BeyondGaming @ Lockdown Escape Room - Sector Z 2.0

lockdown.png

Lockdown is ondertussen een vaste waarde aan het worden binnen de escape room wereld. Voor wie nog geen escape room heeft ervaren, is het concept redelijk eenvoudig. Je wordt opgesloten in een kamer, waar je zo snel mogelijk uit wil ontsnappen. Door je onder te dompelen in een bepaald thema probeer je binnen een beperkte tijd puzzels en aanwijzingen op te lossen. Met zeven leden van BeyondGaming trokken we naar Dok Noord in Gent om de mensheid te redden van een virus ... Wil je net als ons hetzelfde doen? Onderaan dit verslag vind je een kortingscode!

Wie dacht dat die verdomde C*V*D al erg was, het kan nog erger. In Sector Z 2.0 komt de mensheid in contact met het Z-virus. Een laatste groep wetenschappers strijdt en experimenteert erop los. Talloze knappe koppen hebben tot dusver gefaald in het vinden van het tegengif. Ondertussen groeit het Z-Virus en de bijhorende zombies worden met de minuut agressiever. Voordat je het goed en wel beseft, word je opgejaagd door je eigen collega-wetenschappers. Lockdown heeft met twee locaties in Gent en één in Kortrijk alvast een mooi aanbod aan escape rooms, maar wat Sector Z 2.0 onderscheidt is dat je in twee teams onderverdeeld wordt. Het ene team probeert nog de mensheid te redden, terwijl de tegenstanders de wetenschappers proberen te muteren. Een dikke knuffel is voldoende om geïnfecteerd te raken. Kunnen de wetenschappers overwinnen, of is het alsnog het Z-virus die de mensheid op zijn knieën krijgt?

IMG_20230427_173445.jpg
Hoofdredacteur Joeri (rechtsboven) met 6 van zijn chicks.

Are you the hunter or the prey?

Tova

Het meeslepende karakter van Sector Z 2.0 is alvast één van de zaken waarin deze escape room zich onderscheidt van de andere. Als wetenschapper word je opgejaagd door de zombies. Als je niet de kalmte kan bewaren terwijl je opgejaagd wordt, is het best om een zombie te kiezen. Met deze gevleugelde woorden wordt de wetenschapper in mij wakker. Voeg daarbij nog de statistiek dat het team van wetenschappers maar een slagingspercentage van dertig procent hebben toe, en het competitiebeestje is ook ontwaakt. In deze escape room wil ik alvast strijden voor het vaderland. Sector Z 2.0 kan je tot twaalf personen betreden in twee groepen. Samen met Karel-Jan, Joeri en Fre1509 nemen we het op tegen het team zombies bestaande uit Stephy, Sassenach en Strijkijzer. De zombies worden apart genomen en dat is hopelijk de laatste keer dat we ze van dichtbij moeten zien. Gear-up soldiers, of beter trek je labojas aan en laten we ons opsluiten in het laatste laboratorium op aarde dat niet geïnfecteerd is. Zeer confronterend om in de eerste kamer met de neus op de feiten gedrukt te worden. De wetenschappers zullen alvast opgejaagd worden, maar door samen te werken op de thematische puzzels komen we er wel uit.

Met wat kunst en vliegwerk, kunnen we als volwaarde gentechnologen uit de eerste kamer ontsnappen. Laten we snel de deur achter ons blokkeren voor de zombies ons opeten. De grootte van de kamers en van het labyrint van deze escape room zijn fenomenaal. Met een levendige verbeelding kan ik hier straks al een achtervolging tussen zombies en wetenschappers voor ogen zien. Focus behouden en proberen één van de juiste deuren open te krijgen dan maar. Blijven we best samen of splitsen we ons op? Eén ding is zeker, we kunnen ons best zo stil mogelijk houden als de zombies voor de zoveelste keer aan onze klink trekken. Mijn sportwatch heeft alvast aan dat we in de vetverbrandingszone zitten. De eerste schreeuw galmt door de escape room. Wetenschapper Fre1509 is down en is overgestapt naar the dark side. Niet veel later horen we ook de schrille angstschreeuw van Joeri. Deze gaat door merg en been. Karel-Jan en mezelf schieten nog over. Met een tabel van Mendeljev als achtergrond kunnen we ons niet anders dan volwaardige chemicussen gedragen. Erlenmeyer hier, bunsenbrander daar, en ondertussen doorheen de walkietalkie het bericht dat we het antivirus gevonden hebben. We beat the statistics!

Yeah Science, Bitch - Jesse Pinkman


Aangezien de tijd voorbij is gevlogen, kunnen we enkel besluiten dat Lockdown met Sector Z 2.0 een topproduct heeft afgeleverd. Ideaal om met de collega's, vrienden of familie de strijd aan te gaan. Sector Z 2.0 is niet de klassieke escape room, waarbij je tegen de tijd puzzels oplost, maar eerder een team deathmatch waarbij de hersenen ook aan het werk gezet worden. Zoals steeds is het belangrijk om het niet te ver te gaan zoeken en wint het boerenverstand. Of in dit geval toch het verstand van Karel-Jan en mezelf. Op naar de volgende!

SectorZ2.0_web-22.jpg

Shaken not stirred

Joeri

Ik heb al enkele escape rooms op mijn palmares staan, waaronder in Adventure Valley in Durbuy. Dat was één van de meest verschrikkelijke ervaringen uit mijn leven, want de helft van de boel was daar kapot of onleesbaar en op veel hulp van de medewerker kon je ook niet rekenen. Mijn verwachtingen zijn sindsdien altijd wat getemperd, maar ik vertel je met plezier dat Lockdown die heeft ingelost! De broodnodige uitleg nam wat tijd in beslag, maar zo werd al snel de opzet van het spel duidelijk. Zoals je hierboven al kon lezen (en hieronder nog zult lezen), bestaat de opzet van Sector Z 2.0 uit het strijden van twee teams tegen elkaar. Stephy, Strijkijzer en Sassenach leken het meest op zombies, dus het lot had de groepsverdeling al bepaald. De serieuze look van de overige vier spelers was ideaal om in een (voor mij nogal spannende) labojas te kruipen.

Opgejaagd worden door zombies ... Het zorgt toch voor wat stress. Bij de eerste kamer zag je de tegenstanders dingen doen aan de andere kant van het raam, en elke keer dat je als wetenschapper wat beweging zag, dacht je dat de zombies een stap dichter waren om je te besmetten. Woorden als "allez, doe voort" of "doe maar wat sneller" waren dan ook nooit ver weg. Helaas mocht het niet baten. De wetenschappers waren gesplitst in twee teams van twee personen voor het vervullen van een opdracht. Fre1509 en ik waren op weg naar het andere duo om hen te vergezellen, tot Strijkijzer had een hongerke had en wetenschapper Fre1509 in het labyrint zag lopen. Bibi zag het gebeuren en rende weg, gelukkig zonder ernstige gevolgen. Tot Sassenach haar wat verveelde, de boel verkende en mij tegen het lijf liep. Een krijs van jewelste dat je tot in Brussel kon horen. Mijn trommelvliezen suizen nog. Nee beste lezers, die kreet die door merg en been ging kwam niet van mij. Wel van zombie Sassenach die haar leven voorbij zag flitsen. Het arme kind ligt nu nog altijd te bekomen ...

De puzzels die je in Sector Z 2.0 voorgeschoteld krijgt, zijn nooit echt moeilijk. Toch denk je als team al snel te ver, terwijl de oplossing werkelijk voor je neus ligt. Kabeltjes aansluiten is toch o zo moeilijk ... Uiteraard kunnen we niet verder ingaan op eender welke puzzel, want dat zou een deel van de ervaring tenietdoen. Weet wel dat je zult genieten, al is het maar door het concept van twee teams. Persoonlijk vind ik Sector Z 2.0 een aanrader!

