Ingebrekestelling nog nodig??

biestig

Member
Heb in oktober 2022 een overeenkomst gesloten voor het plaatsen van zonnepanelen.
Heb zelf moeten bellen paar keer voor plaatsbezoek, dit is in december doorgegaan.
Heb zelf paar keer moeten bellen voor eerste afspraak (normaal voorzien in eerste kwartaal). Deze zou doorgaan op 12 april.
Ze zeiden er wel doodleuk bij dat ze ipv de bestaande betalingsregeling van (40% voorschot, 40% op dag van plaatsing, 20% nadien) wouden aanpassen dat we alles zouden betalen die dag zelf.
Hierdoor heb je dus niks meer om op terug te vallen indien ze iets niet goed afwerken en heb dit geweigerd zowel telefonisch met zaakvoerder als op mail.

Die 12de natuurlijk niemand komen opdagen, toen ik die dag belde naar het kantoor zeiden ze vanwege het slechte weer da ze nie kon doorgaan en da ze dus blijkbaar vergeten zijn om mij te contacteren. Ze zouden mij diezelfde dag nog terugbellen voor nieuwe afspraak.
Ook dit is niet gebeurt.

Dan maar zelf weer gebeld voor nieuwe afspraak, deze zou zijn voor 27 april.
Vanwege het feit dat er ondertussen al enkele maanden enkel maar slechte reviews zijn en dat ik ook zag dat ze reacties op facebook verwijderen en zelfs mensen blokkeerden vreesde ik al het ergste.
25 april zelf ter plaatse geweest om te horen of de plaatsing voor de 27ste nog wel zou doorgaan. Persoon vd planning was er niet en kreeg zaakvoerder te spreken. Natuurlijk niks in magazijn van panelen of micro omvormers. Had daar ter plaatse gezegd dat indien hij donderdag nie kon plaatsen ik de overeenkomst wou stoppen en men voorschot terug wou. Dit wou hij liefste vermijden en na nen hele tijd te praten (constructief gesprek ma eigenlijk ook wel stiekem manipumatief denk ik) kwamen we tot de overeenkomst dat hij andere panelen kon plaatsen en mijn huidige panelen van oost naar west zou leggen en dan werken met centrale omvormer ipv micro's.

Via mail die avond aangepaste overeenkomst gekregen laar ook met andere betalingsvoorwaarden (weer dus alles betalen bij plaatsing!!). Heb als reactie gestuurd dat hij de panelen mocht plaatsen indien ze 27 of 28 april geplaatst zouden zijn EN dat ik wou vasthouden aan de originele voorwaarden. Ook had ik nog een vraag ivm de omvormer.
Mail terug gekregen waarop vraag vd omvormer verkeerd beantwoord wordt en dat hij voorstelt om toch alles te betalen bij plaatsing en dat hij toch veel moeite heeft gedaan voor mij en dat hij geen extra's doorrekend (verplaatsen originele panelen maar vergeet der wel bijvte zeggen da ik nu minder panrlen zou krijgen en geen micro omvormers(duurder)).
Weer terug gemaild dat ik niet akkoord ga en dat als hij correct de panelen plaatst en de keuring inplant alles op een goede week ofzo afgehandeld kan zijn.

Geen mail terug gehad...
27/4 komen die mannen hier aan en men vrouw weigert die mannen omwille dat er geen akkoord is met de betalingsvoorwaarden. Die mannen wouden zelfs nie bellen naar die zaakvoerder.

Zaakvoerder belt mij boos op, zeg hem duidelijk waarom ik geweigerd heb. Hij ging dan telefonisch akkoord met de betalingsvoorwaarden en ging zien of ze nog konden langskomen. Ging natuurlijk niet meer maar ging mij die dag nog terugbellen voor andere afspraak in te plannen. Natuurlijk niks niet meer gehoord en dag erna stond ik weer op da bedrijf, voor stopzetting overeenkomst en terugeisen voorschot. Zaakvoerder was in meeting met die onderaannemer die bij ons was want had blijkbaar de dag erna nog zon gevallen voor gehad. Zen personeel ging weeral doorgeven voir te bellen dezelfde dag nog.
Natuurlijk niet gebeurt...

Lang verhaal dus ik weet het...
Mijn vraag is nu, ik wil dinsdag nog een laatste keer langsgaan voor het face to face te kunnen afhandelen en men geld hopelijk nog wa van terug te krijgen.
Ik verwacht er nie veel van maarja.

Moet ik die firma eigenlijk daarna nog schriftelijk ingebreke stellen? Heb via mail eigenlijk al aangegeven dat indien het op 27 of 28 niet doorgaat dat ik dan wil stoppen en men voorschot terug wil.
Zou miever gewoon via aangetekend schrijven de stopzetting doorgeven en indien geen reactie naar advocaat.

Vind da ze kansen genoeg hebben gehad. Bij andere klanten troywens ook nooit reactie op mail, telefoon wordt niet afgenomen, onafgewerkte installaties, keuringen die niet ok zijn....
 
"Ze zeiden er wel doodleuk bij dat ze ipv de bestaande betalingsregeling van (40% voorschot, 40% op dag van plaatsing, 20% nadien) wouden aanpassen dat we alles zouden betalen die dag zelf."

Dat is op zich al een schending vd overeenkomst omdat er al sprake was van een contractuele verbinding door akkoord over prijs en geleverde prestatie.
Als een vd partijen nadien iets gaat veranderen kan je dit al contractueel aanvechten.
Dat is al een vorm v contractbreuk.

( Je kan geen datum of deadline gaan vragen enkel de uitvoering binnen redelijke tijd tenzij contractueel overeengekomen)
hoeveel procent voorschot gelegd ?

Heb je dat bedrijf vooraf even financieel doorgelicht ?
Heb je een ondernemingsnummer ?
 
40% voorschot is betaald zoals in de overeenkomst stond (5300€).
Qua doorlichting financiële gegevens daar ken ik nie zo veel van. Men vrouw zei dat ze meer schulden hadden maar ook dat ze nu in ander gebouw zitten en dus kon da wel kloppen.
Ze hebben vooral daar volgens mij te maken met veel personeel wa is gaan lopen waardoor ze installaties nie goed hebben afgewerkt. Waardoor de mensen dus de laatste betalingen niet doen.
Da in combinatie met toeleveringsproblemen en verkopers die ma klanten blijven aanbrengen.

Nu k wil der eigenlijk gewoin zo rap mogelijk af van da bedrijf. Dus zoals ik al vroeg, moet ik die mannen nog officieel in gebreke stellen of kunt ge het feit da ik daar toen de 25ste da gesprek mee heb gehad beschouwen als ingebreke stelling en kank nu gewoon aangetekend schrijven doen van stopzetting?
 
Zo een voorschot betalen is nooit verstandig.
Ik zou actie ondernemen voor uw installatie zo snel mogelijk te laten plaatsen.
Uw 40 procent dekt zeker zijn materiaal. 😀
Betaal dan de rest na afwerken vd klus.

Eenmaal je een aangetekend schrijven gaat sturen ( reken 350 euro via advocaat 21 procent btw )
Dan in gebreke gaan stellen nog eens geld.
Je gaat uzelf veel stress en zever bezorgen.
Juridisch ben je al de dupe.

Strijk de plooien glad, regel uw afspraak asap en betaal na de werken. ( binnen de 7 dagen )

de balans ligt in uw nadeel hoor.
 
Eenmaal je een aangetekend schrijven gaat sturen ( reken 350 euro via advocaat 21 procent btw )
Dan in gebreke gaan stellen nog eens geld.
Waarom via een advocaat?
Je kan toch perfect zelf met een aangetekend schrijven de aannemer in gebreke stellen, voor pakweg tien euro ben je klaar.
 
Kijk, het vertrouwen bij die firma is der langs mijn zijde totaal niet meer. Voort zelfde geld komen ze hier aan, verleggen ze mijn panelen en plaatsen ze der een paar andere en zijn ze weg...
Zou nie de eerste keer zijn da ze mensen id steek laten met onafgewerkte installatie.
Voor mijn part ist gedaan. Niet meer langskomen, gewoon geld terug(of deel).

Daarom dak vraag ofk ze eerst nog moet ingebreke stellen. In mijn ogen is da al gebeurd toen ik daar ben langsgeweest.
 
Daarom dak vraag ofk ze eerst nog moet ingebreke stellen. In mijn ogen is da al gebeurd toen ik daar ben langsgeweest.
Ingebreke stellen altijd via aangetekend schrijven.
Je stelt in gebreke omdat de vertrouwensrelatie om zeep is, dan wil je ook bewijs dat je de aannemer effectief in gebreke hebt gesteld. Is een voorwaarde voor een verdere (gerechterlijke) procedure kan opstarten: je moet de aannemer formeel wijzen op hetgeen hij in gebreke blijft en hem de kans geven dit te herstellen. Wanneer er na de ingebrekestelling geen oplossing komt, kan je verder procederen.
 
Ok, das dan duidelijk.
Dan stelk in gebreke voor wat dan? Dat hij blijft pushen voor wijziging betalingsvoorwaarden?
Oplossing in welke vorm? De originele overeenkomst plaatsen binnen x dagen?
Of de nieuwe overeenkomst (die ik nooit heb ondertekend en waark dus via mail mijn voorwaarden had gesteld)?

