Preview: Endless Dungeon

Endless Dungeon is het langverwachte volgende deel uit de Endless-reeks. Het spel is pas beschikbaar vanaf 19 oktober, maar ik kreeg op gamescom de kans om al eens een twintigtal minuten goed te zweten!

Endless Dungeon wordt opnieuw ontwikkeld door Amplitude Studios, bekend van Dungeon of the Endless, Endless Legend, Endless Space 1 & 2 en het recentste Humankind. Endless Dungeon is een tactische co-op roguelike actiegame met lichte tower defense-invloeden. Het verschil met Endless Dungeon en zijn voorganger Dungeon of the Endless is dat Endless Dungeon een realtime shooter is terwijl de voorganger turn-based gameplay hanteerde.

ENDLESS_Dungeon_BETA_Procedural_Factory - Escort Crystal.png

Live. Die. Repeat.

Gestrand op een ruimtestation met tal van anderen die er, God weet hoe lang, vastzitten, sla je de handen ineen om een poging te ondernemen om te ontsnappen. Samen met twee Franse journalisten mocht ik de tutorial en een level spelen. Hoe het ons gelukt is zonder communicatie, is mij nog altijd een raadsel want Endless Dungeon is best pittig.

Door een mysterieuze gravitatiekracht worden ruimteschepen die te dicht vliegen, aangetrokken en crashen ze op een ruimtestation. Om te ontsnappen probeer je de kern van het ruimtestation te bereiken terwijl je een kristaldragende robot moet beschermen en escorteren die je helpt de deuren te openen richting de kern. Jammer genoeg zitten de monsters op het ruimteschip achter het kristal aan. Wanneer jij sterft of dat kristal breekt, is het game over. Door voorlopig onverstaanbare redenen is de dood niet het einde. Je keert levend en wel terug naar de Saloon, je home base, waar je al je zaakjes regelt voor je op pad gaat.

Nadat we elk ons personage gekozen hadden, gingen we met z’n drieën op zoek naar de deur die ons dichter bij de kern van het ruimtestation zou brengen. Onderweg vonden we een generator waarmee we het inkomen van onze middelen konden verhogen. Resources zijn onderverdeeld in drie types: science, scrap of food. Food wordt gebruikt om je personage doorheen de run up te graden. Denk aan een snellere rate of fire of je verdediging die wordt verhoogd. Science geeft je toegang tot nieuwe turrets en het upgraden ervan. Scrap is de resource die je nodig hebt om die turrets te bouwen. We kozen voor scrap zodat we meer turrets konden plaatsen die ons beschermen tegen al het gespuis op de baan. Al had ik het gevoel dat we steeds grondstoffen te kort kwamen om ons echt te verdedigen.

ENDLESS_Dungeon_BETA_Devotion_Garden - Elevator Door.png

Defend this with your life!

Vijanden komen om de zoveel tijd in golven op je af. Hoe meer je op het station ontdekt, hoe meer plaatsen je aantreft waar vijanden vandaan kunnen komen en hoe vaker ze komen. Het doel is om je crystal bot te escorteren naar de volgende deur die alleen hij kan openen. Wanneer die robot beweegt, is het alle hens aan dek want dan blijven de vijanden continu op je af stromen tot deze zijn poten weer vast in de grond plant.

Met behulp van de juiste wapens is het mogelijk het tij te keren tegen de horde aan vijanden. Doorheen de dungeons vind je wapens die bij de unieke personages horen. Een elemental-type wapen, zoals vuur, is doeltreffend tegen de insectachtige vijanden. Elektrische wapens werken dan weer beter tegen robotten. Je personage kan maximaal twee wapens dragen, dus het is telkens afwegen welk wapen je bijhoudt en gebruikt tegen de vijanden die je op dat moment trotseert.

Communicatie en samenwerken is key, want Endless Dungeon kan best pittig zijn.


Ons avontuur eindigde met een gevecht tegen een eindbaas genaamd Shelldiver. De sprongen van dit octopusachtige insect moesten we tijdig zien te ontwijken. Wanneer we genoeg schade hadden aangericht, lag deze even verlamd neer waardoor we onze crystal bot konden smijten die zich een weg door de levens van deze baas kon boren. Herhaal dat ontwijken en boren terwijl je ondertussen kleinere vijanden van je weg probeert te houden, et voilà, il/elle est mort(e).

Volgens mij was de moeilijkheidsgraad van dit level op gamescom wat verlaagd, want Endless Dungeon kan best pittig zijn, zeker zonder communicatie. Tijdens de closed beta probeerde ik het spel nog eens uit en werd al snel in de kortste keren omsingeld en overmand door vijanden. Voorlopig ben ik nog niet honderd procent overtuigd van het “tower defense”-systeem aangezien ik vaak grondstoffen te kort had om er genoeg te bouwen om echt het verschil te maken in een level. Ook loop je constant door de levels heen, dus het is maar op schaarse momenten dat het echt handig leek om op een bepaalde plaats een turret te hebben.

Conclusie

Endless Dungeon is een tactische twin-stick co-op roguelike shooter met lichte tower defense-invloeden die voor vele uren plezier zal zorgen. Teamwerk en communicatie is key want het spel kan je snel overrompelen als je niet voorzichtig genoeg bent. Het turret-systeem kon me voorlopig nog niet honderd procent overtuigen, maar Endless Dungeon is zeker een spel om volgende maand in de gaten te houden!

Over

Beschikbaar vanaf

19 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Roguelike

Ontwikkelaar

  1. Amplitude Studios

Uitgever

  1. SEGA
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-09-25 181843.png
    Screenshot 2023-09-25 181843.png
    348,3 KB · Weergaven: 38
  • endless-dungeon-key-art_feature.jpg
    endless-dungeon-key-art_feature.jpg
    416,6 KB · Weergaven: 352
Terug
Bovenaan