Review: Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections

Als het op populaire manga en anime aankomt, dan kan je niet heen om Naruto. Het verhaal van Naruto, dat werd bedacht door Masashi Kishimoto, gaat intussen al mee sinds 1999 en ook de televisieserie wordt al twintig jaar lang uitgezonden. Ter ere van deze twintigste verjaardag brachten Bandai Namco en CyberConnect2 onlangs Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections op de markt. Deze nieuwe titel in de spelreeks is geen vervolg pur sang op het in 2016 verschenen Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. Het is eerder een soort van alomvattend verzamelwerk, gemaakt voor de fans van Naruto.

In Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections krijg je namelijk de kans om het volledige verhaal van zowel de Naruto- als Naruto Shippuden-serie te beleven. De History Mode vertelt namelijk het verhaal vanaf de kindertijd van Naruto en het Chūnin-examen tot en met de Fourth Great Ninja War en het laatste gevecht tussen Naruto en Sasuke. Het verhaal wordt in het spel herverteld aan de hand van een combinatie van statische en normale animatiescènes die worden afgewisseld met speelbare levels waarbij je de kans krijgt om iconische gevechten te herbeleven. Op basis van je prestaties en het al dan niet behalen van bepaalde bonusdoelen, word je vervolgens beloond met credits, cosmetische items of andere kleine beloningen. Ook leuk is dat je na elke "scène" met een emoticon kan aangeven wat je ervan vond, in ruil voor wat extra credits, en je hierbij ook te zien krijgt wat andere spelers van deze scène vonden.

nsc-history-timeline.jpg

Karrevracht aan modi​

Naast deze History Mode waarin je het verhaal van Naruto kan (her)ontdekken, hebben de makers samen met Masashi Kishimoto bovendien ook een geheel nieuw verhaal bedacht met Boruto, de zoon van Naruto, als centrale figuur. Uiteraard is deze nieuwe modus het meest interessant voor de ervaren spelers en de fans van Naruto, gezien zij hier een volledig nieuw avontuur kunnen beleven. Dit avontuur gaat van start wanneer Burotu een nieuw computerspel genaamd Ninja Heroes ontdekt en hij hierbij kennismaakt met Nanashi. Intussen gebeuren er vreemde zaken in de echte wereld die de Fifth Great Ninja War dreigen uit te lokken. Boruto ontdekt dat een mysterieuze man genaamd Merz hierbij een sleutelfiguur is en die een link heeft met Nanashi. Hoe Boruto dit mysterie oplost, ontdek je in de Special Story Mode.

Het uitspelen van deze twee verhaalmodi neemt niet zoveel tijd in beslag. Eens je ze hebt doorlopen, kan je natuurlijk aan de slag in een van de vele andere modi die het spel rijk is. Zoals het elke goede fighter beaamt, heb je natuurlijk de mogelijkheid om zowel offline als online tegen andere spelers te spelen en kan je het ook opnemen tegen computergestuurde tegenstanders. Voor een offline potje begeef je je naar Free Battle, waar je vijf klassieke modi voorgeschoteld krijgt: VS Battle, Survival, Tournament, League en Practice. Het leuke hierbij is dat je de Tournament- en League-modi met enerzijds in totaal acht spelers en anderzijds vier spelers kan spelen. Ideaal dus voor als je met wat meer vrienden bij elkaar komt.

Zoals het elke goede fighter betaamt, heb je natuurlijk de mogelijkheid om zowel offline als online tegen andere spelers te spelen.


Als je jezelf wil meten met de rest van de wereld, dan kan je terecht in de Network Battle-modus. Deze modus biedt matchmaking per regio aan en zou in de toekomst ook custom matchmaking aanbieden. Momenteel heb je dus enkel de mogelijkheid om tegen een willekeurige tegenstander te spelen in een casual match of een ranked match. Bovendien hebben de makers geen rollback netcode geïmplementeerd waardoor de online ervaring suboptimaal kan zijn als er sprake is van een mindere internetverbinding. De online modus is hierdoor momenteel wat het zwarte schaap in dit spel. Voor mij was de online modus bovendien een lesje in nederigheid alsook een bron van frustratie door de verbindingsproblemen, waardoor ik hier niet al teveel tijd aan heb besteed.

ss_b335f364a9e7bef84c54f5236f8557279e0f7ceb.1920x1080.jpg

Explosieve taferelen​

Gezien dit de eerste Naruto game is voor de huidige generatie consoles, is dit bovendien ook visueel de meest indrukwekkende in de serie. Op PlayStation 5 zien de graphics er haarscherp uit met een 4K-resolutie en een beeldverversing van 60 frames per seconde. Op PlayStation 4 wordt dit beperkt tot maximaal 1440p (Pro) en 1080p aan 30 fps. Als je online speelt op PlayStation 5 krijg je hierbij de mogelijkheid om PS4-spelers die gelimiteerd zijn aan 30 fps uit te sluiten, maar dit maakt het ontbreken van rollback netcode niet goed natuurlijk. Maar goed, om offline te spelen maakt dit allemaal niet uit en kan je uiteindelijk op de nieuwe generatie consoles en op pc genieten van visueel sterke ervaring.

Dit soort 3D-fighters draait immers eerder om het spektakelgehalte dan technisch verfijnde gevechten en ook hier word je opnieuw getrakteerd op heel wat indrukwekkende en actievolle taferelen. De explosieve aanvallen zijn bovendien makkelijk uit je mouwen te schudden doordat de gameplay van het spel zeer toegankelijk is. Bovendien is er zelfs een Simple Control-optie die de controls van het spel nog vereenvoudigt en je toelaat om de combo's automatisch uit de voeren door simpelweg één knop in te drukken. Dit maakt het spel zeker voor de jongere Naruto-fans heel wat toegankelijker. Maar zelfs voor zij die geen tijd of interesse hebben om het normale gevechtssysteem uit te dokteren, hebben dankzij deze optie de kans om indrukwekkende moves uit hun hoed te toveren. De toegankelijkheid uit zich ook bijvoorbeeld in het feit dat het uitvoeren van speciale aanvallen bij elk personage op dezelfde manier wordt gedaan, waardoor je geen complexe move lists per personage hoeft te leren.

naruto-x-boruto-ultimate-ninja-storm-connections-screenshots_t1r9.png

Voor welk publiek?​

De combo's van alle personages uit het hoofd leren zou bovendien onbegonnen werk zijn. Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections bevat namelijk niet minder dan 130 speelbare personages. Al moet wel gezegd worden dat er slechts tien nieuwe toevoegingen zijn en een aantal van hen ook in verschillende versies aanwezig zijn in het spel. Zo zijn er bijvoorbeeld negen varianten van Naruto en zes van Sasuke terug te vinden in de lijst. Reken daarbij meer dan vijftig stages om in te vechten, samen met de verschillende modi, en je begrijpt al snel dat dit spel heel uitgebreid is. Daarbovenop krijg je ook maar liefst 5821 items om te verzamelen, waarmee je bijvoorbeeld je personages of je online Ninja Info Card kan aanpassen of extra Stamps voor de multiplayer chat kan vrijspelen. Het enige dat ik miste, was de Adventure-modus. Dit is een vrij klassieke modus waarbij je in de wereld van Naruto kan verkennen terwijl je opdrachten vervult en missies voltooit.

De afwezigheid van deze modus wijst bovendien op een groter probleem. Buiten het originele Boruto-verhaal, bevat Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections eigenlijk nauwelijks iets dat we nog niet eerder hebben gezien. Zeker als je Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 hebt gespeeld, zal de gameplay en de presentatie van de verhaalmodus vertrouwd aanvoelen. Door de eenvoudige gameplay en doordat het spel het hele verhaal van de animatieseries vertelt, is deze versie eigenlijk het meest interessant voor zij die de vorige delen in de reeks hebben overgeslagen en nu op zoek zijn naar een ideaal instapspel. Als ervaren rot kan je mogelijks terugkeren van een kale reis na het spelen van dit spel. Hoewel er voor hen ook een aantal interessante aspecten zijn, zoals de verbeterde graphics, het uitgebreide rooster en het verhaal van Boruto, zou ik hier toch aanraden om te wachten tot het spel wat in prijs is gezakt.

Conclusie

Met Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections spelen Bandai Namco en CyberConnect2 op veilig en schotelen ze ons in grote mate een gekende ervaring. Veteranen van de reeks zullen hierdoor weinig nieuws kunnen ontdekken in dit nieuwste Naruto-deel. Dit maakt het spel gelukkig niet slecht, want dankzij het enorme aantal personages, de verbeterde graphics en een verhaalmodus die het hele verhaal van de animeserie bevat, alsook een volledig nieuw verhaal met Boruto, is Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections wel een ideaal instapspel voor (jonge) fans die de vorige delen niet hebben gespeeld. Het is enkel spijtig dat de online modus niet wat meer liefde heeft gekregen en de Adventure-modus is verdwenen.

Pro

  • Enorm veel speelbare personages
  • Twee verhaalmodi, waarvan één volledig nieuw
  • Toegankelijke gameplay
  • Zeer veel aanpassingsmogelijkheden voor de personages

Con

  • Magere online modus
  • Geen rollback netcode
  • Weinig nieuwe toevoegingen
  • Geen Adventure-modus meer
7

Over

Beschikbaar vanaf

17 november 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Fighter

Ontwikkelaar

  1. CyberConnect2

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Als ik nog nooit een Naruto aflevering heb gezien, zou ik dan met deze game volledig mee zijn met het verhaal van de anime?
Of bestaat er een andere game (of games) die ik beter speel?

Zelfde vraag voor One Piece trouwens!
 
Als ik nog nooit een Naruto aflevering heb gezien, zou ik dan met deze game volledig mee zijn met het verhaal van de anime?
Of bestaat er een andere game (of games) die ik beter speel?

Zelfde vraag voor One Piece trouwens!
Momenteel ben je waarschijnlijk qua bang4buck beter af met een paar oudere games moest je op pc spelen
Zo heb je die hele Ultimate Ninja Storm serie voor nauwelijks 14euro. Best wel eens checken qua compatibiliteit, Namco is niet bij de beste van de klas.

Puur voor het verhaal ben je meestal best af met de manga, dan eventueel de anime. de games zijn meestal goede opsommingen van het verhaal.
 
Momenteel ben je waarschijnlijk qua bang4buck beter af met een paar oudere games moest je op pc spelen
Zo heb je die hele Ultimate Ninja Storm serie voor nauwelijks 14euro. Best wel eens checken qua compatibiliteit, Namco is niet bij de beste van de klas.

Puur voor het verhaal ben je meestal best af met de manga, dan eventueel de anime. de games zijn meestal goede opsommingen van het verhaal.
Ik ben een consolegamer pur sang.
En ik denk ook dat dit type games lekker op de bank het leukste zijn.

En dat is het ding net: ik heb te weinig tijd om ook nog manga/anime te onderhouden. Dus als ik dan een game heb die het verhaal beknopt doorknalt (zoals bijvoorbeeld Kakarot dat doet), geef ik daar mijn voorkeur aan 😁😁
 
Redactie
Als ik nog nooit een Naruto aflevering heb gezien, zou ik dan met deze game volledig mee zijn met het verhaal van de anime?
Of bestaat er een andere game (of games) die ik beter speel?

Zelfde vraag voor One Piece trouwens!
Het de story mode is een soort van algemene samenvatting. Je krijgt de grote lijnen van de twee televisieseries, maar het blijft enorm gecondenseerd natuurlijk. Als je de voorkeur geeft aan modernere graphics en slechts 1 spel ipv 4 om het te doorlopen, zou ik de voorkeur geven aan deze. Als je meer in detail wil gaan, dan kan je Ultimate Ninja Storm 1-4 kopen, ook op console. Die bundel staat ook regelmatig in promotie rond 10-15 euro.

Voor One Piece heb ik wel geen idee welke game als alternatief kan dienen.
 
Ik ben een consolegamer pur sang.
En ik denk ook dat dit type games lekker op de bank het leukste zijn.

En dat is het ding net: ik heb te weinig tijd om ook nog manga/anime te onderhouden. Dus als ik dan een game heb die het verhaal beknopt doorknalt (zoals bijvoorbeeld Kakarot dat doet), geef ik daar mijn voorkeur aan 😁😁
Ik zou deze geheel overslaan en idd voor de oudere games gaan. Daar keijg je wél een fatsoenlijke samenvatting van het verhaal en ben je wel mee met de events van de anime.
Voor mij scoorde dit spel een pak lager.
 
Terug
Bovenaan