Alternatief voor aardgas (in oude woning)

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
De titel zegt het al, redelijk actueel gezien de prijzen van aardgas. In discussies op Pol&Actua komt dan boven dat je moet moderniseren (indien het geld er is) en dat verwarmen op hout de duivel is (wat veel mensen met minder budget gaan doen).

Zelf wonen we in een oud rijhuis met recente condensatieketel, en ons contract is vast met een prijs van tijdens de Corona-crisis dus ik maak mij niet echt zorgen.

Op langere termijn natuurlijk zal gas wel duurder en duurder worden. Daarom vroeg ik me af wat nu eigenlijk "het alternatief" is?

Uiteraard spreken we hier over radiatoren tegen de muur, dus zomaar een warmtepomp plaatsen lijkt me uitgesloten. Is een grondige renovatie met vloerverwarming de enige optie?

En wat met een houtvergassingsketel, stoot dat ook zoveel fijnstof uit als een normale houtstoof, of is dat een pak beter door de 2de verbranding?
 
Als je zonnepanelen hebt, een airco plaatsen en plaatselijk bijverwarmen met de opbrengst van je stroom, of een sauna aanschaffen en uw deur openzetten zoals sommigen er deden :D

Of bijverwarmen via een biomassaketel.
 
Grond-water (geothermie) is de beste oplossing, maar andere opties:
Lucht-water warmtepomp (vloerverwarming).
Lucht-lucht warmtepomp (airco's).
 
Je premise "We weten dat gas duurder en duurder wordt" is op wat gebaseerd? Omdat de markt nu eenmalig yolo doet, wil nog niet zeggen dat we structureel hogere gasprijzen gaan hebben. Dat is een combi van Corona die prijzen doen kelderen heeft, bedrijven die daardoor capaciteit teruggeschroefd hebben, een "koude" zomer en onvoorspelde economische bounceback. Binnen paar maanden is dit een 'weet je nog', net zoals toen vorig jaar de olie prijs even negatief ging... 't kan verkeren.

Dus is er een alternatief nodig? Isoleren + Gas lijkt me nog altijd de beste approach. Warmtepomp is oninteressant geworden nu de terugdraaiende teller er niet meer is in combinatie met panelen.

Je kunt een stoof steken, maar daar gaan ze binnen paar jaar je ook mee in 't zak zetten :rofl:
 
Je hoeft niet persé VVW te hebben voor een warmtepomp. Hoewel te prefereren uiteraard, maar je kan je radiatoren vervangen door specifieke convectoren voor lage temperatuur.

Anyways, zoals hierboven aangegeven, 't is niet omdat de prijzen nu efkes hoog staan dat ge daarom plots in de komende jaren moet gaan switchen he.
 
Je premise "We weten dat gas duurder en duurder wordt" is op wat gebaseerd? Omdat de markt nu eenmalig yolo doet, wil nog niet zeggen dat we structureel hogere gasprijzen gaan hebben. Dat is een combi van Corona die prijzen doen kelderen heeft, bedrijven die daardoor capaciteit teruggeschroefd hebben, een "koude" zomer en onvoorspelde economische bounceback. Binnen paar maanden is dit een 'weet je nog', net zoals toen vorig jaar de olie prijs even negatief ging... 't kan verkeren.

Dus is er een alternatief nodig? Isoleren + Gas lijkt me nog altijd de beste approach. Warmtepomp is oninteressant geworden nu de terugdraaiende teller er niet meer is in combinatie met panelen.

Je kunt een stoof steken, maar daar gaan ze binnen paar jaar je ook mee in 't zak zetten :rofl:
Laat dan desnoods de premisse weg, welk alternatief voor aardgas is er in deze situatie?

Op lange termijn zou het me vreemd lijken dan de prijs van een fossiele brandstof niet stijgt, door schaarste en/of belastingsdruk. De huidige recordprijzen zullen wel eens normaliseren.

Je hoeft niet persé VVW te hebben voor een warmtepomp. Hoewel te prefereren uiteraard, maar je kan je radiatoren vervangen door specifieke convectoren voor lage temperatuur.

Anyways, zoals hierboven aangegeven, 't is niet omdat de prijzen nu efkes hoog staan dat ge daarom plots in de komende jaren moet gaan switchen he.

Ik zal niet snel switchen, het is vooral uit interesse.
 
De titel zegt het al, redelijk actueel gezien de prijzen van aardgas. In discussies op Pol&Actua komt dan boven dat je moet moderniseren (indien het geld er is) en dat verwarmen op hout de duivel is (wat veel mensen met minder budget gaan doen).

