BeyondGaming @ FACTS Spring-editie 2024

De wereld is nooit kleiner geweest. Dankzij het internet (en natuurlijk gevarieerde opties om goedkoper te reizen) ligt zowat elke gedroomde bestemming voor ons open. Indien niet letterlijk, dan toch virtueel. Nog nooit hebben zich ook zo veel nieuwe ‘stammen’ verzameld. Als je tribe niet onder de kerktoren ligt, is er grote kans dat je die ergens op het wereldwijde web kan vinden. Daarom dat de kans om een event als FACTS mee te maken echt wel op mijn lijstje stond.

Al jaren zie ik allerhande fanverse- en comicconventies de revue passeren en daarmee een wereld waar werkelijk iedereen wel een plaats lijkt in te vinden. Iedereen, daarmee bedoel ik zowel de allerkleinste Link als de ronduit torenhoge Chewbacca, een ravissante Rapunzel tot een zwartlederen – heel sympathieke – Pestdokter recht uit de zestiende eeuw. Be unapologetically YOU. Jammer genoeg nog steeds veel te weinig een feit, maar hier wel een fact.

1712683439884.png

Fantasy, Animation, Comics, Toys en Science fiction

Dat is dus het acroniem voor deze ontzettend uitgebreide beurs. Nee, beurs is eigenlijk fout. Dit is een event. Volg mee met mij terwijl ik - compleet met man (een beetje in de war) en kinderen (mega enthousiast) - zaterdag 6 april op ontdekking ga. Ik geef nu al mee dat mijn stevige sneakers (shout-out to Reebok - een meid mag dromen) erg goed van pas kwamen, er is bijzonder veel te doen in Flanders Expo. Als je bekijkt dat dit ooit begon in 1993 met twee tafels in een café … zoals men zegt in Gent: nie slecht gevlogen voor een ouwe duif!

Op deze eerste FACTS-dag was er - natuurlijk - de centrale hal met een heel erg groot aantal shopmogelijkheden. De mind blowing diversiteit aan producten was voor mij hier het opvallendst. Weliswaar een lichte dominantie voor Funko Pops (ik ben - denk ik - te oud, want deze hype snap ik eigenlijk niet. Nu ja, ik liep met die plastic tutten rond dus no judgement!), maar daarnaast! Werkelijk elke meug komt hier aan zijn trekken. Kind één was dolblij met een Minion in een ei, kind twee dan weer met wat action figures van FNAF (ik kan er dus niet aan ontsnappen). Zo ongeveer elk denkbaar fandom heeft hier action figures, pluches, speelsets, Monopoly, posters … Of het nu ergens obscuur in de jaren zeventig op tv was of hypermodern uit Japan (of zelfs gewoon vanop YouTube) komt. Ook van Lego is hier een heel mooi aanbod, met zelfs relatief marktconforme prijzen voor wat soms moeilijk te vinden is. Daarnaast is er ook van alles voor de cosplayer om het hartje op te halen. Kleding, maskers, props (fantasy wapens waar je ogen van opentrekt) of een degelijke staart? Allemaal voor handen.

Het is best om vooraf even stil te staan bij wat je echt zou willen óf een FACTS-spaarpotje aan te leggen want goedkoop is het zeker niet. Je hebt natuurlijk wel vaak ‘iets’ voor je geld, met een slecht gevoel zal je zeker niet buiten komen (misschien je bankdirecteur wel). Ik droomde ook weg bij de speeldoos van He-Man die ik als kind niet kreeg. Squidward anno 2024 was dan weer heel gecharmeerd door de prachtige authentieke filmposters die er waren. Iemand zal hier een toffe aanwinst voor het interieur kunnen doen. Terwijl ik toch even twijfelde over een originele Masters of the Universe-afbeelding, waren de kinderen helemaal weg van, sorry, tússen de internationale snacks. Tegenwoordig niet meer moeilijk om te vinden, maar het blijft leuk om te zien wat KitKat dit jaar wil proberen en de voorraad Skittles Cloudz werd ook aangevuld. Onze laatste aankoop was ook vaak te vinden bij verschillende verkopers: een mystery bag. Voor twintig euro een kawaii (schattig) zakje. Of de sleutelhanger, stickers, squishy en felting kit (Google) ook die waarde hadden? Ik spreek er mij niet over uit, maar it's all part of the experience.

1712683706436.png

And now for something completely different

Zoals reeds vermeld, FACTS is een evenement en er is véél meer dan enkel shopping te doen. Alle attracties en horeca hebben een Fast Pass-systeem dat je wachttijden beduidend inkort. Deze kan je vooraf bestellen en raad ik alvast heel erg aan. Snel zijn wel want deze zijn beperkt. Bouncezilla is een 66 meter lang opblaasbaar obstakelparcours. Klimmen, glijden, springen en duiken om je een weg te banen, is echt lachen. Helaas zijn de wachtrijen voor mensen zonder Fast Pass behoorlijk lang. Negentig minuten in de rij staan is zeker voor jongere bezoekers niet ideaal, maar ik geef ook gelijk wel toe dat er weinig andere manier van doen is. Gelukkig kan je mits een beetje voorbereiding (drankje en/of hapje bij de hand) handig genoeg de tijd gebruiken en is er altijd wel iemand om een praatje mee te slaan. FACTS-bezoekers zijn erg sociaal! Ook de Supercube Indoor Carting is slachtoffer van het eigen succes met een wachtrij van dik twee uur. Ook hier is een food court vlakbij, dus elkaar even afwisselen in de rij kan je wachttijd ook gewoon comfortabel maken. NB: er is een QR-code aanwezig om je in te schrijven, maar door de natuur van het beestje is wachten gewoon niet te vermijden.

Er is altijd wel iemand om een praatje mee te slaan, FACTS bezoekers zijn erg sociaal!


Nu ik toch aan de food court ben, moet ik toch even slikken van de prijzen. Het is niet anders dan bij een pretpark, het is niet anders dan wat ik op zich verwacht had en de keuze is prima. Burgers of pizza, nacho's of pasta, donuts of koekjes … Onze pizza was prima, de nacho's van kind twee waren "duimpje omhoog". 32 euro voor pizza, 8 euro voor nacho's en 16 euro voor vier drankjes blijft wel doorgerekend. Aangezien een picknick gewoon mag, denk ik een volgend bezoek wel zelf bokes te smeren. Voor wie toch ter plaatse eet: de wachtrijen zonder fast pass gaan wel erg goed vooruit!

1712683835575.png

Fantasy meets real life

FACTS doet echt heel veel om voor iedereen wat te kunnen bieden. Er zijn bijvoorbeeld ook een heel aantal manieren om kennis te maken met de wereld áchter de schermen, die van de verschillende manieren om een creator te zijn of worden. Informatie over een aantal opleidingen (wil je aan de stage make-up beginnen of aan het animeren?) is op heel toegankelijke manier voorhanden. Maar ook panels met schrijvers en animatoren/tekenaars. De wereld van animatie en comics is quasi grenzeloos en er is een plethora aan talent dat een teen in het water wil dippen. In de panels hier kon je antwoorden krijgen op je meest prangende vragen van mensen die echt wel wisten hoe best de zaken aan te pakken. Op deze zaterdag kon je tips opdoen om voor jonger publiek te schrijven of om korte verhalen op papier te krijgen.

FACTS doet echt heel veel om voor iedereen wat te kunnen bieden.


Wil je eerder met de handen aan het werk, dan was er de mogelijkheid tot allerhande praktische workshops. Wie wil nu geen eigen toverstaf maken? Zelf hebben we nu al het plan opgevat om volgend jaar de workshop rond ‘Hoe word ik een Dungeon Master’ te volgen. Iets waar er thuis al even interesse voor was, maar waarvoor dit een eerste ‘haalbare’ stap zou kunnen zijn. In de Artist Alley waren behalve schrijvers ook een indrukwekkend aantal tekenaars aanwezig. Vanzelfsprekend, want image is everything in de wereld van scifi en fantasy. Je kon hier een eventuele commissie laten maken of andere kunstwerken aanschaffen, tips opdoen om je eigen creaties naar the next level te tillen en gewoon gigantisch onder de indruk zijn van hoeveel talent er rondloopt. Op onze bezoekdag waren er ook tal van meet & greets. Onze oudste was wel geïnteresseerd in een kiekje met Mckenna Grace uit Ghostbusters of Joseph Quinn uit Stranger Things, maar dit ging ons spaarboekje te boven. Niet dat het niet absoluut de moeite waard kan zijn om de mooie herinnering en handtekening en/of foto te hebben, FACTS heeft al elk jaar een heel indrukwekkende lijst celebrities uit alle lagen van de F, A, C, T en S en ik ben er zeker van dat we ons nog wel zullen laten gaan aan een ontmoeting (nee, meneer Squidward mocht niet met Lois Lane op de foto) want het sterrenstof trekt toch wel hard aan.

1712834918747.jpeg

Happy Happy (Kill)Joy Joy

Wat valt er na de uitgebreide impressie van Squid nog te zeggen over deze editie van FACTS? Persoonlijk had ik er deze lentezondag niet al te veel zin in. Het was een drukke werkweek geweest, gevolgd door een drukke zaterdag en ... altijd nefast voor vroege ochtenden ... een korte nacht. De déjà vu van de najaarseditie waarbij ik een dik uur stond aan te schuiven richting parking en me nauwelijks door de menigte op de beursvloer kon bewegen, zorgde ervoor dat ik met lood in de schoenen richting Flanders Expo trok op een zonnige zondagochtend.

Je zal het altijd zien dat het net dan reuze meevalt, nietwaar? Ik had letterlijk geen minuut file op weg naar het plekje waar ik mijn strijdwagen vlotjes kon achterlaten, en zodoende stond ik al vrij vroeg op de beursvloer, klaar om het walhalla van de geek-cultuur binnen te vallen. Doordat de conventie op zondag al om 17 uur het licht uitschakelt en doorgaans een kwartier op voorhand de superhelden en Disney-prinsessen begint buiten te vegen, was er, mede dankzij het wederom sterk gevulde programma, geen tijd te verliezen. Starten deed ik ook nu weer met de obligate tour van de geek market. Ja, we weten uiteraard allemaal dat je tegenwoordig in elke zichzelf respecterende winkel dit soort spulletjes kan kopen, maar er blijft een onmiskenbare aantrekkingskracht uitgaan van het snuffelen langs alle standjes en je oog te laten vallen op dat ene beeldje dat een prominente plek in je collectie verdient. Een deel van de fun bij FACTS blijft kijken, en dat gaat van de creatieve outfits van de cosplayers tot het dure prijskaartje van dat Spider-Man-statue dat naar je staat te lonken.

1712834954783.jpeg

Of hoe groot een wondere wereld wel kan zijn

Naast shoppen, jezelf vergapen aan alles wat er te zien is of jezelf en je eigen vergankelijkheid tegenkomen op het reusachtige springkasteel, zijn er uiteraard ook de vraaggesprekken die een groot deel van de ervaring uitmaken. Ik begon mijn dag met Dinomanie, een keynote rond de plaats van de dinosauriërs in onze popcultuur, gegeven door Harald Scheerlinck. Zijn podium zat wat weggemoffeld in een uithoek van hal acht, achter de catwalk van de cosplayers, waardoor het geluid van enthousiaste cosplayers vaak boven dat van zijn anekdotes kwam, maar toch ontdekten we toffe dingen zoals het feitje dat het geluid van de Tyrannosaurus uit Jurassic Park eigenlijk dat van een Belgische koe is.

De grote sterren kregen een prominente plek.


De grote sterren kregen gelukkig wel een prominente plek, en zodoende nestelde ik me ook nu weer maar wat graag aan het hoofdpodium voor drie vraaggesprekken op rij. Mckenna Grace beet de spits af. De piepjonge blonde actrice is uiteraard erg populair geworden door haar rol van Phoebe Spengler in de recentste Ghostbusters-films, maar heeft duidelijk ook fans verzameld dankzij haar werk in Young Sheldon. Het valt op dat FACTS meer en meer werk begint te maken van deze sequenties, want waar vroeger alle vragen uit het publiek kwamen en veelal niet verder gingen dan ‘Wat vind je van België en wat eet je graag?’, werkt FACTS nu voor het grootste deel van het gesprek met een moderator die vragen stelt die betrekking hebben op de carrière van de ster in kwestie. Die wisselwerking zorgt voor een fijne balans en houdt de boel behoorlijk boeiend voor het publiek in de zaal. Op die manier ontdekte de zaal dat Teri Hatcher tijdens haar opnames voor Tomorrow Never Dies een miljoen dollar aan juwelen droeg en constant vergezeld werd van een bodyguard die als een rasechte James Bond de edelstenen moest bewaken. Keerzijde van die medaille was uiteraard dat door de curfew het aantal vragen uit het publiek beperkt waren, wat voor wat teleurstelling kon zorgen bij mensen met een brandende vraag. Immer sympathieke Christopher Judge opperde echter dat hij als laatste act van de dag tijd had om de vragen van iedereen te beantwoorden, en ging zo ruim over tijd om iedereen te woord te kunnen staan. Kratos is een toffe kerel.

Je kan onmogelijk alles wat FACTS te bieden heeft proeven op een dag, waardoor ik ook nu na afloop weer het gevoel had heel wat van de beurs overgeslagen te hebben. Dat de tijd vliegt wanneer je jezelf amuseert, is misschien een dooddoener, maar de stelling paste ook nu weer wonderwel om het dagje FACTS te omschrijven. Ik vatte de koers richting Gent misschien met lichte tegenzin aan, maar na afloop had ik voor mezelf alweer besloten er dit najaar sowieso terug bij te zijn.


Sassenach's sunny day inside

Zaterdag 6 april, de eerste zomerse dag in een lange tijd, en die spendeerde ik maar wat graag binnen in Flanders Expo op de lente-editie van Facts. De dag begon met een spontane staking bij De Lijn waardoor het aanbod aan trammen en bussen sterk verminderd werd. Het team achter Facts liet dit echter niet aan hun hart komen en regelde in een mum van tijd vier vervangbussen die de bezoekers gratis van het station naar Facts brachten. Hiervoor kan ik alleen maar mijn complimenten geven aan het team dat dus ontzettend goed voorbereid was. Wat Facts verder zo uniek maakt zijn haar bezoekers. Niet alleen creëren zij de prachtige, indrukwekkende cosplays, zelden zag ik een menigte zo respectvol wachten op de vervangbussen om naar de beurs te gaan. Ik kan me voorstellen dat de buschauffeurs in de verste verte niet hadden kunnen bedenken hoe hun dag zou uitdraaien toen ze zaterdagochtend wakker werden. Eenmaal aangekomen bij Flanders Expo kon de dag echt beginnen. Met zaken als fotoshoots, Q&A’s, workshops, artist panels, lezingen, speeddaten, cosplay parades, D&D spelen, Bouncezilla, Supercube … is kiezen hier altijd wat verliezen. Hoe graag ik het ook zou willen, er zitten niet genoeg uren in een dag om alles te kunnen doen, maar laat dat net een van de troeven zijn. Op die manier kan je de volgende keer terugkomen en die zaken uitproberen die je de vorige keer niet hebt kunnen doen.

Toegegeven, de guests lagen dit jaar minder in mijn interessegebied, maar dit gaf mij de kans om in plaats van Q&A’s te gaan afstruinen, eens nieuwe activiteiten te proberen. Als eerst probeerde ik de wokshop om een magisch potion te maken. Na de prachtige uitgestalde creaties te zien, ging ik vol zelfvertrouwen aan de slag met mijn eigen potion. Al snel bleek dat ik nog steeds hetzelfde “knutsel”talent heb als toen in het lager onderwijs: geen. Ik zag er volwassenen en kinderen naar buiten gaan met indrukwekkende toverstaffen, spell books en potions, maar aan mij is duidelijk nog steeds geen knutselaar aan verloren gegaan. Verder nam ik ook de tijd om de lezing van Peter DeWillis bij te wonen over de History of fantastical stories. Het uur vloog in een mum van tijd voorbij. Peter was een enthousiaste spreker die zijn publiek wist vast te houden en te interesseren. En zelf leerde ik ook weer wat bij. De volgende stop was “Behind the Panels: Decisions that make a good comic great” waarbij drie comic artiesten (Marjorie Liu, Chris Weston en Daniel henriques) aan het woord kwamen en een kijkje gaven in hun carrière. Nadien sprong ik nog even op VDAB’s 4D Virtual Reality Rollercoaster. En net als bij een echte pretparkattractie, was het ritje veel te snel voorbij en wou ik meteen nog eens aanschuiven. De rest van de dag spendeerde ik tussen de grote hoeveelheid en diversiteit aan shopjes, wat toch wel mijn favoriete bezigheid is en blijft (mits de grootste massa al wat weggetrokken is). Het immens grote aanbod blijft toch de grootste troef van FACTS. Ik ben al bijna tien jaar een vaste FACTS-bezoeker en het moet gezegd zijn dat de magie blijft behouden. FACTS blijft steeds ruim voldoen aan de verwachting en brengt de nodige nieuwigheden. Het team achter FACTS neemt het event zeker niet als vanzelfsprekend en hun werk wordt ook beloond, zeker als je weet dat FACTS deze editie meer dan dertigduizend bezoekers had. Ik ben in de herfst alvast opnieuw op post.

 
Terug
Bovenaan