Het gekrijs van Sassenach ging door merg en been.


Stephy

Ik had de eer om Sector Z 2.0 uit te proberen met een aantal BeyondGaming-collega’s. Ik moet toegeven dat ik daar toch met een heel klein beetje stress naartoe ging. Ik heb nog nooit eerder een echte escape room gedaan en ik wist niet goed wat me te wachten stond. Daarnaast vernam ik dat het thema van de escape room niet een van de gezelligste is, namelijk: zombies en dodelijke virussen. Als dat maar goedkomt ...

We werden heel vriendelijk ontvangen en kregen meteen een duidelijke uitleg over het spel. Er was heel wat informatie en ik was vooral ook nieuwsgierig wat er zich achter die deur bevond. Toen we ons moesten opsplitsen in twee groepen vroeg ik meteen welk team het ‘minst’ stress zou ervaren, aangezien dit voor mij een nieuwe ervaring is. Ik besloot om me kandidaat te stellen als zombie. En uiteindelijk was dit een goede keuze. Ik mocht de wetenschappers opjagen en proberen te besmetten, terwijl er niemand achter mij aanzat. Samen met twee andere zombies moesten we allerlei opdrachten uitvoeren om zo dichter bij de wetenschappers te komen. Persoonlijk moest ik er in het begin wat inkomen. Ik ben nog niet heel erg thuis in de escape room wereld, dus denk ik dat we daardoor wat tijd zijn verloren. Maar gelukkig hadden we ook contact met onze Lockdown-correspondente via een walkietalkie. Zij gaf ons een kleine hint wanneer ze zag dat we vast zaten en even niet wisten wat doen. Voor mij is de tijd in de escape room voorbij gevlogen en ik had absoluut geen besef dat het voorbij was omdat ik zo in het spel zat. De adrenaline die door je lijf giert zorgt ervoor dat je koste wat kost de wetenschappers wilt vinden en de zombies toch de wereld wilt laten overnemen.

De sterkte van Sector Z 2.0 is dat je helemaal geen idee hebt wat je te wachten staat. Al zeker niet wanneer je voor de deur staat te wachten om binnengelaten te worden. Ik stelde mij een grote ruimte voor, maar eens in het spel werd ik omvergeblazen door de grootte van deze escape room. Zo waren er verschillende kamers en werd heel ons kat-en-muisspel er niet gemakkelijker op. Ik ben dankbaar dat ik deze escape room heb mogen proberen, zo dankbaar dat ik de hele rit naar huis nog zat na te genieten van deze onvergetelijke ervaring met mijn toffe collega’s!

SectorZ2.0_web-29.jpg

Release the Z-virus and the scientist

Karel-Jan

Dankzij onze, op de eerste plaats dikke vriend en op de tweede plaats collega redacteur Tova, kregen we de kans eens te proeven van een Lockdown Experience aan Dok Noord in Gent. Voor een van onze metgezellen was op tijd komen aan de correcte escape room al een eerste hindernis. Eenmaal we met z’n allen verzameld waren kon de pret beginnen.

Een zombievirus zorgt voor totale vernietiging van de mensheid en slechts een handvol wetenschappers blijft over om een tegengif uit te vinden. Echter worden zij op de hielen gezeten door bloeddorstige doch intelligente zombies die het laboratorium zijn binnen geslopen. Onze top host ter plaatse gaf zeer duidelijk alle achtergrondinfo en benodigdheden om aan het spel te beginnen. Al snel werd duidelijk dat we geen klassieke escape room tegemoet gingen, want de groep werd in twee teams opgesplitst. Een team wetenschappers dat het tegengif moest zien te maken en een groep zombies die zo snel mogelijk dezelfde wetenschappers moest zien te pakken. Al snel kriebelde het bij mij om als zombie mijn collega's op de hielen te zitten. Echter was er niemand al te happig om achterna gezeten te worden, waardoor ik mij als wetenschapper opofferde. Uiteindelijk bleek dat de juiste keuze te zijn want jawel, SPOILER ALERT, Dr. Tova M.D. en mezelf slaagden erin om met onze big brain het tegengif op tijd klaar te krijgen. Dat we Fredje (Fre1509) en onze eigen hoofdredacteur Joeri daarvoor moesten opofferen, is bijzaak.

