Pretparkreview: Energylandia

In Polen is er een pretpark dat op een ongelooflijk snel tempo zijn plek in de top van de pretparken in Europa heeft gevestigd doordat er elk jaar nieuwe attracties gebouwd worden. Zo is het nu met Europa-Park aan het vechten om de titel van het hoogste aantal attracties in een park in Europa. Het park waarover ik spreek is Energylandia.

Energylandia werd geopend in 2014 als een lokaal Pools pretpark dat gelegen is tussen Krakau en Oświęcim (Auschwitz). Door de grote stroom van toerisme in de regio en de nabijheid bij Tsjechië en Slowakije kreeg het park al snel veel bezoekers. Doordat het park gesponsord wordt door de Europese Unie, werd, en wordt, er heel snel en veel gebouwd. Zo had het park in de eerste drie jaar na de opening al zeven achtbanen gebouwd. Maar het is pas sinds de bouw van hun eerste ‘grote’ achtbaan Hyperion in 2018 dat het park internationale faam begon te krijgen en ook de aandacht trok van internationale bezoekers. In 2021, met nog wat Covid-maatregelen, had het park een impressieve 1,8 miljoen gasten. Dit is net onder het aantal van PortAventura in Spanje en zijn fantastische cijfers voor een locatie waar toch niet zo veel mensen naar pretparken gaan. Het is dan ook het grootste pretpark van Centraal- en Oost-Europa.


Wat is er eigenlijk te doen?

Het park telt vijf verschillende themazones: Bajkolandia (Sprookjesland), Strefa Familijna (Familiezone), Strefa Ekstremalna (Extreme zone), Smoczy Gród (Drakenkasteel) en Aqualantis. Binnenkort opent hun zesde zone: Sweet Valley. Buiten de hoofdzones heb je ook een aquapark dat aangesloten is bij het park. Een groot voordeel is dat je niet extra moet betalen om hier binnen te gaan. Elke zone heeft wel zo zijn eigen hoogtepunten, maar het is duidelijk vanaf welk jaar er veel volk naar het park is beginnen te komen. Zo kunnen de eerste delen achter de ingang een beetje te veel lijken op een kermis en niet een themapark. Maar eens je dan verder gaat naar de nieuwere gedeeltes zoals Smoczy Gród en Aqualantis dan voelt het alsof je echt in een top park bent toegekomen. In dit artikel zal ik later wat meer in detail duiken over deze twee zones.

Ons bezoek zat erg vol met variatie door het grote aanbod aan attracties, maar ook aan veel shows en lekker betaalbaar eten. De shows hebben me leuk verbaasd. Er was een overvloed aan en elke show had wel iets speciaals. Je kan je niet verwachten aan een niveau van Disney, maar het tempo zat er wel in. Zo was elke show maar een vijftiental minuten lang. Wat me ook erg opviel, was hoe bij bijna elke show dezelfde performers aanwezig waren. Spijtig genoeg kreeg ik hierdoor een gevoel dat de performers erg overwerkt zijn aangezien ze vijf of zes shows per dag moeten doen voor meerdere maanden aan een stuk. Hierdoor verlies je een beetje kwaliteit, maar ik kan zeker niet slecht praten over sommige van hen. Ik heb namelijk een wereldklasse aan stunts en dans gezien. Daarbij was er ook een autostuntshow genaamd Extreme, waar een van de chauffeurs Eryk Goczał zelfs de Dakar-rally heeft gewonnen. Hij is ook de zoon van de eigenaar van het park. Dit wil al iets zeggen over de kwaliteit van de autostunts. Het was alleen wel jammer dat de shows enkel in het Pools worden vertoond en er niets van vertaling was in een andere taal. Zo kon ik wel genieten van wat er getoond werd, maar kon ik niet lachen met de grappen of meedoen met de vragen van de presentatoren.


Een wereldklasse aan attracties!


Ik heb hierboven al aangehaald dat het eten lekker en betaalbaar was. Dit is heel belangrijk aangezien in veel pretparken het eten erg duur is, waardoor je soms geforceerd wordt om de slechtste kwaliteit aan eten in het park te eten. Zo kan je wat last van je maag te krijgen en niet meer zo goed genieten van de attracties. Dit is dus niet het geval in Energylandia. Zo kan je voor rond de tien euro al een volledige maaltijd hebben. Al dan niet met een Poolse touch.

De switch naar een top themapark

Er zijn twee heel verschillende gedeeltes van het park die worden gesplitst door een normale baan waar auto’s rijden. Zo is het park dus aan beide kanten van de baan gebouwd. Ik had al gezegd dat het park sinds 2018 door Hyperion een toestroom van toeristen kreeg en heel erg populair werd. Energylandia liet de mensen stemmen op één van twee mogelijke achtbanen die gebouwd zouden worden, één van Vekoma en één van Intamin. De stem kwam uit op Intamin en dus kwam twee jaar later Hyperion er. De megacoaster werd dus gebouwd door het Zwitserse Intamin (gekend van de befaamde KingDa Ka in de VS) en staat torenhoog naast de parking en de ingang van het park. Zo ben je al zwaar onder de indruk nog voor je het park betreedt. De achtbaan is 82 meter hoog en bereikt een snelheid van 142 km/h. Hyperion is ook verschillend van de typische megacoasters doordat er een inversie is.



De wilde ‘houten’ bloei

Omdat Energylandia plots zo populair werd, kreeg het park meer budget om nog uit te bereiden. Al snel werd de volgende themazone Smoczy Gród gebouwd aan de andere kant van de baan. Je kan er geraken door een tunnel die de ene kant met de andere kant van het park linkt. In deze nieuwe zone kwamen er drie nieuwe achtbanen; een kinderbaan, familiebaan en een thrill achtbaan van wereldklasse genaamd Zadra. De zone is gebaseerd op de vele middeleeuwse kastelen die je in dit gebied van Europa kan vinden. Alles is gebouwd van steen en hout en doet je onmiddellijk denken aan een gezellig dorpje. Je vindt er ook meerdere restaurants en cafés waar je kan eten en drinken. Eens je in dit themagebied bent, voelt het echt alsof je in een ander park bent. Spijtig genoeg zijn er niet veel hoogteverschillen in het design van de zone. Zo is heel het park gebouwd op een plat stuk, alhoewel je veel dynamischere omgevingen krijgt door met hoogtes te werken. Het park heeft dan gekozen om alleen de grote achtbanen in de hoogte te laten uitsteken. Energylandia maakte gebruik van het gekende Jora Vision uit Nederland om de nieuwste gethematiseerde zones te ontwerpen.



Zadra is voor mij persoonlijk de beste attractie in het park en bevindt zich dus ook in Smoczy Gród. De achtbaan werd gebouwd door Rocky Mountain Construction (RMC) en is een hybride achtbaan van hout en staal. Zo is de baan van staal, maar zijn de ondersteuningen van hout gemaakt. Zadra is 62 meter hoog, heeft een snelheid van 112 km/h en gaat drie keer overkop. Wat Zadra zo speciaal maakt is dat het een compleet origineel design is. Normaal gezien bouwt RMC meestal oude houten achtbanen opnieuw door gebruik te maken van de al bestaande structuur (zoals bijvoorbeeld Untamed - Robin Hood in Walibi Nederland). Maar met Zadra was dit dus niet het geval.



Het is wel zo dat Energylandia wat minder focust op de storytelling van attracties en meer op de intensiteit en het breken van records door zo snel mogelijk zo veel mogelijk attracties te bouwen. Hierdoor zijn ze sneller gekend tussen de grote parken van Europa en zullen ze eventueel later wat meer moeite steken in de storytelling. Doordat het park de laatste jaren wel al wat geld steekt in het bouwen van duidelijk onderscheidde themagebieden is het al een stap in de juiste richting.

Een mythologische waterwereld

Het laatst gebouwde themagebied is Aqualantis. Amper net iets meer dan een jaar na de opening van Smoczy Gród kon men hier al van genieten. Dit is haast ongekend in de pretparkwereld dat er zo snel na elkaar een volledig nieuw themagebied gebouwd is, ook al was alles uitgesteld door de pandemie. Hierdoor is het wel duidelijk dat Energylandia erg efficiënte werkers heeft.



Aqualantis opende in 2021 met twee nieuwe achtbanen, vijf flat rides en twee waterattracties. Het pronkstuk van het themagebied is Abyssus, een Vekoma gelanceerde stalen achtbaan die 38 meter hoog is en een topsnelheid behaalt van 100 km/h.

