Vervanging van 33j oude gasketel

videast

Active member
Mijn dochter heeft een 2-tal jaar terug een woning gekocht (bouwjaar ergens eind jaren 60, begin 70). De verwarming gebeurt met een vrij oude gasketel (zo’n vierkante blok van 60x60x80, een Vaillant VK19 van 18.6kw, uit 1987 of zo). Die draait nu rustig op 60°, en kan vrij snel de boel warm te stoken. Beneden hangen recente chauffage elementen, boven zijn het nog de oude chauffage elementen.
Voor het bewoonde gedeelte beneden (woonkamer/keuken/bureau, open plan) is in de living een pelletkachel beschikbaar (maar werd tot nu toe niet gebruikt door haar, wel door de vorige eigenaars). De verwarming boven is eigenlijk vooral de badkamer, en om "de koude te breken” in de slaapkamers als het echt koud is buiten. De ramen zijn overal vervangen door dubbel glas door de vorige eigenaars. De spouw in de muren is wss niet geïsoleerd. Boven hangt een heel oude waterboiler (150l of zo), die wss elektriciteit zuipt. Ze heeft zonnepanelen liggen voor een 2500 kWh (1 pers), die ze nu niet helemaal opgebruikt (en als die oude boiler weggaat, wss nog een pak meer over).

Om aan de 2-jaarlijkse wettelijke ketelreiniging/rookgasafvoer test te voldoen heeft ze een chauffagist gecontacteerd, die echter van mening is dat de kans heel groot is dat die “oude bak” niet meer binnen de normen zal vallen, en dat ze dus binnen de 3 maand een oplossing moet vinden als hij haar een negatief rapport geeft.
NOOT: Ik lees hier zonet op het forum, dat zo’n 2-jaarlijkse controle eigenlijk maar verplicht is vanaf 20kW, dus als ik het goed heb, moet ze die eigenlijk niet laten reinigen/rookgas test doen met die ketel.... Maar goed, de leeftijd van de ketel, en de gasprijzen van nu nopen toch naar vooruitdenken.

Omdat ik hier al zoveel goede dingen van hulpvaardige mensen met kennis van zaken heb gelezen, kom ik hier even naar het forum om jullie suggesties/kennis te gebruiken. Dit zijn de mogelijkheden die wij zien…

Mogelijkheid 1: oude gasketel vervangen door een nieuwe wandgasketel met warm water (Atag CV-ketel i22ECZ). Loodgieter gaf een offerte van rond de 4600 euro (incl heraansluiten warm water naar badkamer boven en tuberen schouw). Het is duidelijk dat gasketels geen super toekomst hebben (gasprijs zal steeds maar stijgen).

Mogelijkheid 2: idem als #1, maar dan met een extra warmtepomp module gekoppeld aan die gasketel (Atag energion hybrid zone 7). Volgens de loodgieter zou die warmtepomp het grotendeels moeten kunnen redden, tenzij het heel erg koud is (en dan had hij geen rekening gehouden met de pelletkachel). Totaal prijs komt op een kleine 12k euro – 2k subsidie.

Mogelijkheid 3: aangezien ze een pelletkachel heeft die haar benedenverdieping helemaal kan verwarmen, heeft ze eigenlijk niet zoveel extra verwarming nodig… Wij vragen ons af of het dan nog nodig/wenselijk is om een gasketel te zetten. Bestaan er kleine warmtepompen die (naast de pelletkachel), de rest van de verwarming kan geven (of volledig indien de pellet niet aangestoken wordt). Is deze 3e mogelijkheid überhaupt mogelijk tegen een aanvaardbare prijs (grootte-orde?). Zijn er zaken waarvoor op te letten valt bij deze oplossing? Moet die volgens jullie groot genoeg zijn om ook zonder de pelletkachel te kunnen verwarmen?

Ik weet dat de toekomstige prijs van elec & gas niet te voorspellen zijn, maar omhoog zal het gaan, dat weten we. In welke verhouding, dat weten we niet, maar het lijkt er sterk op dat gas steeds minder interessant zal worden (en dus in het voordeel van mog3).

Wat is jullie (gefundeerde) mening over bovenstaande 3 mogelijkheden… Zijn er nog andere mogelijkheden die wij niet zien? Alle advies is welkom, maar graag aangeven “waarom” of “waarom niet”… zo kunnen wij bijleren.
 
Laatst bewerkt:
Is een zonneboiler geen optie als het toch alleen maar voor sanitair warm water zou zijn? Op voorwaarde dat er nog plaats genoeg is op het dak :)

Er bestaan ook CV ketels die op pellets werken maar persoonlijk vrees ik dat de prijs van pellets ook zal omhoog schieten. En eigenlijk al bezig is.
 
Ik heb begin december ook een ouwe condensatie vervangen door een nieuwe condensatieketel op gas. Hier was wel geen aparte boiler. Heeft me 5600 euro gekost.
Ik woon hier in co-ouderschap met mijn dochter, ook zonnepanelen. Behalve de pelletkachel dus een gelijkwaardige situatie.

Waarom die keuze?
budget: de goedkoopste investeren, al was een palet kachel laten steken ook een optie geweest.

Waarom de andere keuzes het niet geworden zijn:
- de ketel verder gebruiken: ook mijn ketel van 20j oud werkte nog. Volgens het epc-label van 2013 had hij toen 83% rendement. Hem vervangen zou ik dus op +-5j al eruit gehaald hebben in besparing op gaskosten met de huidige prijzen.
- warmtepomp: is in mijn ogen nog wat als elektrische auto's: net wat te duur en onbekend is onbemind.
- elektrische verwarming op zonnepanelen, al dan niet met batterij: grootste verbruik op het moment met het laagste rendement is alles behalve slim.
- palletkachel laten plaatsen: daar heb ik ook de ruimte en mogelijkheden toe, maar vraagt meer opvolging en onderhoud. Ik heb ook voldoende stockageplaats maar ik zie mezelf niet met zware zakken sleuren. Dus moet ik al kleinere verpakkingen kopen wat duurder is in aankoop voor een alternatief dat minder ecologisch én minder gebruiksvriendelijk is.

Ondertussen heb ik een zicht op mijn vermoedelijke gebruik in gas, en kom rond de 7000 kWh uit, wat net over de 1000 euro per jaar komt. Mijn thermostaat wordt wekelijks ingesteld, aangepast aan mijn agenda. Ben ik er niet (+- 20u/week) en s nachts staat hij ingesteld op 17 graden, ben ik er wel, op 19.5 graden.

Die ketel zal waarschijnlijk ook weer 15j mee gaan en dan zal het waarschijnlijk wel een warmtepomp worden. 🤷🏼

Edit: voor mijn factuur ook de renovatiepremie aangevraagd, ik zal nog +-1500 euro recupereren normaal in het oude systeem dat tot juni of juli loopt.
 
Terug
Bovenaan