Tis een beetje een soep aant worden ook eh 🤔
 
Som in je brief alle feiten op, zonder overbodige details.
Dus ik zou opsommen:
  • Wat er in originele en aangepast overeenkomst beschreven is: dus hetgeen je effectief bent overeen gekomen.
    Niet alle discussie er rond, gewoon heel sec wat er wel is overeengekomen.
  • Welke betaling je gedaan hebt
  • Wat je hiervoor al in ruil hebt gekregen (als ik het goed lees, niets?)
  • Wat je hiervoor nog niet in ruil hebt gekregen (alles? specifieer hier goed type, aantal, ... zoals overeengekomen)
  • Ik zou hen de oplossing zelf laten voorstellen. Maar je kan ook stellen: de uitvoering van de overeenkomst zoals afgesproken binnen een redelijke termijn.
    Je kan eventueel de ontbinding van de overeenkomst eisen (voorstellen) en in dat geval duidelijk stellen dat je het voorschot binnen de 14 dagen (bijvoorbeeld) teruggestort wil zien.
    In se moet je de aannemer de kans geven om de overeenkomst uit te voeren en kan je ze niet zomaar eenzijdig ontbinden. Door het te benoemen als optie geef je hem en jou wel een easy way out.
Laat hier wel alle emotie en verwijten uit: hou het zo "droog" mogelijk en benoem enkel feiten.

Daarnaast raad ik je aan te beginnen met een tijdslijn op te stellen.
Ongeveer zoals je eerste post maar dan
  • Leesbaar
  • Gedateerd
  • Zo veel mogelijk voorzien van "bewijs": e-mails, smsjes, ...
  • Zonder emotie. Enkel feiten, geen interpretaties of meningen. Geen ervaringen van andere klanten, reputatie, ... dat is niet relevant in de kwestie die enkel tussen jou en de aannemer is.
Zo kan je wanneer de ingebrekestelling niet uithaalt, makkelijk naar een advocaat of zelf naar een rechter. Die tijdlijn zal je sowieso nodig hebben als je er mee verder wil gaan.
 
Merci, zal er mij eens mee bezig houden.
Heb ook alle gesprekken opgenomen van zodra ze afkwamen met de vraag voor alles te betalen bij plaatsing (dus toen ik zelf belde voor de eerste afspraak).
Voelde de brui al hangen want in mijn ogen doet een bedrijf alleen zoiets als ze financieel problemen hebben.

Ga morgen allesinds nog laatste keer langs voor het proberen persoonlijk met de zaakvoerder te bespreken. Het onderwerp stopzetten en terug betalen is zowel door mij als door hem al gevallen. Maar ben oon wel realistisch en denk dat ik ma weinig kans heb om hem effectief nog te spreken.
 
Probeer als je een mondeling akkoord krijgt morgen, dat meteen op papier te zetten ter plaatse (en te laten aftekenen).
Als dit niet lukt kan je onmiddelijk als je thuis bent een mail sturen met een samenvatting van wat je overeengekomen bent. "Zoals daarnet afgesproken, ..."
Is op die manier nog geen bewijs maar als hij er niet op reageert sta je iets steviger in je schoenen om aannemelijk te maken dat dat effectief zo is afgesproken.
 
Waarom via een advocaat?
Je kan toch perfect zelf met een aangetekend schrijven de aannemer in gebreke stellen, voor pakweg tien euro ben je klaar.
Heeft veel minder impact hoor. Uiteindelijk probeer je niet tot een proces te komen.

Die zelf opgestelde briefkes zijn alleen goed voor wc papier.
Als het tot een proces komt gaat die brief u wel helpen. Maar dat wil je niet.
FF afschrikken dr een advocaat werkt vele beter trust me
 
Laatst bewerkt:
Proces is idd iets wa je wilt vermijden vooral omdat het zolang duurt zeker?
Er is trouwens daar ook al een naamsverandering bezig dus ja, denk dat da ook al genoeg zegt zeker?
 
Proces is idd iets wa je wilt vermijden vooral omdat het zolang duurt zeker?
Ja, en de uitkomst niet altijd voorspelbaar is, ook al heb je gelijk.
Als je een advocaat niet moet je voorschieten, rolrechten moet je voorschieten.
Er is trouwens daar ook al een naamsverandering bezig dus ja, denk dat da ook al genoeg zegt zeker?
Stuur gerust eens het ondernemingsnummer.
 
Probeer als je een mondeling akkoord krijgt morgen, dat meteen op papier te zetten ter plaatse (en te laten aftekenen).
Als dit niet lukt kan je onmiddelijk als je thuis bent een mail sturen met een samenvatting van wat je overeengekomen bent. "Zoals daarnet afgesproken, ..."
Is op die manier nog geen bewijs maar als hij er niet op reageert sta je iets steviger in je schoenen om aannemelijk te maken dat dat effectief zo is afgesproken.
Na de eerste keer dat ik daar ben geweest had het bedrijf mij mail gestuurd met aangepaste offerte en had erop gereageerd dat dit mag doorgaan op voorwaarde geplaatst binnen 2 dagen, met originele betalingsvoorwaarden. En ook bijgezet dat indien dit niet het geval is we zoals daarnet besproken ik de overeenkomst wil stopzetten en mijn voorschot terug wil.
Dus daarmee dak vind da ik eigenlijk niet hun nog een kans moet geven om het af te kunnen werken. Alles is eigenlijk al besproken geweest.
 
