Review: Remnant II: The Awakening King

Het is nog niet zo bijster lang geleden dat we hier de release van Remnant II mochten aankondigen. Eind juli was deze opvolger van een van de eerste Soulslike shooters, Remnant: From the Ashes, een feit. Slechts enkele maanden later is de eerste DLC er nu al: The Awakening King, welke zich afspeelt in de wereld Losomn. Benieuwd of deze de moeite waard is? Lees dan vooral verder.

20231116223441_1.jpg

Een soort van One Shot-ervaring

Om deze nieuwe content voor Remnant II te kunnen ervaren, dien je minstens de Losomn-wereld al uitgespeeld te hebben met één van je personages. Met dit personage dien je je vervolgens naar Ward 13 te begeven of anders gezegd, je basiskamp, en daar de World Stone aan te raken. Hierbij krijg je de optie om de Adventure Mode opnieuw uit te rollen, waarna je The Awakening King-DLC te zien zal krijgen.

De DLC wordt daar overigens duidelijk omschreven als een One Shot. Dat betekent dat de willekeurige levelgeneratie, eigen aan Remnant II, ervoor zal zorgen dat je tijdens de eerste playthrough van deze DLC alle nieuwe content in één keer zal kunnen ervaren. Leg je echter onderweg permanent het loodje (zoals wel eens te verwachten voor een Hardcore-character), dan zullen alle locaties en items willekeurig opnieuw aangemaakt worden. Hierdoor zul je dus de oorspronkelijke ervaring moeten missen. Natuurlijk kun je na dat falen dus nog altijd de volledige content spelen. Dat zal dan gewoon telkens wat anders en gefragmenteerder verlopen.

20231116225406_1.jpg

Gigantisch kasteel en reusachtige koning, maar tegelijk: een mager beestje

The Awakened King introduceert naast allerhande bijzondere wapens, uitrustingen en items vooral dus die extra verhaallijn, waarin er een aantal kersverse dungeons dienen gezuiverd te worden van gespuis. Het plot draait rond de One True King, die woont in een onheilspellend kasteel dat je aan de horizon ziet verschijnen wanneer je langs de dokken van Forlorn flaneert. Deze illustere, imposante figuur blijkt trouwens volledig gek geworden, na gecorrumpeerd te zijn door de Root. Het is aan jou om uit te zoeken hoe je bij hem kan geraken, om hem eventueel toch tot rede te brengen.

Slechts vier tot zes uur extra content voor de ervaren rotten.


Dat lijkt misschien niet simpel, in dat labyrint waar zijn handlangers je voortdurend belagen om je de toegang naar dat kasteel te ontzeggen. Toch mogen ervaren Remnant II-spelers zich verwachten aan slechts vier tot zes uur extra content, waarin minstens één mini-boss en maximaal twee bazen verslagen dienen te worden. Het aantal te bekampen gewone vijanden is ook niet meteen talrijk te noemen. Al zegt dat natuurlijk niets over hoe moeilijk het dan is om deze te verslaan: de combat blijft best pittig. Maar je zal in The Awakening King toch vooral veel verlaten omgevingen en lege ruimtes mogen doorkruisen. Met om de haverklap een checkpoint, wat de noodzaak aan backtracking nagenoeg volledig uitsluit. Het is vooral de moeilijkheidsgraad die er, kunstmatig dan, vanzelf voor zal zorgen dat je je tanden geregeld eens stuk bijt op deze DLC. Maar dus vooral inhoudelijk is het een mager beestje.

20231116233950_1.jpg

Ritualist-klasse als doekje voor het bloeden

Gelukkig brengt deze DLC ook een nieuw archetype of, simpeler verwoord klasse, genaamd de Ritualist. Deze krijg je helaas niet zomaar in de schoot geworpen, want je moet er wel het een en ander voor doen: enig speurwerk, flink wat combat, en zorgen dat je beschikt over minstens vijf Lumenite Crystals. Het leuke aan dit archetype is dat deze zich voornamelijk centreert rond statuseffecten voor permanente schade bij vijanden, waarbij de getroffenen datzelfde statuseffect ook verspreiden naar gelijk welke vijand in de buurt. Net als de overige klassen is de Ritualist daarnaast natuurlijk uitgerust met een reeks vaardigheden en perks die afgestemd blijken op zijn expertise in het omgaan met deze statuseffecten.

Conclusie

Het is vooral de nieuwe Ritualist-klasse welke zich opwerpt als het beste argument voor het aanschaffen van The Awakening King voor Remnant II. Natuurlijk is de combat terug enorm uitdagend en zit het met het audiovisuele, atmosferische aspect in deze DLC weer helemaal goed. De hamvraag is natuurlijk of dit de DLC de moeite waard maakt. Voor de extra verhaallijn hoef je deze content namelijk absoluut niet aan te schaffen. Ervaren spelers die de basisgame achter de kiezen hebben, zullen deze immers al snel afgewerkt hebben. Hopelijk zet de eerstvolgende DLC wél zoden aan de dijk.

Pro

  • Indrukwekkende atmosfeer
  • Ritualist-klasse

Con

  • Nogal leeg
  • Kort
  • Voelt kunstmatig gerekt aan
6

Over

Beschikbaar vanaf

14 november 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG
  3. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Gunfire Games

Uitgever

  1. Gearbox Publishing
 
Voor mij is dit minstens een 8 of zelfs een 9.
Buiten de extra klasse zijn er nog wapens, armor set, relic, amulets en ringen die echt wel de moeite zijn. Als je deze wilt + de trophys mag je easy 10-12u rekenen.
Vergeet ook het zacht prijsje van 10€ niet.
Ik heb al veel duurdere crap gezien op de store (heb de pass gekocht van 3 dlc's aan 25€).
 
Ik ga hem ook kopen een van dezen. 4 tot 6 uur extra gameplay voor maar 10 euro is zeer deftig vergeleken met wat andere devs uit hun hol durven persen...
 
Terug
Bovenaan