Ezpz lemonsqueezy


Het unieke aan deze escape room is dat je als wetenschapper constant met stress moet omgaan omdat de zombies nooit ver weg zijn. In de eerste kamer zie je het rivaliserende team aan de andere kant aan het werk, en als ik eerlijk mag zijn, presteren onder druk, het is niet mijn sterkste kant. Toen zij vrijkwamen gingen de poppen pas echt aan het dansen. We hoorden ze aan onze klinken trekken, voorbij deuren passeren die we net gesloten hadden en hoorden via de walkietalkie medewetenschappers opgegeten worden. Wanneer je dan nog eens niet de oplossing voor een raadsel vindt, zorgt de stress al snel voor wat extra zweetdruppels tussen al je plooien en naden. Extra ondergoed meenemen voor achteraf is aangeraden.

SectorZ2.0_web-31.jpg

World war-Z?

Fre1509

Toen ik samen met Stephy toekwam op het adres dat op de website staat, vroeg ik mij af of we wel juist waren. Het grote kantoorgebouw zag er niet echt uit als een plek waar een escape room zou zijn. Ik dacht persoonlijk dat het er al een beetje post-apocalyptisch uitzag. Toen hoorden we Joeri zijn groet vanop het het verdiep en wisten we dat we toch wel op de juiste locatie waren. Eens we de ingang binnen gingen, zagen we op de grote muur voor ons “Lockdown” staan met een schilderij waar zombies door een deur komen. Ik was al helemaal in de sfeer door het half achtergelaten gebouw en het sombere interieur van de zitruimte te zien. Na elkaar te groeten kwam de game master naar ons toe en vertelde ze ons de regels van het spel. Twee dingen daaruit waren me bijgebleven: 1. Het spel wordt tegen elkaar gespeeld met een groep zombies en een groep wetenschappers. 2. Als een wetenschapper geïnfecteerd wordt door een zombie, dan moet de wetenschapper alles wat die vooraf te weten is gekomen vergeten. Dit tweede punt nam ik heel serieus, ten koste van het zombie team mwhuahaha.

Ik koos ervoor om samen met Joeri, Tova en Karel-Jan het team van de wetenschappers te vormen. We kregen als doel om het serum te maken dat de wereld moet redden tegen het zombievirus. Dit terwijl het team van de zombies ons achterna zat en ons probeerde te infecteren. We deden onze labojassen aan en vlamden de eerste kamer binnen. Door het raam van het eerste laboratorium zagen we de zombies die uit hun cellen probeerden te ontsnappen. The game was on. Gestrest zochten we de oplossing in deze kamer zodat we de deur konden opendoen naar de volgende. Elke seconde dacht ik dat de zombies zouden vrijkomen en ons infecteren, maar we waren te snel. Zo bleven we altijd een stapje voor. Ik had, terwijl we zochten naar de volgende stappen, ondertussen de speelruimte vanbuiten geleerd en zo wist ik waar alles was. We hadden besloten om ons op te splitsen in twee groepen van twee. Dit leek een goed idee, maar op het moment dat we Karel-Jan en Tova probeerden te vergezellen brak de hel los. Ik stapte de hoek om en deed bijna in m’n broek, daar was Strijkijzer die op me kwam afgevlogen. Ik schreeuwde m’n ziel uit door zo hard te verschieten en voor ik het wist werd ik geïnfecteerd. Nu was ik officieel een zombie en moest ik het zombieteam met hun puzzels helpen. Jammer genoeg ben ik soms wel eens sluw en volgde ik dus letterlijk de regels van het spel: Ik wist vanaf nu niets meer dat ik eerder wist, dus zweeg ik als we iets moesten zoeken op de gigantische map waar Sector Z 2.0 zich afspeelt. Ik geloof graag dat, mede dankzij m’n sluwheid, ik ervoor gezorgd heb dat m’n originele team van wetenschappers gewonnen is. “Don’t blame the game, blame the player.”

