Roadtrip Zuid-Noorwegen

Nick28

Active member
Hallo iedereen,

Na lang uit te stellen heb ik eindelijk de tijd gevonden om mijn roadtrip van de zomer van 2021 in Noorwegen eens neer te schrijven op dit forum. Op de eerste kaart heb ik een schets gemaakt van de volledige route. Verder beschrijf ik per dag de route en de bezienswaardigheden. Indien er vragen zijn, stel ze gerust en deel ook gerust jullie verhalen uit Noorwegen. Ik plan op deze zomer naar het Noorden van Noorwegen te gaan. Er kan dus nog een vervolg komen op deze post :)

Alle foto's heb ik zelf genomen! Helaas kan ik in het totaal maar 20 afbeeldingen posten! :(



In de zomer van 2021 heb ik voor een 15-tal dagen een roadtrip gedaan naar Noorwegen. Voor toerisme was het een kalme periode. Wij vertrokken net na dat het land enkele weken terug open was voor toerisme, op voorwaarde dat je 2x gevaccineerd was. Dit zorgde ervoor dat er tijdens onze reis zeer weinig toeristen waren in vergelijking met andere jaren. Dit maakte de ervaring toch een stuk beter.
Er wordt veel gezegd dat het weer in Scandinavië slecht is. Dit kan waar zijn, maar hier stond het geluk ook aan onze zijde en hebben we over de hele reis bijna geen spat regen gezien, behalve toen we een halve dag in de auto zaten richting Oslo. Voor de rest stralende zon, af en toe wat bewolking en temperaturen overdag continu tussen de 24 en de 30 graden.

We hebben heel veel geld bespaard op eten: we hebben al onze maatlijden online gekocht voor +-4,5 euro per maaltijd. Dit zijn zakjes droogvoeding en verschillende smaken (pasta bolognaise, kip curry, carbonara, ..). Je hoeft enkel water te koken en de juiste hoeveelheid in de zak te gieten en je hebt een volledige maaltijd. Persoonlijk vond ik dit best lekker en had ik hier voldoende mee. Als tussendoortje kan je ook Aiki-noodles meenemen.


Dag 1:
30

Rit vanuit België richting de ferry in Hirtshals. Vertrokken rond 4 à 5 uur in de morgen om ten laatste om 20h de ferry te halen. Volgens GPS 12 uur rijden, maar in realiteit hadden we de extra marge goed kunnen gebruiken door de vele files in Duitsland, vooral Hamburg. De ferry was een nachtferry richting Stavanger. We hadden slaapstoelen gereserveerd (goedkoopste). Denk dat de prijs voor 3 man + wagen <5m ongeveer 400 euro was. TIP: neem zeker warme kledij of een deken mee voor 's nachts, want wij hadden het zeer koud. Eventueel een kussentje. Je kan niet terugkeren naar de wagen om spullen te halen eens de boot vertrokken is…

Dag 2:
31

Rond 7h in de morgen kwamen we aan in Stavanger. Na de slaaploze nacht beslisten we toch om te vertrekken richting onze eerste hike: de bekende Preikestolen. Deze wandeling is ongeveer 8 km heen en terug en fysiek vrij gemakkelijk. Ze ligt op 45 min van Stavanger. Juist omdat de wandeling zo makkelijk te bereiken is voor toeristen, en ze fysiek niet zwaar is, kan het zeer druk zijn op deze wandeling. Wij vertrokken vroeg waardoor we op de heenweg weinig verkeer hadden, maar op de terugweg was het al veel drukker in tegengestelde richting. Verwacht ook minder sportieve mensen met basketsloefkes aan die niet zo vlot gaan als het een beetje nat ligt.. ;)


Na de wandeling vertrokken we richting het dorpje Lysebotn, die in het dal ligt van een fjord. Dit was een rit van enkele uren en we besloten om onderweg een plekje te zoeken om onze tent op te zetten. Er waren heel wat potentiële plekken, maar het was niet eenvoudig om onze auto ergens kwijt te raken langs de weg of om soms te voet riviertjes over te steken. Na even zoeken kwamen we op een plek aan tussen enkele heuvels waar nog een andere camper zich gestationeerd had. Er was een klein meertje, waarlangs we onze tent opgezet hadden. De grond was een beetje moerasachtig, waardoor we even moesten zoeken om een droog plekje te zoeken.



