het warm water-mysterie

derp

Well-known member
Dag BG!

Ik vroeg mij af of de knappe koppen hier op het forum misschien zouden kunnen helpen bij het ophelderen van een mysterie dat mij al sinds enige tijd bezig houdt.

Situatieschets: jaren 30 bel-etage huis in Brussel met vermoedelijk dito leidingwerk, waarbij de keuken dus op het eerste verdiep zit.
Wanneer ik warm water vraag in de keuken (1VD), de badkamer (2VD) of de gastenbadkamer (3VD) schiet de gasboiler (doorstromer op het gelijksvloers) direct in gang en begint hij warm water te stoken, maar moeten we nog gemakkelijk 2-3 minuten wachten vooraleer het water op temperatuur is. Klaarblijkelijk zit er een hele grote massa aan koud water in de leidingen dat eerst geëvacueerd moet worden.

Het vreemde is, vind ik, dat er eigenlijk geen noemenswaardig verschil zit tussen hoe lang het duurt vooraleer er warm water is in de keuken of in een van de twee badkamers. Ik snap dat de wachttijden kunnen oplopen naarvenant hoe ver het water moet reizen, maar dat het zelfs voor de korte afstand tussen de boiler en de keuken zò lang duurt vind ik niet meer normaal. Zo op het zicht gaat dat over misschien 10 meter leidingen.

Verder:
- het debiet van het warm water is ok
- de temperatuur van het warm water blijft stabiel eens het op temperatuur is - dus geen probleem met de warmtewisselaar van de boiler, heeft deze week nog een nazicht gekregen.

Moest er iemand ideeëen hebben van wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn, of eventueel een vakman zou kunnen aanraden die ook actief is binnen het Brusselse hoor ik het graag. Ik heb al wat chauffagisten over de vloer gehad, maar eigenlijk geen enkele die een duidelijk antwoord kan geven op wat er aan de hand is. A la limite zou ik nog durven om die 10 meter tussen de boiler en de keuken open te gooien om te kijken wat er aan de hand is, maar hoe veel kan daar mis mee zijn? Allez die kunnen misschien wel dikker zijn dan nodig en dus meer koud water vasthouden dan nodig, maar dan nog?

Een pleister-oplossing zou zijn om een elektrische boiler te plaatsen in de keuken aangezien dat de plek in huis is waar ge vaak efkes warm water nodig hebt. Voor het douchen is het op zich niet zo'n ramp, dat is max een paar keer per dag maar ik krijg wel buikpijn van het feit dat we 10x per dag zo veel koud water laten wegstromen omdat ge efkes warm water nodig hebt om iets te doen daar.
 
Die warmtewisselaar moet natuurlijk ook nog opwarmen en ik vermoed dat daar de langste opwarmtijd zal zitten. Die leidingen in diam 16 (veronderstelling) zal wss niet het debiet zijn.
Met een binnendiameter van 12mm over een lengte van 10 meter is maar een waterinhoud van 1.1 liter. Wat ook kan spelen is een niet geisoleerde leiding waardoor de initiële warmte wat wegebt in de grond.

Modernere ketels kunnen die warmtewisselaar op temperatuur houden zodat je sneller warm water hebt maar dat is natuurlijk nefast voor het inkalken van die warmtewisselaar.

Wat je eens zou kunnen testen is op een punt warm water vragen zodat de warmtewisselaar al zeker opgewarmd is en dan eens testen wat de duurtijd is op een ander punt.
 
Wat ook kan zijn is dat de tijd eer er warm water is wordt beïnvloed door uw type kraan.
De keukenkraan is waarschijnlijk een gewone kraan waar warm water ook puur warm water is terwijl de badkamers waarschijnlijk thermostatische mengkranen hebben zodat er zelfs als ge die volledig op warm draait er nog koud water wordt meegemengd waardoor het dus ook langer duurt eer die die buffer afgekoeld water uit de warmwaterleiding heeft geduwd.
 
Die warmtewisselaar moet natuurlijk ook nog opwarmen en ik vermoed dat daar de langste opwarmtijd zal zitten. Die leidingen in diam 16 (veronderstelling) zal wss niet het debiet zijn.
Met een binnendiameter van 12mm over een lengte van 10 meter is maar een waterinhoud van 1.1 liter. Wat ook kan spelen is een niet geisoleerde leiding waardoor de initiële warmte wat wegebt in de grond.
M.a.w. het lijkt u straf dat het aan de leidingen ligt? Maar ja, aan wat dan wel? :D Want ik snap wel dat het ook nog efkes duurt vooraleer die doorstromer de water op temperatuur krijgt maar dan nog, echt iedereen die hier over de vloer komt en de kraan hier opendoet en warm water vraagt komt mij vragen of het warm water misschien kapot is omdat ze zo lang moeten wachten.
Wat je eens zou kunnen testen is op een punt warm water vragen zodat de warmtewisselaar al zeker opgewarmd is en dan eens testen wat de duurtijd is op een ander punt.
Ik zal eens alles tegoei chronometreren morgen.
 
Wat ook kan zijn is dat de tijd eer er warm water is wordt beïnvloed door uw type kraan.
De keukenkraan is waarschijnlijk een gewone kraan waar warm water ook puur warm water is terwijl de badkamers waarschijnlijk thermostatische mengkranen hebben zodat er zelfs als ge die volledig op warm draait er nog koud water wordt meegemengd waardoor het dus ook langer duurt eer die die buffer afgekoeld water uit de warmwaterleiding heeft geduwd.
Klopt wat ge zegt over de opstelling van de kranen. Maar de keukenkraan (die dus en dicht bij de boiler ligt én een aparte warm-water kraan heeft) duurt ook makkelijk 2 minuten vooraleer er warm water uit de kraan komt.
 
Zijn dat niet gewoon oude koperen leidingen waardoor al je eerste stroom aan warm water afkoelt om die leiding op te warmen. Na een minuut of 2 zijn die leidingen warm en loopt er warm water door je kraan.

Pleisteroplossing lijkt mij redelijk? Anders moet je alles openkappen voor dat beetje water
 
Zijn dat niet gewoon oude koperen leidingen waardoor al je eerste stroom aan warm water afkoelt om die leiding op te warmen. Na een minuut of 2 zijn die leidingen warm en loopt er warm water door je kraan.

Pleisteroplossing lijkt mij redelijk? Anders moet je alles openkappen voor dat beetje water
Dat zal vast wel oud leidingwerk zijn, maar 2 minuten lijkt mij nog altijd enorm lang vooraleer er warm water is?

Ik heb de test gedaan:

Kraan in het washok (vlak naast de boiler) duurt 2 minuten om op te warmen.
Eens die kraan warm is, is er heel vlot ook warm water op alle andere verdiepingen.

Weet niet of ik daar een conclusie aan kan vastkoppelen, maar mij lijkt dus dat het niet aan de leidingen ligt, maar aan de doorstromer zelf die er klaarblijkelijk erg lang over doet om warm water te stoken? Ik heb eens gekeken maar ik kan nergens de temperatuur van het water live aflezen op dat ding.

Moest het aan de leidingen duren zou die eerste kraan toch vrij direct warm water moeten hebben, en zou het vervolgens nog steeds lang duren vooraleer er warm water op het tweede verdiep zou zijn, of is dat verkeerd gedacht van mij?
 
Dat zal vast wel oud leidingwerk zijn, maar 2 minuten lijkt mij nog altijd enorm lang vooraleer er warm water is?

Ik heb de test gedaan:

Kraan in het washok (vlak naast de boiler) duurt 2 minuten om op te warmen.
Eens die kraan warm is, is er heel vlot ook warm water op alle andere verdiepingen.