Zelf wonen we in een oud rijhuis met recente condensatieketel, en ons contract is vast met een prijs van tijdens de Corona-crisis dus ik maak mij niet echt zorgen.

Op langere termijn natuurlijk zal gas wel duurder en duurder worden. Daarom vroeg ik me af wat nu eigenlijk "het alternatief" is?
Wij zitten in dezelfde situatie.

Prijsdrukking nummer 1 is minder verbruiken door toekomstgerichte ingrepen. Vandaar dat wij ook niet echt kijken naar verplichte minimale dikte voor dakisolatie maar meteen tussen passief en bijna-energie-neutraal, ook al is het huis bijna 75 jaar oud.
Nu lijkt dit misschien overkill, maar over 20 jaar zijn de regels waarschijnlijk alweer verscherpt (nieuwe gevel?) en willen we niet dat het dak opeens terug de zwakke schakel wordt in het thermische isolatie van de woonst.

Voor warmteproductie zijn er niet veel alternatieven en is, in tegenstelling tot isolatiemateriaal, het moeilijker om toekomstgericht te investeren omdat dit een pak technologischer is waardoor het duur is en snel veroudert. Wat je nu aanschaft lijkt mij binnen 10-20 jaar alweer verouderd en de overheid is een te wispelturige partner om de rendabiliteit van zo'n oplossing te laten afhangen van subsidies en fiscale voordelen die om de haverklap op de schop gaan.
Daarom dat een hout/pelletkachel ook zo populair is. De installatie daarvan is relatief goedkoop en de gezelligheid krijg je er gratis bij.

Voor mijn moeder denk ik met de huidige gasprijzen 3 jaar vooruit aangezien dit ook de ideale droogtijd voor een optimale verbranding. Ik voorzie bij haar voldoende gekliefde houtsblokken in het houtskot. Als er middellange termijn geen goede vooruitzichten zijn qua gasprijzen, laat ik mij hier ook terug een houtkachel steken in de living.

Het alternatief is een warmtepomp die ook op bestaande radiatoren werkt:

Ook hier weer: eerst isoleren, dan pas warmtepomp steken. Tegen 2030 zitten we misschien met betaalbare huisbatterijen waardoor ook het probleem van de niet langer terugdraaiende teller opgelost is. Dus daarin ga ik nu nog niet investeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn situatie. Vrijstaande woning van 1980.

Wat is er al gebeurd:

- Isolatie van het dak, meteen heel goed.
- Ramen en buitendeuren zijn vernieuwd in 2020 met superisolerend glas
- Muren zijn geïsoleerd maar de ruimte van de spouwmuur is wat ze is. De buitengevel heeft teveel sierelementen in franse zandsteen om daar zomaar even isolatie en pakweg een crepi-bepleistering tegen te knallen. Langs de binnenzijde isoleren heeft blijkbaar niet veel nut en zou veel koudebruggen creëeren.
- Warm water komt uit warmtepomp boiler

De zwakke plekken:

- Verwarming op stookolie, de ketel is blijkbaar een super degelijk ding maar dateert nog van de bouwjaar van het huis
- De woning is volledig onderkelders met in de kelder 2 garagepoorten die niet zijn geïsoleerd

Wat staat op de planning?

- de garagepoorten vervangen door isolerende exemplaren

Het probleem:

Hoe geraak ik van die stookolie af? Zonnepanelen op het dak zijn onmogelijk vanwege de pannen. Dat zijn echte leistenen, super duurzaam want gaan 100 jaar mee. Er is echter tot nu geen installateur die er zonnepanelen op wilt bevestigen omdat het dak te oud is. Euh... 40 jaar oud voor iets dat 100 jaar meegaat? Ik zie het niet zitten om die echte karaktervolle leisteen te vervangen.

Ik bekijk de mogelijkheden om zonnepanelen in de tuin te installeren maar dat blijkt ook niet zo eenvoudig. Een eerste offerte kwam uit op 28000 euro. Terugverdientijd lijkt me dan wel heel lang.

Tweede probleem is de vloer. Het hele huis heeft een marmeren vloer. Die vloer is één van de charmante karakteristieken van de woning en heeft doorheen de jaren een mooie patina gekregen. Stel dat ik toch zonnepanelen leg en dan de ketel vervang door een warmtepomp, zou dit betekenen dat ik ook vloerverwarming moet plaatsen. Dat houdt dan in dat ik die vloer ook moet uitbreken en vervangen.

Ik zou zonnepanelen overwegen indien:

- er toch iemand is die deze op het bestaande dak kan plaatsen
- ze kan combineren met verwarmingssysteem waarvoor ik niet mijn marmeren vloer hoe uit te breken

Het vervangen van natuurlijke bouwmaterialen zoals leisteen of marmer terwijl dit in prima staat is lijkt me ook geen duurzame keuze. Kot afbreken en er een BEN woning in plaats bouwen is een onrealistische oplossing :)

Iemand suggesties?
 
Laatst bewerkt:
1) Isoleren, isoleren, isoleren
2) Quasi het enige alternatief voor gas is een warmtepomp, en dus op lage temperatuur gaan verwarmen. Als je dan geen vloerverwarming kunt leggen kun je misschien met ventiloconvectoren kijken of je aan de nodige warmtevraag kunt voldoen. Vandaar dat puntje 1 zo belangrijk is.

Dat je een marmeren vloer niet wil uitbreken om er vloerverwarming te leggen dat spreekt voor zich. Wat die gevel betreft zou ik misschien toch opteren om langs de binnenkant te isoleren. Dat is inderdaad minder wenselijk dan langs de buitenkant isoleren maar niet in die mate dat je het al bij voorbaat moet schrappen. Ik zou het serieus overwegen.

Als je een relatief grote tuin hebt kun je misschien overwegen om een warmtepomp op basis van geothermie te installeren. Grotere begininvestering maar eens geïnstalleerd ga je het ook sneller terugverdienen omdat het veel minder elektriciteit verbruikt. Als je weet dat de meeste elektriciteitsconsumptie dan nog eens in de winter plaats vindt wanneer uw (eventuele) PV-installatie het minste opbrengt, kan dat een interessante keuze zijn. Zeker nu de terugdraaiende teller is afgeschaft.
 
@mac-bc bedankt voor de info.

Wat isoleren betreft ga ik de kelder nog aanpakken. De kelder omvat de volledige bebouwbare oppervlakte van de woning met daarin ook twee garagepoorten die niet geïsoleerd zijn. Die poorten ga ik vervangen door isolerende exemplaren en het plafond van de kelder ook meteen aanpakken. Nu, ik wil ook nog rechtop kunnen staan in de kelder dus pakweg 50cm isolatie tegen dat plafond knallen is geen optie. Maar het is een ingreep die ik nog kan (en zal) doen. Over de binnenmuren isoleren ben ik vrij sceptisch omwille van de koudebruggen en omdat de plafonds van de woning zijn afgewerkt met knappe moluren aangebracht met pleister (dus niet van die dingen uit gamma die je tegen het plafond kleeft). Dat is dan een esthetisch kenmerk van de woning dat ik moet opgeven (wat ik liever vermijd). Ik weet dat de muren onvoldoende geïsoleerd zijn vermits de spouwmuur de dikte heeft van de normen uit de jaren '80 maar hoop dat te kunnen compenseren door andere maatregelen. Dak is alvast supergoed geïsoleerd. De zolder wordt immers niet gebruikt en dan kan je dus die hele ruimte benutten voor isolatie.

Ik zou graag nog de mazoutketel vervangen door een warmtepomp, mogelijk de geothermische oplossing, in combinatie met zonnepanelen. Daarvoor moet ik nog een oplossing verzinnen voor het dak vermits op die bourgondische tegelpannen blijkbaar geen zonnepanelen kunnen worden bevestigd en een alternatief vinden voor vloerverwarming. Warm water is reeds afgekoppeld van de mazoutketel en wordt voorzien dmv een warmtepompboiler.

Als ik het EPC attest van 2020 bekijk dan zou dak en ramen/deuren reeds voldoen aan de toekomstige normen (vreemd genoeg hebben ze geen rekening gehouden met de niet isolerende garagepoorten), muren zijn redelijk geïsoleerd en de strafpunten komen voor de mazoutketel en het gebrek aan zonnepanelen. Laat die dingen nu net de grootste uitdaging zijn om duurzaam te installeren. Daarmee bedoel ik dat je geen perfect in orde materialen (dak en vloeren) gaat vervangen om die technieken te installeren. Ik wacht dus een beetje af wat toekomstige innovaties gaan opleveren. Bvb. verwarming in opbouw dat ook ook trage temperatuur kan opwarmen zoals vloerverwarming of zonnepanelen die met een kleine oppervlakte zeer veel rendement geven zodat ik die bvb. in de tuin kan plaatsten.
 
Als de binnenkant ook zo mooi is afgewerkt begrijp ik het wel.

Wat die zonnepanelen betreft kunnen er nog wel kleine efficiëntiewinsten verwacht worden (enkele procenten) maar niet direct van dien aard dat ze plots x2 zullen gaan hoor... Daar zou ik niet op rekenen. Het laatste dingetje zijn bifacial panelen die ook de weerkaatsing langs onder meenemen.

Er is ook geen bijgebouwtje waar je ze op kunt zetten? Een uit de kluiten gewassen tuinhuis? Of om helemaal los te gaan: een waterpartij (floating PV)? :)
 
Als de binnenkant ook zo mooi is afgewerkt begrijp ik het wel.

Wat die zonnepanelen betreft kunnen er nog wel kleine efficiëntiewinsten verwacht worden (enkele procenten) maar niet direct van dien aard dat ze plots x2 zullen gaan hoor... Daar zou ik niet op rekenen. Het laatste dingetje zijn bifacial panelen die ook de weerkaatsing langs onder meenemen.

Er is ook geen bijgebouwtje waar je ze op kunt zetten? Een uit de kluiten gewassen tuinhuis? Of om helemaal los te gaan: een waterpartij (floating PV)? :)
Van zodra iets zoals dit: https://www.smartflowerbenelux.com betaalbaar wordt dan ga ik ervoor. Geen bijgebouwen en een dakbedekking (combinatie van: https://www.mijn-dakwerker.be/dakpannen/tegelpannen om het hoofdgebouw en https://www.mijn-dakwerker.be/dakbedekking/natuurleien op de uitbouw) waar de Belgische installateurs blijkbaar geen know-how over hebben...

En dan moet ik nog iets vinden voor de verwarming. Vloerverwarming is geen optie.
 
Laatst bewerkt:
Dure oplossing maar klinkt wel duurzaam en gericht op de lange termijn:

Combinatie van een condenserende pellet-ketel met Sterling-motor, zonnepanelen, zonneboiler en thuisbatterijen

 
Zoals je beschrijft ‘thomasmoore’ zitten er veel mensen in zo een situatie. Op mijn dak kunnen er al geen zonnepanelen wegens ligging. En zo zijn er verschillende situaties waarbij men niet van een mooie lei kan starten. Denk maar aan de huizen waarbij men niet aan de gevel mag komen wegens ‘beschermd zicht’.
 
Dure oplossing maar klinkt wel duurzaam en gericht op de lange termijn:

Combinatie van een condenserende pellet-ketel met Sterling-motor, zonnepanelen, zonneboiler en thuisbatterijen

Quanta costa ?

Kan de rest van het artikel niet lezen...
 
€43000

En hij betaalt nog een €35 per maand aan pellets voor elektriciteit, warm water en verwarming.
Hmm, lijkt mij geen goede deal.

Hij heeft dus zijn afhankelijkheid van het elektriciteitsnetwerk en gasnetwerk ingeruild voor die van de pellets. Met daarnaast ook nog eens een bepaalde kost voor het onderhoud en vernieuwen van de infrastructuur. jaja...

Dan lijkt mij het net gewoon binnenhalen toch voordeliger.
 
Hmm, lijkt mij geen goede deal.

Hij heeft dus zijn afhankelijkheid van het elektriciteitsnetwerk en gasnetwerk ingeruild voor die van de pellets. Met daarnaast ook nog eens een bepaalde kost voor het onderhoud en vernieuwen van de infrastructuur. jaja...

Dan lijkt mij het net gewoon binnenhalen toch voordeliger.
Klein (lol) nadeel is ook dat ge dit ergens moet zien kwijt te geraken.


produkttitelbild_flexilo.png


Nee maar serieus, zijn installatie staat al enkele jaren dus de prijzen zullen en gaan nog wel zakken in de toekomst lijkt me?

Pellets in se zijn wel milieuvriendelijk als het effectief afvalhout is maar het is helaas vaak controversieel. Ik betwijfel ook de schaalbaarheid...

Conclusie is dat de meest milieubewuste oplossing wellicht warmtepompen zijn. Spijtig dat de regering daar (onbewust) een cash cow van gemaakt heeft. In combinatie met een BEN-woning/renovatie en aangevuurd door zonne/wind/kernenergie is dat toch quasi perfect en zonder uitstoot?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan