Alternatief voor aardgas (in oude woning)

Pellets in se zijn wel milieuvriendelijk als het effectief afvalhout is maar het is helaas vaak controversieel. Ik betwijfel ook de schaalbaarheid...
Ik snap niet hoe men dat blijft herhalen. Verbranden van hout is niet milieuvriendelijk. Ook niet als je het verbrande hout terug als bomen plant.
Zeker als je gaat kijken "wat als iedereen dit zou doen".
Conclusie is dat de meest milieubewuste oplossing wellicht warmtepompen zijn. Spijtig dat de regering daar (onbewust) een cash cow van gemaakt heeft. In combinatie met een BEN-woning/renovatie en aangevuurd door zonne/wind/kernenergie is dat toch quasi perfect en zonder uitstoot?
Enige issue met die "aangevuurd door zonne/wind/kernenergie" is dat die er niet is op de momenten dat je hem nodig hebt. Kernenergie is dan nog de meest voor de hand liggende, maar daar is niet genoeg van.
En zelfs als we beginnen bouwen (bouwen, niet vergunningen aanvragen en heel die rimram) aan een nieuwe centrale, is die pas binnen een tiental jaar operationeel. Tegen dan verwacht ik eigenlijk dat kerncentrales voorbijgestreefd zijn door een combinatie van middenschalige batterijen (wijkbatterijen) en echte duurzame stroomopwekking.
Of dat dan mileuvriendelijker is dan kerncentrales, only time will tell. Een kernramp is ook niet echt bevorderlijk voor het milieu...
 
Terug
Bovenaan