Auto Auto start niet meer na warme zomerdag - info

Hoffman

Well-known member
Goeiemorgen,

Mijn auto start plotseling niet meer.
Ik ken zelf weinig van mechanic en wou eerst even rechts en links luisteren voor ik hier serieuze kosten doe aan takelen of bijstand (geen abbo bij touring of vab).

Ik zal even de situatie schetsen:

Vw polo 2017, nieuw gekocht, tot nu toe nog nooit een issue gehad.
Er word weinig mee gereden, vooral door/sinds covid en thuiswerk maar die word nog gebruikt 2 dagen in de week voor een totaal van ongeveer 150km.
Die staat ook altijd in mijn garage geparkeerd.

Gisteren moest ik gaan thuiswachten, en mijn auto stond sinds 16h00 uur in zon daar.
Deze nacht kom ik buiten, wil starten en in eerste instantie flikkeren ALLE lichtje op het dashboard.
Als ik wil starten vallen de meeste lampjes uit en hoor ik enkel die relais klik in de motor.
Als ik dan mijn deuren wou sluiten, zowel elektronisch als met de sleutel in het contact van de deur, gingen ook maar 3 deuren op slot.
Wacht ik dan 5 minuten zonder handeling en probeer ik nog eens, waren ze wel allemaal op slot.

Dus voor mij als leek klinkt het alsof die batterij zo goed als leeg is.

Ik wou de mensen daar niet aandoen om me om 02h00 deze nacht nog te helpen starten via een startkabel, dus dat moeten we straks nog gaan proberen.
Maar is er iets dat ik nog kan proberen/testen als leek als mogelijke oorzaak? Buiten starthulp met kabels mocht dat ook niet helpen?

Mocht ik bij VAB of touring aangesloten zitten, zou ik die ineens bellen als starten met kabels niet werkt, maar dat is dus niet het geval.
En ik weet dat je ook kan bellen als niet lid, maar dan is het ineens rond de 200-300 euro voor interventie + verplicht jaar contract.
Maar bel ik naar de merk garage waar ik hem kocht zal ik wellicht meer kwijt zijn.
Nu ja, na dit tegen te komen zal ik me sowieso wel aansluiten bij een pechverhelpings dienst, goedkoopste voor enkel belgie bij touring is nog geen 70/jaar lees ik.

Ik zit met mijn auto verzekering bij actel (dat zal zelf nog een omnium zijn, want ik heb dat ook nog nooit aangepast na mijn aankoop van die auto)
Maar ik vind precies nergens terug of ik dan wel automatisch ook via een pechverhelpings dienst toch een abbo heb, en indien ja bij dewelke?
Heb al even zitten zoeken naar dat eerste contract van actel dat ik via mail kreeg na aansluiting maar vind dat ook niet meer terug.
Als ik zo een pechverhelpings dienst hebt staat dat dan normaal ook ergens op mijn groen actel verzekerings attest dat in de auto ligt?
 
Klink idd je accu. Als dit na 6j nog je eerste accu’is kan je ze best vervangen. De capaciteit om te kunnen opladen zal al zo sterk gedegradeerd zijn, dat je er meer en meer problemen mee gaat ondervinden.
 
Update: Met startkabels start hij onmiddelijk, ik ben +- 70 km gaan rijden, ik leg hem stil en kan weer niet starten...

Zal dan eerder een alternator zijn? Of nog altijd kans dat het de batterij is?

Ik heb nu zo een laad toestel gekregen, maar tis nogal antiek en traag.
Als de batterij daar nu WEL zou mee opladen en starten zonder kabels dan ligt die alternator welllicht meer voor de hand als issue?
 
Update: Met startkabels start hij onmiddelijk, ik ben +- 70 km gaan rijden, ik leg hem stil en kan weer niet starten...

Zal dan eerder een alternator zijn? Of nog altijd kans dat het de batterij is?

Ik heb nu zo een laad toestel gekregen, maar tis nogal antiek en traag.
Als de batterij daar nu WEL zou mee opladen en starten zonder kabels dan ligt die alternator welllicht meer voor de hand als issue?
Brand er een lichtje van u batterij op het dashboard?

Zo ja kan het uw alternator of multi v-riem zijn. Zo niet zou ik starten met een andere batterij, het is goed mogelijk dat uw batterij gewoon de geest gegeven heeft. Als je een multimeter hebt kan je gerust vlug eens uw alternator controleren, als de motor draait moet je een spanning meten van 13 a 14V tussen de plus en de minpool. En als je uw batterij geladen hebt en deze een eind laat staan zou je een spanning op je batterij moeten meten die hoger is dan 12,3 volt met alles uit. Is ze na het laden snel terug onder de 12v gezakt mag je er van uit gaan dat uw batterij slecht is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Tis opgelost.

het was toch de batterij die stuk was, kameraad is geweest met meetstoestel en die toonde maar 9volt meer.
Om een andere batterij gereden en laten aansluiten door mijn kameraad, en hij start terug normaal.

Thnks for the feedback!
 
Tis opgelost.

het was toch de batterij die stuk was, kameraad is geweest met meetstoestel en die toonde maar 9volt meer.
Om een andere batterij gereden en laten aansluiten door mijn kameraad, en hij start terug normaal.

Thnks for the feedback!
Je kunt het ook eens meten terwijl die draait, dan moet je normaal 13 a 14V hebben, (althans hoger dan 12V altijd)

Maar op het eerste zicht lijkt het idd op een kapotte batterij, kan soms snel gaan. Maar had geen problemen dat die wat traag startte? bij de vorige ritten dus.
 
Je kunt het ook eens meten terwijl die draait, dan moet je normaal 13 a 14V hebben, (althans hoger dan 12V altijd)

Maar op het eerste zicht lijkt het idd op een kapotte batterij, kan soms snel gaan. Maar had geen problemen dat die wat traag startte? bij de vorige ritten dus.
Nope, nooit niets gemerkt.
Nooit een herstart moeten doen bij het vertrekken, ook niet in de winter.
Zowel thuis als op het werk stond die altijd in een garage.
Vrijdag nog boodschappen gedaan, een 15 km, niets opgemerkt.
Gisteren dan een kleine afstand gereden + geparkeerd vanaf 16h00.
Tegen 02h00 wil ik vertrekken en subiet enkel die klik in de motor en mijn dashboard die effe in de matrix zat...
 
Nope, nooit niets gemerkt.
Nooit een herstart moeten doen bij het vertrekken, ook niet in de winter.
Zowel thuis als op het werk stond die altijd in een garage.
Vrijdag nog boodschappen gedaan, een 15 km, niets opgemerkt.
Gisteren dan een kleine afstand gereden + geparkeerd vanaf 16h00.
Tegen 02h00 wil ik vertrekken en subiet enkel die klik in de motor en mijn dashboard die effe in de matrix zat...
een batterij kan ook gewoon intern stuk gaan. Niets blijft mee gaan aan een auto.
 
Terug
Bovenaan