Ghana

GemaneDude

Well-known member
Crowdfunder FE
Flag-Ghana.jpg


Van 7 september tot en met 22 september ben ik op reis geweest in groep met Joker naar Ghana. Ghana was mijn eerste land om te bezoeken in Afrika. Ghana wordt vaak aangeprezen als de beste reisbestemming in West-Afrika vanwege de stabiliteit, Engelse taal en de vriendelijke bevolking.

Wat volgt is een detail van hoe de reis eruit zag, wat misschien als inspiratie voor sommigen onder jullie kan dienen.

Gezondheid

Vaccinatie tegen Gele koorts is verplicht. Neem malariatabletten en Deet 50% muggenspray mee. Neem ook immodium mee want diarree krijg je sowieso.

Transport

Met onze groep hebben we een tour door het land gedaan met een busje (zie spoiler) en een lokale chauffeur. Het busje was ruim genoeg voor onze groep van 12 man + chauffeur en onze bagage. Het busje had geen airco maar dit was niet nodig aangezien alle ramen open konden. Wel een paar keer gedacht dat het busje uit elkaar ging vallen maar het heeft het overleefd. De chauffeur was een heel vriendelijke man die probleemloos zich de baas toonde van de met regelmaat barre wegen. Hij was ook vaak de tussenpersoon met de lokale bevolking en stopte genoeg voor snacks. “Pipi doen?”, “Kaka doen?” of “Alles goed?” galmde geregeld door het busje (het was zijn derde Joker-reis). De chauffeur, genaamd Bliss, is terug te vinden op Facebook onder de naam Bliss Maker en zijn transportbedrijf heet Grand Bliss Transport. Het totale kostenplaatje voor de groep voor de huur van het busje + chauffeur + extra diensten was 22.640.50 Ghanese cedi (1.841,21 euro). Op het einde van de reis gaven we de chauffeur nog 1.200 cedi (97,60 euro) fooi. Een algemene SIM kaart voor wifi in het busje kostte 400 cedi (32,53 euro).

5Xqf8E6.png

Eten

De Ghanese keuken is heerlijk. Aanraders zijn o.a.:
  • Jollof rijst met smoked Tilapia vis
  • Red red (met kip of geit): bonengerecht
  • Fufu (cassave en yam deegbal met geit/kip/vis en notensaus): mijn lievelingsgerecht van de reis
hhxMvHs.png

Blijf weg van Banku (gefermenteerde fufu met okra saus) en van restaurants (uren wachten en slechte service). Wij aten bijna altijd waar we overnachtten.

Taal

In Ghana spreekt men naast Engels ook heel wat lokale talen. De belangrijkste lokale talen waarmee wij in aanraking zijn gekomen zijn Twi (Accra en Kumasi) en Ewe (Kpando). In Tamale spreekt men Dagbani en in Cape Coast Fante.

Je gaat heel vaak Akwaaba horen, dit betekent 'Welkom' in het Twi. Bedankt in het Twi is medaase en in het Ewe is dat akpe nawo.

Dagschema

Hieronder volgt het dagschema met prijzen maar uiteraard werden er naast de vaste prijzen ook nog fooien betaald.

Prijzen zijn voor een groep van 12 man en de vertaling naar euro is o.b.v. de huidige koers op 29/09/2023.

Dag 1 07/09
- Zaventem – Accra vlucht met Brussels Airlines
- Net buiten de luchthaven hebben we geld omgewisseld van euro naar cedi via een man met een zak geld omdat de wisselkoers zo beter was (chauffeur was tussenpersoon)
- Overnachting in Beda’s Pub & Events Center in Accra, op 40min rijden van de luchthaven. Leuk gebouw, goede kamers, vriendelijk personeel en lekker eten. Totale prijs (overnachting, ontbijt en avondeten): 2.810 cedi (228,54 euro)

Dag 2 08/09
- Kleine rondleiding Accra: Independence Arch en Black Star Square
- National Museum of Ghana in Accra: 960 cedi (78,08 euro)
- Transport naar Kpando
- TKBeads factory (Dodowa-Accra road nabij Amrahia): UItleg gekregen hoe de mensen daar beads juweeltjes maken van o.a. gerecycleerd glas + je kan er juweeltjes kopen: 360 cedi (29,28 euro)
- Aankomst Kpando Emo Foundation Guesthouse waar we vier nachten hebben overnacht: Totale prijs (overnachtingen + avondeten): 7.830 cedi (636,81 euro). Aanrader, heel lekker eten, vriendeljike medewerkers en gidsen.