De zone is gebaseerd op de mythologische stad Atlantis die in de oceaan gezonken is. Het verhaal in Energylandia gaat over hoe de stad met behulp van waterpompen terug het land is opgeheven en zo te bezoeken is door de gasten. Hierdoor krijg je een mix tussen de mythologische Griekse stijl en steampunk. Het is een mix die erg goed werkt en zorgt voor een samenhang van blauwe en beige kleurtinten. Maar jammer genoeg is ook hier een beetje te weinig storytelling bij de attracties. Dit zorgt ervoor dat Energylandia net niet aan de andere top parken in Europa, zoals Europa-Park en Disneyland, kan tippen qua algemene sfeer. Maar qua achtbanen is het zeker onderweg om een van de beste parken in Europa te worden.

Abyssus heeft al veel meer interactie met verschillende hoogteniveaus dan Zadra en Hyperion. Het station en de ingang zijn hier perfecte voorbeelden van. De baan passeert twee keer onderdoor het station en doet een dubbele inversie over en onder de hoofdingang van de attractie. Zo is er een constante invloed van het water. Spijtig genoeg was bij mijn bezoek niet al het water aanwezig bij de achtbaan waardoor het een beetje minder dynamisch aanvoelde, maar dit nam niets weg van hoe leuk en intens de baan zelf is. De trein van Abyssus is gethematiseerd om te lijken op een oude speedboot, wat niet echt veel te maken heeft met Atlantis, maar het design zelf is fantastisch en origineel.


Te veel, te snel

Dit is iets waar Energylandia momenteel voor mij het meeste moeite mee heeft. Er is nog te weinig samenhang tussen alle elementen van het park. Het oudere gedeelte is een te grote warboel van thema’s en attracties. Hierdoor voelt dit gedeelte aan als een grote kermis, ook al zijn de attracties in dit gebied van pret-/themapark kwaliteit. Ik begrijp dat er zo snel mogelijk veel attracties wilden gebouwd worden om toch een naam te maken in de pretparkwereld, maar hierdoor kan het soms wat amateuristisch overkomen. Dit werd de laatste jaren allemaal goed gemaakt door de nieuwe zones en nieuwe achtbanen die gebouwd werden. Hyperion, Zadra en Abyssus kunnen gezien worden als een van de top achtbanen ter wereld en pretparkfans van alle continenten komen speciaal naar Polen om deze te beleven.

Iets wat me nog stoorde en dat te veel gebeurde in het park, is dat we constant voorbijgestoken werden in de wachtrijen. Dit is iets dat in andere parken, en specifiek in de VS, bestraft wordt. Maar hier wordt er jammer genoeg niets mee gedaan. Dus als dit je evenveel stoort als mij, dan moet je je hierop mentaal voorbereiden.

Conclusie

Energylandia werd heel snel een gigantisch park en zal binnenkort een park worden dat zal strijden om de Europese titel tegen Europa-Park, PortAventura en Disneyland. Er is een wereldklasse aan attracties en er worden elk jaar nieuwe bijgebouwd. Jammer genoeg kan hierdoor de kwaliteit van decoraties en storytelling niet altijd mee met de kwaliteit van attracties. Alhoewel de nieuwe themagebieden, Smoczy Gród en Aqualantis, fantastisch zijn en aanvoelen als waardevolle extensies voor een themapark in opbouw.

Behalve de top attracties vind je er ook een overvloed aan leuke shows waar je een hele dag naar kunt kijken als je niet geïnteresseerd bent in attracties. Jammer genoeg zijn niet alle performers even goed en kan je soms zien dat ze overwerkt zijn. Dit neemt gelukkig niets af van het plezier dat je kan hebben bij het kijken.

Voor wie ook graag eens in het warme weer wilt gaan zwemmen kan met het inkomticket ook naar het aquapark gaan zwemmen of zich van de talloze glijbanen laten glijden. Het aquapark is ook erg groot en wordt constant uitgebreid.

Energylandia is een pretpark dat je zeker eens bezocht moet hebben. Zeker nu er volgend jaar nog een nieuw themagebied bijkomt: Sweet Valley met een Vekoma-mijntreinachtbaan. Het gebied werd wederom gedesigned door Jora Vision en het thema dat centraal staat is chocolade en snoepjes.

Pro

  • Fantastische achtbanen
  • Grote keuze aan attracties
  • Waterpark in de prijs
  • Veel shows
  • Lekker betaalbaar eten
  • Mooie nieuwe themagebieden

Con

  • Sommige gedeeltes van het park voelen aan als een kermis
  • Te veel gelijkaardige familieachtbanen
  • Veel voorbij stekende mensen
  • Alles is alleen in het Pools
  • Geen speciale voorzieningen voor mindervaliden
8.5

Over

 
Terug
Bovenaan