Na de eerste keer dat ik daar ben geweest had het bedrijf mij mail gestuurd met aangepaste offerte en had erop gereageerd dat dit mag doorgaan op voorwaarde geplaatst binnen 2 dagen, met originele betalingsvoorwaarden. En ook bijgezet dat indien dit niet het geval is we zoals daarnet besproken ik de overeenkomst wil stopzetten en mijn voorschot terug wil.
Dus daarmee dak vind da ik eigenlijk niet hun nog een kans moet geven om het af te kunnen werken. Alles is eigenlijk al besproken geweest.
Als je morgen met hen tot een akkoord over de ontbinding komt, prima.
Als dat niet het geval is, vrees ik dat er weinig opties zijn dan hen toch nog de kans te geven. Je hebt hen immers nog niet in gebreke stelt dus ze weten "officieel" nog niet dat ze iets mis doen.
Zie: https://www.elfri.be/rechtspraak/ve...in beginsel,sanctie die de schuldeiser beoogt.
 
Ondernemingsnummer in PM gehad.
https://www.checkinhoudingsplicht.be/ doet al een rode vlag afgaan. Bedrijf heeft fiscale schulden.
Jij moet als particulier hier geen rekening mee houden en mag aan de aannemer betalen, maar is al geen goed teken.

Heeft nog geen faillissement aangevraagd ofzo, dus in se moet men instaat zijn je voorschot terug te storten.

Volgens jaarrekening heeft het bedrijf niet veel cash op de rekening maar zit dit vooral in voorraden - al mag dat jouw probleem niet zijn.
Het bedrijf heeft wel gigantisch veel openstaande bij zijn leveranciers en maakte al twee jaar op rij verlies dus ik zou als ik jou was ook wel proberen zo snel mogelijk je geld terug te krijgen.

Bedrijf heeft hier ook offerte gemaakt, is een zeer grote speler met relatief scherpe offerte dus is je niet te verwijten dat je hierin mee ging.
 
Merci voor t antwoord.
Ze zijn van hier id buurt en omdat ik al een huidige oost west installatie heb wou ik bijplaatsen en micro omvormers gebruiken en daar zijn nie zo heel veel leveranciers van.
Persoonlijk denk ik dat ze failliet gaan, personeel loopt er weg, ter plaatse was niks in stock zelfs mijn 22 micro omvormers nie en de micro's die er waren lagen zowa los in een doos opeengegooid.
Feit dat em blijft pushen voor alles te betalen op dag van plaatsing.
En het was in mijn en in zijn voordeel dat de installatie zo snel mogelijk kon doorgaan. Dus denk dat em geld nodig heeft.

Nuja, dure les geleerd eh. Ma k ga der allesinds gene boterham minder van moeten eten.
 
Inderdaad, probeer nog zo veel mogelijk van je voorschot te recuperen voor hij failliet gaat want dan sta je achteraan de rij schuldenaars.

Geen stock is op zich geen rode vlag bij zonnepanelen: de markt was afgelopen jaar erg overspannen waardoor stockbreuk frequent was en leveringen zelfs rechtstreeks bij klanten gebeurden zonder het magazijn te passeren.

Nu te laat, maar voor een volgende aannemer/voor meelezers: via checkinhoudingsplicht.be kan je snel kijken of het bedrijf schulden heeft aan de overheid. Moet je je als particulier niet aantrekken maar is al een heel grote red flag.
Daarnaast kan je via KBO Search nagaan: wie de echte eigenaar is, of de aannamer beroepsbekwaamheden heeft (niet verplicht maar zegt ook wel iets als hij het niet heeft), in welke activiteitscodes hij geregistreerd is (op zich ook weer geen grote ramp als dit niet matcht, zie het als een van de puzzelstukken) en tot slot naar de laatste jaarrekening kijken. Het vraagt wat kennis om deze te leren lezen maar die is met een reden verplicht openbaar: net om je te kunnen informeren voor je een overeenkomst aangaat als klant/leverancier over de financiële toestand van een bedrijf en de kredietwaardigheid.
 
Ivm die inhoudingsplicht, dit was volgens mij tot voor kort allebei nog groen. Heb dit namelijk al eens gecontroleerd volgens mij..
Kan het zijn dat dit tot vorige week nog ok was? Denk zelfs dak da toen nog ergens gecheckt heb mak ben niemeer zeker.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan