Kostenraming bouwen

Fredjeb

Active member
Wij hebben een hoeve op het oog die volledig moet afgebroken worden en heropgebouwd. Om iets of wat een idee te hebben wil ik hier effe polsen wat jullie denken van ons bouwbudget. Ik ben mij er van bewust dat er regels worden gehanteerd per vierkante meter maar ik splits liever op in de verschillende kostenposten.

Wat we willen bouwen is een klassieke ‘boerderij/villa’ met 250m2 - 270 bewoonbare oppervlakte. Een vrij traditionele vorm van een oude hoeve (glvl: ~ 18m x 8m) met een verdiep onder dak ( 3 ruime slpks van 30m2, 2 * 20m2 + 1 tot 2 badkamers.). We willen geen inpandige garage.

hieronder een voorbeeld om een idee te krijgen van de stijl:

afbraak bestaand gebouw : 20k
Ruwbouw: 150K
Dak: 55k (recup boomse pannen met 5 dakkapellen)
Ramen en deuren: 45k
Elektriciteit : 12k ( doe ik deels zelf - weinig eisen mbt domotica)
Verwarming incl geothermische warmtepomp : 34k
Sanitair: 15k
Ventilatie: 10k
Chape & pur : 8k
Bepleistering: 20k
Vloeren: 25k (prijzen van vloeren bekeken en gemiddeld materiaalkost 50 EUR /m2)
Trap: 8k
Binnendeuren: 6k
Keuken: 30k
Badkamer(s): 12k
Architect: 20k
EPB en ingenieur: 2k
aanleg oprit + terrassen: 25k

totaal: 497k EUR

Ik ga bij deze prijs uit van incl 6%btw.

War denken jullie van deze kostenraming? Overschat / onderschat of vergeet ik zelfs bepaalde kosten?
Thx
 
Trap, binnendeuren en badkamerS zou ik hoger schatten. Hangt af van de smaak en stijl maar ik gok dat deze hoger gaan uitvallen. Sommige andere posten zijn dan weer iets te ruim lijkt mij. Dus er zal wel wat balans zijn.

Bepleistering kan ook vanalle kanten op afhankelijk van de wens.

Maar er zijn m.i. nog posten, bijvoorbeeld:
-aansluiting nutsvoorziening
-verf (laten doen is duur en onderschat het werk niet)
-afwerking , bijvoorbeeld gordijnen
-tuin

Maar voor dat budget kan je wel al iets doen ja :D
 
Ondertussen is onze bouw reeds 4 jaar gedaan, en was slechts 2/3 van jou grondoppervlak.
Maar wanneer je met degelijke aannemers en materialen werkt denk ik dat uw prijzen vrij correct zijn.

Naam mijn buikgevoel:
Het dak is vrij ruim gerekend. Maar ik ken ook niet echt de prijs van 5 dakkapellen;
Sanitair mag je wat bijtellen. Zeker wanneer je binnen de landelijke stijl wilt blijven lopen deze vrij hoog op.
Een ruwe schatting van ons (kenny&mason) kraanwerk: was onze douchekop was +-2500, keukenkraan 1200, badkraan 600, toiletten 600/stuk, wcbril 250/st, bad 1200, ...) En die loodgieters rekenen natuurlijk ook goed door... En wanneer je nog een inloopdouche wilt in mortex mag je er direct nog een 4000 ofzo bijdoen... M.a.w. ik zou persoonlijk 15000/badkamer rekenen en misschien een 8000 forfait voor leidingen en aansluiten.

Ik weet ook niet welke trap je wenst. Maar met 8K zal je waarchijnlijk net niet toekomen voor een gewone trap bij een Smets ofzo.
Bij een kleine trappenmaker kom je wel toe voor een gewone eiken kwartdraaitrap. Maar hou rekening dat dit kan oplopen wanneer je kiest voor een mooi verdreven draaitrap...

Idem voor binnendeuren. Kies je voor eiken blokdeuren met planchetjes zal je geen 4 deuren kunnen betalen hiermee...
Denk goed na hier waar je naartoe wilt. Want een mooie binnendeur maakt een mooi interieur hé.
(een glazen smeedijzeren deur +-2000 a 2500, eiken deur +-1800 was bij ons)

Met de rest kom je volgens mij ruim toe (elektriciteit enkel wanneer je zelf veel doet en geen zotte design schakelaars kiest). Maar zoals Secj reeds zegt zijn er nog andere posten die je niet mag vergeten.
Aangezien je zelf elektriciteit legt zal je waarschijnlijk ook wel zelf schilderen enzo.
Wij hebben vooraleer we hier introkken alles afgewerkt met finisher en een witte grondlaag gegeven. (+-2000 euro aan verf)

Rekenputten + regenwaterpomp
Wat extra wachtbuizen in tuin terwijl ze bezig zijn met de grondwerken.... Tuin wat niveleren, omheining,...

De verlichting ontbreekt ook op het eerste zicht.
Je kan gerust spotjes voor 15 euro/stuk + goedkope lampjes voorzien van webshops, en kom je toe met +-2000 voor de volledige woning.
Maar wanneer je dan weer kiest voor deltalight spotjes enzo mag je er bijna een 0 aan toevoegen...


Wanneer je spreekt van een woning zoals op die foto van 18x8m met 2 badkamers denk ik dus richting de 550K te gaan schatten, wanneer je echt mooie afwerking wilt met goeie aannemers. 450K moet al lukken wanneer je niet altijd uw zin doet :)
 
Met prijzen van 4 jaar geleden ben je niet veel. Sommige materialen zijn de laatste maanden in prijs verdubbeld. :(

Bij ons is er na een raming in maart 10% bijgenomen met een nieuwe raming begin deze maand waarin met dagprijzen van materialen gewerkt is.
 
Merci voor jullie input. Ik onthoud dus vooral dat we de badkamer wat hoger mogen rekenen. Tuin e.d had ik gehoopt in die 25k te krijgen. Indien niet moet beplanting eventueel nog maar wat wachten.

Ik kan wel vrij veel zelf maar vrije tijd is waar het schoentje vooral knelt en het moet ook gewoon goed gedaan zijn voor mijn eigen woning dus laat ik het liever aan vakmensen over.
 
Architect reken je nu rond de 4%, normaal zal dit eerder rond de 7% liggen. Of zal de architect niet het volledige bouwproces doorlopen?
 
Uw woning is wel te groot om te genieten van de 6% btw regelgeving. (Tenzij het in één van de aangeduide centrumsteden ligt)
 
20K moet lukken voor architect hoor.
Wij zaten voor onze nieuwbouw op 10K, incl opvolging en aanbestedingen maken,..
Onze ene buur 18K, en voelde zich nadien wat ‘gepakt’. De andere buur zat dan weer aan 7K zonder opvolging, enkel plan maken.

En een tuin is inderdaad duurder dan verwacht… wij doen het nu ook in fases, en hopelijk zijn we tegen volgend jaar ergens klaar met de grote kosten.
 
De nieuwe regeling van 6% btw bij afbraak en heropbouw voor heel Vlaanderen is enkel van toepassing bij een bewoonbare oppervlakte < 200m2
 
Neen, ze tellen zo goed als alles mee 😉
Vind je?
"worden volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indien gebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte."

Zelfs met 270m2 geraak je zo toch onder 200m2?
 
Met 20k bepleistering kom je er nooit. Zeker niet met een ganse boven in gyplat of stucanet en 5 dakkapellen. Je kan zelf veel besparen door de gyplat/stucanet zelf aan te kopen en te plaatsen maar dan nog zal die 20k te weinig zijn. Dakwerken 55k lijkt me voor het moment ook te weinig. Want dat omvat redelijk veel eigenlijk en verschillende aannemers Timmerman, dakdekker, isolateur, zink/koperwerken dat zijn al minimum 4 verschillende. Dakkapellen zijn echt pokkeduur als je begint de uren te rekenen en ik kan het weten want ik heb er ook 3. En dan zit je nog met de houtprijzen die dagelijks schommelen. Verder lijken de prijzen redelijk te kloppen en de ruwbouw voor 150k zelfs aan de hoge kant.
 
Met 20k bepleistering kom je er nooit. Zeker niet met een ganse boven in gyplat of stucanet en 5 dakkapellen. Je kan zelf veel besparen door de gyplat/stucanet zelf aan te kopen en te plaatsen maar dan nog zal die 20k te weinig zijn. Dakwerken 55k lijkt me voor het moment ook te weinig. Want dat omvat redelijk veel eigenlijk en verschillende aannemers Timmerman, dakdekker, isolateur, zink/koperwerken dat zijn al minimum 4 verschillende. Dakkapellen zijn echt pokkeduur als je begint de uren te rekenen en ik kan het weten want ik heb er ook 3. En dan zit je nog met de houtprijzen die dagelijks schommelen. Verder lijken de prijzen redelijk te kloppen en de ruwbouw voor 150k zelfs aan de hoge kant.
Gyplat is inderdaad best makkelijk zelf te plaatsen.

Dakwerken is toch gewoon 1 fatsoenlijke dakwerkersfirma? Mijn pa is zelfstandige dakwerker (samen met 2 anderen) en die doen toch gewoon zowel de timmer, isolatie en goten hoor. Dat dakkappellen duur zijn is dan weer wel correct, die aanwerking neemt veel tijd in beslag en bijgevolg dus ook budget.
 
Met 20k bepleistering kom je er nooit. Zeker niet met een ganse boven in gyplat of stucanet en 5 dakkapellen. Je kan zelf veel besparen door de gyplat/stucanet zelf aan te kopen en te plaatsen maar dan nog zal die 20k te weinig zijn. Dakwerken 55k lijkt me voor het moment ook te weinig. Want dat omvat redelijk veel eigenlijk en verschillende aannemers Timmerman, dakdekker, isolateur, zink/koperwerken dat zijn al minimum 4 verschillende. Dakkapellen zijn echt pokkeduur als je begint de uren te rekenen en ik kan het weten want ik heb er ook 3. En dan zit je nog met de houtprijzen die dagelijks schommelen. Verder lijken de prijzen redelijk te kloppen en de ruwbouw voor 150k zelfs aan de hoge kant.
Hoeveel zou jij eerder verwachten dan voor bepleistering? (Indien alles laten doen.)
 
20K moet lukken voor architect hoor.
Wij zaten voor onze nieuwbouw op 10K, incl opvolging en aanbestedingen maken,..
Onze ene buur 18K, en voelde zich nadien wat ‘gepakt’. De andere buur zat dan weer aan 7K zonder opvolging, enkel plan maken.

En een tuin is inderdaad duurder dan verwacht… wij doen het nu ook in fases, en hopelijk zijn we tegen volgend jaar ergens klaar met de grote kosten.
Zoals ik zei is het afhankelijk van hoeveel de architect doet maar veel architecten werken met een vast percentage op de totale prijs van het huis. En dit ligt rond de 7%. Voor dit huis dus meer dan €30k. Beter om worst case te rekenen lijkt me :)
 
Terug
Bovenaan