelfde fenomeen bij klimaatactivisten die met hun anti-nucleaire standpunten de bestrijding van de klimaatopwarming ondergraven.

Dirk Draulans zijn ego moet je er helaas wel bijpakken. Die zit zich daar schaamteloos te profileren als 'de eerste ecomodernist in Vlaanderen' terwijl hij zijn kar eigenlijk 180° gedraaid heeft want vorig jaar was het nog "Vooruitgangdenkers zijn gevaarlijker dan klimaatontkenners."
Allez ja, geef dan toe dat je ernaast zat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat Donald wou dat deze in de USA gebouwd werd. Blijkbaar is dit nu zo overeengekomen en hopen ze in Amerika binnenkort een proof-of-concept klaar te hebben van een kleine, ondergrondse kerncentrale die draait op kernafval. Straf!
Niet echt hoor, de reden dat het niet door ging in China was het opblazen van de handelsakkoorden door Trump. Dat er nu plannen komen om het in de US te doen, is goed. Maar we zijn er wel 4 jaar door kwijt gespeeld.
 
Schrijnende toestanden in de pano alweer.
Oplossing van groen en Spa however, is alweer gwn: meer geld tegenaan smijten!
 
Schrijnende toestanden in de pano alweer.
Oplossing van groen en Spa however, is alweer gwn: meer geld tegenaan smijten!
de oplossing van de NVA, die al jaren bevoegdheid heeft over wonen, is dan weer...ja, wat eigenlijk?
de woonbonus afschaffen?
 
de oplossing van de NVA, die al jaren bevoegdheid heeft over wonen, is dan weer...ja, wat eigenlijk?
de woonbonus afschaffen?
Is er onder Homans geen serieuze inhaalbeweging gebeurt mbt investeren in sociale woningcapaciteit?


En wat de woonbonus betreft, goede afschaffing. Meer van die koterijen afschaffen aub.
 
Is er onder Homans geen serieuze inhaalbeweging gebeurt mbt investeren in sociale woningcapaciteit?


En wat de woonbonus betreft, goede afschaffing. Meer van die koterijen afschaffen aub.
aka: geld ertegenaan smijten
en was het afschaffen van de woonbonus (wat expliciet niet in hun programma stond) niet bedoeld om de prijzen te doen zakken?
 
De huurproblematiek los je ook niet enkel op door meer sociale woningen of meer bijdragen aan mensen die moeilijk huur vinden/kunnen betalen. Daar maak je medeburgers lui mee en hebben ze geen incentive om op de sociale ladder omhoog te klimmen.

De oorzaak van die huurproblematiek is armoede bij de mensen en daaronder ligt vaak het niet hebben van een stabiel inkomen (via werk etc). Men zou niet enkel mensen moeten activeren, maar ook actief begeleiden naar een beter leven, waar een stabiel inkomen een onderdeel van is.
 
Anderzijds was er ook de problematiek van mensen die een sociale woning 'bezetten' niet tegenstaande ze eigenlijk terug voldoende middelen hebben om op de private markt te gaan huren. Tuurlijk, hun huur is wel aangepast maar de sociale woning blijft wel in gebruik terwijl er mensen/gezinnen zijn die beter gebruik kunnen maken van die sociale woning...
 
Recht op wonen... ik betaal ook meer dan 1/3 van mijn loon aan mijn woonlening & dat bedraagt een stukje meer dan de lage huren van sociale woningen. Ik heb ook maar een modaal inkomen (nu ja, net onder de mediaan en weinig extralegale voordelen). Ik kan ook geen leukere job aannemen die minder betaalt, want dan wordt het te moeilijk financieel. Ik ben al vele jaren niet meer op verre reis geweest (wou in 2020 daar verandering in brengen, haha), etc. Keuzes hebben gevolgen...

Krijg ik dan ook een subsidie wanneer we geld gaan uitdelen aan mensen wiens inkomen niet hoog genoeg is om een woning naar hun zin te vinden?

Alle begrip voor dat het leven voor mensen in armoede niet gemakkelijk is, maar het irriteert me wel steevast om in dergelijke verhalen altijd de trieste verhaaltjes te lezen (heb de reportage nog niet gezien) van mensen die inderdaad van een uitkering leven maar dan ook nog eens alleenstaande moeder zijn? Waar the fuck is die vader? Laat die maar een stuk meebetalen denk ik dan.
2 mensen in een gezin maar slechts 600 euro huurbudget voor de twee? Dat betekent € 1800 netto... als één van beiden zouden gaan werken en de andere een minimumuitkering krijgt zit je daar al over, dus conclusie: beide werken niet?

Goed, ik weet dat dit hard overkomt, en mijn empathisch vermogen ligt laag op dit moment, maar sowieso mag de overheid inderdaad wel eens wat meer incentive geven tot "goede" keuzes.
 
2 mensen in een gezin maar slechts 600 euro huurbudget voor de twee? Dat betekent € 1800 netto... als één van beiden zouden gaan werken en de andere een minimumuitkering krijgt zit je daar al over, dus conclusie: beide werken niet?

Goed, ik weet dat dit hard overkomt, en mijn empathisch vermogen ligt laag op dit moment, maar sowieso mag de overheid inderdaad wel eens wat meer incentive geven tot "goede" keuzes.
Het komt niet altijd aan op goede keuzes. Bij mij thuis werkte vader voltijds en moeder halftijds. Moeder is ernstig ziek gevallen en heeft nu 24/24 zorg nodig, bijgevolg moet mijn vader stoppen met werken. Die valt dus terug op een vergoeding van zo'n 700 euro/maand loopbaanonderbreking, en m'n moeder op een minimum invaliditeitsuitkering. Het exacte bedrag hiervan ken ik niet maar gaat zo'n 1.000 euro zijn vermoed ik. Dan kom je al niet aan die 1.800.
 
Laatst bewerkt:
De huurproblematiek los je ook niet enkel op door meer sociale woningen of meer bijdragen aan mensen die moeilijk huur vinden/kunnen betalen. Daar maak je medeburgers lui mee en hebben ze geen incentive om op de sociale ladder omhoog te klimmen.

De oorzaak van die huurproblematiek is armoede bij de mensen en daaronder ligt vaak het niet hebben van een stabiel inkomen (via werk etc). Men zou niet enkel mensen moeten activeren, maar ook actief begeleiden naar een beter leven, waar een stabiel inkomen een onderdeel van is.
Klopt. Ik schijn mij een Amerikaanse studie te herinneren van een heel aantal jaren terug dat het opbreken van sociale woonwijken en de mensen te 'dwingen' in sociaaleconomisch stabielere wijken te gaan wonen, de 'economisch behoeftige' mensen na verloop van tijd sociaaleconomisch opklommen in vergelijking met degenen die in een sociale woonwijk bleven wonen. De omgeving matters.

Sociale woningen blijven bouwen is een populaire maatregel, maar getuigt van erg weinig inzicht. Een volledig private woonmarkt, maar met huursubsidies voor de mensen met een beperkt inkomen zou al enorme stap vooruit zijn (en wrs nog goedkoper ook) met veel betere (sociale) resultaten op de lange termijn.
 
Het komt niet altijd aan op goede keuzes. Bij mij thuis werkte vader voltijds en moeder halftijds. Moeder is ernstig ziek gevallen en heeft nu 24/24 zorg nodig, bijgevolg moet mijn vader stoppen met werken. Die valt dus terug op een vergoeding van zo'n 700 euro/maand loopbaanonderbreking, en m'n moeder op een minimum invaliditeitsuitkering. Het exacte bedrag hiervan ken ik niet maar gaat zo'n 1.000 euro zijn vermoed ik. Dan kom je al niet aan die 1.800.

Ziekte is inderdaad geen keuze, maar daar ging het in dit voorbeeld niet om. Dit waren jonge gezonde mensen, pas afgestudeerd... (en al een kindje, leuk voor hen, ze waren tenminste nog met z'n tweeën als ouders). Plus jouw voorbeeld zou me straf lijken, ik heb de minimum-invaliditeitsuitkeringen even opgezocht, en je zit daar toch al snel aan € 1100 per maand als je voordien gewerkt hebt. In die Pano-rapportage zat een vrouw wiens invaliditeitsuitkering op haar eentje € 1500 bedroeg.

Plus keuzes spelen in zo'n verhalen nog steeds een rol. Ik hoop uiteraard dat mijn ouders zo'n lot bespaard blijft, en hoop ook dat het de jouwe indien mogelijk beter gaat. Maar mijn ouders zouden bijvoorbeeld geen huur moeten betalen, want die hebben bijna een hele loopbaan gewerkt en zelf voor hun huis gezorgd. Ook geen luxeleven geleid, weinig buitenlandse reizen, misschien enkel een iets duurdere auto (maar daar is voor gewerkt en word zorg voor gedragen). En maar goed ook eigenlijk, want met hun pensioen over een paar jaar als gewone werknemers (geen ambtenaren en geen riante groepsverzekering) gaan ze het met een stukje minder moeten doen.