Dag 3:
1

De volgende morgen gingen we verder naar Lysebotn. We beginnen de wandeling bovenaan de fjord richting Kjeragbolten. Kjeragbolten is de iconische plek waar een bolvormige rots geklemd zit tussen twee verticale rotswanden. Via een smal paatje en een touw kun je (als je durft) bovenop de bol gaan staan en een foto nemen, terwijl je recht onder je een afgrond hebt van +1000 m boven het fjordwater. De wandeling (+-12 km) is best pittig maar doenbaar voor iemand met degelijke conditie.



De afdaling van bovenaan de fjord naar het dal was fantastisch, maar wel geen makkelijke weg. Vlakbij het water is er een camping, met zicht op de fjord mijn zijn honderden meters hoge verticale muren met een waterval.


Dag 4:
2

Na de wandeling vertrokken we al een stukje met de auto en sliepen we langs een mooi bergmeer op +- 1000 meter hoogte. Het water was er ijskoud, toen ik de afwas deed dacht ik dat mijn hand er ging afvallen :p . De nacht was toen vrij koud. De temperaturen op die hoogte waren gezakt tot een 4-tal graden.

Dag 5:
3

Na de vorige koude nacht kregen we de volgende morgen stralende zon en temperaturen boven de 25. We besloten om een halve dag wat uit te rusten in de zon. Na de middag vertrokken we richting onze volgende bestemming: Odda. Een zeer lange rit, maar onderweg valt heel wat te beleven. Van adembenemende bergen en watervallen. In de wagen zitten is zeker geen straf! We zochten naar een kampeerplek in de buurt om de volgende dag de bekende Trolltunga hike te doen.
TIP: soms is er een klein landweggetje naast een tunnelopening, waar er soms mogelijkheid is om de wagen kwijt te raken en een tent op te zetten.
Naast zo'n tunnel kwamen we een "mini-camping" tegen van een landeigenaar met zicht op de fjord met z'n sneeuwtoppen. Hij had een kleine container geïnstalleerd met warme douches, wasmachine, …

Voor een goedkope prijs konden we hier onze tent opzetten. Er was ook brandhout aanwezig om een kampvuur te maken, the full experience !


Dag 6:
4

Tegen de middag startten we aan de Trolltunga hike (24 km heen en terug). Het was de warmste dag van de hele reis met temperaturen rond de 30 graden en geen bewolking. We besloten om ons kampeermateriaal mee te nemen naar de top met de bedoeling om daar te overnachten. Rond 17u kwamen we aan op de top met de bekende photospot. In het hoogseizoen kan er hier wachtrij staan tot wel 4 uur om een foto te nemen! Toen wij daar aankwamen waren er misschien 10 mensen en na 10 minuten konden wij wat foto's nemen. Wat later op de avond, tijdens zonsondergang gingen we terug en was er niemand te bespeuren, ik nam nog enkele foto's waarvan ene tot op heden nog altijd de achtergrondafbeelding is van al mijn toestellen, fenomenaal gewoon!



Ik zou zeker aanraden om ook te overnachten op de top, zeker als er heel veel toeristen zijn. Ze kan je 's avonds de kans grijpen om wat foto's te nemen en hoef je niet urenlang in de rij te staan en het is ook gewoon een fantastische ervaring.


Om de volledige wandeling van 24km heen en terug te doen is toch een goede fysiek vereist. We gingen naar boven met rugzakken van 13-14kg en de terugweg zou wat teveel van het goede geweest zijn. Met een lichte dagrugzak is dit wel doenbaarder, maar nog steeds een uitdaging! Er is ook een optie om een betalende shuttle te nemen en de eerste 450 hoogtemeters over te slaan. Dit is een steile asfaltweg met veel haarspeltbochten. Voor het zicht moet je het niet persee doen, maar op Strava tonen de hoogtemeters natuurlijk mooi.