Weet niet of ik daar een conclusie aan kan vastkoppelen, maar mij lijkt dus dat het niet aan de leidingen ligt, maar aan de doorstromer zelf die er klaarblijkelijk erg lang over doet om warm water te stoken? Ik heb eens gekeken maar ik kan nergens de temperatuur van het water live aflezen op dat ding.

Moest het aan de leidingen duren zou die eerste kraan toch vrij direct warm water moeten hebben, en zou het vervolgens nog steeds lang duren vooraleer er warm water op het tweede verdiep zou zijn, of is dat verkeerd gedacht van mij?
Langer wel, al zou ik geen minuten verwachten. Het is nu niet dat het warmteverlies via de leidingen voor minutenlange wachttijd zal zorgen. Afhankelijk van jouw installatie, kan je niet eens testen om vlakbij de ketel (via een collector?) warm water te laten lopen en zien hoelang het dan duurt? Dan heb je voor 100% zekerheid de leidingen uitgesloten
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
, dat is max een paar keer per dag maar ik krijg wel buikpijn van het feit dat we 10x per dag zo veel koud water laten wegstromen omdat ge efkes warm water nodig hebt om iets te doen daar.
Ik kan je totaal niet helpen met het voornaamste probleem, maar als je zoveel koud water moet laten wegstromen zou ik toch een emmertje onder de kraan zetten. Twee minuten, dan heb je een volle emmer. Dat water kan je dan gebruiken om je wc mee door te spoelen, de planten water te geven, ...
 
Ik kan je totaal niet helpen met het voornaamste probleem, maar als je zoveel koud water moet laten wegstromen zou ik toch een emmertje onder de kraan zetten. Twee minuten, dan heb je een volle emmer. Dat water kan je dan gebruiken om je wc mee door te spoelen, de planten water te geven, ...
Kweet het, en als we gaan douchen doen we dat ook wel, maar het ambetante is vooral in de keuken want daar hebt ge 10x per dag efkes warm water nodig en het vooral daar dat het echt stoort. Boilerke in de keuken zou dat wel verhelpen maar ik ben aan het twijfelen om gewoon een grotere citerne op gas te laten steken ipv een elektrische boiler in de keuken, maar dan moet ik wel echt uitsluiten dat het aan de leidingen ligt (wat mij hoe langer hoe onwaarschijnlijker lijkt), want anders sta ik nog nergens.

Een doorstromer is sowieso niet echt ideaal voor ons huis, heb ik mij al verschillende keren laten vertellen.
 
Dat zal vast wel oud leidingwerk zijn, maar 2 minuten lijkt mij nog altijd enorm lang vooraleer er warm water is?

Ik heb de test gedaan:

Kraan in het washok (vlak naast de boiler) duurt 2 minuten om op te warmen.
Eens die kraan warm is, is er heel vlot ook warm water op alle andere verdiepingen.

Weet niet of ik daar een conclusie aan kan vastkoppelen, maar mij lijkt dus dat het niet aan de leidingen ligt, maar aan de doorstromer zelf die er klaarblijkelijk erg lang over doet om warm water te stoken? Ik heb eens gekeken maar ik kan nergens de temperatuur van het water live aflezen op dat ding.

Moest het aan de leidingen duren zou die eerste kraan toch vrij direct warm water moeten hebben, en zou het vervolgens nog steeds lang duren vooraleer er warm water op het tweede verdiep zou zijn, of is dat verkeerd gedacht van mij?

Dan zal het allicht aan de doorstromer liggen dat het zo lang duurt.
Sommige CV ketels hebben een buffervatje dat op temp gehouden wordt om dit fenomeen tegen te gaan. Maar mss zijn er betere oplossingen,
 
Kweet het, en als we gaan douchen doen we dat ook wel, maar het ambetante is vooral in de keuken want daar hebt ge 10x per dag efkes warm water nodig en het vooral daar dat het echt stoort. Boilerke in de keuken zou dat wel verhelpen maar ik ben aan het twijfelen om gewoon een grotere citerne op gas te laten steken ipv een elektrische boiler in de keuken, maar dan moet ik wel echt uitsluiten dat het aan de leidingen ligt (wat mij hoe langer hoe onwaarschijnlijker lijkt), want anders sta ik nog nergens.