Dag 3 09/09
- Bezoek Monkey sanctuary in Tafi Atome: 960 cedi (78,08 euro) + 50 cedi voor bananen voor de aapjes (4,07 euro).
- Wli waterval in Wli (grens met Togo) in het Agumatsa wildlife sanctuary: 960 cedi (78,08 euro). Mooie natuurwandeling.

VN4AcXL.png

Dag 4 10/09
- Markt Kpando om onder andere stofjes te kopen voor ons bezoek aan de kleermaker. Voor 100 cedi (8,13 euro) voor een persoon had je genoeg stof voor shirt + broek
- Kanotocht Volta-meer naar Agave fishermen village: 420 cedi (34.16 euro)
- Grotto bezoek in Agbenoxoe: soort van bedevaartsoord met groot Mariabeeld (gratis)

0ZEOAjB.png

Dag 5 11/09
- Akpini walk in centrum Kpando: guided tour doorheen Kpando (Chiefs Palace, oude Duitse koloniale gebouwen, graf van een Engelse commissioner, Rooms-Katholieke kerk, moskee, bezoek houtbewerker en bezoek lokaal schooltje om te spelen met de leerlingen)
- Bezoek pottenbakker in Kpando Fesi
- Bezoek mooi viewpoint over het Volta-meer
- Kosten gidsen doorheen Kpando: 1.800 cedi (146,39 euro)
- Fufu eten bij familie medeweker Emo Guesthouse (en zelf mee fufu maken): 720 cedi (58,56 euro)

Dag 6 12/09
- Hele dag onderweg naar Tamale over slechte wegen
- Overnachting in Gidi Lodge in Tamale: 1.685 cedi (137,04 euro), mooie kamers, alleen jammer dat ze ons dubbel wilden doen betalen op het einde

Dag 7 13/09
- Tikali cultural exchange program in Tikali nabij Tamale (met o.a. uitleg over het maken van shea boter, je kan hier heel goedkoop shea boter kopen): 1.800 cedi (146,39 euro)
- Transport naar Belgha Bar & Hostel in Larabanga: uitgebaat door een Belgische met haar Ghanese partner, was goed, naar verluidt beter dan verblijven in Mole National Park zelf. Totale prijs (drie overnachtingen en eten): 5.890 cedi (479,03 euro)

WfAvxdK.png

Dag 8 14/09
- Walking safari en jeepsafari in Mole NP nabij Larabanga (olifanten, wrattenzwijnen, gazelles, bavianen…). Totale prijs: 1.975 cedi (160,63 euro)

3RTueLh.jpg

Dag 09 15/09
- Mognori Eco Village nabij Larabanga (weer uitleg over shea boter, kort boottochtje, bezoek medicijnman/bottenbreker en traditionele dans): 1.800 cedi (146,39 euro)
- Moskee en mystic stone in Larabanga (oudste moskee van Ghana, gratis)

hJtXRmM.png

Dag 10 16/09
- Transport naar Nkoranza
- Tussenstop bij Kintampo waterfalls in Kintampo: 480 cedi (39,04 euro)
- Aankomst PCC (Peace of Christ Community) Hand in Hand in Nkoranza. Een community voor invalide jongeren. Heel mooie community in de handen van Nederlanders, die jongeren zitten daar echt goed. Een overnachting + ontbijt + avondeten: 2.220 cedi (180,55 euro)

c3mmdkE.jpg

Dag 11 17/09
- Transport naar Kumasi
- Bezoek Manhyia Palace, residentie van de koning van Asante
- Overnachting in Tumi Hostel, toffe hostel

Dag 12 18/09
- Bezoek Kejetia market in Kumasi, enorme overdekte markt
- Transport naar Ko-Sa Beach Resort in Ampenyi, dichtbij Elmina/Cape Coast. Heel mooie, kleine beach resort met een aantal chalets aan het strand. Lekker eten en heel gezellig. Vier overnachtingen (zonder eten bijgeteld): 18.147 cedi (1.475,89 euro). Normaal waren er maar twee overnachtingen maar door een overboeking in Kakum en een dag uitstel van onze terugvlucht zijn we hier twee nachten langer gebleven.

3bgWsFn.png

Dag 13 19/09
- Canopy tree walk in Kakum National Park (wandelen over zeven houten wiebelbrugjes door de bomen): 1.055 cedi (85,90 euro)
- Nadien rusten aan het strand

aIunAAk.jpg

Dag 14 20/09
- Rustdag aan het strand

Dag 15 21/09
- Bezoek aan Elmina Castle in Elmina (oud slavenfort): 960 cedi (78,08 euro)
- Nadien rusten aan het strand

Dag 16 22/09
- Transport naar Accra
- Bezoek aan Jamestown, volkse wijk van Accra: 600 cedi (48,80 euro)
- Bezoek Accra Arts & Crafts Centre (plaats met standjes vol opdringerige verkopers, te vermijden!)
- Vlucht terug naar huis

Medaase Ghana!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er staat voor 12 man, dus moet je de prijzen door 12 delen? Wat is dan de totale prijs voor de volledig reis voor 1 persoon, vraag ik mij af.
Dat lijkt me daar dan alleszins niet duur als je alles door 12 deelt.
 
Ik denk dat er staat voor 12 man, dus moet je de prijzen door 12 delen? Wat is dan de totale prijs voor de volledig reis voor 1 persoon, vraag ik mij af.
Dat lijkt me daar dan alleszins niet duur als je alles door 12 deelt.
Ik heb de prijzen voor 12 man gezet omdat ik daar 100% zeker van ben.
 
Transport naar Belgha Bar & Hostel in Larabanga: uitgebaat door een Belgische met haar Ghanese partner, was goed, naar verluidt beter dan verblijven in Mole National Park zelf. Totale prijs (drie overnachtingen en eten): 5.890 cedi (479,03 euro)

Dan ben je bij mijn nicht op vakantie geweest. Zelf ben ik er nog niet geraakt.
Was ze er zelf ook?
Want normaal woont en werkt ze in Accra.
 
Super uitgebreid verslag, merci @GemaneDude!
Hoeveel heb je inclusief vluchten, eten, overnachtingen, transport, ... nu eigenlijk betaald? Ik gok dat de vluchten prijzig zijn, maar de reis zelf (overnachtingen, eten, ...) lijkt mij zeer goedkoop?
 
Super uitgebreid verslag, merci @GemaneDude!
Hoeveel heb je inclusief vluchten, eten, overnachtingen, transport, ... nu eigenlijk betaald? Ik gok dat de vluchten prijzig zijn, maar de reis zelf (overnachtingen, eten, ...) lijkt mij zeer goedkoop?
Basisprijs van de reis was 1.412 euro:
  • Lijnvluchten Brussel-Accra en terug
  • Voorafbetaalde luchthaventaksen
  • Organisatiekosten
  • De diensten van een Karavaan-reisbegeleider
  • KBC-reisbijstandsverzekering
  • Bijdrage Garantiefonds
  • Compensatie CO2-uitstoot van de vlucht van de Karavaan-reisbegeleider via Bos+
En dan nog budget:
  • 670 euro: Kostenraming voor activiteiten, logies, plaatselijk transport, toegangsgelden en maaltijden.
  • 70 euro: Visum
  • Niet bijgehouden maar heus niet veel: Dranken en persoonlijke uitgaven
Had wel van de reisbegeleider te horen gekregen dat Joker vergeten was de prijzen aan te passen met de inflatie. Ze zouden maar 25 euro per persoon winst hebben gemaakt. Reizen van volgend jaar naar Ghana zijn nu 400 euro duurder zag ik.

Maar inderdaad, alles is zeer goedkoop in Ghana.
 
Terug
Bovenaan