Dag 7:
5

Terugwandeling Trolltunga hike. Nadien bezochten we het kleine stadje Odda om wat inkopen te doen in de supermarkt. We besloten om nadien terug naar de zelfde kampeerplaats terug te gaan van op 3 augustus.

Dag 8:
6

We vertrokken verder noordwaarts richting Kinsarvik, waar er een mooie watervallen hike is. Deze is een beetje een verborgen parel. Tijdens de hike kom je een oude hydrocentrale tegen die je naar boven moet volgen en vervolgens kom je 3 grotere watervallen en een kleinere tegen. Als je met je neus ervoor staat besef je pas goed wat voor een kracht de natuur hier heeft. Zeker de moeite!



Dag 9:
7

Deze dag hadden we voor een dag kajakken gehuurd in de Naerofjord. Je kan kiezen om individueel te huren of te kiezen voor een tocht met gids. Om kosten te sparen kozen we voor de individuele optie. De huur is een stuk duurder dan in onze Belgische Ardennen maar het was toch zeker de moeite! In de vrij smalle fjord waren er verticale wanden van honderden meters met toppen tot 1300 meter. We hadden in ons gereserveerde tijdsslot 21 km afgelegd en waren iets vroeger terug dan verwacht. Hou zeker rekening met de wind en de golven om te timen want dit kan een grote invloed hebben. Wij hadden redelijk wat wind en besloten hierdoor om iets vroeger om te keren. Het water had een aangename temperatuur omdat het op zeeniveau was. Door de golven kun je ook een beetje zeeziek worden. Nadien vertrokken we richting Jostedal camping.

Dag 10:
8

Vanaf Jostedal camping bezochten we de grootste gletcher van Europa. Onderweg rijd je tussen de hoogste bergtoppen van Noorwegen, fantastische weg om langs te rijden.

Nigardsbreen is één van de vele aftakkingen van de Jostedal gletcher. We hadden gereserveerde om een gletcherwandeling te doen met gids van +-3 uur. Dit is zeker een ervaring die je niet overal kunt doen en misschien over 20 jaar helemaal niet meer. Het jammere was dat er andere mensen in dezelfde groep zaten die fysiek niet goed waren en hierdoor hebben we eigenlijk een groot stuk van de tour niet kunnen doen en hierdoor vond ik het best prijzig. Misschien zou ik de volgende keer de langere tour boeken, om zo'n mensen eruit te filteren en zo meer waar voor je geld te hebben.


Dag 11:
9

De Geirangerfjord is één van de bekendere fjords in Noorwegen met de seven sisters waterfalls (7 parallelle watervallen) naast elkaar. Er is een vrij pittige wandeling naar een oude boerderij waarvan de fjord van op hoogte te bezichtigen is. In de verte kun je ook de bekende "seven sisters" watervallen zien.

Dag 12:
10

Deze dag vooral in de auto gespendeerd en op de camping. Een rustdagje dus.

Dag 13:
11

Laatste hike is een vrij makkelijke hike met bestemming Vettisfossen: één van de grootste watervallen van Euorpa. Onderweg kom je enkele andere watervallen en meertjes tegen, zeker de moeite!



Na de hike zijn we vertrokken richting onze laatste bestemming: Oslo. Langs de grootste weg van Noorwegen, dus ging vrij vlot.


Dag 14:
12

Een dag in Oslo gespendeerd: een zeer gezellige en moderne stad. Niet goedkoop! Een gemiddeld biertje kost hier rond de 10-13 euro.
We hebben enkele musea bezocht, door het moderne stadsdeel gewandeld, want souvenirs gekocht en 's avonds op restaurant gegeten.

Dag 15:
Terugrit naar België.
 
Laatst bewerkt:
Op dag 11 heb je 36km gewandeld op minder dan 4u?

En wat was het budget van deze reis? Het duurste lijkt de overzet vanuit Denemarken als je hoofdzakelijk campings doet?
 
Op dag 11 heb je 36km gewandeld op minder dan 4u?
Op de wandelcijfers zou ik me niet teveel baseren. Is automatisch gegenereerd door google. Ik heb alles wat wandelingen betreft bijgehouden op een andere app.
En wat was het budget van deze reis? Het duurste lijkt de overzet vanuit Denemarken als je hoofdzakelijk campings doet?
Met 3 personen ongeveer 640 euro per persoon. Met het eten dat we vooraf gekocht hadden komen we ongeveer op een totaalbudget van 700 euro pp.

De overzet was inderdaad de grootste kost, maar aan de andere kant hadden we ook zo veel geld uitgespaard. Een vlucht en auto huren zou veel duurder uitkomen.

Brandstof was ook een vrij grote kost (duurder dan in België). Tip: tanken op zondag is altijd goedkoper in Noorwegen!

Activiteiten kwamen ongeveer op 150 euro per persoon.

Dan hadden we nog 1 overnachting in Oslo, vrij basic: 60 euro pp voor een appartement voor 3 personen.


 
Laatst bewerkt:
Update:
Voor deze zomer heb ik van 9-21 juli een nieuwe roadtrip gepland naar Noord-Noorwegen (Tromso, Lofoten Islands, Senja, ...).
Voorlopig heb ik 610 euro betaald voor vliegticket (Brussel - Oslo - Tromso). 800 voor een huurwagen voor 11 dagen (4x4 Suzuki SUV).
Het plan is opnieuw om met de tent van plek naar plek rond te trekken. Later meer!

 
Update:
Voor deze zomer heb ik van 9-21 juli een nieuwe roadtrip gepland naar Noord-Noorwegen (Tromso, Lofoten Islands, Senja, ...).
Voorlopig heb ik 610 euro betaald voor vliegticket (Brussel - Oslo - Tromso). 800 voor een huurwagen voor 11 dagen (4x4 Suzuki SUV).
Het plan is opnieuw om met de tent van plek naar plek rond te trekken. Later meer!

Vorige zomer ook geweest. Zeker de moeite!
 
Update:
Voor deze zomer heb ik van 9-21 juli een nieuwe roadtrip gepland naar Noord-Noorwegen (Tromso, Lofoten Islands, Senja, ...).
Voorlopig heb ik 610 euro betaald voor vliegticket (Brussel - Oslo - Tromso). 800 voor een huurwagen voor 11 dagen (4x4 Suzuki SUV).
Het plan is opnieuw om met de tent van plek naar plek rond te trekken. Later meer!

Zijn de vliegticketten in de zomer altijd zo duur?

Onlangs is een vriend van mij verhuisd naar Tromso en zou ik hun wel eens willen bezoeken in de zomer. Maar blijken dure vluchten dan 😅

Desondanks ga ik het hier wel volgen. Mogelijks ook een weektocht van maken
 
Zijn de vliegticketten in de zomer altijd zo duur?

Onlangs is een vriend van mij verhuisd naar Tromso en zou ik hun wel eens willen bezoeken in de zomer. Maar blijken dure vluchten dan 😅

Desondanks ga ik het hier wel volgen. Mogelijks ook een weektocht van maken
Ik verschiet er ook wel van eigenlijk. Rechtstreeks vliegen kan sowieso niet, tenzij heel af en toe vanaf Schiphol.
Een tussenstop op bv. Oslo moet dus sowieso en het is eigenlijk de vlucht naar Oslo die ook al best duur is. Ik weet niet of dit altijd zo is in de zomer, of omdat de vliegprijzen in het algemeen zoveel gestegen zijn. Toen ik geboekt had was het vliegtuig nog quasi leeg.

Het schijnt dat de Lofoten elk jaar 1 miljoen toeristen aantrekken, wat ook niet weinig is. Vliegen allemaal via Tromso, Bodo of Evenes.
 
Terug
Bovenaan