Een doorstromer is sowieso niet echt ideaal voor ons huis, heb ik mij al verschillende keren laten vertellen.
Ik kan het mij voorstellen dat dat enorm stoort. Twee minuten is inderdaad heel lang.

Wij hebben in onze huidige woning (ook iets van een 100 jaar oud) ook een mini-boiler in de keuken, en voor de badkamer (2de verdiep) werken we met een doorstromer op zolder.
 
Wij hebben net hetzelfde voor in een rijhuis van de jaren '30, met een doorstromer. Warm water omhoog naar de badkamer is geen probleem. Minder ver naar de keuken of de achterkeuken duurt ook gigantisch lang.

Volgens de chauffagist die dat gewoon eens bekeek van ver komt dit door de dunne (en ik vermoed koperen) buis voor warm water, die mogelijk ook al wat vol kalk zit. Het was maar zo'n uitleg om er van af te zijn leek het, maar er zal wel wat van kloppen. Die buizen omhoog zijn makkelijker te vervangen door een houten koker te openen, en dat is waarschijnlijk door de vorige eigenaars gebeurd. Die naar de keuken liggen in een betegelde vloer zonder kelder.
 
Over welk type doorstromer gaat het hier? Dit is overigens volstrekt normaal, vroeger hing de doorstromer vaak in de badkamer om toch iets sneller warm water te hebben.
 
Onze cv ketel hangt in de badkamer. Tot de kraan in de keuken is dat iets van 7 meter. Ik heb het nooit getimed maar dat duurt toch ook even eer er echt warm water van 60 graden uit de kraan komt. Is een hr cv ketel van 2 jaar oud. Het hangt ook af van de druk van de waterleiding. Een paar weken geleden heb ik een waterdrukverminderaar geplaatst omdat wij hier een druk hadden van rond de 5 bar. Nu afgeregeld op 3,2 bar. Nu duurt het wat langer eer er warm water is in de keuken. De brander van cv ketel draait nu wel veel stiller. Als je een druk hebt van minder dan 3 bar zal het nog langer duren. De Watergroep hier moet een minimale druk van 2,5 bar garanderen volgens hun website.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Over welk type doorstromer gaat het hier? Dit is overigens volstrekt normaal, vroeger hing de doorstromer vaak in de badkamer om toch iets sneller warm water te hebben.
Is da? Voor een kraan die naast de doorstromer staat 2 minuten wachten?
Het is een Oertli GMR 1000 Condens.
 
Wij hebben dit ook gehad dat het bijna een minuut duurde, en dit lag aan het Eco profiel dat de fabrikanten tegenwoordig als standaardinstelling in het toestel moeten programmeren. Nadat ik het profiel op Comfort heb ingesteld in het menu was dit euvel meteen opgelost.

Bij een vaatwasser stelt dit probleem zich ook. Standaard stellen ze het Eco programma voor, om dan met een halfbakken resultaat te zitten. Wat een idee toch van de EU...
 
Bij mij duurt het ook vrij lang in de zomer (ook zo 2 minuten).
In de winter is het veel sneller (waar de chauffage dus continu aan het trekken is).

Mijn assumptie is dat het dus echt wel de ketel zelf is die vanuit scratch er wel even over doet voordat die water begint te verwarmen. Ik vermoed dat is eerst primaire kring opwarmen waar dan dan u op te warmen water doorstroomt. Als de chauffage al aan het lopen was is die primaire kring al warm. Zegt de ketel handleiding iets over tijden ? Welke ketel is het ?
 
Verwarming van radiatoren is volgens mij toch een gesloten circuit. De druk van sanitair is ook hoger dan de druk voor de verwarming. De pomp van de cv ketel moet schakelen van cv naar sanitair en krijgt daardoor meteen koud water van de waterleiding.
 
Terug
Bovenaan