Preview: Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai

"Weeral een nieuwe spin-off, wanneer krijgen we nu eindelijk iets te horen over Dragon Quest XII" hoor ik je nu denken. Hoewel ik ook al lang wacht op een teken van leven voor Dragon Quest XII, weten de spin-offs in deze franchise zoals Dragon Quest Treasures, Dragon Quest Heroes of Dragon Quest Builders mij zeker ook te entertainen. Bovendien heeft de nieuwste game, Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai, nog een voordeel en dat is dat het spel gebaseerd is op een klassieke manga uit de jaren negentig en waarvan er eveneens een animeserie is gekomen, inclusief een reboot enkele jaren geleden.

In Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai zal je de avonturen van Dai en zijn vrienden kunnen herbeleven op pc, Xbox en PlayStation en dit vanaf 28 september. Op gamescom had ik alvast de mogelijkheid om even aan de slag te gaan met het spel, waarbij we even mochten proeven van twee van de drie modi die het spel te bieden heeft. Naast de verhaalmodus, bevat Infinity Strash namelijk nog twee andere modi die je aandacht zullen vragen.

ISDQdai_230615_14.jpg

Roguelite Dragon Quest

De twee modi die we konden proberen, waren de verhaalmodus en de Temple of Recollection, maar daarnaast zal Infinity Strash een derde Challenge-modus bevatten die je vrijspeelt na het voltooien van het verhaal. Hierin zal je moeilijkere stages voorgeschoteld krijgen en het kunnen opnemen tegen zeer uitdagende vijanden. In de verhaalmodus zal je uiteraard het verhaal van de manga en anime doorlopen. Deze modus is onderverdeeld in hoofdstukken, je krijgt dus geen (semi-)open wereld voorgeschoteld deze keer, maar eerder bescheiden levels om te voltooien. De twee levels die ik kon doorlopen bestonden uit een eerder klassieke, vrij lineaire dungeon met enkele zijwegen om te verkennen en een baasgevecht in een soort van arena. Dit baasgevecht was bijzonder uitdagend, maar dit was met reden. De makers lieten ons immer spelen met personages die nog niet op volle sterkte waren om het belang van de Temple of Recollection aan te tonen.

Met de Temple of Recollection heeft Infinity Strash een soort van roguelite-modus.


Met de Temple of Recollection heeft Infinity Strash een soort van roguelite-modus waarbij je een aantal verdiepingen die elk uit een aantal stages bestaan probeert te doorlopen met je team. Iedere keer je de Temple of Recollection betreedt, verandert de configuratie, zoals het een goede roguelite betaamt. Op het einde van elke verdieping, krijg je de kans om de tempel te verlaten of verder te gaan, maar als je onderweg sterft dan verlies je alle verzamelde resources. Deze resources kan je gebruiken om je Bond Memories te versterken. Deze Bond Memories zijn geïnspireerd op belangrijke gebeurtenissen uit de manga en zijn een soort van kaarten die je kan toekennen aan de personages om hen bepaalde bonussen te geven. Door de kaarten te levelen kan je deze bonussen verhogen en zo je personages versterken. Tijdens het doorlopen van de Temple of Recollection krijg je ook nog tijdelijke bonussen gebaseerd op de "deur" die je kiest om naar de volgende stage te gaan, een beetje zoals in het spel Hades dus.


Stijvolle actie​

Na een tijdje in de Temple of Recollection rond te lopen en Dai sterker te maken, mochten we nog even het baasgevecht herproberen. Het ging deze keer al wat vlotter, maar helaas wat de tijd op voordat ik hem neer kreeg. Naast Dai, kreeg ik ook nog de kans om te spelen met Popp en Maam. Terwijl Dai eerder de mêlee-aanvaller is, is Popp een magiegebruiker en neemt Maam de rol van healer op in je team. Daarnaast zal er ook nog een vierde personage, Hyunckel, je team vervoegen. Elk personage beschikt over een basisaanval en een aantal skills waarvan je er steeds drie kan toewijzen. Daarnaast hebben ze elk ook een Unique Skill en een Coup de Grâce-aanval. Dit is hun ultieme aanval die gepaard gaat met een hele animatie en die drie niveaus heeft waardoor je de aanval sterker kan laten worden.

Het spel zelf leek ook vlotjes te draaien op de PlayStation 5. Ondanks de hoeveelheid actie en effecten op het scherm bleef de frame rate stabiel, iets dat niet gezegd kan worden van een aantal andere spellen die ik kon ontdekken op gamescom. Visueel zag het er ook beter uit dan ik had verwacht, enkel de locaties zelf, en vooral de dungeon van de verhaalmodus, oogden wat kaal en monotoon. Maar dit was natuurlijk slechts een fractie van het spel en hopelijk stelt het eindresultaat niet teleur.

Conclusie

Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai belooft een klassieke actie-RPG te worden geïnspireerd op de manga uit de jaren negentig. De roguelite Tempel of Recollection-modus en het unieke upgradesysteem zorgen hierbij voor enkele opvallende en verfrissende toevoegingen, die samen met de Challenge-modus hopelijk voor heel wat variatie en herspeelbaarheid zullen zorgen.

Over

Beschikbaar vanaf

28 september 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan