Kostenraming bouwen

Zoals ik zei is het afhankelijk van hoeveel de architect doet maar veel architecten werken met een vast percentage op de totale prijs van het huis. En dit ligt rond de 7%. Voor dit huis dus meer dan €30k. Beter om worst case te rekenen lijkt me :)
Maar, andersom kan het ook meevallen. Onze architect had bvb een vaste prijs van 8k€ voor volledig plan, bouwaanvraag, opvolging, meetstaat en mee zoeken naar aannemers.
 
Hoeveel zou jij eerder verwachten dan voor bepleistering? (Indien alles laten doen.)
Ik heb net eens m'n offerte bekeken van ons huis 1000m3 zelfde stijl als uw plannen met 3 dakkapellen en veel gyplat boven en een redelijke grote dubbel verdieping hall (lastig stelling plaatsen) en 9 jaar terug was dit totaal 21500€ incl 21%btw. Ik dacht dat het meer was dus aan 6% en indexering zou dat mss toch moeten lukken.
 
Mijn idee:
afbraak bestaand gebouw : 20k : afh. van huidige gebouw, maar OK
Ruwbouw: 150K OK
Dak: 55k (recup boomse pannen met 5 dakkapellen) Ok
Ramen en deuren: 45k OK
Elektriciteit : 12k ( doe ik deels zelf - weinig eisen mbt domotica) OK
Verwarming incl geothermische warmtepomp : 34k OK
Sanitair: 15k Ok - nog afzonderlijk budget voor badkamer voorzien.
Ventilatie: 10k OK
Chape & pur : 8k, afh. van dikte, maar denk eerder 10K. Pur is ook niet goedkoper geworden.
Bepleistering: 20k Krap, maar mogelijk.
Vloeren: 25k (prijzen van vloeren bekeken en gemiddeld materiaalkost 50 EUR /m2)
Trap: 8k OK voor 2 "basistrappen" of 1 landelijk eiken trap met leunig,.... Slechts 1 trap?
Binnendeuren: 6k Te weinig indien enkele speciale/plafondhoge. Overal standaard schilderdeuren: OK
Keuken: 30k Ok, zonder teveel speciallekes
Badkamer(s): 12k Te bekijken wat inbegrepen is. Met vloer/betegeling/meubel/... zal dit krap worden.
Architect: 20k Vaste prijs? %?
EPB en ingenieur: 2k Veiligheidscoordinator? PID? zal (te) krap zijn
aanleg oprit + terrassen: 25k Ok

Wat met:
Aan/afsluitkosten elektriciteit/gas/riool(keuring)/.... reken hiervoor ook maar een 3-4.
Regenwaterput/infiltratie/... 4-5K
Geen inpandige garage: wel extra garage in Tuin? Carport? Tuinberging?...
Schilderwerken: later?
Binnenschrijnwerk? Overal kasten welke je kan verhuizen of dressing en ingebouwde kasten op maat?
Verdere inrichting kan later maar denk ook aan verduistering van slaapkamers,... Mogelijks voorzie je rolluiken (in prijs ramen), maar zonder verduidstering/gordijnen is vb het dutje van de peuter een probleem.
 
Maar, andersom kan het ook meevallen. Onze architect had bvb een vaste prijs van 8k€ voor volledig plan, bouwaanvraag, opvolging, meetstaat en mee zoeken naar aannemers.
Ja van ons was het ook een stuk minder dan 7% maar begin dit jaar zijn we naar grond gaan kijken waar een vaste architectenpoule aan vast hing en daar was het 7,5% (1,5% extra voor de zaken dat je zelf doet). Ik weet nog andere voorbeelden die rond de 7% hebben betaald. Dus als je een kostenraming vraagt zou ik altijd rekening houden me het maximum :)
 
Het maximum is trouwens 8%.
Maar de meesten werken inderdaad aan 7% ereloon.
Of misschien een architect zoeken die in regie werkt?
 
Bedankt allen voor de reacties.
Ik denk dat we ruwweg kunnen stellen dat we voor onze wensen ergens zullen stranden tussen 500k en 550k.
In de huidige fase is een dergelijke raming voor ons wel voldoende.
 
Bedankt allen voor de reacties.
Ik denk dat we ruwweg kunnen stellen dat we voor onze wensen ergens zullen stranden tussen 500k en 550k.
In de huidige fase is een dergelijke raming voor ons wel voldoende.
Zoiets zal het inderdaad zijn volgens mij.
Succes ermee! Want het lijkt me een mooi project.
Mocht ik de middelen ertoe hebben zou ik ook direct hetzelfde doen :)
 
Terug
Bovenaan