Preview: Silent Hope

Binnen enkele weken kan je aan de slag met Silent Hope, een nieuwe actie-RPG voor pc en Nintendo Switch van de Japanse ontwikkelaar Marvelous. Zij zijn waarschijnlijk het meest gekend voor hun Story of Seasons- en Rune Factory-reeksen. Hun nieuwste spel Silent Hope speelt zich ook af in de wereld van Rune Factory en kan je zo beschouwen als een soort spin-off, maar dan eentje waarbij de focus op het vechten en de RPG-aspecten nog groter is dan het farmen en craften. Tijdens gamescom had ik alvast de gelegenheid om een half uurtje aan de slag te gaan met het spel.

Silent Hope speelt zich af in een ooit vredevol koninkrijk dat getroffen werd door een ramp die ertoe leidde dat de koning zichzelf opsloot in een ondergrondse dungeon die de naam The Abyss draagt. Als reactie hierop huilde de prinses totdat ze opgesloten werd in een kristallen traandruppel. Jaren na deze gebeurtenis onderneemt de prinses een laatste wanhoopsdaad en roept ze de hulp in van zeven helden om haar te bevrijden en te ontdekken wat er met haar vader is gebeurd in de Abyss.

NSwitch_SilentHope_06.jpg

De dieperik in​

Deze zeven helden zijn de personages waarmee je kan spelen in dit spel. Zij hebben elk hun eigen vechtstijl en bijbehorende wapens, alsook hun eigen specialiteit in het kamp, zoals koken, alchemie beoefenen, het smeden van wapens of uitrusting, of landbouwen. Een van deze helden is de Wanderer, een krijger met een zwaard en een schild, en hij kan een beetje gezien worden als de leidersfiguur van deze expeditie. Dit was ook het personage dat ik gebruikte voor deze korte playthrough. De prinses geeft het team namelijk een artefact waarme ze de Abyss kunnen afdalen, maar slechts een van hen kan hier gebruik van maken.

Silent Hope legt de lat niet zo hoog als echte roguelike-titels.


Het dungeon crawlen zelf voelde in de eerste levels vrij klassiek aan in hun benadering. Maar de ontwikkelaars voegen er een extra dimensie aan toe door er de gameplay een licht roguelite-jasje te geven waarbij de lay-out van de niveaus steeds verandert iedere keer je de Abyss opnieuw afdaalt. Als je een van de checkpoints bereikt, die de vorm aannemen van lichtstralen, kan je wisselen van personage of ervoor kiezen om terug naar de oppervlakte te gaan. Hier kan je alles wat je gevonden hebt gebruiken om je personages sterker te maken en bruikbare items te fabriceren. Je personages sterker maken is zoals te verwachten een belangrijk element in dit spel. Zo kreeg ik na een aantal levels te doorlopen een eerste baasgevecht voorgeschoteld, maar was ik nog te zwak om deze aan te kunnen. Na de levels nog eens te doorlopen om ervaringspunten te verzamelen en mijn personage te levelen, kon ik gelukkig de baas naar het hiernamaals sturen, waarna de speelsessie gedaan was. Silent Hope legt de lat niet zo hoog als echte roguelike-titels, waardoor de vijanden geen al te grote uitdaging vormen en het spel toegankelijk blijft voor iedereen.

NSwitch_SilentHope_04.jpg

Klein voorproefje

De demo die we konden spelen, lichtte met andere woorden vooral een tipje van de sluier op van het verkennen en vechten in de Abyss, dat wel beperkt werd tot de eerste paar niveaus en slechts drie beschikbare personages. De verschillende faciliteiten in het basiskamp waren ook onbeschikbaar en buiten de intro kreeg ik ook nog niet veel mee van het verhaal. Silent Hope belooft gelukkig wel een fascinerende wereld voor te schotelen, waarbij mensen niet meer kunnen spreken nadat de koning hun spraakvermogen heeft weggenomen omdat mensen elkaar begonnen te bedriegen en beliegen na de vreemde ramp. En uiteraard roept de Abyss ook nog veel vragen op. Vragen die hopelijk binnenkort beantwoord zullen worden eens het volledige spel beschikbaar is.

Conclusie

In Silent Hope zal je met zeven zeer verschillende helden afdalen in de Abyss om de koning en zijn dochter te redden. De hands-ons preview die ik mocht spelen gaf alvast een eerste indruk van de roguelite-gameplay die je zal kunnen ervaren in Silent Hope. Maar voor de andere aspecten in dit avontuur, zoals het craften en farmen, alsook het verhaal, blijft het wachten op de volledige versie van dit hopelijk bijzondere spel.

Over

Beschikbaar vanaf

3 oktober 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Marvelous Inc.

Uitgever

  1. Marvelous Europe
 
Terug
Bovenaan