Ik zie in dit soort verhalen te veel mensen die maar vinden dat men moet blijven krijgen maar dat geld komt vaak dan wel van andere mensen die ervoor werken, dus een zekere responsabilisering mag dan ook wel. Ik heb intussen die Pano reportage eens beluisterd: en zoals ik al verwachtte, niet één maar meerdere alleenstaande ouders. Als je een inkomen van € 1200 hebt (dat is minder dan het voltijdse minimumloon dus dan werk je ook al niet voltijds), moet je misschien géén 3 kinderen op de wereld zetten? En indien je dit wel binnen een relatie deed, waar is die vader dan nu? Geen alimentatie voor de kinderen dan? Maar geen nood, de samenleving voorziet een sociaal huur-appartement...
Nu goed, die kinderen verdienen het inderdaad niet om in armoede te leven, maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat de overheid permanent foute keuzes subsidieert. Die moeder zou bijvoorbeeld verplicht mogen worden een voltijdse job met een voltijds loon te gaan zoeken dat zou al minimum € 300 per maand hoger zijn.
 
Ja, begrijp ik wel hoor. Ik heb de reportage nog niet bekeken, maar mijn situatie leek me wel relevant in de algemene context. Mijn ouders hebben ook heel hun leven gewerkt en zeer spaarzaam geleefd, dus zullen normaal gezien niet zo snel in de problemen komen. Maar als zoiets gebeurt op een jongere leeftijd met nog een lopende hypotheek lijkt het me toch moeilijk. De invaliditeitsuitkering begint pas binnen een paar maanden (na 1 jr ziekte) dus ik weet het nog te zeggen hoeveel ze exact bedraagt.
 
Ik heb er dan ook geen probleem mee als het systeem genereuzer zou zijn naar mensen die onverwachts door ernstige ziekte getroffen worden, weduwe of weduwnaar worden, etc. Maar dat kan alleen maar als je elders selectiever bent, niet als je iedereen maar toe laat tot een systeem van permanente ziekte-uitkeringen. Een sociaal systeem kan alleen maar werken als het ook voldoende basis heeft die het financieren kan.

Mensen die deeltijds werken en niet rondkomen om hun drie kinderen een fatsoenlijk onderkomen te voorzien? Zoek verplicht een voltijdse job, ook al doe je die niet met volle goesting.
Burnout is ook iets waar ik gerust vraagtekens bij durf plaatsen... alsof het leven en werk voor andere mensen altijd rozengeur en maneschijn is. Ik vind het al mooi dat je zoals in die Pano reportage een invaliditeitsuitkering kan krijgen voor dergelijke zaken die het minimumloon benadert (i.e. € 1500 zoals in die Pano-reportage).

Wat ze er typisch ook niet bij vermelden is dat van zodra je in aanmerking komt voor dergelijke sociale uitkeringen, je op veel andere vlakken ook extra steun ontvangt: korting op gemeente/provinciebelastingen, sociaal tarief voor nutsvoorzieningen, etc. & als je lang genoeg op een wachtlijst voor een sociale woning staat, dus ook nog eens een huursubsidie?
In wezen gaat die uitkering dus wel een stukje verder dan het equivalent nettoloon van mensen die wel voor dat bedrag gaan werken.
Ik heb momenteel zelfs zo'n belasting op m'n bureau liggen waarvan ik de volle pot mag betalen, maar waar in de kleine lettertjes staat dat wie bepaalde sociale uitkeringen krijgt, een stuk minder betaalt.
 
Is er onder Homans geen serieuze inhaalbeweging gebeurt mbt investeren in sociale woningcapaciteit?


En wat de woonbonus betreft, goede afschaffing. Meer van die koterijen afschaffen aub.
Euhm nee, dat geld is gegaan naar renovatie niet naar uitbreiding. Bijkomend heeft ze ervoor gezorgd dat zelfs een sociale woning hebben geen woonzekerheid biedt.

Als er nu 1 is die het woon en armoede beleid om zeep heeft geholpen is zij het wel.
 
Anderzijds was er ook de problematiek van mensen die een sociale woning 'bezetten' niet tegenstaande ze eigenlijk terug voldoende middelen hebben om op de private markt te gaan huren. Tuurlijk, hun huur is wel aangepast maar de sociale woning blijft wel in gebruik terwijl er mensen/gezinnen zijn die beter gebruik kunnen maken van die sociale woning...
Die huurders betalen wel de maximale huurprijs, waardoor huisvestingsmaatschappijen meer huur krijgen en middelen hebben. Door die huurders naar de private huurmarkt te sturen, verliezen die maatschappijen inkomsten.

Bijkomend geeft de private huurmarkt geen enkele vorm van woonzekerheid of betaalbaarheid.
 
Terug
Bovenaan