Budgetmeter volgt de afspraken niet?

Squidward

Redacteur
Enfin, dat denk ik?
Normaliter was de afspraak voor de budgetmeter €0.73 per dag. Er gaat echter €4.50 per dag af (dat dus naar Fluvius gaat en buiten het normale energieverbruik gaat). Nu snap ik wel - zeker op BG - dat het niet het einde van de wereld is, maar de afspraak (met handtekening) was anders en ik begrijp het dus niet. Ze kunnen wel zeggen dat het zo sneller afbetaald is, maar we krijgen bijvoorbeeld ook een soort boete als we niet elke paar dagen minstens €50 boven nul gaan (en dat is dan €30/€40 en om die aan elektriciteit *niet* te krijgen is dat zwaar) Sowieso krijgen we €0 voor onze zonnepanelen maar moeten we wel betalen voor wat we ermee op het net steken en we krijgen geen speciaal nachttarief omdat 'het de verkeerde meter is om dat te doen' (het is nochtans een digitale). Voor mijn gevoel worden we door Fluvius op elk vlak dus in 't zak gezet onder mom van schuld af te betalen. (ik stel alleen de vraag, ik zou graag geen opmerkingen krijgen over energieschulden, alles wat je er over kan zeggen heb ik al gehoord en ik ben al beschaamd genoeg). De schuld afbetalen is maar normaal, alleen lijkt het mij nu verre van correct ook al zal het allemaal wel perfect legaal zijn.
 
Als ik me niet vergis is er sowieso geen nachttarief meer sinds 1/1/2023. En ook voordien kon een digitale meter inderdaad geregistreerd zijn als enkelvoudig (en dan is het kwestie van een aanvraag te doen om dit aan te passen).
Fluvius biedt inderdaad geen injectietarief vind ik terug dus daar valt weinig aan te doen (buiten veranderen naar een commerciële leverancier van zodra uw schulden zijn afbetaald).

Als fluvius niet afdoende op uw vragen antwoord misschien de ombudsdienst voor energie eens contacteren?


Edit: inderdaad ook bij Budgetmeter capaciteitstarief: https://prepaid.fluvius.be/mijn-factuur/wat-kost-energie-bij-fluvius

IVM wat er dagelijks wordt afgenomen, ik vind online terug dat er een percentage van wat ge oplaad wordt genomen maar als ge op papier iets anders hebt staan zou ik dat nog wel eens specifiek navragen.)
 
Laatst bewerkt:
Die boete dat je bedoelt, kan dat je noodkrediet zijn dat je eerst opnieuw moet aanvullen? (Dan is dat niet een boete)
 
Dat moet ik navragen bij mijn man, da's nu iets dat ik niet weet.
Alvast ter info:
Wat is het noodkrediet
Is je saldo volledig opgebruikt, maar komt een betaling wat ongelegen? Dan kan je je noodkrediet van 83 euro (elektriciteit) of 110 euro (aardgas) gebruiken.
Het noodkrediet is niet gratis. Bij je volgende betaling vul je eerst je noodkrediet (helemaal of gedeeltelijk) weer aan en dan je saldo. Zo staat je noodkrediet weer klaar als je het nog eens nodig hebt.

Voorbeeld 1: je saldo staat op – 20 euro (je hebt dus 20 euro van je noodkrediet gebruikt). Betaal je 50 euro, dan vul je eerst 20 euro van je noodkrediet weer aan en komt de overige 30 euro bij je saldo.

Voorbeeld 2: je saldo staat op – 80 euro (je hebt dus 80 euro van je noodkrediet gebruikt). Betaal je 50 euro, dan wordt 35% van je betaling ( 17,5 euro) gebruikt voor je noodkrediet. 65% van je betaling (32,50 euro) mag je onmiddellijk verbruiken.

Zodra je het noodkrediet gebruikt, verandert de kleur van je saldo van oranje naar rood op mijn.fluvius.be/prepaid of prepaidbasic.fluvius.be of de app Fluvius Prepaid. Er staat ook een melding hoeveel je nog kan verbruiken voordat je stroomafname (elektriciteit) wordt beperkt of je meter wordt afgeschakeld.

Mogelijks is het dus dat?
Kzou vooral eens navragen als op jouw papieren 0,76 staat waarom ze dan 4,5 afbetaling nemen per dag
 
Normaliter was de afspraak voor de budgetmeter €0.73 per dag. Er gaat echter €4.50 per dag af (dat dus naar Fluvius gaat en buiten het normale energieverbruik gaat).
Normaal is een budgetmeter gratis en betaal je alleen voor het verbruik van energie. Begrijp ik het nu goed dat er 4,5 euro af gaat, los van de hoeveelheid energie die jullie verbruiken? Daar klopt iets niet. Mijn vermoeden is dat dat andere kosten zijn die eraf gaan, geen idee welke. Daarvoor neem je best contact met Fluvius. Houd uw EAN nummer bij de hand dan.

Genieten jullie van het sociale tarief? Heb je enig zicht op de hoeveelheid energie (gas + elektriciteit) die jullie verbruiken? Niet elke klant met een budgetmeter geniet automatisch sociaal tarief. De meesten in praktijk wel, maar niet iedereen.

Verder veroordeel ik niemand. Er zijn in 2022 en 2023 zelfs budgetmeters geplaatst bij mensen met een grote energieslurpende villa van 30 jaar oud nadat ze een torenhoge gasrekening kregen en zich ook niet konden houden aan het afbetalingsplan. Hopelijk geraken jullie snel uit deze put.
 

Kan het hier iets mee te maken hebben? Dat je ook de schuld verder afbetaalt ondertussen?

Via Prepaid betaalt u uw schuld bij de netbeheerder af met vijf euro per week. Bij iedere oplading gaat 35% van het bedrag naar de afbetaling van de schuld, maar ook als u niet oplaadt, loopt de afbetaling verder.
 
Als ik me niet vergis is er sowieso geen nachttarief meer sinds 1/1/2023. En ook voordien kon een digitale meter inderdaad geregistreerd zijn als enkelvoudig (en dan is het kwestie van een aanvraag te doen om dit aan te passen).

Mijn contract heeft dag en nachttarief, mijn digitale meter ook.
Voor afname en voor injectie. Dus dat er geen nachttarief is klopt niet volgens mij.
 
Mijn contract heeft dag en nachttarief, mijn digitale meter ook.
Voor afname en voor injectie. Dus dat er geen nachttarief is klopt niet volgens mij.

De energieleveranciers mogen nog nachttarief aanbieden voor het deel elektriciteit, voor het deel distributietarieven (inclusief je verdoken 2e belastingbrief) is het nachttarief wel degelijk afgeschaft.
 
De energieleveranciers mogen nog nachttarief aanbieden voor het deel elektriciteit, voor het deel distributietarieven (inclusief je verdoken 2e belastingbrief) is het nachttarief wel degelijk afgeschaft.

Dus het is niet afgeschaft…
Weet niet over welke verdoken belastingsbrief je het hebt, want sinds het capciteitstarief zijn mijn distributietarieven gezakt…
 
Terug
Bovenaan