Wetenschappers werden opgeofferd.


Sassenach

Ik heb ondertussen al enige ervaring opgedaan met escape rooms. Ik was er dus vrij zeker van dat we met deze zevenkoppige groep de Lockdown Escape Room zouden overwinnen. Little did I know … De spelbegeleidster bracht ons niet veel later op de hoogte dat we niet met elkaar, maar tegen elkaar zouden strijden in twee teams: wetenschappers en zombies. Zo gezegd, zo gedaan. Stephy, Strijkijzer en ikzelf transformeerden ons als het ware in rasechte zombies en hadden slechts één doel voor ogen: voorkomen dat de wetenschappers een vaccin zouden creëren. En zo vertrokken we op missie diep in de half verlaten labo’s en hun duistere gangencomplex. Ik kan je verzekeren, zelden heb je zombies zo hard zien nadenken. Een heel toffe extra in dit spel is dat wanneer je als zombie een wetenschapper tegen het lijf loopt, deze geïnfecteerd wordt en het zombie-team komt vervoegen. Ja hoor, we slaagden erin enkele wetenschappers te infecteren en hen naar de zombie side lokken. *Speelt The Imperial March*. En ja, er werd gegild, al kan ik niet bevestigen noch ontkennen dat dit enkel uit de monden van de wetenschappers kwam.

Ik had een vrij drukke werkdag achter de rug, maar die belandde heel ver in het achterhoofd van zodra we werden losgelaten in de escape“room”. Het idee van de escaperoom wordt bij Sector Z 2.0 nieuw leven in geblazen. Je vecht hier niet tegen de klok maar tegen een ander team waarvan je absoluut geen idee hebt hoever zij staan met hun opdrachten. Dit en het feit dat wij elkaar konden tegenkomen in de verschillende kamers en gangen, voegde een extra laagje spanning toe, waar ik wel van kon smullen. Ja, je leest het goed: verschillende kamers en gangen. Zoals ik al vermeldde, heb ik ondertussen al enkele escape rooms op mijn palmares staan. Deze beperkten zich echter steeds tot twee kamers. In de Sector Z 2.0 escape room stonden verscheidene kamers tot onze beschikking en hadden we een heel doolhof om in te vertoeven. Je kan niet anders dan je amuseren wanneer je hierin rondloopt en het andere team moet zoeken/ontwijken. Dat wij met slechts dertig seconden verloren hebben, blijft voor een zure nasmaak zorgen. Maar, liefste wetenschappers, revenge is a dish best served cold. To be continued

SectorZ2.0_web-14.jpg

Conclusie

Sector Z 2.0 van Lockdown is een aanrader. Het is niet de klassieke escape room waarin je als team moet samenwerken om te ontsnappen. Nee, je wordt opgesplitst in twee rivaliserende bendes die elk het beste van zichzelf moeten geven. De wetenschappers moeten een virus ontwikkelen en eens dat lukt, dan zijn ze gewonnen. De zombies moeten trachten alle wetenschappers te pakken te krijgen. Lukt dat, dan zijn die hersendode wezens de winnaars.

Heb je zelf zin om aan de slag te gaan in een escape room van Lockdown te Gent? Gebruik dan de kortingscode "BEYONDLOCKDOWN" en je krijgt 10% korting.

Over

 
Terug
Bovenaan